Amalgaamipaikkojen poistaminen, onko järkee vai ei?
Onko kukaan poistanut amalgaamipaikkojansa, kokemuksia siitä? Kuinka hammaslääkäri suhtautuu tällaiseen pyyntöön? Onko tiedossasi hammaslääkäriä joka pitää amalgaamia haitallisena ja osaa poiston suojauksessa? Onko mielestäsi amalgaamit oikeasti ihmiselle haitaksi vai onko asia mennyt vähän liian pitkälle joillakin?
Kommentit (14)
Amalgaamit oli laitettu noin 15-20v sitten, ja hl sanoikin että siinä ajassa ne olivat reunoista jo kuluneet auki, eli että sinne alkaa tulemaan lisää kariesta.
En ole siitä jaksanut välittää, että se amalgaami oliis haitallista, eipä minulla kovin montaa ollut.
että saattaisivat murentua itsekseen. Eli yksittäisiä on uusittu, ei mitään koko suun projektia. Taitaa vielä yksi tai kaksi amalgaamia olla, enkä niitä niin kiirehdi poistattamaan.
Kaikki amalgaamit vaihdettiin muoviin. Monen amalgaamipaikan alla oli reikä, joka huomattiin vasta, kun paikka otettiin pois. Uskon, että amalgaami on suussa haitallista ja siksi halusin ne pois. Muovit ovat kestäneet hyvin, jopa poskihampaissa.
Vierailija:
Kaikki amalgaamit vaihdettiin muoviin. Monen amalgaamipaikan alla oli reikä, joka huomattiin vasta, kun paikka otettiin pois. Uskon, että amalgaami on suussa haitallista ja siksi halusin ne pois. Muovit ovat kestäneet hyvin, jopa poskihampaissa.
Ihan tavallisella hammaslääkärillä olen käynyt. Eikös se ole ihan perushammashoitoa?
Minulla myös oli vanhojen amalgaamien alla reikiä, jopa niin syviä, että kahteen hampaaseen piti tehdä juurihoito. Äityivät kamalan kipeiksi ja tulehtuneethan ne hampaat jo oli. Kouluhammaslääkäri oli " unohtanut" ainakin toiseen röhnää sinne paikan pohjalle.. =0/
Vaihdettiin aina yksi iso paikka tai kaksi pientä kerralla. Ja aika pitkä väli oli aina ennen uutta vaihtoa. Joitain suojauksiakin oli, mutta en enää tarkkaan muista, miten se tapahtui, kun siitä on niin kauan aikaa.
Vierailija:
Vaihdettiin aina yksi iso paikka tai kaksi pientä kerralla. Ja aika pitkä väli oli aina ennen uutta vaihtoa. Joitain suojauksiakin oli, mutta en enää tarkkaan muista, miten se tapahtui, kun siitä on niin kauan aikaa.
ja hammaslääkäri suositteli. Kannattaa ehdottomasti käydä erikoishammaslääkärillä. Asutko pääkaupunkiseudulla?
Vyöhyketerapeutti sanoi, ettei vyöhyketerapia ja amalgaamipaikat sovi yhteen. Kuulemma paikat voivat vaikka alkaa irtoilla. Vaarana on se, että paikoissa oleva elohopea saattaa lähtee liukenemaan.
Ajattelin silloin, että ei mulla ole mitään haittaa paikoista tuntunut olevan, mutta nyt olen miettinyt asiaa uudelleen. Paikat ovat nimittäin alkaneet tummua ja joskus hampaat tuntuvat jotenkin aroilta. Pelottavaa katsoa paikkoja, jotka olivat ennen kiiltäviä ja nyt melkein mustia. Olisi kai aika poistaa ne paikat, mutta en tiedä, miten siinä voisi edetä. Paikkoja on todella monta... Tekeekö kunnallinen hammaslääkäri paikkojen vaihdon vai pitääkö mennä yksityiselle?
Ne kannattaa vaihtaa vasta sitten kun on tarve. Silä lailla muovipaikatkin kestävät pidempää ennen kuin ne täytyy tehdä uudestaan.
Minulla on vaihdettu hiljakseen amalgaameja muoveihin. Nyt jouduttiin ensimmäinen muoveilla paikattu hammas vaihtamaan jo posliinipaikkaan, kun muovitkin valskasivat. Muovia ei enää kuulemma kannattanut laittaa.
Ei mikään paikkamateriaali ole ikuinen. Paitsi ehkä kulta.
etenkin poskihampaissa. Kulta olisi vielä kestävämpi, mutta sitten hammas pitäisi käsittääkseni juurihoitaa samantien.
Nyt on tosiaan ainakin kunnallisella puolella ruvettu laittamaan uudestaan amalgaamipaikkoja. Vanhoja paikkoja en itse lähtisi ehdoin tahdoin vaihtamaan muovipaikkoihin, mutta tietysti kuluneet paikat kannattaa vaihtaa uusiin. Paikan sauma on aina altis reikiintymiselle ja aikuisella reiät ovatkin useimmiten vanhan paikan reunassa.
On totta että siitä tehdyt paikat kestää paremmin kuin muoviset, mutta nykyiset keraamiset paikat ovat vielä kestävämpiä, ja ne eivät kulu kuten amalgaami, tai haperru kuten muovi. Mulle vaihdettiin amalgaamit Empress-paikkoihin, ja näitä ei erota ehjistä hampaista ollenkaan.
Vierailija:
On totta että siitä tehdyt paikat kestää paremmin kuin muoviset, mutta nykyiset keraamiset paikat ovat vielä kestävämpiä, ja ne eivät kulu kuten amalgaami, tai haperru kuten muovi. Mulle vaihdettiin amalgaamit Empress-paikkoihin, ja näitä ei erota ehjistä hampaista ollenkaan.
kävin reijän paikkuussa että laitetaanko amalgaamipaikka . vähän olin et hä vieläkös niitä laitetaan ja eikös ne ole vaarallisia . alko nauramaan ja sano et hän antaa laittaa aina itelleen ja ne on todella kestäviä ja niistä ei todellakaan ole haittaa . annoin laittaa kuitenkin muovipaikan ....