Mummo tarjoaa lapselle koko ajan herkkuja ja mehuja
Heti jos on naama mutrussa tai harmittaa niin kaivetaan makeaa esiin. Iloisissa asioissa myös makeaa esiin. Monta kertaa päivässä ja vaikka ei olisi ruoka-aika. Sanoo että on mummon oikeus ja näkee lapsen olevan iloinen.
Kommentit (200)
Ap voisi ensin mennä vähän itteensä ja miettiä mitä itse olisi voinut tehdä toisin, ettei lapset asuisi mummolassa.
Sitten ap on hyvä ja korjaa elämänsä suunnan niin, että lapset voisi muuttaa takaisin kotiin, sitten ap pystyy itse hoitamaan lapsensa ja ruokkimaan ne parhaaksi katsomallaan tavalla.
Aikoinaan ilmoitin mummoille, että herkkuja ei lapsille tarjota. Kumpikin on ymmärtänyt totella. Tosin lapset eivät suostu syömään mummolassa mitään, koska ruoka on tyyliin suolaton, rasvaton ja maustamaton porkkanalaatikko, pahaa kuin synti eikä ikimaailmassa herkkua. Omia eväitä ei voi ottaa mukaan, koska jo juustosämpylää katsotaan ihmeissään ja sanotaan, että meillä ei herkkuja lapsille tarjota!
Vie penikkasi kotiin, mummo on väsynyt kun jarkuvasti menet pe skasi kanssa passatavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun on aika jättänyt mummosta, antaisit mitä vaan että hän tarjoaisi pullaa ja mehua lapsillesi. Just saying.
Ei. Se että mummo joskus kuolee ei oikeuta lihottamaan lapsia päättömästi.
Jotain outoa on perhesuhteissa jos lapset on niin paljon mummolassa että sen takia lihovat.
Ei ole. Se on vain erilaista kuin sinulla. Mutta täysin tavallista.
En oo tommosta nähnyt mutta en asu maaseudun maalaistalossa tai ees kirkonkylällä. Mummot on työelämässä ja harvoin asuvat vieressä.
Taas tämä sama ap, joka Kitisee mummosta ja herkuista. Mitäs viet penskasi mummon riesaksi.
eikö teillä harjata hampaita??? Kun pitää noin hysteerinen olla sokerista.
Vierailija kirjoitti:
Taas tämä sama ap, joka Kitisee mummosta ja herkuista. Mitäs viet penskasi mummon riesaksi.
Koomisia nämä, jotka valittavat siitä, että lapset joskus mummon luona. Onhan lapsilla oikeus nähdä mummoa. Toki jos mummon käytös sen estää, sitten välit poikki ja mummon turha enää syljeskellä perään.
Taas päivän mummovihaketju. Käsiteltää ne traumanne jossain muualla kuin julkisella palstalla. Mistä te muuten tiedätte, mitä se mummon on kärsinyt? Itse ette ehkä olisi selvinnyt edes hengissä niistä kriiseistä, mistä isovanhemmat on selvinnyt. Siinä on joku karkkipussi pientä.
Piiskaa mummolle, vasu pois ja lapselle porkkanaa sekä vettä.
Meidän suvussa ja perheessä on aina toimittu niin, että makean ja muiden herkkujen syönnin suhteen mummolassa on väljemmät säännöt kuin kotona. Mummoja ei ole kielletty tarjoamasta lapsille herkkuja joita ei heille juurikaan kotona anneta. Meillä lapset ovat tästä käytännöstä oppineet sen, että herkuttelupäivä ei ole joka päivä vaan herkkuja syödään tietyissä tilanteissa ja moni meistä noudattaa aikuisenakin sääntöä.
Meillä asia on ratkaistu sillä, että lapset eivät ole mummolassa ilman vanhempia ja mukana on aina omat eväät. Mummo ei myöskään hoida tai vahdi lapsia, koska saattaa olla, että ne muinaiset opit ovat mielessä ja lapset saisivat tehdä asioita, joita nykyisin ymmärretään pitää kiellettyinä.
Kaikki voittavat. Mummot ja vaarit saavat vanhempien valvonnassa tavata lapsenlapsia, jutella ja vaikka laulaa yhdessä, mutta mitään lapselle vaarallista ei tapahdu. Mummola ei ole vanhemmille mikään paikka olla vailla vastuuta omista lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas päivän mummovihaketju. Käsiteltää ne traumanne jossain muualla kuin julkisella palstalla. Mistä te muuten tiedätte, mitä se mummon on kärsinyt? Itse ette ehkä olisi selvinnyt edes hengissä niistä kriiseistä, mistä isovanhemmat on selvinnyt. Siinä on joku karkkipussi pientä.
Entäs jos käy niinkuin mulle, kuten ap sanoi: tosin vanhemmat syötti karkkia ja hampaat pilalla jo 7-8-vuotiaana.
Ilmeisesti saivat sillä minut hiljaiseksi? :) Juteltiin tuosta vanhempien kanssa (eronneet), et ei heidän nuoruudessa ollut mitään karkkia ja siksi äitikin teki kaikkia makeita "ruokia".
Isovanhemmilla ei edes ollut sitä "kaupankarkkia", söivät sitten viinimarjoja, karviaisia ym. Pappa joskus kertoi tuosta.
Niin, olen kait sitten ap:n mainitsema, tosin ukko. En kyllä syöttäisi lapsille mitään "kaupankarkkia"
- m59
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos käy niinkuin mulle, kuten ap sanoi: tosin vanhemmat syötti karkkia ja hampaat pilalla jo 7-8-vuotiaana.
Ilmeisesti saivat sillä minut hiljaiseksi? :) Juteltiin tuosta vanhempien kanssa (eronneet), et ei heidän nuoruudessa ollut mitään karkkia ja siksi äitikin teki kaikkia makeita "ruokia".
Isovanhemmilla ei edes ollut sitä "kaupankarkkia", söivät sitten viinimarjoja, karviaisia ym. Pappa joskus kertoi tuosta.
Niin, olen kait sitten ap:n mainitsema, tosin ukko. En kyllä syöttäisi lapsille mitään "kaupankarkkia"
- m59
Meillä ihan samalla tavalla herkkujen suhteen, mutta hampaat pestiin vähintään kaksi kertaa päivässä, joten hampaat eivät menneet pilalle, reikiä yhteensä 2 kpl. Nyt tiedetään, että lapsille tarjolla olevat hapokkaat juomat terveellisinä pidetyt kasvikset tuhoavat hampaita yhtä varmasti kuin karkitkin.
Sen sijaan vanhempieni isovanhemmilla oli tekohampaat jo 16v iässä, kaupankarkki tunnettiin nimellä rintasokeri.
Mummolassa on mummon säännöt ja tavat ja kotona on omat. Älä sitten vie kakaraasi joka päivä mummolaan hoitoon, jos et kerran tykkää mummolan tavoista...
Vierailija kirjoitti:
Ei mummolla ole mitään oikeuksia lastenlapsiaan kohtaan. Mummolla ei myöskään ole velvollisuuksia lastenlapsiaan kohtaan.
Tuo on vain halpaa hyväksynnän kalastelua. Yrittää ostaa lastenlasten kiintymystä herkuilla.
No höpöhöpö. Vanhan kansan kasvattina, mummu ruukasi paapoa herkuilla, jos niitä oli. Ruokaa teki ja huolehti. Ei niitä herkkuja kuitenkaan mielialan mukaan tullu. Mummu ei suuttunut koskaan, oli äärimmäisen pitkämielinen.
Vierailija kirjoitti:
En antaisi mummon olla ollenkaan tekemisissä lapsenlapsensa kanssa. Mulla ja miehelläni ei vielä ole lapsia mutta jos joskus on, pidän huolen että miehen vanhemmat eivät tule olemaan lapsen kanssa missään tekemisissä.
Vit-tu mikä kuspää olet!
Vierailija kirjoitti:
Meillä asia on ratkaistu sillä, että lapset eivät ole mummolassa ilman vanhempia ja mukana on aina omat eväät. Mummo ei myöskään hoida tai vahdi lapsia, koska saattaa olla, että ne muinaiset opit ovat mielessä ja lapset saisivat tehdä asioita, joita nykyisin ymmärretään pitää kiellettyinä.
Kaikki voittavat. Mummot ja vaarit saavat vanhempien valvonnassa tavata lapsenlapsia, jutella ja vaikka laulaa yhdessä, mutta mitään lapselle vaarallista ei tapahdu. Mummola ei ole vanhemmille mikään paikka olla vailla vastuuta omista lapsistaan.
Kyllä jää lapset ja isovanhemmat paljosta paitsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jää lapset ja isovanhemmat paljosta paitsi!
Kuten mistä? Ajeluista ilman turvaistuinta, auringonotosta ilman suojakerroinvoidetta, bakteereja kuhisevan mullan tonkimisesta, likaisten marjojen syönnistä suoraa pensaasta jne.?
Ei ole sen merkki. En minä voi pakottaa lasten kavereita pitämään synttäreitä. Kun ne eivät pidä, niin ei kutsujakaan tule.