Mun BMI 42 ja BRI 7,5, voin hyvin
Olen 44 vuotta, 189cm. Ei mitään lääkkeitä eikä sairauksia, täysillä työelämässä paahdan. Liikun suht paljon, askeleita tulee työpäivisin n 18000. Miksi minun pitää laihduttaaa?
Kommentit (13)
Ja ne nivelet, ne ei kestä moista painoa kovin pitkään, luuston kyky uusiutua on rajallinen ja nivelpintojen kohdalla lähes nolla. Edessä voi olla myös tekonivel-leikkaus, mutta suostuuko kukaan leikkaamaan noin tukevassa kunnossa olevaa, leikkaus on aina riski ja ylipainoisilla mm haavojen paraneminen on hitaanpaa.
Niin, ei vielä. Fakta kuitenkin on se, että lihavuus lisää riskejä vaikka ja mihin. Diabetes voi olla oireeton, nivelet ei jossain vaiheessa vaan kestä. Olen ollut myös itse sairaalloisen lihava. Nyt BMI 30 eli vieläkin on pudotettavaa, mutta hitsi miten kevyt askel on, kun on painoa lähtenyt yli 30 kg!
Itse olen nainen 51 v, BMI 44 ja voin myös hyvin. Ei mitään poikkeamia veriarvoissa, verenpaineessa tai missään. Ei mitään pitkäaikaissairauksia. Äitini, joka on myös ollut aina erittäin lihava, on nyt 80, edelleen ikäisekseen varsin terve, ainoana lääkkeenä verenpainelääke, ja hyväkuntoinen.
Liikapaino vaikuttaa moneen asiaan, mm diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet, nivelsairaudet, uniapnea jne jne. n 30% ylipainosta on "ajattelematosta" ja huolettomasta elämästä kertovaa, n 40% kertoo henkisistä ongelmista ja 30% diabeteksestä tai muusta sairaudesta. Kaikilla liikapaino ei ole "läskiä" vaan aika monella mm sydänsairaalla se voi olla nesteen kertymistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nainen 51 v, BMI 44 ja voin myös hyvin. Ei mitään poikkeamia veriarvoissa, verenpaineessa tai missään. Ei mitään pitkäaikaissairauksia. Äitini, joka on myös ollut aina erittäin lihava, on nyt 80, edelleen ikäisekseen varsin terve, ainoana lääkkeenä verenpainelääke, ja hyväkuntoinen.
Höpö höpö. Tolla BMI sulla on ihan varmasti terveysongelmia.. lääkityksiä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tolla BMI sulla on ihan varmasti terveysongelmia.. lääkityksiä löytyy.
Ei löydy. 50-vuotiaana kävi työterveyden 5-vuotistarkastuksessa ja oli lääkärikin yllättynyt, ettei kolesterolit eikä verenpaineet olleet koholla edes. Lieneekö sitten siitä, kun olen aina liikkunut paljon kuitenkin, ja ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti eli kovia rasvoja esimerkiksi ei tule syötyä paljon. Tai sitten vaan perimä, koska tosiaan äitikin tarvi ekan pysyväislääkkeensä vasta yli 70-vuotiaana, vaikka pahimmillaan keski-iässä painoi 160 kg, eläkkeellä jonkin verran siitä hiljalleen laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy. 50-vuotiaana kävi työterveyden 5-vuotistarkastuksessa ja oli lääkärikin yllättynyt, ettei kolesterolit eikä verenpaineet olleet koholla edes. Lieneekö sitten siitä, kun olen aina liikkunut paljon kuitenkin, ja ollut kasvissyöjä 16-vuotiaasta asti eli kovia rasvoja esimerkiksi ei tule syötyä paljon. Tai sitten vaan perimä, koska tosiaan äitikin tarvi ekan pysyväislääkkeensä vasta yli 70-vuoti
Internet on siitä kiva että kuka vaan voi sanoa mitä vaan..
44bmi olet noin 160cm pitkä ja painat n115kg. Ei varmasti kestä nivelet tätä.
Sun mutsi on ollut BMI jo sitä luokkaa ettei pysty kävelemään itse.
Siksi laihduttaisit normaaliin koska monet ylipainosta johtuvat sairaudet on kerta ja laaki juttuja..
Riski äkkikuoleemaan on isompi. Riski jäädä pyörätuoliin on isompi ym.
Toi BRI on kyllä ihan älytön :D Itse olen 170 pitkä ja painan 57 eli BMI on jotain 20. Vyötärönympärys on 68 cm ja sillä mun BRI on 1,7 ja palaute on että sairauden riski on kohonnut ja elintapojen muutos on suositeltavaa. Jos mun vyötärö olisi 102 senttiä, mut luokiteltaisiin pienimpään riskiryhmään :D
Pitää siis muuttaa elintapoja ja alkaa syödä sipsiä ja pullaa ja lopettaa kaikki liikunta. Ehkä pääsen tuohon tavoitearvoon vielä!
AP.. mulla oli samanlainen työkaveri kuin sä. Varmaan kropan tyyppikin hyvin sama.
Oli todella ahkera, liikkui hämmästyttävän ketterästi, voimaa oli kuin pienessä kylässä. Ei ollut ikinä saikulla.
Täytti 50v. Samana keväänä alkoi hengästyä todella pienestä, hikoili älyttömästi. Tyyppiä tutkittiin mitään ei löytynyt. No oireet aiheutti sen että hän ei liikkunut enää juurikaan. Paino raketoi ylöspäin. Sit alettiin tutkia lisää. Sydämen vajaatoiminta odotettu elinikä 5v.
Kunto oli tässä vaiheessa sitä luokkaa että pystyi kävellä 500m. Sai lääkityksen ja pistettiin dieetille. Jäi sairaselääkkeelle.
Sydän oireili paljon, paino putosi tosi hitaasti ja käytännössä viimeisen 4v hän yritti laihtua siinä juurikaan onnistumatta. Sit tuli kuolo ja korjasi.
Googletin bmi 42 female. Tuo paino näyttää kyllä tosi huonolta.. :/
Vierailija kirjoitti:
Googletin bmi 42 female. Tuo paino näyttää kyllä tosi huonolta.. :/
Kyllä, kauhistelen itsekin. Mutta olo on tosiaan loistava, ei kipuja, ei lääkityksiä. Tuota annosten pienentämistä pitää kyllä kokeilla vaikka nyt kohta kun lähdemme lounaalle. Ja iltayö-syönti, pitää yrittää. Mies herää aina puolilta öin syömään ja usein menen seuraksi tehden leivän tai kaksi. Noista tosiaan pitää luopua, en koe nälän tunnetta, se on vain seurana syömistä, kun toisetkin syövät. Ja lounaalla voisi kyllä tosiaan jättää seisovasta sen toisen annoksen jättää hakematta.
AP
Olet pitkä, mutta vatsan alue pullottaa. Minä epäilen että olet 10 vuoden päästä sairaslomalla. Saat selvästi aivan liikaa energiaa. Olo on hyvä koska liikut paljon ja jaksat liikutella tuota laskelmieni mukaan yli 150 kg massaa. Vaikka voimaa on, sisäelimesi, maksa, munuaiset, sydän, ovat rasvoittuneet pahasti. Olen leikkaussalissa aina välillä ja minua hämmästyttää se rasvan määrä mikä on sisäelimien ympärillä.
Suosittelen että kevennät syömistäsi, aloita aluksi vaikka pienentämällä annoksia ja jätät yönapostelut pois, esim klo 21 jälkeen et syö mitään. Sun BMI-statuksesi putoaa sairaalloisen lihava - alueelta pois, kun saat painosi n 135 kiloon. Se olisi jo hyvä saavutus etkä varmasti paljoa tarvitse itseäsi rajoittaa tuohon päästäksesi. SItten alat pikkuhiljaa miettimään viljatuotteiden, maidon, voin, juuston jne järkevyyttä. Jäätelöt ja makeiset voisit kyllä jättää heti nyt syksyllä pois.
Ihan pienillä arkipäiväisillä muutoksilla saat itsellesi hyvän olon myös ensi talveksi, stressaamatta kaloreilla ja muulla hömpällä. Yli nelikymppisten pitäs alkaa miettimään jo terveyttään 20 vuoden päästä, silloin tilanne voi olla katastrofaalinen esim liukastumisen ym jälkeen, kun joutuu makuulle muutamaksi viikosi. Nousetko sieltä enää jaloilles?