Enpä taida uskaltaa sittenkään lopettaa hormonikorvaushoitoa - HS Menopaussi ravistelee aivoja
https://www.hs.fi/tiede/art-2000011276404.html
Varhainen menopaussi eli kuukautisten lakkaaminen ennen 50 ikävuotta on laajan tutkimuksen mukaan yhteydessä suurempaan dementian riskiin myöhemmin. Yhteys on havaittu sekä Alzheimerin taudin että verisuoniperäisen muistisairauden riskiin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin, mutta lopetin kun koira alkoi oireilla lääkityksestäni. Itselläni kun ei juurikaan häiritseviä oireita kuitenkaan ole, niin parempi näin.
Meillä kävi niin kun nukuttiin lusikassa, että aamulla hormonilaastari oli miehen reidessä kiinni, oli irronnut mun persuksesta. Tekee varmaan hyvää hällekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähän se haastateltu sanoo, ettei tiedetä kuitenkaan mikä on syy ja mikä seuraus.
Itsellä lakkasi menkat 48-vuotiaana, ja tyytyväinen olin. Mitään vaihdevuosioireita ei ollut koskaan paitsi vähän epäsäännölliset menkat pari viime vuotta. Ei tulisi mieleenkään syödä jotain lääkkeitä tai alkaa pelätä dementiaa. 80-vuotias äitikään ei koskaan mitään hormonihoitoja ole ottanut, ja vieläkin skarppi kuin mikä.
Niin, eli sinä otat riskin.
Minulla on ollut pari vuotta laastari, koska unettomuus kävi niin pahaksi. Laastarista olisi tarkoitus luopua piakkoin, mutta enpä tiedä.
Itse käytän korvaushoitoa vaikka loppuelämäni, jos oireet palaavat ilman.
Stemmaa sukuni naisiin, jonka ovat olleet menopaussissa jo 45-vuotiaina. He ovat mummoutuneet nopeasti myös henkisesti.
Jaa, minä olen viittä vaille 50v ja edelleen ihan säännölliset kuukautiset.
Kuukautiset loppuivat 51-vuotiaana, samoin nukkuminen. Aloitin hormonikorvaushoidon, että sain nukuttua. Yritän muutaman vuoden välein lopettaa hoitoa, mutta unettomuus palaa kahdessa yössä. Ennemmin näin kuin unilääkkeiden käyttäjäksi. Hormonikorvaushoito suojaa sepelvaltimotaudilta ja osteoporoosilta.
Sehän ei ole lääke vaan hormoni, jota ennen menopaussia erittyi itsestään. Jätittekö e-pilleritkin ottamatta, kun sisältävät hormonia ja rintasyöpäriskin?
Ihmettelen kanssasisaria, jotka kärsivät unettomuudesta, nivelsäryistä, virtsankarkailusta ja jatkuvista virtsarakontulehduksista. Ei ihme, että ovat kiukkuisia kuin ampiaiset!
Hyväksyn rintasyöpäriskin, koska hoito parantaa niin merkittävästi elämänlaatua.
Itsellä femoston conti pillerit käytössä, mutta nyt olen miettinyt lopettaisinko, koska olen jotenkin iloton ja äkäinen suorastaan masentunut. Voisiko johtua pillereistä kun niissä kuitenkin on keltarauhashormonin onko muilla ollut vastaavia havaintoja hormonihoidon aikana?
En päässyt lukemaan juttua, mutta jo tuossa alussa lukee että voi selittää naisten suurempaa tautiriskiä. Eli kannattaako tuon jutun tiimoilta tehdä mitään johtopäätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Nukuin ihan hyvin ennen hormonikorvaushoitoa. Otin hoidon vaan koska olo oli jatkuvasti kuuma ja hikoilin. Nyt en enää nuku hyvin, maha alkoi pömpöttää ja oon koko ajan pahalla tuulella. Joten lopetan korvaushoidon, otan mieluummin sen kuumuuden. Varsinkin kun on tämmöinen kesä.
Dementia tulee joka tapauksessa.
Mikset pyydä lääkäriltä sitä kuumiin aaltoihin tarkoitettua lääkettä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisille tuputetaan koko ajan hormonikorvaushoitoja jollakin verukkeella?
Missä niitä on sinulle tuputettu? Ja kenelle muilke kuin sinulle? Itsellä ei ole tuollaista kokemusta. Ihan asiallisesti lääkärin kanssa keskusteltiin vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Ensin, itse vaihdevuodet ilman ongelmia tai lääkkeitä läpi käyneenä,
Tämä. "Koska minulla ei ollut oireita niin ei sitten ole muillakaan, eikä siksi pitäisi kertoa muille hormonihoidoistakaan"?
Nukuin ihan hyvin ennen hormonikorvaushoitoa. Otin hoidon vaan koska olo oli jatkuvasti kuuma ja hikoilin. Nyt en enää nuku hyvin, maha alkoi pömpöttää ja oon koko ajan pahalla tuulella. Joten lopetan korvaushoidon, otan mieluummin sen kuumuuden. Varsinkin kun on tämmöinen kesä.
Dementia tulee joka tapauksessa.