Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaslomat "ahdistuneisuushäiriöistä" lisääntyneet

Vierailija
26.06.2025 |

YLE kertoo.Ei ihme että julkinen talous on ahtaalla kun tällaisesta huuhaasta saadaan pitkiä "sairaslomia".

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikean traumaperäisen ahdistuneisuushäiriön oireet on hirveä tila ja invalidisoi.

Vierailija
42/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä johtuu siitä kun työntekijöiltä vaaditaan enemmän ja enemmän, pitää olla tehokkaampi, olla saatavilla vapaa-ajallakin, uhrata -koko- elämänsä työlle.

Ei ihmekään kun alkaa pahoinvointi räjähtää käsiin.

Niin, milloin te naiset tunnustatte, että teistä ei kerta kaikkiaan ole työelämään. 

👩: Kaikkien muiden pitää muuttua, ME EMME MUUTU!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen on ollut nyt lyhyen ajan sisällä haastateltavana kahdessa podcastissa, Puheenaiheessa ja Futucastissa. Jos kiinnostaa - aloittajaa tuskin kiinnostaa - syyt sen takana, miksi mt-ongelmat on lisääntyneet, kannattaa kuunnella.

No avaahan hiukan, mitä hän kertoi syiksi.

Ne podcastit kestää yli tunnin. Jos mä nyt lauseella kuvailen, niin se ei oikein tee oikeutta. Mutta iso osa on yhteiskunnan muuttuminen yksilökeskeiseksi.

Meillä muilla on kuule elämä, ja käytämme sen johonkin muuhun kun nobodyn lässytyksen kuuntelemiseen. 

Vierailija
44/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikean traumaperäisen ahdistuneisuushäiriön oireet on hirveä tila ja invalidisoi.

Onko itkuinen ja paha olo? Oireilet ja kipuilet? Olet uupunut ja masentunut, etkä saa unta? Hirveät keholliset traumareaktiot eivät jätä rauhaan? 😢

Vierailija
45/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuksesta paranee siedättämällä. Pitää opetella kestämään ahdistus, aluksi pienissä määrin, sitten yhä enemmän. Nainen, joka rakastaa stressiä.

Pitää myös osata ottaa iisisti välillä. Minulla on traumalapsuus, adhd ja kolme burn outia takana. Ikä ja aika on opettamaan olemaan itselleen armollinen. Ja olen oppinut tunnistamaan, että millon kannattaa edetä ajatuksella ahdistus on vain ohimenevä tunne ja milloin oikeasti kannattaa vähän painaa jarrua. Ahdistus on jokapäiväistä, mutta suhtaudun siihen itsekin nykyisin eri tavalla. Joskus sen läpi voi puskea. Joskus kannattaa vaan myöntää itselleen, että tänään ei onnistu kuin minimisuoritus. Sillä tavoin olen myös onnistunut välttämään sairaslomia nyt yli vuoden, kun olen antanut itselleni luvan olla huonoina päivinä vähän vähemmän tehokas ja hyvä työntekijä. Tämä toki on vaatinut sen, että myös työnantajan puolelta ymmärretään haasteeni. Minulla onkin ihan super työnantaja, jonka ansiosta olen pysynyt työkykyisenä kaikesta huolimatta. 

Vierailija
46/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä johtuu siitä kun työntekijöiltä vaaditaan enemmän ja enemmän, pitää olla tehokkaampi, olla saatavilla vapaa-ajallakin, uhrata -koko- elämänsä työlle.

Niin, milloin te naiset tunnustatte, että teistä ei kerta kaikkiaan ole työelämään. 

Olisin mielelläni kotirouva, mutta tienaan enemmän kuin mieheni.

Vierailija
47/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kärsinyt ahdistuksesta lapsesta asti, välillä helpompaa, välillä

vaikeampaa. Uskoisin että voi olla herkkyys, ujous, tunteellisuus, joka

saa ahdistumaan herkemmin ihmisen.

Sota, koronat, julkisen terv hoito, ja talous laskee,

ahdistus kasvaa että mitä tästä kaikesta seuraakaan.

Et ole mikään Jeesus jika kantaa koko maailman synnit! Tarvitset kunnon läpsäisyn, ja sitten töihin. 

Vierailija
48/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuksesta paranee siedättämällä. Pitää opetella kestämään ahdistus, aluksi pienissä määrin, sitten yhä enemmän. Nainen, joka rakastaa stressiä.

Pitää myös osata ottaa iisisti välillä. Minulla on traumalapsuus, adhd ja kolme burn outia takana. Ikä ja aika on opettamaan olemaan itselleen armollinen. Ja olen oppinut tunnistamaan, että millon kannattaa edetä ajatuksella ahdistus on vain ohimenevä tunne ja milloin oikeasti kannattaa vähän painaa jarrua. Ahdistus on jokapäiväistä, mutta suhtaudun siihen itsekin nykyisin eri tavalla. Joskus sen läpi voi puskea. Joskus kannattaa vaan myöntää itselleen, että tänään ei onnistu kuin minimisuoritus. Sillä tavoin olen myös onnistunut välttämään sairaslomia nyt yli vuoden, kun olen antanut itselleni luvan olla huonoina päivinä vähän vähemmän tehokas ja hyvä työntekijä. Tämä toki on vaatinut sen,

Kuulut laitokseen. 

Vierailija
49/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin mielelläni kotirouva, mutta tienaan enemmän kuin mieheni.

Ja valitat, uhriudut ja nalkutat kymmenen kertaa enemmän. 

Vierailija
50/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liisa Keltikangas-Järvinen on ollut nyt lyhyen ajan sisällä haastateltavana kahdessa podcastissa, Puheenaiheessa ja Futucastissa. Jos kiinnostaa - aloittajaa tuskin kiinnostaa - syyt sen takana, miksi mt-ongelmat on lisääntyneet, kannattaa kuunnella.

Mummoikäinen akka. Sillä on ollut Alzheimer on harhoja jo pitkään. 

Vierailija
51/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit hoitaisi ihmisten somaattista terveyttä niin ehkä niitä ahdistuksiakin olisi vähemmän. Monella se oma keho osaa hälyttää, että on jokin ihan aito ongelma mikä pitäisi hoitaa tai lähtee henki, mutta kun on se vittuilu vastaanotolla tärkeämpää.

Valitettavasti somaattisten sairauksien kirjaaminen masennukseksi tai ahdistukseksi totta. Ei tosin pelkästään lääkärien syy, vaan osin Kelan ja sen tulkintojen. Tiedän parikin tapausta, joilla on somaattinen sairaus, mutta joko lääkäri ei tunnista tai kela ei kelpuuta, niin sairaslomalappuun on ilmestynyt psyykkinen diagnoosi.

Työuupumus ei ole virallinen diagnoosi niin se kirjataan masennuksena. Tämä tutkimus koski käsittääkseni julkisen alan työntekijöitä, tutkimuksen teki julkisen alan eläkevakuutusyhtiö KEVA. Julkisella ei kyllä työt tule kotiin edes esihenkilöillä. 

Vierailija
52/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko itkuinen ja paha olo? Oireilet ja kipuilet? Olet uupunut ja masentunut, etkä saa unta? Hirveät keholliset traumareaktiot eivät jätä rauhaan? 😢

Mikäköhän saa ihmisen olemaan ymmärtämätön, ilmeisesti täydellinen elämänkokemuksen puute.

Vierailija
53/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää myös osata ottaa iisisti välillä. Minulla on traumalapsuus, adhd ja kolme burn outia takana. Ikä ja aika on opettamaan olemaan itselleen armollinen. Ja olen oppinut tunnistamaan, että millon kannattaa edetä ajatuksella ahdistus on vain ohimenevä tunne ja milloin oikeasti kannattaa vähän painaa jarrua. Ahdistus on jokapäiväistä, mutta suhtaudun siihen itsekin nykyisin eri tavalla. Joskus sen läpi voi puskea. Joskus kannattaa vaan myöntää itselleen, että tänään ei onnistu kuin minimisuoritus. Sillä tavoin olen myös onnistunut välttämään sairaslomia nyt yli vuoden, kun olen antanut itselleni luvan olla huonoina päivinä vähän vähemmän tehokas

Kuulut laitokseen. 

Ketä se palvelisi? Yhteiskuntaa? Minua? Perhettäni? Kun on työpsykologin avulla luotu raamit sille, että pysyy työkykyisenä ja kuntoutuu työnteon ohessa, niin miksi sitä taantuisi laitokseen.

Olen asiantuntijatöissä ja liukuvalla työajalla. Ihan hyvin voin tehdä töitä vointini mukaan. Hyvinä päivinä teen vähän extraa. Huonoina vähemmän.

Lisäksi sanon, että esim. burn out on ikävän yleistä. Melkein kaikki palaa loppuun jossain kohtaa uraansa. Varsinkin tietotyössä. Ja siitä kärsivät ovat sekä naisia että miehiä.

Vierailija
54/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkärit hoitaisi ihmisten somaattista terveyttä niin ehkä niitä ahdistuksiakin olisi vähemmän. Monella se oma keho osaa hälyttää, että on jokin ihan aito ongelma mikä pitäisi hoitaa tai lähtee henki, mutta kun on se vittuilu vastaanotolla tärkeämpää.

HS: 

naislääkäri määräsi Oulussa vuosina 2021 - 2022 yhteensä yli 3000 käyttöannosta huumausaineena pidettäviä lääkkeitä. Näistä suurin osa oli lieviä huumausaineita, mutta yli 500 annosta oli erittäin vaarallisten ryhmään kuuluvia.

Lääkäri kirjoitti perusteettomia reseptejä muun muassa Alprazolam-, Opamox-, Rivatril-, Diapam- ja Tenox-tabletteihin. Valmisteita käytetään muun muassa ahdistuksen ja unettomuuden hoitoon.

Rivatril on ensisijaisesti epilepsialääke ja liikehäiriösairaus. Minulle fyysisesti sairaana ei ole tuota edes tarjottu, vaan kärvistelen oireiden kanssa.

Vierailija
55/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitäkin voi toipua. Ihan kokemuksesta sanon. Ei elämän tarvitse olla kamalaa aina. 

Vierailija
56/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikityöttömien lisäksi yhä useampi on ruvennut ikisaikuttajaksi, moni saa sillä paljon enemmän rahaa mitä saisi tukia ja voi sanoa ylpeänä sukulaisille ja naapureille käyvänsä töissä, vaikka ei käytännössä käy koskaan.

Vierailija
57/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli somaattinen sairaus, joka aiheutti muun muassa tajutonta väsymystä ja hengenahdistusta. Eivät löytäneet julkisella syytä heti (ja eivät uskoneet minua) niin diagnooseiksi masennus ja ahdistuneisuus. Yksityisellä puolella syy sitten löytyi ja sain lääkehoidon ja paranin niiden avulla nopeasti tästä "masennuksesta ja ahdistuneisuudesta".

Eli diagnoosit lyödään julkisella ainakin todella nopeasti - vain koska ei osata tai haluta tutkia pidempään. Ja niitähän ei poisteta...

Vierailija
58/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitäkin voi toipua. Ihan kokemuksesta sanon. Ei elämän tarvitse olla kamalaa aina. 

Totta kai voi toipua. Mutta ei se siinä ensi hädässä auta mitään vaan silloin kuuluu saikulle. Kyllä monesta sairaudesta ja oireista voi parantua, somaattiset mukaan lukien. Vai onko niin että keuhkokuumessaakaan ei kuulu olla saikulla kun siitä todennäköisesti kuitenkin paranee?

Vierailija
59/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkimmät ovat poistuneet työmarkkinoilta työelämän paskuuttamisen takia jo vuosikymmen sitten. Tahti siis kiivastuu ja kovat luut alkavat ratketa.

Vierailija
60/77 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No avaahan hiukan, mitä hän kertoi syiksi.

Ne podcastit kestää yli tunnin. Jos mä nyt lauseella kuvailen, niin se ei oikein tee oikeutta. Mutta iso osa on yhteiskunnan muuttuminen yksilökeskeiseksi.

Meillä muilla on kuule elämä, ja käytämme sen johonkin muuhun kun nobodyn lässytyksen kuuntelemiseen. 

Niin, kuten vauvapalstailuun! Jos sun mielestä Liisa Keltikangas-Järvinen on "nobody", tämä taitaakin olla ainoa media, jota kulutat.