Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilta-Sanomat: Eläkeläisten uimahallikäytös puhuttaa - altaasta on tullut mummojen "juorukerho" eikä työssäkäyvät mahdu uimaan

Vierailija
24.06.2025 |

Tampereen uimahalleissa ilmaiset päiväuinnit yli 65-vuotiaille ovat herättäneet ristiriitaisia tunteita. Vaikka aloitteen taustalla on hyvä tarkoitus - edistää ikäihmisten liikkumista - käytännössä osa kokee, että eläkeläiset ovat "kaapanneet" uimahallit itselleen. Useat nuoremmat ja keski-ikäiset kuntoilijat kertovat aggressiivisesta käytöksestä, ruuhkista ja tilanteista, joissa hitaasti etenevät keskustelijat tai radoilla seisoskelijat häiritsevät uintia. Myös saunoissa esiintyy sanallista painostusta ja reviirikäyttäytymistä. Eläkeläisiä puolustetaan, mutta moni myös myöntää ongelmat.

Tässä näkyy hyvin, miten suomalainen tasa-arvo toimii: annetaan ilmaiseksi jotain yhdelle ryhmälle, ja pian muilta ei ole enää tilaa. Eläkeläiset, jotka usein huutavat nuorten vastuuttomuudesta, käyttäytyvät nyt kuin uimahalli olisi heidän oma olohuoneensa. Eikä kyse ole vain yksittäistapauksista, vaan järjestelmällisestä röyhkeydestä: saunassa huudellaan lapsille, radalla potkitaan, kassajonossa ohitellaan. Ja kun joku uskaltaa sanoa vastaan, syytetään "ikäfobiasta".

Pitäisikö uimahalleissa oikeasti olla "vanhusten vuoro" ja "veronmaksajien vuoro"?

Kommentit (206)

Vierailija
161/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei enää tarvitse järjestää sairaalle sairaanhoitajalle osastonsihteerin paikkaa vaan potkut.

Jos et pysty tekemään nykyistä työtä niin työnantajan ei tarvitse järjestää sulle toista työtä. 

Hyvä uudistus. 

Ei sitä ole aiemminkaan ollut mikään pakko järjestää.

Kyllä meidän kaupungissa on järjestetty. 

Koulusihteereinä on päiväkodin siivoojia. 

Koulutetut merkonomit, tradenomit ja maisterit palkkatukitöissä ja välillä työttömänä. 

Tavallaan hyvä, että tuo loppuu. 

Jos haluaa tehdä toimistotöitä käykööt koulut ensin niinkuin muutkin joutuvat käymään. 

Vierailija
162/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa Tampereella ihmeellistä menoa. 

Yleensä vesijuoksuradat on merkitty. Ja niissä saa mennä kaksi rinnan. Ja juoruilun takia siellä käydään. 

En ole ikinä.nähnut kenenkään käyvän käsiksi. Hyvin olen joka radalle sopinut. Hitaanpanan vöistän nopeita altaan päissä ja nopeampana.käännyt vähän aikaisemmin, jos hitaat ei tajua väistää altaan päissä. 

"Käännyt aikaisemmin". Ei toimi, jos uidaan rataa, jolloin päässä tehdään lajikäännös seinästä. 

Meille uimataitoisille se uinti on ihan oikeaa treeniä eikä mitään vedessä lillumista. Jos oikeasti on liikkumassa, ei siinä pitäisi pystyä juoruamaan, kun pää on vedessä ja veden pinnalla vain sen hapen oton verran. Radan päädyssä voi sen 30s - 60s huilata, jos on tilaa, vetojen välissä. Muuten ylös altaasta, ettei pääty tukkiudu. 

Pari kertaa olen vaparikäännöksessä antanut (kevennetyn) aasinpotkun altaan päässä ompeluseuraansa pitäville. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei enää tarvitse järjestää sairaalle sairaanhoitajalle osastonsihteerin paikkaa vaan potkut.

Jos et pysty tekemään nykyistä työtä niin työnantajan ei tarvitse järjestää sulle toista työtä. 

Hyvä uudistus. 

Koulutetut merkonomit, tradenomit ja maisterit palkkatukitöissä ja välillä työttömänä. 

Selvä. Mitään pakkoa ei ole siltikään ollut.

Vierailija
164/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus. 

Itse asiassa julkisella oli, mutta ei enää jatkossa ole.

Vierailija
165/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan samantien veden alle jos yksikään alkaa mulle mussuttamaan vaikka itse käyttäytyy kuin siat.

-Seppo

Ilmiannettu poliisille vihapuhe ja laiton uhkaus.

Vierailija
166/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne työssäkäyvät ole silloin töissä kun on eläkeläisten vuoro?

Vierailija
167/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ratkeaisi sillä, että 2-3 rataa varataan yli 65 v ja loput kuntouimareille. Vie muutaman minuutin laittaa kyltit. 

Sitten alkaa itku syrjinnästä. Tunkevat väkisin nuorten radalle.

Uinnin valvojat ovat uimahalleissa sitä varten, että ohjaavat uimarit oikeille radoille.

ei noi valvojat näille mitään voi..vuosia sitten eräässä espoonlaisessa uimahallissa kun erehdyin sinne viikonloppuna, niin eläkeläiset seisoskelivat altaan päässä vesijuoksuvyöt ympärillä, yhtään juoksuvyötä ei ollut vapaana. Kysyin sitten valvojalta että a) onko jossakin lisää vöitä b) onko toi juorukerho vesijuoksemista..vastaus oli voi voi.. ja silloin ei ollut vielä ilmaislippuja tai pääsehään täällä nämä + 68v ilmaiseksi sinne.

Vierailija
168/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan samantien veden alle jos yksikään alkaa mulle mussuttamaan vaikka itse käyttäytyy kuin siat.

-Seppo

Hyväksyykö Sanoma oy tämänlaisen uhkauksen?

Näistä hulluista kun ei tiedä, että kenet menevät hukuttamaan. Poliisille ilmoitus.

Vierailija
169/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus. 

Itse asiassa julkisella oli, mutta ei enää jatkossa ole.

En usko tätä.

Vierailija
170/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja 90% näistä eläkeläisistä kusee altaassa.

Perustuuko tuo johonkin tutkimustietoon? :D muuten olet vain typerä trolli!

Oletko itse niin typerä että et ole kuullut vanhenevan ihmisen virtsanpidätys-ongelmasta ?

No ei se virtsa koko ajan valu, jos käy vessassa ennen altaalle menemistä. Sinä tässä tietämätön olet.

Väittämäsi oli, että 90% eläkeläisistä kusee altaassa, siihen kysyin tutkimustietoa.

Itse olen 75 v ja hyvin pystyn pidättämään useamman tunnin, eikä tulisi mieleenkään virtsata uima-altaaseen. 

Vierailija
171/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi raukkoja teitä.  Vaatikaa lisää uimahalleja.  

Vierailija
172/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin uimhallilla käynnin sarjakakkaajan takia. Lisäksi esiintyi ahdistelua ulkomaalaisten miesten taholta. Naisia ja pikkutyttöjä tulivat tuijottelemaan uimahallille. Molemmat asiat ovat korjaantuneet, mutta en edelleenkään käy uimahallilla. Mieheni sisko, joka on sairaanhoitaja tokaisi ettei ikinä menisi uimahallille. Saastaisia paikkoja.

Vierailija
173/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Seppo

Niin varmaan. Seppo ihan vapisee. 

Vierailija
174/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis uimahallissahan ainakin Helsingissä on radat hitaille, kunto- ja nopeille uimareille. Hitaat saavat kyllä seurakseen noita muita  millä harmi, en koskaan ole nähnyt hitaita uimassa nopeiden radalla tukkeena vaan päinvastoin nopeat tunkevat tyhjille radoille. Ja mitä ikään tulee niin monet 60-vuotiaat näyttävät todella nuorilta ja ne iäkkäät joista nytkin puhutaan voivat olla lähes 80-vuotiaita. 

Vierailija
175/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulehden toimittaja Tiina Ellilän kärjistetty juttu, jossa haetaan vain klikkauksia.

