Ilta-Sanomat: Eläkeläisten uimahallikäytös puhuttaa - altaasta on tullut mummojen "juorukerho" eikä työssäkäyvät mahdu uimaan
Tampereen uimahalleissa ilmaiset päiväuinnit yli 65-vuotiaille ovat herättäneet ristiriitaisia tunteita. Vaikka aloitteen taustalla on hyvä tarkoitus - edistää ikäihmisten liikkumista - käytännössä osa kokee, että eläkeläiset ovat "kaapanneet" uimahallit itselleen. Useat nuoremmat ja keski-ikäiset kuntoilijat kertovat aggressiivisesta käytöksestä, ruuhkista ja tilanteista, joissa hitaasti etenevät keskustelijat tai radoilla seisoskelijat häiritsevät uintia. Myös saunoissa esiintyy sanallista painostusta ja reviirikäyttäytymistä. Eläkeläisiä puolustetaan, mutta moni myös myöntää ongelmat.
Tässä näkyy hyvin, miten suomalainen tasa-arvo toimii: annetaan ilmaiseksi jotain yhdelle ryhmälle, ja pian muilta ei ole enää tilaa. Eläkeläiset, jotka usein huutavat nuorten vastuuttomuudesta, käyttäytyvät nyt kuin uimahalli olisi heidän oma olohuoneensa. Eikä kyse ole vain yksittäistapauksista, vaan järjestelmällisestä röyhkeydestä: saunassa huudellaan lapsille, radalla potkitaan, kassajonossa ohitellaan. Ja kun joku uskaltaa sanoa vastaan, syytetään "ikäfobiasta".
Pitäisikö uimahalleissa oikeasti olla "vanhusten vuoro" ja "veronmaksajien vuoro"?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Hyh. Kuka edes haluaa käydä uimahallissa. Miettikää nyt. Siellä lillumaan kusisissa ja paskaisissa vesissä.
Mä haluaisin käydä uimalan kuntosalilla, mutta pääsymaksu on työttömälle liian kallis. Mutta varmaan sielläkin nuo eläkeläiset riekkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Tällainenhan oli arkipäivää pari vuotta sitten Helsinginkadun urheilutalon uimahallissa. Uimavalvojat eivät tehneet mitään, siis yhtään mitään Istuivat vain kopissaan nyhräten. Laitoin asiasta palautetta, mutta mitään ei tapahtunut. Kyllästyin ja lopetin uimisen halleissa kokonaan. Sääli, sillä pidin uimisesta ja harrastan sitä enää satunnaisesti kesällä järvessä.
Ja tämä on nykypäivää ainakin Malmin uimahallissa. Annettu myös palautetta, mutta mitään ei tapahdu. Nämä juorukerholaiset saattavat uida tai vesijuosta jopa kolme rinnakkain, ja vaikka sanot ystävällisesti asiasta, niin ohi ei ainakaan päästetä. Minäkin lopetin siellä käymisen juurikin tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä tällaisena hitaana kuntouimarina koen ettei mulle ole ollut vuosiin tilaa. Joko olen hitaiden tiellä tai vesijuoksijoiden tiellä. Joskus kauan sitten oli hitaille uimareille oma rata. Enää ei riitä. Mulla on uintiharrastus jäänyt. Jos pääsee johonkin kylpylään missä on yksi uintirata eikä tilaa vesijuoksijoille siellä olen pystynyt uimaan.
Mä yritin reilu 15 vuotta sitten pari kertaa käydä Kalevan uintikeskuksessa (Tampereella). Oli se jo sillon aika raskasta, lopetin käymisen kun tilaa ei ollut. Oon ite juurikin tollanen hidas kuntouimari eikä mun mielestä tarvi nopeempi ollakkaan.
Meidän kaupungissa ei ole ilmaisia uinteja senioreille, mutta seniorirannekkeen lunastamalla voi köydä edullisesti uimassa ja myös kuntosalilla ja kaupungin liikuntatoimen järjestämissä vesijumpissa. Seniorirannekkeella pääsee uimahalliin sisälle vain arkipäivisin ja sinne pitää mennä ennen klo 14.00 ja tällä pyritään siihen, että ruuhkilta vältytään, kun ilta-aikoina halli olisi enimmäkseen muiden ikäryhmien käytössä. Meillä senioreiden siis toivotaan käyvän uimahallissa ennen iltapäivän tunteja, mutta se ei tarkoita sitä etteivätkö muutkin ikäryhmät voisi käydä uimassa ja kuntosalilla myös aamulla ja aamupäivällä. Valitettavasti senioreiden joukossa on täälläkin joskus heitä, jotka eivät huomio uimahallissa ja sen saunoissa ja pesutiloissa muita kävijöitä, mutta enimmäkseen uimahallin tiloissa ollaan oltu ihan sovussa. Ikäihmisellekin voi kyllä huomauttaa jos hänen käytöksensä on julkisissa tiloissa sopimatonta.
No odotelkaa vielä hetki nuoret riskit miehet.
Ei mene kauaa, kun ne nykyiset vanhukset ovat näinä ylikuolleisuuden aikoina (50 000 vuosivauhtia) häipyneet sieltä haitolta vesijuoksemasta ja johan rupesi riittämään halleja, joille ei ole kävijöitä, kun teitä silloisia vanhuksia on liian vähän.
Teille on kuitenkin kaikki järjestetty ja on passattu kuin pskaa tikunnokkaan.
Yhtä märinää ja ulinaa päivästä toiseen.
Uikaa sitten niinmaanperkeleesti.
Hyh. Kuka edes haluaa käydä uimahallissa. Miettikää nyt. Siellä lillumaan kusisissa ja paskaisissa vesissä.