Mummo tarjoaa lapselle koko ajan herkkuja ja mehuja
Heti jos on naama mutrussa tai harmittaa niin kaivetaan makeaa esiin. Iloisissa asioissa myös makeaa esiin. Monta kertaa päivässä ja vaikka ei olisi ruoka-aika. Sanoo että on mummon oikeus ja näkee lapsen olevan iloinen.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kasvatat lapsesi mummolla? Siihen kannattaisi ensiksi puuttua.
En ole ap, mutta kuten jo sanoin, niin meillä ei ollut siitä kysymys. Vaan lapset kävivät päivittäin tervehtimässä mummoa, koska heillä oli siihen mahdollisuus. Ja mummo ilmeisesti yritti houkutella heitä sinne herkuilla. Annoin mahdollisuuden korjata vahingoittavaa käytöstä, mutta kun muutosta ei tullut, niin laitoin hommalle stopin.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoitoloissa on laadittu kirjallisia ohjeita nimenomaan isovanhemmille. Kannattaa hankkia sellainen ja luetuttaa isovanhemmilla, jotta ymmärtävät faktat, miksi se makean jatkuva syöttäminen ei ole hyvä juttu lapselle.
Hakusanoilla: Isovanhempi tukena lapsen suun terveydessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tyylillä opetetaan lapset tehokkaasti tunnesyöjiksi.
Kannattaa vain puhua mummon kanssa ihan suoraan ja selkeästi, että tuo on lasten kaltoinkohtelua, ja ikävä kyllä et voi viedä lapsia kaltoinkohtelijalle.
Meillä yritettiin mummolle puhua järkeä. Mutta kun ei mennyt jakeluun, niin minä sitten vain rajoitin lasten mummolla käyntiä. Kun ei muu auttanut.
Lisätään tähän vielä, että lapset näkivät mummoa päivittäin, joten tuolla oli merkitystä. Jos olisivat tavanneet vaikka kerran viikossa, ja mummo olisi silloin antanut jäätelön, niin se olisi ollut ihan normaalia. Mutta kun päivittäin herkkuja ja monenlaisia joka päivä, niin lapset paisuivat kuin pullataikina. Koska lapset eivät olleet mummolla hoidossa, niin totesin, että parempi, kun rajoitan tapaamisia, kun voin hyvin hoitaa heidät itsekin.
Miksi joka päivä käytit mummoa hoitoapunA? Mummohan ois voinut tehdä vaikka lasun kun ei vanhempia huvita lapsen kanssa olo.
Nään lapsenlapsia 2 krt vuosi, jos vien vaikka suklaata annan sen vanhemmille, pistäkööt piiloon tai roskiin. Isommille rahaa, ostakoot itse mäkkäriltä ja kaupasta energiajuomansa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa myös se näkeekö mummo lasta päivittäin, kerran kuussa vai pari kertaa vuodessa. Mun anoppi oli tuollainen "ruoalla rakastaja". Tavattiin etäisyydestä johtuen maks kerran kuussa ja annoin lelliä lapsia herkuilla. Aikuisiksi miehiksi kasvoivat, normaalipainoisia ja hampaatkin ehjät. Oma anoppi oli 30-luvun kasvatti, sota-aikana ja sen jälkeen sokeri oli sitä suurinta rakkautta.
Näin juuri. Minun äitini sai antaa lapsille jäätelön mielihyvin, kun nähtiin parin viikon välein. Miehen äiti ei saanut antaa enää mitään, koska hän jakoi lapsille päivittäin karkkia, jäätelöä, pullaa, hilloa, kaikkia noita samana päivänä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on meilläkin jatkuva riidan aihe, Mummi kieltää, ettei anna liikaa herkkuja, mutta jostain syystä lapsi lijhoo mummon luona vietailun jälkeen kilon tai kaksi.
Pullukka lapsi muutenkin? Miten hirveän paljon lapsesi on mummolassa? Eilihominen viikonloppuna eikä vielä juhannuksena tule.
Hammaslääkärinä sanon, että tämä on valitettavan yleistä. Yleistä on myös sekin, että ihan vanhemmat itse antavat mallia jatkuvaan herkkujen syömiseen. Lähtökohtaisesti ruoka ja herkut ovat huono palkinto, joka kasvattaa lasta epäterveeseen suhtautumiseen ruokaa kohtaan. Tietysti lämpöisinä kesäpäivinä lomalla on kiva käydä jäätelökioskilla, mutta herkuttelu ei saa jäädä tavaksi ja arkiseksi palkitsemiseksi.
Kaikista pahinta on, kun pahaa mieltä tyynnytetään herkuilla. Tämä on varma tapa aiheuttaa lapselle ongelmia tulevaisuudessa, enkä puhu pelkästä suun terveydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vaikuttaa myös se näkeekö mummo lasta päivittäin, kerran kuussa vai pari kertaa vuodessa. Mun anoppi oli tuollainen "ruoalla rakastaja". Tavattiin etäisyydestä johtuen maks kerran kuussa ja annoin lelliä lapsia herkuilla. Aikuisiksi miehiksi kasvoivat, normaalipainoisia ja hampaatkin ehjät. Oma anoppi oli 30-luvun kasvatti, sota-aikana ja sen jälkeen sokeri oli sitä suurinta rakkautta.
Näin juuri. Minun äitini sai antaa lapsille jäätelön mielihyvin, kun nähtiin parin viikon välein. Miehen äiti ei saanut antaa enää mitään, koska hän jakoi lapsille päivittäin karkkia, jäätelöä, pullaa, hilloa, kaikkia noita samana päivänä joka päivä.
Minusta outoa nää symbioosit että isovanhempia nähdään joka päivä ja hoitavat lapsia. Nämä kirkonkylät missä asutaan vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka päivä käytit mummoa hoitoapunA? Mummohan ois voinut tehdä vaikka lasun kun ei vanhempia huvita lapsen kanssa olo.
Nään lapsenlapsia 2 krt vuosi, jos vien vaikka suklaata annan sen vanhemmille, pistäkööt piiloon tai roskiin. Isommille rahaa, ostakoot itse mäkkäriltä ja kaupasta energiajuomansa.
En käyttänyt mummoa hoitoapuna. Vaan lapset kävivät tervehtimässä eli kylässä. Herkkujen vuoksi nämä kyläilyt poistettiin, ja sitten olin lasten kanssa joka sekunti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on meilläkin jatkuva riidan aihe, Mummi kieltää, ettei anna liikaa herkkuja, mutta jostain syystä lapsi lijhoo mummon luona vietailun jälkeen kilon tai kaksi.
Mummin käsitys kohtuullisuudesta on varmaankin jotain ihan muuta kuin sinun. Ei kai kukaan isovanhempi anna OMASTA MIELESTÄÄN liikaa herkkuja.
Onko mummi lihava vai laiha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei myöskään pidä viedä kauppoihin, ei laittaa päivähoitoon eikä kavereitten syntymäpäiville. Siellä kotona vaan tarjoilla porkkanaa ja kaaalisuikaleita.
Ei synttäreitä ole joka päivä.
No kyllä niitä tiheään on jossain 20 lapsen ryhmässä, sinne tuodut synttärinamit lisäksi ja vielä naapuriston/sukulaisten synttärit.
Oikeestiko laskette lapset synttäreille jossa voi olla muuta kuin porkkanatikkuja ja vettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta outoa nää symbioosit että isovanhempia nähdään joka päivä ja hoitavat lapsia. Nämä kirkonkylät
Ymmärrän, että se on sinun elämässäsi vierasta. Mutta huomaathan, että sinä elät sinun kuplassasi, mistä katsottuna muiden elämä on sinulle outoa. Tekisi ihan hyvää vähän laajentaa maailmankuvaa.
Miksi joku punnitsee lastaan? Siinä on joku ongelma alunperin, ei viikonloppu mummilassa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärinä sanon, että tämä on valitettavan yleistä. Yleistä on myös sekin, että ihan vanhemmat itse antavat mallia jatkuvaan herkkujen syömiseen. Lähtökohtaisesti ruoka ja herkut ovat huono palkinto, joka kasvattaa lasta epäterveeseen suhtautumiseen ruokaa kohtaan. Tietysti lämpöisinä kesäpäivinä lomalla on kiva käydä jäätelökioskilla, mutta herkuttelu ei saa jäädä tavaksi ja arkiseksi palkitsemiseksi.
Kaikista pahinta on, kun pahaa mieltä tyynnytetään herkuilla. Tämä on varma tapa aiheuttaa lapselle ongelmia tulevaisuudessa, enkä puhu pelkästä suun terveydestä.
Hammaslääkärin kannattaa keskittyä siihen suun terveyteen ja jättää henkinen puoli psykologille.
Sama kuin kätilö hoitaisi ortopedisiä potilaita.
Lapseni laajensivat maailmankuvaansa. Eivät naineet samasta kylästä eivätkä jääneet vanhempien viereen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummin käsitys kohtuullisuudesta on varmaankin jotain ihan muuta kuin sinun. Ei kai kukaan isovanhempi anna OMASTA MIELESTÄÄN liikaa herkkuja.
Onko mummi lihava vai laiha?
Hän ei itse koske niihin makeisiin vaan lapselle tuputtaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasta ei myöskään pidä viedä kauppoihin, ei laittaa päivähoitoon eikä kavereitten syntymäpäiville. Siellä kotona vaan tarjoilla porkkanaa ja kaaalisuikaleita.
Ei synttäreitä ole joka päivä.
No kyllä niitä tiheään on jossain 20 lapsen ryhmässä, sinne tuodut synttärinamit lisäksi ja vielä naapuriston/sukulaisten synttärit.
Oikeestiko laskette lapset synttäreille jossa voi olla muuta kuin porkkanatikkuja ja vettä?
Kyllä on laskettu lapset synttäreille. Niitä on jotain kahdet vuodessa. Ei kenenkään terveys niistä mene. Ja koulussa synttärinameja ei ole juurikaan enää jaeltu. Mutta vaikka jaettaisi, niin se tarkoittaa yhtä namia noin kahden viikon välein. Siitäkään ei kenenkään terveys mene. Nyt puhutaan kohtuuttomasta namien ahtamisesta lapselle, niin että se on jo terveyshaitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahinta on, kun pahaa mieltä tyynnytetään herkuilla. Tämä on varma tapa aiheuttaa lapselle ongelmia tulevaisuudessa, enkä puhu pelkästä suun terveydestä.Hammaslääkärin kannattaa keskittyä siihen suun terveyteen ja jättää henkinen puoli psykologille.
Sama kuin kätilö hoitaisi ortopedisiä potilaita.
Höpö höpö. Tuo on ihan yleistietoja, joka jokaisen isovanhemmankin tulisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni laajensivat maailmankuvaansa. Eivät naineet samasta kylästä eivätkä jääneet vanhempien viereen asumaan.
Hyvä, että heillä on ollut siihen mahdollisuus. Kaikilla elämä ei ole samanlaista.
Sitten kun on aika jättänyt mummosta, antaisit mitä vaan että hän tarjoaisi pullaa ja mehua lapsillesi. Just saying.