Totuus on varsin toisenlainen. Olen uimamaisteri vm. 69 enkä ole tavannut moista käytöstä Tampereen missään uimahallissa. 

Ihmettelin sitä, voiko ihmisten käytös muuttua noin paljon vajaan sadan kilometrin välein. Käyn Hämeenlinnassa uimassa arkivapaapäivinä keskellä päivää ja samaan aikaan siellä on paljon eläkeläisiä. Koskaan ei ole heidän kanssaan ollut mitään ongelmia. Hämeenlinnassa uinti ei ole ilmaista, mutta yli 70 vuotiaat voivat ostaa halvan vuosikortin. 

Johtuu vaan siitä, että se on ilmaista. Sama juttu ilmaiseksi annettavissa kirppistavaroissakin, armoton sekoilu alkaa jos hinta on 0 euroa.

Vierailija
176/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ratkeaisi sillä, että 2-3 rataa varataan yli 65 v ja loput kuntouimareille. Vie muutaman minuutin laittaa kyltit. 

Sitten alkaa itku syrjinnästä. Tunkevat väkisin nuorten radalle.

Uinnin valvojat ovat uimahalleissa sitä varten, että ohjaavat uimarit oikeille radoille.

ei noi valvojat näille mitään voi..vuosia sitten eräässä espoonlaisessa uimahallissa kun erehdyin sinne viikonloppuna, niin eläkeläiset seisoskelivat altaan päässä vesijuoksuvyöt ympärillä, yhtään juoksuvyötä ei ollut vapaana. Kysyin sitten valvojalta että a) onko jossakin lisää vöitä b) onko toi juorukerho vesijuoksemista..vastaus oli voi voi.. ja silloin ei ollut vielä ilmaislippuja tai pääsehään täällä nämä + 68v ilmaise

Joskus on levättävä välillä. Moni vesijuoksia on jollain tavoin raihnainen. Itse juoksen ilman vyötä. Se on aika raskasta. Sopii monelle työläiselle. 

Vierailija
177/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kauniit ideat pilataan väärinkäytöksillä. Kuten myös ne kaupan ilmaset banaanit lapsille.

Niissä ei ole mitään kaunista. Lapsen pitää oppia olemaan edes kaupassa mussuttamatta!

Vierailija
178/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Seppo

Pistän neulalla veden alla. 

Vierailija
179/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis uimahallissahan ainakin Helsingissä on radat hitaille, kunto- ja nopeille uimareille. Hitaat saavat kyllä seurakseen noita muita  millä harmi, en koskaan ole nähnyt hitaita uimassa nopeiden radalla tukkeena vaan päinvastoin nopeat tunkevat tyhjille radoille. Ja mitä ikään tulee niin monet 60-vuotiaat näyttävät todella nuorilta ja ne iäkkäät joista nytkin puhutaan voivat olla lähes 80-vuotiaita. 

Hidas ja nopea on suhteellinen käsitys. Olen hidas treenaajien radalle, olen nopea mummoradalle. Osaa luovia molemmissa. Jos on vain kaksi radalla, molemmat voi uida omia puoliaan. Ja vaihtaa sitten kiertoon, jos tulee useampia. Ja voin pysähtyä muutamaksi sekunniksi, että nopea pääsee päässä ohi. 

Vierailija
180/206 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne työssäkäyvät ole silloin töissä kun on eläkeläisten vuoro?

Joo, siis virka-aikaan työskentelevät. Sit on vuorotyötä tekevät, jotka ajautuvat halliin 'väärään aikaan'. 

Ennen tätä maksuttomuutta eläkeläiset kansoittivat altaat klo 6 aamulla, just silloin kun työssäkäyvä ehti halliin ennen työvuoron alkamista. Kun joskus jollain palstalla tätä kritisoin, sain lukea olevani itsekäs minä-minä -tyyppi. Ikäihmiset kun heräävät kukonlaulun aikaan, niin heillä on oikeus tulla uimahalliin tasan ovien avautuessa. Ei auttaneet mitkään perustelut.