Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kieltäydyn vieraiden tulosta?

Vierailija
23.06.2025 |

Vuosien takainen tuttu / kaveri otti yhteyttä ja kysyi, voisivatko he lastensa kanssa tulla meille jonakin viikonloppuna yökylään. Tunnettiin vuosia sitten, ei oltu mitään hyviä kavereita - tuttuja ennemminkin, enkä tuolloinkaan erityisesti heidän perheestään pitänyt, mutta kun muksut oli saman ikäisiä ja samassa pihapiirissä, niin oltiin tekemisissä. He muuttivat pois satojen kilometrien päähän muutama vuosi sitten, ja nyt haluaisivat tulla kylään.

En missään tapauksessa haluaisi heitä käymään. Meillä on pienet tilat ja yövieraille huonosti tilaa, olkkarin lattia patjamajoituksessa tarjolla. Mulla on lomaa aika vähän, enkä yhtäkään viikonloppua jaksaisi uhrata puolitutun, ei-niin-omanoloisten vieraiden houstaamiseen.

Miten ihmeessä kieltäydyn kauniisti tällaisesta "voidaanko tulla teille" -viestistä?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että nyt ei käy kun on noro päällä.

Vierailija
2/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi menoa tai väitä, että sinulla on menoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti meillä yöpyminen ei onnistu, mutta tapaisin mielelläni perheesi vaikka lounaalla tai kahvilla.

Vierailija
4/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettei valitettavasti käy, on muita suunnitelmia. 

Vierailija
5/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän kalenteri on jo valitettavasti täynnä. 

Vierailija
6/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI KÄY! VALITAN! 

Vierailija
7/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai noroa ja muita suunnitelmia tarjolla just sinä viikonloppuna, kun olisivat tulossa käymään?

Ymmärsin AP:n viestistä, että kylään havittelijat olivat kysyneet, voisivatko tulla käymään jonakin viikonloppuna kesäloman aikana?

Ei siihen voi oikein vastata, että sori, ette, meillä on noro just sinä viikonloppuna kun teillä oli menoa. Ja sitten kahtena muunakin viikonloppuna on varmaankin noro. 

Vierailija
8/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei valitettavasti mahdu yökylään, mutta nähdäänkö vaikka kaupungilla kahvilla

Vierailija
9/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon suoraan, että meille ei mahdu. En ala keksimään mitään tekosyitä. Jos loukkaantuu, ei ole minun ongelma. Opetelkaa sanomaan "EI".

Vierailija
10/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on hyvä aloitus sikäli, että näitä kylään tarjoutuvia on näin kesäaikana aika paljon liikenteessä. Aina puhutaan kutsumattomista mökkivieraista, mutta ihan yhtä paljon jos ei enemmänkin on kutsumattomia vieraita on tulossa myös kaupunkeihin, kun maalla asuvat kaikenmaailman kaukaiset sukulaiset tulevat Linnanmäelle tai ovat ajamassa ohi Lappia kohti, ja haluavat säästää hotellikuluissa. 

Vierailija
11/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti meillä yöpyminen ei onnistu, mutta tapaisin mielelläni perheesi vaikka lounaalla tai kahvilla.

Tämä on oikein hyvä. Ei pidä olla epäkohtelias, mutta ei tietenkään tarvitse majoittaa puolivieraita ihmisiä. Nähkää vaikka torikahvilla tai leikkipuistossa tai jossain missä voi viettää aikaa tunnin verran.

Vierailija
12/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain että et halua tavata.

Mä en ymmärrä tuota että vuosien takainen tuttu tai kaveri haluaa tulla kylään. Tai edes tavata.

Vierailija
13/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on oikeasti kesälomani viikonloput jo täynnä, että olisi aika helppo kieltäytyä. On perhejuhlia, yksi viikon matka, puolipakollinen sukulointi lapsuusmaisemissa, jo kuukausia sitten lukkoon lyöty vanhan kaveriporukan mökkireissu, ja siinähän ne heinäkuun viikonloput sitten taisi ollakin...

Vierailija
14/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun yhdessä eurooppalaisessa turistien suosimassa kaupungissa. Kesäaikaan tulee todellakin yhteydenottoja mitä omituisimmilta "ystäviltä", joista ei muuten ole kuulunut vuosikausiin, mutta kappas kun tulee mieleen kun ollaan tulossa asuinkaupunkiini niin tekee niin mieli tavata. Ilmainen yöpaikka ja turistiopas siinä on mielessä. Olen oppinut aikoja sitten sanomaan että minun luonani ei voi yöpyä, mutta tapaan mielelläni muualla.

Vierailija
15/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pakko vaan sanoa että ei käy kun koet ettei ole tilaa, että ihmisiä olisi liikaa suhteessa tilan kokoon.

Vierailija
16/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavasi kysyi sen verran kohteliaasti ja väljästi, että siihen voi vasta yhtä kohteliaasti ja väljästi "ettei teille valitettavasti mahdu ja teillä on aika lailla menoja kesällä". Heitä kysymys takaisin oliko hänellä mielessä tietty päivä ja siihen  sitten vain vastaa, että harmi kun olette silloin varanneet ihan muuta menoa. Lopuksi toivotat hyvää kesää ja koetetaan ensi vuonna uudelleen.

Vierailija
17/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pakko vaan sanoa että ei käy kun koet ettei ole tilaa, että ihmisiä olisi liikaa suhteessa tilan kokoon.

Ja vaikka olisi vain yksi vieras tulossa, voi sanoa että yökyläily ei onnistu. Mä kokisin tosi ahdistavaksi jos joku puolituttu roikkuisi asunnossani koko illan ja yön ja aamun, ja sille täytyisi pitää seuraa ja keksiä jotain tekemistä ja puheenaiheita. 

Vierailija
18/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi vain yksi vieras tulossa, voi sanoa että yökyläily ei onnistu. Mä kokisin tosi ahdistavaksi jos joku puolituttu roikkuisi asunnossani koko illan ja yön ja aamun, ja sille täytyisi pitää seuraa ja keksiä jotain tekemistä ja puheenaiheita. 

Juurikin näin, ei kenelläkään ole velvollisuutta päästää ihmisiä omaan henkilökohtaiseen tilaansa, etenkään kotiinsa. On syy sitten mitä täahansa. Eikä sitä tarvitse myöskääån kenellekään alkaa selittämään.

Vierailija
19/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi sanoa kohteliaasti, että yösijaa et voi valitettavasti antaa, mutta muuten voidaan tottakai tavata ja mitä teillä oli mielessä. Todennäköisesti henkilö jättää asian tähän, koska ei päässyt yökylään, eikä haluakaan tavata.

Vierailija
20/44 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka olet? En muista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä