Mikä oikeus vanhemmalla on olla tunnustamatta lastaan, mutta lapsella ei ole oikeutta olla tunnustamatta vanhempaansa?
Lapsellakin pitäisi olla oikeus olla tunnustamatta vanhempaansa, jos tämä ei ole vanhemmaksi kykenevä ja aiheuttaa lapselle haittaa henkisesti tai fyysisesti. Lastensuojelukin on ihan kuralla.
Kommentit (15)
Millä lailla vanhemmalla muka on oikeus olla tunnustamatta lastaan? Ei hän ainakaan juridisia velvoitteitaan pääse pakoon. Ja lasta taas ei mikään velvoita vanhemman suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sitä ja vanhenmat tätä, entä lapsen oikeudet? Lapsikin on ihminen, persoona, yksilö ja oikeutettu hyvään elämään ja siihen mihin vanhemmatkin.
Pitääkö siis lapsen siis mielestäsi elättää vanhempansa? Sitä kai lähinnä tuo tunnustaminen koskee, ja perintöasioita?
Isäni ei ole biologinen isäni vaikka hän on tunnustanut minut kun olin pieni. Se niin sanottu 'biologinen isä" taas ei siis ole minulle yhtään mitään, ja hyvä niin.
Minä olen jo aikuinen, mutta edelleen toivoisin voivani poistaa isäkseni merkityn henkilön papereistani/tiedoistani. Mielestäni tästä pitäisi saada laki, että lapsella on oikeus poistaa vanhemmuus ihmiseltä, joka ei siihen tehtävään sovellu.
Jeps, lapsilla ei ole oikeutta edes lajityypilliseen hoivaan nykyään vaan vanhemmuus on sukupuoletonta. Pippeliä voi imeä jos haluaa mieheltä maitua.
Tuskin Elisabeth Fritzlin lapsetkaan "isäänsä" isänä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen jo aikuinen, mutta edelleen toivoisin voivani poistaa isäkseni merkityn henkilön papereistani/tiedoistani. Mielestäni tästä pitäisi saada laki, että lapsella on oikeus poistaa vanhemmuus ihmiseltä, joka ei siihen tehtävään sovellu.
Minun mielestäni taas olisi hyvä ymmärtää, että biologinen vanhemmuus on fakta. Se ei ole mikään kunnianosoitus henkilöä kohtaan tai ansaitsemisen arvoinen asia. Siksi sitä ei myöskään voi poistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni taas olisi hyvä ymmärtää, että biologinen vanhemmuus on fakta. Se ei ole mikään kunnianosoitus henkilöä kohtaan tai ansaitsemisen arvoinen asia. Siksi sitä ei myöskään voi poistaa.
Voihan. Vanhemmuus on juridista, ei biologista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan. Vanhemmuus on juridista, ei biologista.
Vanhemmuus on kumpaakin. Ja lisäksi vielä sosiaalista.
Kirjoitatko ajalta ennen dna-testejä? Ne tehdään, jos mies ei muuten asiaa usko tai ole uskovinaan. Ja sitten asia on fakta ja elatusvelvollisuus myös. Ei nykyään voi noin vaan olla tunnustamatta isyyttään. Ja äitiys nyt on aina ollut selvä asia.
Juridinen vanhemmuus, se kuka on merkitty lapsen isäksi, määrittää sen kuka on lapsen isä virallisesti. Juridinen isä taas ei välttämättä ole lapsen biologinen isä, vaikka hän virallisesti isä onkin.
Lapsi ei ole kovin kykenevä päättämään näin vaikeista asioista. Siksi tarvitaan meitä aikuisia. Tiedän muuten myös tapauksen jossa aikuinen lapsi adoptoitiin kasvatusisälleen, eli biologisen isän oikeudet loppuivat siihen. Tämä lienee tehty mahdollisen perinnön tms. takia. Ehkäpä myös osoittamaan biologiselle isälle joka ei koskaan lapsensa elämässä ollut, ettei ole kelvollinen enää edes nimellisesti isäksi.
Pääseehän. Ei ainakaan eräs tuttu kaveri koskaan vaan lasta tunnustanut eikä mitään elatusta ole maksanut. Kai tämän olisi pakolla saanut testattua ja osoitettua mutta lapsen äiti vauvan halusi (isä ei) niin katsoi parhaimmaksi jättää asia siihen ja sanoa ettei tunne isää.
Vanhemmat sitä ja vanhenmat tätä, entä lapsen oikeudet? Lapsikin on ihminen, persoona, yksilö ja oikeutettu hyvään elämään ja siihen mihin vanhemmatkin.