Sairaalasta kotiin
[color=#8B008B]Toiveissa olisi että vauveli tulisi kohta puoleen mahanahkan toiselle puolen ja vielä pähkäilen kotiutumisvaatteita sekä hänelle että itselle laittaakseni ne sairaalakassiin.
Hänelle on vaippa, potkuhousut, pitkähihainen body, " college-takki" , myssy, " hanskat" sekä äitiyspakkauksen ohuempi puku. Pärjäisiköhän noilla? :)
Mitenkäs itselleni.. Vieläkö otan mammahousut vai oisko kenties aiheellista ottaa jotkut " normaalihousut" ? Imetysliivit & -paita ovat jo kassissa valmiina.
Vielä niille ketkä ovat Kättärillä tai Haikaranpesässä olleet, mietiskelen edelleen otanko omia vaatteita sinne mukaan vai olisiko kätevämpi vain olla niissä heidän tamineissa?
Kiitokset etukäteen kokeneemmille omien kokemusten jakamisesta! :)
Mammis + Tiitiäinen 38+4[/color]
Kommentit (13)
Mulla oli itselle ihan peruskamppeet kotiutumisvaatteina, tosin mammavaatteita en käyttänytkään koko raskausaikana. Eli ihan perushousut ja paita. Vauvalle oli hulluna kampetta, kun meidän kotiutumispäivänä oli vaatimattomasti -30 astetta pakkasta :p Luulen kyllä että nuo sun ehdottamat kamppeet riittää vauvalle, mikäli ulkona lämpöasteita.
En tiedä miten muualla, mutta ainakin meillä synnärillä suurin osa äideistä laahusti niissä sairaalakamppeissa siellä laitoksella ollessa. Itsekin näin tein. Kaikista kätevimmät oli kyllä, koska ei tarvinut sotkea omia vaatteita, kun jälkivuotoa saattoi tulla reilustikin välillä (ja siis ohi suojista, yhhyh) ja mulla myös maitoa tuli välillä niin, että koko sairaalapaidan etuosa oli märkä :pp Eihän ne mitään kauniita ole eikä taatusti istu kenellekään, mutta ajoivat kyllä asiansa.
noi vauvan vaatteet kuullostaa ihan hyvälle mulla on suurinpiirtein samanlainen satsi kassissa valmiina, lisänä mulla on ne pakkauksen toppa töppöset käsiin ja jalkoihin. ja jos nyt joku hirveä takatalvi iskee niin näytin miehelle missä kaapissa toppapuku sijaitsee niin tietää sitte ottaa mukaan jos onkin kylmempi. sulle ittelle suosittelisin kotiutumis vaatteiksi jotain mukavaa päällepantavaa esim. trikoo housut ja huppari. vatsan/alapään alue on kuitenkin aika hellä koitoksen jälkeen, vaikka lisäkiloja ei kauheasti olisi tullutkaan!
hermoja odotukseen!!!!! : )
Samoilla linjoilla olen minäkin kuin edelliset vastaajat.
Itselleni jäi traumat kun en ennen ekaa synnytystä tajunnut pakata itselleni kivoja kotiinlähtövaatteita. Tuntui haljulta kiskoa niitä samoja kulahtaneita rytkyjä niskaan joilta oli käyttänyt monta kuukautta. Nyt olen jo miettinyt mitä otan mukaan itselle. Synnytys on vasta syyskuussa!! Näin syvä trauma siis jäi.
Eli mieti mistä sulle tulee ihana juhlamieli, kun palaat uuden ihmisen kanssa kotiin. Se on kuitenkin ihana päivä.
Vauvan kamppeet joita luettelit riittävät varmasti hyvin.
Itse laahustin myös sairaalan tamineissa. Sisäkengät toin omat koska jalat oli niin turvonneet että sairaalan aamutossut piti olla valtavan suuret että mahtui jalkaan. Omilla oli parempi liukastella.
Iloista loppuodotusta sinulle.
terv peikkoäet
Hyvältä kuulostaa tuo varustuksesi.
Itse olen kolme kertaa synnyttänyt haikaranpesässä (ja kerran naikkarilla, mikä ero...)
Itsellä olen aina pitänyt omia vaatteita. Haikaranpesä ei ole minusta tuntunut niin " sairaalamaiselta" ja itselläkin on ollut pirteämpi olo kun en ole yöpuvussa päivät pitkät ollut. Tämä on siis vain minun oma tuntemukseni, toisille sopii varmasti paremmin juuri toisinpäin. Tärkeintä onkin tehdä juuri niin kun itselle tuntuu hyvältä.
Vauvalle olen ottanut mukaan lisäksi muutamia söpöjä vaatteita valokuvia varten. Kättärin omat eivät ole niitä kivoimpia katsella ensi kuvissa. Vaikka käteviä muuten ovatkin.
Pyykkiä toki tulee mukaan, mutta kyllä sitä meillä kertyy muutenkin.
Meillä on nyt muutos edessä tässä seuraavassa synnytyksessä, kaksoset tulossa eli haikaranpesään emme tällä kertaa pääse.
MotherOf4 ja Tiku&Taku rv.23+1
mammaverkkarit ja collegehuppari kotiintulo vaatteina ja olin niihin tosi tyytyväinen. Vaikka mahaa ei ollut yhtään jäljellä, ajatus kiristävistä housuista ei tuntunut hyvältä. Alapää oli myös niin tohjona että en ikinä olisi voinut pukea ainakaan farkkuja jalkaan. Kannattaa kyllä siinä vaiheessa ajatella lähinnä omaa mukavuutta, koska olo saattaa olla vielä kuin katujyrän alle jääneellä. Niinkuin itselläni oli.
Tosin ihmiset paranevat omalla tavallaan.
Vauvan vaatetus kuulostaa hyvältä. Kädet ja jalat kannattaa suojata hyvin pieneltä.
Onnea paljon tulevaan koitokseen!
T: Hermione ja Milo 1kk 3vk
housuja ja paitoja ollenkaan ja se harmitti jälkeenpäin, sillä olin käynnistyksessä sairaalassa omissa vaatteissa (jo toista päivää, hitaasti aukenin, välissä olin kotona yön) ja lapsivesi valui yllätten, joten housuni olivat läpimärät. Lähetin ne sitten miehen mukana synnytyksen jälkeen kotiin. Miehen pyysin sitten tuomaan sairaalaan toiset housut eikä se tietenkään löytänyt niitä, jotka päälleni olisivat sopineet. Onneksi paita peitti aukinaisen vetoketjun eikä ollut ihan älyttömän kylmä.
Toiseen synnytykseen osasin varautua pakkaamalla myös varahousut kassiin. Ja nyt tätä kolmatta varten täytyy sitten pakata itselle jotain mukaan. Eka vauvalle minulla oli onneksi varavaatteita mukana, sillä esikoinen pissasi kotiinlähtiessä juuri kun olin vaihtamassa vaippaa ja vaatteet olivat siinä vieressä odottamassa ;-).
Minulla laskettu aika kuukauden päästä, mutta luulen silti laittavani tuon toppapuvun kotiutumiskassiin. Sitä voi pitää autossa auki, jos on liian kuuma. Ihan pienet ovat kuitenkin vielä niin kylmänarkoja. Tietysti jos alkaa olla koko ajan +15,niin täytyy asiaa miettiä uudelleen..
rv 36+0
vaippaa ei välttämättä tarvii, mutta eihän siitä haittaakaan ole. sairaalassahan voitte vaihtaa ennen lähtöä vielä uuden, mutta eipä sen puoleen, ei nuo new born kokoset vaipat tilaa vie. käsilaukku kamaa :D
itsellesi suosittelelisin ottamaan jotkut venyvät tavalliset housut, koska tosiaan vaikka kilot jäisikin laitokselle (jota kaikilla ei tosin tapahdu, mulla esimerkiksi) niinn lantion luut on edelleen leveällä eikä omat " ennen raskautta" housut siltikään välttämättä mahdu. itselläni meni ihan vain luiden palautumiseen yli vuosi, vaikka maha olisi antanut joillekkin huosuille myöten niin luut eivät. venyvät on hyvä vaihtoehto siinäkin mielessä että ne eivät sitten varmasti purista jos sattuukin joutumaan keisaarinleikkaukseen tai jos on vatsa muuten arkana.
Itse kotiutunut jo kahdesta synnytyksestä mammahousuissa.
Vatsa ei todellakaan palaudu parissa päivässä, eikä turvotus
häviä. Ainakin alatiesynnytyksen jälkeen alapää on sen
verran hellänä, että kiristävät farkut olisivat aivan kauhistus,
eivätkä housut sitä paitsi edes mahtuisi ison siteen päälle... :)
Sairaalassa olen käyttänyt aina sairaalavaatteita sekä itsellä
että vauvalla. Eipähän tarvitse kotona pestä sairaalassa
likaantuneita vaatteita, Sairaalan kaapista saa hakea aina
puhtaat vaatteet päälle. Kun maito nousee, niin menee
useampikin paita ja ehkä myös aamutakki likaiseksi,
vauva voi pulautella tai pissiä päälle, ja vaatteita voi
tahriintua myös vereen jne.
Imetysliivejä sairaalassa ei ole tarjolla, joten niitä kannattaa
ottaa useammatkin mukaan. Itse käytin sideharsoa toppauksena
liiveissä, kun maito nousi ja sitä alkoi tihkumaan.
Vauvan kotiutusvaatteet kuulostavat minusta hyviltä, jos
ilmat ovat tällaisia kuin nyt. Jos tulee kylmempi, niin ehkä
ottaisi college-takin tilalle villatakin + villahousut.
mammanalku77:
Hänelle on vaippa, potkuhousut, pitkähihainen body, " college-takki" , myssy, " hanskat" sekä äitiyspakkauksen ohuempi puku. Pärjäisiköhän noilla? :)
[color=#8B008B]Hyviä pointteja löytyi..
Nyt on siis pakattuna ihanat lököhousut (mammacolleget), imetysliivit ja ¿paita itselle.. Sairaalatamineissa taidan oleskella siellä, omat läpsykkäät pakkasin mukaan. Ja sitten vaan vähän tukkaa ojennukseen ja ripsivärit + kajaalit kehiin niin siinä on juhlaa tarpeeksi..
Edellä mainitsemani vaatteet vauvalle, sekä toinen vaatekerta varmuuden vuoksi tai vaikka tosiaan valokuvausta varten :) ja myös äippäpakkauksen toppatöppöset käsiin & jalkoihin.. Eiköhän noilla pärjätä ja tilanteen mukaan mies voi sitten tuoda jotain, koulutussessio ¿missä mitäkin on¿ pidettäneen illalla.. ;)
Mukavaa kevättä kaikille ja odotusta mahakkaille!
Mammis + Tiitiäinen[/color]
lisään vielä edellisiin nimittäin pehmuste/tyyny automatkalle sairaalasta kotiin, mutta senhän voi toki mieskin sitten ottaa mukaan. oli ainakin itsellä alapää niin hellänä ettei voinu kuvitellakaan istuvansa auton suht kovalla penkillä, tyynynkin kanssa piti istua varovasti lähinnä vain toisella kankulla...
mutta eihän kaikilla ole näin, onneksi..
tsemppiä synnytykseen, perässä tullaan;O (rv21+)
Minä lisäisin listaa vielä siteitä!! Ne ovat nimittäin ihan kamalia, ne sairaalan!!!!
En lukenut kaikkia viestejä..
Itselleni otin mukaan sellaiset mammahousut, jotka olivat jääneet pieneksi jo paria kuukautta aikaisemmin. Mukavat alushousut ja siteet olivat hyvät sekä pestävät liivinsuojat (kertakäyttöset helposti jäivät rintoihin kiinni ja repivät esim. ruvet auki) ja imetysliivit. Ja joku lämmin liivi/villatakki rintoja varten. Toukokuussakin kävi rintoihin kaikki viima ja kylmä niin helposti, että oli pakko alussa pitää lisäkerrosta päällä.
Onnea loppumetreille!!
- vaikka kuuleehan noita, juttuja, että muka vanhat pillifarkut jalassa lähdetään kotiin laitokselta...
Itselle ei jääyt tokan synnytyksen jälkeen oikeastaan yhtään lisäkiloa, mutta ei ne vanhat housut vähään aikaan mahtuneet ennekuin muodot t palasivat vähitellen normaaliksi.
Ja ekalla kerralla minulla kuten useimmilla jäi vielä muutama lisäkilo seuraavien kuukausien aikana sulateltavaksi, joten piti ostaa ekoiksi kuukausiksi ihan uudet vähän isommat housut, kun en enää kuukausi synnytyksen jälkeen viitsinyt mammahousussa kulkea - siihen asti kuljin.
Sairaalassa on helppo käyttää talon vaatteita ja vaihtaa niitä vaikka 10 kertaa päivässä kun joka päästä valuu jotain, ja pyykkiä tulee.
Omat sisäkengät vois olla kivat olemassa...