Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 24-vuotiaalla pitäisi olla säästössä rahaa?

Vierailija
23.06.2025 |

Tällä hetkellä olen 23 ja olen laskenut saavani töistä rahaa säästöihin vuodessa n. 10,000. Onko tämä riittävästi ikäiselleni? Opintolainaa on n. 12,000e, kannattaako käyttää valmistumisen jälkeen säästöt kertamaksuun saadakseni tämän pois vai maksaa hiljalleen tätä? Korko 4,5%.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla pitäisi olla säästössä, joku iso eurooppalainen kieli (englantia ei lasketa se ei kuulu enää EU:hun.)

Suomen valtio kyllä hoitaa säästösi itselleen huolimatta siitä paljon niitä on.

Vierailija
22/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hyvin menee jos tuon ikäisenä jää kymppitonni vuodessa säästöön 0.o

Arvelinkin että on ihan hyvä tilanne kun asun vielä solussa ja ei tarvitse huolehtia muista kun itsestäni niin verrattain matalat kulut, mutta silti ahdistaa velan määrä.

t. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans toinen 24v. Mulla on 0e säästössä, maksan opintolainaa ja muita lainoja pois. En tiedä mihin säästäisi kun huominen ei ole varmaa

Juu, makselen itsekin joitakin perintöjä ja kulutusluottoja mutta olen painanut menot niin minimiin että pystyisin säästämään 10k. Säästän varmaan juuri siihen ettei huominen ole varmaa.

t.ap

Makselet perintöjä? Nyt on trolli ihan sekaisin.

mennyt sekaisin sanat "perintö" ja "perintä"?

Juu meni sekaisin, inhimillinen virhe. Puhun siis perinnästä :) 

t. ap

Vierailija
24/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä kannattaa sijoittaa kaikki ylimääräiset rahat. Kymmenen vuoden päästä itseään kiittää.

Mietin onko sinänsä järkeä kun tuntuu, että vielä kolmas maailmansota kolkuttelee? Tiedän, että pitkässä ajassa yleensä nousee kiitettävästi, mutta myös tuntuu todella turbulentilta ajalta sijoittaa...?

t.ap

Vierailija
25/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on velkaa niin ei oikeasti ole varaa säästöihin. Velat pois ensin. Sitten säästät.

Opintolaina nyt on hyvin hallittavissa olevaa lainaa ja hyvin soviteltavissa pankin kanssa, jos käy tilanne hankalaksi. Kannattaa säästöt pistää poikimaan ja pitää käsien ulottuvilla. 

24-vuotiaana minulla oli tuulen huuhtoma perse, mutta oli ainakin se perse.

Mulla oli 23 vuotiaana reilusti velkaa mutta 24 vuotiaana olinkin velaton ja yli sata tonnia tilillä.  Ei mikään perintö vaan voitolla tienattu.

Miten tällainen onnistui?

t. ap

Vierailija
26/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä kannattaa sijoittaa kaikki ylimääräiset rahat. Kymmenen vuoden päästä itseään kiittää.

Mietin onko sinänsä järkeä kun tuntuu, että vielä kolmas maailmansota kolkuttelee? Tiedän, että pitkässä ajassa yleensä nousee kiitettävästi, mutta myös tuntuu todella turbulentilta ajalta sijoittaa...?

t.ap

Kriisejä on aina ollut ja tulee aina uusia. Jälkiviisaana ajateltuna ne on parhaita aikoja sijoittaa pitkäjänteisesti. Nuorena on aikaa odottaa nousua eikä ole sellaisia sitoumuksia, mitkä lisää riskiä.

Vierailija
27/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla pitäisi olla säästössä, joku iso eurooppalainen kieli (englantia ei lasketa se ei kuulu enää EU:hun.)

No onneksi puhun kolmea suurta EU kieltä, eikä Suomi varmaankaan rohmua säästöjäni lähimain.

t. ap

Vierailija
28/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans toinen 24v. Mulla on 0e säästössä, maksan opintolainaa ja muita lainoja pois. En tiedä mihin säästäisi kun huominen ei ole varmaa

Juu, makselen itsekin joitakin perintöjä ja kulutusluottoja mutta olen painanut menot niin minimiin että pystyisin säästämään 10k. Säästän varmaan juuri siihen ettei huominen ole varmaa.

t.ap

Makselet perintöjä? Nyt on trolli ihan sekaisin.

mennyt sekaisin sanat "perintö" ja "perintä"?

Puhelimella kun kirjoittaa, niin aina menee joku väärin. Kyllä huomaa, että puhelimet ovat nykyään kiinalaisten tekemiä kaikki, kun ei mitään käsitystä suomen kielen sanoista. Aina joutuu korjaamaan, kun puhelin muuttelee sanoja omin päin toisiksi kuin on kirjoittanut. Pelkässä perusmuodossa ei välttämättä herjaa, mutta kun kirjoittaa vaikka monikossa, niin taas mennään. Jostain syystä vetää aina kin-päätteisen sanan kahteen osaan, eli esim. kun kirjoittaa "siinäkin" niin puhelin muuttaa sen muotoon "siinä kin". Sitten korjaat ja lisäät puhelimen sanakirjaan, johon se ei jää edes muistiin. Kyllä näillä on tuskaa kirjoittaa. 

Vierailija
29/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 3 miljoonaa euroa.

Vierailija
30/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Kriisejä on aina ollut ja tulee aina uusia. Jälkiviisaana ajateltuna ne on parhaita aikoja sijoittaa pitkäjänteisesti. Nuorena on aikaa odottaa nousua eikä ole sellaisia sitoumuksia, mitkä lisää riskiä.

Hyvä pointti. Minä en ole siis koskaan sijoittanut kun ei ole tullut esimerkkiä mistään, enkä tiedä missä suhteessa kannattaa säästää esim. asp-tilille ja missä suhteessa sijoittaa?

t. ap

Vierailija
31/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onneksi puhun kolmea suurta EU kieltä, eikä Suomi varmaankaan rohmua säästöjäni lähimain.

t. ap

Mitähän koukeroita hallitus keksii sen suhteen, kun porukka rupeaa sijoittamaan jossain kohtaa kultaan enemmän? Tekevät kullasta niin halpaa, että sitä on työttömienkin nurkissa kymmeniä kiloja puhdasta kultaa.😅

Vierailija
32/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Mitähän koukeroita hallitus keksii sen suhteen, kun porukka rupeaa sijoittamaan jossain kohtaa kultaan enemmän? Tekevät kullasta niin halpaa, että sitä on työttömienkin nurkissa kymmeniä kiloja puhdasta kultaa.😅

Tuskin liittyy nyt opintolainoihin ja säästöihin mitä ap kysyi

Vierailija
33/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tänne kohta tuu jotkut ylilautalaiset kertomaan satujaan että on satatonnia säästöissä ja sijoituksissa

Vierailija
34/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tänne kohta tuu jotkut ylilautalaiset kertomaan satujaan että on satatonnia säästöissä ja sijoituksissa

Juu kaipaan käytännön neuvoja enkä satuja, menot olen saanut jo minimiin ja nyt pitäisi saada puskuria ja sijoituksia järkevästi sekä velanhoitoa.

t. ap

Vierailija
35/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kaipaan käytännön neuvoja enkä satuja, menot olen saanut jo minimiin ja nyt pitäisi saada puskuria ja sijoituksia järkevästi sekä velanhoitoa.

t. ap

Hyvä pohja sijoittamiselle on alkaa laittamaan 10-20% nettotuloista indeksi rahastoihin USA, eurooppa vaikka nordnetin kautta. Suoria osakkeita voi sitten miettiä jos enemmän itseä kiinnostaa.

Vierailija
36/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on velkaa niin ei oikeasti ole varaa säästöihin. Velat pois ensin. Sitten säästät.

Mietin että onko järkeä heti tyhjentää säästöt vaikka olisikin 4,5% korko?

t. ap

Itse maksaisin lainan pois ja sitten per kuukausi osakkeisiin ja ost tili. Aluksi ostsisin Nordea ja Fortum. Maksavat vasta ensi keväänä osingon. Noin 7 pinnaa. 

Katso haulla osinkokalenteri. 

Ostettava ennen irtoamispäivää. Sekin näkyy osinkokalenterissa.

Vierailija
37/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin että onko järkeä heti tyhjentää säästöt vaikka olisikin 4,5% korko?

t. ap

Itse maksaisin lainan pois ja sitten per kuukausi osakkeisiin ja ost tili. Aluksi ostsisin Nordea ja Fortum. Maksavat vasta ensi keväänä osingon. Noin 7 pinnaa. 

Katso haulla osinkokalenteri. 

Ostettava ennen irtoamispäivää. Sekin näkyy osinkokalenterissa.

Näin minäkin tekisin.

Vierailija
38/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä potti jo säästössä! 👏 Saatat olla myös oikeutettu opintolainan korkoavustukseen ja/tai opintolainahyvitykseen, kun valmistut.

Vierailija
39/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä potti jo säästössä! 👏 Saatat olla myös oikeutettu opintolainan korkoavustukseen ja/tai opintolainahyvitykseen, kun valmistut.

Juu, näillä mailla näyttää siltä että olisin kyllä oikeutettu hyvitykseen mutten korkoavustukseen mikäli jatkan samassa työpaikassa kun valmistun. 

t.ap

Vierailija
40/63 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. ap

Hyvä pohja sijoittamiselle on alkaa laittamaan 10-20% nettotuloista indeksi rahastoihin USA, eurooppa vaikka nordnetin kautta. Suoria osakkeita voi sitten miettiä jos enemmän itseä kiinnostaa.

En varmaan haluaisi sijoittaa USA:n rahastoihin eettisten seikkojen takia (minua ei Trumpit ja naisten oikeuksien vähentämiset oikein sytytä), mutta Eurooppa voisi kiinnostaa.

t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi