Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: David Oksasen, 8, vanhemmat tekivät radikaalin päätöksen: Älypuhelin vasta 15-vuotiaana

Vierailija
27.06.2025 |

Kahdeksanvuotiaan David Oksasen vanhemmat ovat päättäneet, että hän saa oman älypuhelimen vasta 15-vuotiaana. Perhe suosii ruutuajan sijaan yhteistä tekemistä, mielikuvitusta ja ulkoleikkejä. Poika saa käyttää älylaitteita vain aikuisen valvonnassa ja hänellä on käytössään kapulapuhelin. Vanhemmat sanovat, että tiukka linja on tuonut perheeseen enemmän läsnäoloa ja yhteisiä hetkiä vaikka myöntävät, että helpompaa olisi ollut antaa laite käteen. He perustelevat valintaa sillä, että älylaitteet heikentävät mielikuvitusta ja koukuttavat lapset liian aikaisin.

Tämä on juuri se syy, miksi nykyajan lapset eivät enää osaa olla hetkeäkään tekemättä mitään. Koko lapsuus menee ruutu kourassa, ja vanhemmat vielä taputtavat vieressä kun jälkikasvu "oppii digitaidot varhain". Oksasen perhettä pilkataan nyt varmasti konservatiivisuudesta, mutta todellisuudessa he tekevät palveluksen lapselleen ja meille kaikille. Miten paljon ongelmia voitaisiin ennaltaehkäistä, jos jokainen perhe katkaisisi ruuturiippuvuuden ennen kuin se edes alkaa?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti minua tosin tuossa HS:n jutussa viehätti se, että vanhemmat ovat kaikesta päätellen päättäneet laittaa oman elämänsä sivuun moneksi vuodeksi, koska yhteinen perheaika menee sen edelle. 

Ilmeisesti aikovat olla lapsensa kanssa 24/7. 

Vierailija
22/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan woke nimi: Daavid Oksanen.

Woke? Nimihän on suoraan Raamatusta. Uskovaiselta tuo perhe vaikuttaa.

Daavidin oksa oli se kultti Wacossa:  https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Wacon_piiritys

Melko omituinen valinta nimeksi, koska tuo oli ainakin itsellä ensimmäinen mielleyhtymä tuosta nimestä. Mutta kivahan se on kertoa kaverereille, että on saanut nimensä kuuluisan kultin mukaan.

No eihän tuostakaan mitään wokea saa. Uskonnollinen mikä uskonnollinen. 

eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset tulevaisuuteen kohdistuvat periaatepäätökset on jäykkiä eikä niissä oteta huomioon tilanteiden muuttumista. Omat vanhemmat oli aikoinaan sitä mieltä, että rannekellon saa vasta rippilahjaksi. Eläminen on helkutin hankalaa, kun koulumatkat kuljin bussilla ja välillä oli lääkäri- tai hammaslääkäriaikoja, jonne minun piti mennä yksin. Koko ajan oli pelko persiissä ehdinkö vai myöhästynkö ja joko se bussi meni vai onko se myöhässä.

Vierailija
24/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erityisesti minua tosin tuossa HS:n jutussa viehätti se, että vanhemmat ovat kaikesta päätellen päättäneet laittaa oman elämänsä sivuun moneksi vuodeksi, koska yhteinen perheaika menee sen edelle. 

Mitä tarkoitat? Kyllä lapsi keksii tekemistä ilman älylaitteitakin, meistä varmaan suurin osa on elänyt lapsuuden ilman älypuhelinta eikä roikuttua vanhemmissa 24/7. Se on kyllä totta että helpommalla pääsee kun lyö lapsen nenän eteen ruudun.

Vierailija
25/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa radikaalia. Meillä about sama. Sovittu että 12v saa ja silloinkin rajatun hallitusti. Kannattaisi muidenkin tehdä näin, mutta kun yli puolet kansasta on aika lammasta niin eivät älyä.

Eli lailla pitäisi tämäkin itsestäänselvä asia hoitaa. 

Vierailija
26/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Kyllä lapsi keksii tekemistä ilman älylaitteitakin, meistä varmaan suurin osa on elänyt lapsuuden ilman älypuhelinta eikä roikuttua vanhemmissa 24/7. Se on kyllä totta että helpommalla pääsee kun lyö lapsen nenän eteen ruudun.

Helpommalla siinä hetkessä. Myöhemmin ne vaikeudet alkaa. 

Vierailija
27/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi onneksi voi soittaa vanhemmilleen kymmeniä kertoja päivässä ja pyytää tarkistamaan milloin mitäkin, minkä hän itse pystyisi katsomaan älypuhelimesta. Vanhempien pitää olla aina tavoitettavissa.

Vierailija
28/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi onneksi voi soittaa vanhemmilleen kymmeniä kertoja päivässä ja pyytää tarkistamaan milloin mitäkin, minkä hän itse pystyisi katsomaan älypuhelimesta. Vanhempien pitää olla aina tavoitettavissa.

Lapsen tarvitse mitään tarkistaa. Kysyy sitten kun seuraavan kerran näkee. Tai menee kirjastoon niinku normaalit ihmiset. 

Vierailija
29/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoinen tämä kampanja älylaitteita vastaan mitä jatkuvasti tehdään, seuraavaksi varmaan mediat kertovat että turvallisinta on että lapsille / nuorille annetaan perinteinen lehti luettavaksi ja hyvällä kuukausihinnalla kun kukaan ei muuten enää osta lehtiä ja perinteisiä medioita ei enää käytetä

toinen on sitten väitös siitä että koulujen ongelma ovat älylaitteet millä on peitelty kaikki koulujen todelliset ongelmat kuten se että luokissa on mahdoton opiskella häiriköivien oppilaiden vuoksi ja tähän ei ole enää mitään keinoja korjata asiaa

Vierailija
30/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Itselläni on sekä teinejä, että pikkukoululainen. Kaikilla on älykännykät, mutta kaikilla on myös melko tiukat ruutuaikarajoitukset.

Sanoisin, että kännykän käyttö liittyy melko vahvasti lapsen muuhun persoonaan. Sellainen lapsi, joka on järkevä ja tiedonhaluinen, on sitä kännykänkäyttäjänäkin. Hän lukee omaksi ilokseen historiaa Wikipediasta, opiskelee kieliä ja katsoo tubesta musiikkitutoriaaleja. Kun taas sellainen lapsi, jolla on taipumusta koukuttua kännykkäpeleihin, haluaisi pelata niitä lautapelejäkin viisi tuntia päivässä. Kokemusta on. Että onnea vaan HS:n perheelle.

Etenkin kun lapsia on useampia - tiedän, itse on haluttu ja hankittu heidät kaikki - ei ole mahdollista tarjota kaikille virikkeitä joka hetki. Eikä se ole välttämättä huono asia. Tärkeää on myös, että olisi jokin laite, jolla lapset pystyvät itsenäisesti ylläpitämään kaverisuhteita. Se, onko se laite kännykkä, lankapuhelin vai polkupyörä, ei ole yksittäisen perheen päätettävissä, mutta jo muutama perhe voi laatia yhdessä käytäntöjä.

Vierailija
31/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan woke nimi: Daavid Oksanen.

Woke? Nimihän on suoraan Raamatusta. Uskovaiselta tuo perhe vaikuttaa.

Daavidin oksa oli se kultti Wacossa:  https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Wacon_piiritys

Melko omituinen valinta nimeksi, koska tuo oli ainakin itsellä ensimmäinen mielleyhtymä tuosta nimestä. Mutta kivahan se on kertoa kaverereille, että on saanut nimensä kuuluisan kultin mukaan.

No eihän tuostakaan mitään wokea saa. Uskonnollinen mikä uskonnollinen. 

eri

En tietääkseni niin väittänytkään. Vaan juuri vahvistin, että on uskonnollinen nimi. Ja vielä monimerkityksellinen.

Vierailija
32/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tarvitse mitään tarkistaa. Kysyy sitten kun seuraavan kerran näkee. Tai menee kirjastoon niinku normaalit ihmiset. 

Mun lapseni saattaa soitella mulle työpäivän aikana 5-7 kertaa. Kysyy esimerkiksi, mitä olen syönyt. Minä kysyn toki samaa häneltä.

Vierailija
33/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni saattaa soitella mulle työpäivän aikana 5-7 kerta

Joo, todella ärsyttävää tollanen käyttäytyminen. Kannattaa kaitsea se pois ajoissa. 

Vierailija
34/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen opettanut lapselle että jos hätä soita 112. Äiti on töissä ei sinne voi soitella että mitä syöt... 

Vierailija
35/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on niin vaikea tajuta?

"Sanovat, että tiukka linja on tuonut perheeseen enemmän läsnäoloa ja yhteisiä hetkiä". Jos noita lisää ihan ilman kännykkäkieltojakin, lapsi on ainakin vähemmän aikaa kännykällään. Kiellon ei tarvitsisi olla ehdoton, koska jos ollaan yhdessä seinäkiipeilemässä tai pelaamassa palapeliä, siinä hetkessä ei tule käytettyä kännykkää.

Toisekseen jos lapsella ei edes ole kännykkää ja kielto on ehdoton, niin miksi sen pitäisi automaattisesti johtaa yhdessäoloon? Voihan sitä sanoa, että mene huoneeseesi yksin tekemään palapeliä. Jos perhe lisää yhdessäoloa, niin se voi itse asiassa johtaa siihen, ettei lapsi saakaan mennä koulun jälkeen kavereille (koska voi siellä salassa kännyköidä), vaan perheen vanhemmat tulevat kiireessä kotiin töistään "olemaan yhdessä" ja vahtimaan lastaan. Ei kovin tervettä. 

Ainoa keino täydellisesti estää kännykän käyttö on olla lapsen kanssa 24/7. Tosin tuollaiset "daavidinoksalaiset" varmaan muutenkin ovat omissa oloissaan. 

Vierailija
36/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että kännykän käyttö liittyy melko vahvasti lapsen muuhun persoonaan. Sellainen lapsi, joka on järkevä ja tiedonhaluinen, on sitä kännykänkäyttäjänäkin. Hän lukee omaksi ilokseen historiaa Wikipediasta, opiskelee kieliä ja katsoo tubesta musiikkitutoriaaleja. Kun taas sellainen lapsi, jolla on taipumusta koukuttua kännykkäpeleihin, haluaisi pelata niitä lautapelejäkin viisi tuntia päivässä. Kokemusta on. Että onnea vaan HS:n perheelle.

Samaa mieltä. Meillä tytön (alakoulun loppupuolella) käytetyimmät sovellukset on Duolingo ja Spotify, josta kuuntele musiikkia ja kiinnostavia podcastejä. Innostui merieläimistä joku aika sitten ja on kuunnellut kaikki mahdolliset aiheeseen liittyvät podcastit (on kaksikielinen Suomi/englanti, joten sisältöä löytyy enemmän). Pelaakin jonkun verran, mutta meillä siinä on tiukat rajoitukset. Tärkeää on myös, että on yhteys kavereihin.

Tytön luokalla yhdellä pojalla ei ollut älypuhelinta ekalla ja tokalla. Varmasti hyvä ratkaisu muuten, mutta sitten jäi koko luokan ulkopuolelle, kun toisilla oli mobiilidata-liittymät, joilla ei tavallisia tekstiviestejä saanut edes lähettää. 

Vierailija
37/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi fiksut vanhemmat, ottakaa muut mallia !!!!!

Vierailija
38/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset tulevaisuuteen kohdistuvat periaatepäätökset on jäykkiä eikä niissä oteta huomioon tilanteiden muuttumista. Omat vanhemmat oli aikoinaan sitä mieltä, että rannekellon saa vasta rippilahjaksi. Eläminen on helkutin hankalaa, kun koulumatkat kuljin bussilla ja välillä oli lääkäri- tai hammaslääkäriaikoja, jonne minun piti mennä yksin. Koko ajan oli pelko persiissä ehdinkö vai myöhästynkö ja joko se bussi meni vai onko se myöhässä.

Todellakin. Lisäksi maailma ja älypuhelimet ehtii muuttua paljon ennen kuin David täyttää 15. Miten kukaan voisi tietää, kuinka tarpeellinen oma älypuhelin on teinille 5 vuoden päästä, jos teinin halutaan tekevän muutakin kuin käyvän koulussa ja viettävän aikaa perheendä kanssa? 

Tahtoisin välillä itsekin vaihtaa takaisin peruspuhelimeen joko kokonaan tai osittain, mutta en vaan pysty, kun joutuisin luopumaan niin paljosta tärkeästä ja elämää helpottavasta asiasta. 

Vierailija
39/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mielenkiintoinen tämä kampanja älylaitteita vastaan mitä jatkuvasti tehdään, seuraavaksi varmaan mediat kertovat että turvallisinta on että lapsille / nuorille annetaan perinteinen lehti luettavaksi ja hyvällä kuukausihinnalla kun kukaan ei muuten enää osta lehtiä ja perinteisiä medioita ei enää käytetä

toinen on sitten väitös siitä että koulujen ongelma ovat älylaitteet millä on peitelty kaikki koulujen todelliset ongelmat kuten se että luokissa on mahdoton opiskella häiriköivien oppilaiden vuoksi ja tähän ei ole enää mitään keinoja korjata asiaa

Perinteinen lehtihän on tosi hyvä. Lyhyitä juttuja, selkeää kieltä, miellyttävä käyttöliittymä, monipuoliset aiheet. Meillä pojat lukevat paperilehteä, ja koulussa usein ihmetellään, miten paljon asioita tietävät. Itseäni enemmän ihmetyttää, että eivätkö muut muksut tiedä mistään mitään. Mutta ehkä sitten sinä olet oikeassa ja nykyään ei edes hävetä tietämättömyyttä.

Vierailija
40/67 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsotaan asiaa parin vuoden kuluttua, kun pojalla alkaa murrosikä.

Ai 10-vuotiaana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi