Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö teinille maksaa sisaruksensa vahtimisesta?

Vierailija
27.06.2025 |

Teini on 15-v ja sisarus 6-v. Vahtimisen tarve olisi yhdelle lauantaille, iltapäivästä iltaan/yöhön, ei siis mikään jokapäiväinen velvollisuus. Teini haluaa palkkaa, koska pitää kuulemma maksaa jos tekee töitä. Onko siis nykyään tapana, että sisarusten kanssa ei voi olla ilman rahaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä ne meillä vahtii toisiaan ihan pyytämättäkin ja kipittää vartin välein kantelemaan toisistaan.

Vierailija
2/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tuosta teiniä palkitisisin jotenkin.

Ja olen itsekin saanut rahaa sisaruksen kaitsemisesta aikanaan, ja tää on ollut siis siinä kasarilla-ysärin alussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai teinille rahaa lapsenvahtina olemisesta. Ei se oo mitään herkkua vahtia noin paljon nuorempaa sisarusta. Vihasin aina sitä, kun mun oletettiin automaattisesti vahtivan 10 vuotta nuorempaa sisarusta. Rahaa sain vain harvoin 

Vierailija
4/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää.

Vierailija
5/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tapauskohtaista. 

- onko sulla varaa maksaa

- koetko että teini ansaitsee saada rahaa tuosta

- jos maksat niin sinulla on oikeus odottaa työntekoa eikä pelkkää hengailua

Vierailija
6/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi laittaa jälkikasvua vastuuseen sisaruksesta. Ei hän ole sisarusta hommannut. Voit PYYTÄÄ vahtimaan, et käskeä.

Vierailija
7/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maksaisin teinille palkkaa jos vahtiminen olisi kesätyö, mutta nyt on tosiaan kyse yhdestä päivästä oman sisaruksen kanssa. Velvollisuudet olisivat lämmittää heille valmis ruoka ja varmistaa että nuorempi käy iltapesulla ja menee ajoissa nukkumaan, muuten saisi vain olla ilman viihdytysvelvollisuutta. Tuntuu käsittämättömältä, että tästä pitäisi maksaa erikseen vielä kuukausirahan päälle.

ap

Vierailija
8/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoida ite pershedelmääsi

Vierailija
9/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis maksaisin teinille palkkaa jos vahtiminen olisi kesätyö, mutta nyt on tosiaan kyse yhdestä päivästä oman sisaruksen kanssa. Velvollisuudet olisivat lämmittää heille valmis ruoka ja varmistaa että nuorempi käy iltapesulla ja menee ajoissa nukkumaan, muuten saisi vain olla ilman viihdytysvelvollisuutta. Tuntuu käsittämättömältä, että tästä pitäisi maksaa erikseen vielä kuukausirahan päälle.

ap

Kyllähän teini joutuu olemaan tuon koko ajan kotona vahdissa eli vähintäänkin päivystyskorvausta vastaava summa tulee kyseeseen.

Vierailija
10/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä maksaisin koska pystyisin sen tekemään. Enää ei voi edes rahalla lahjoa kun mun täysikäiset on saaneet vähän perintöä. Tekevät ilmaiseksi jotain jos vaan suostuvat. Raha ei enää auta.

Vierailija
11/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin, mamma saisi vetää kännit räkälässä ja raha mikä kuuluu esikoisellesi, menee kurkustasi alas.

Vierailija
12/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa lapsen vahti muualta, niin ei tarvi omalle lapselle maksaa

Vierailija
13/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisesta ei-jokapäiväisestä mielestäni pitäisi, tai olisi kohtuullista maksaa teinille.

Ainakin omat vanhempani maksoivat minulle ja samanikäiselle sisarukselleni 2-4v pikkusisarusten vahtimisesta kun olimme teinejä, esimerkiksi jos vanhemmat kävi yhdessä jossain iltapäivää tai iltaa viettämässä.

Vierailija
14/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan tuo oli automaatio. 15-vuotias tosin oli jo täysin kelvollinen osallistumaan talon töihin, joten ei hänelle leppoisaa lapsenvahtihommaa suotu. Joku 10-12 -vuotias saattoi kaitsea pienempiä sisaruksiaan sen aikaa kun talon muu väki oli töissä. Siinä iässä alkoi olla jo usein työhön kykenevä.

Nykyaikana siitä seuraa varmaan lasu, jos joku saa tietää. 15-vuotias on vielä avuton lapsi, vaikka osaakin jo itse pyyhkiä pyllyn, jota ei suunnilleen saa vastuuttaa edes oman mikroaterian lämmittämisestä, saati sitten toisista lapsista.

Sitä paitsi nykyteineillä ei voi olla velvollisuuksia. On vain oikeuksia. 

Vierailija
15/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meille aina jotain palkkaa maksettiin. Kuuluu hyviin tapoihin. Teini menettää vapaapäivän tehdä omia juttuja.

Vierailija
16/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Teini ei ole lapsen huoltaja.

Vierailija
17/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan tuo oli automaatio. 15-vuotias tosin oli jo täysin kelvollinen osallistumaan talon töihin, joten ei hänelle leppoisaa lapsenvahtihommaa suotu. Joku 10-12 -vuotias saattoi kaitsea pienempiä sisaruksiaan sen aikaa kun talon muu väki oli töissä. Siinä iässä alkoi olla jo usein työhön kykenevä.

Nykyaikana siitä seuraa varmaan lasu, jos joku saa tietää. 15-vuotias on vielä avuton lapsi, vaikka osaakin jo itse pyyhkiä pyllyn, jota ei suunnilleen saa vastuuttaa edes oman mikroaterian lämmittämisestä, saati sitten toisista lapsista.

Mikä sinua noin harmittaa? Tuo että ennen lapsi hoiti nuorempia lapsia, yleensä isoa katrasta, vanhempien työpäivän ajan, ei ollut mikään hyvä asia. Eikä sitä voi mitenkään verrata nykyaikaan. Ennen esimerkiksi lasten tapaturmakuolleisuus oli jotain ihan järkyttävää.

Varmaan useimmat teinit osallistuu pikkusisarusten vahtimiseen ja mielestäni heille on silloin tällöin kohtuullista maksaa siitä jotain, varsinkin jos vahtimishomma kestää koko päivän tai illan.

Vierailija
18/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on sille hyvä palkka siitä hommasta.

Vierailija
19/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ennenkö oli hyvä?

Vierailija
20/22 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan maksaisin 10e-20e. Kiva saada palkkaa työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän