Miksi jonkun mielestä absolutismi on parempi kuin kohtuukäyttö?
Eli tervetuliaismaljan voi juoda, saunaoluen ottaa jos tekee mieli, joulupöydässä voi juoda punaviinilasillisen ja kerran kesässä voi maistaa pienpanimon terassisiiderin kaverin kanssa kuulumisia vaihtaen. Jos vuodessa itselleni annoksia tulee 10 niin hyvä, mutta jonkun mielestä olisi parempi olla absolutisti. Miksi?
Kommentit (29)
Kaipa ihan siksi, että kaikki alkoholi on elimistölle myrkkyä ja turhaa. Tietenkään noin pienillä määrillä kuorma keholle ei ole suuren suuri, mutta pieni kutenkin. Absolutisti olisi kaikille tietenkin parasta. Itse olen kohtuukäyttäjä, mutta pystyn tämän myöntämään vilpittömästi.
Riippuu siitä mikä on sen henkilön mielestä kohtuukäyttöä tai sen toisen mielestä. Absolutismi on taas sellainen ääripää, jota en itsekään ole, vaikka välissä oli 14 vuotta etten juonut pisaraakaan alkoholia, ja sitten otin suullisen verran, enkä tiedä montako vuotta menee väliä kun seuraavan kerran laitan alkoholia suuhuni.
Ihan samalla logiikalla kuin se, että jonkun mielestä on kohtuukäyttö on parasta alkoholinkäyttöä. Ehkä kyse absolutismissa on se, että alkoholi ei ole meille tarpeen selviytymisen kannalta, ja se paitsi koukuttaa joitain ihmisiä, myös vaikuttaa muuten fysiologisesti.
Alkoholi on nautintoaine, ei tarveperustainen tuote. Jos uskoo mahdollisimman puhtaisiin ja terveisiin elintapoihin, kuuluisi siihen ehkä myös absolutismi.
Asia erikseen ovat sitten alkoholistit, jotka eivät enää käytä. Silloin absolutismi saattaa olla tarpeen, että alkon käyttö pysyy hallinnassa eli olla ilman on ainut keino hallita käyttöä. Ja jos on ollut koukuttunut alkoon, voin hyvin kuvitella, että siirtyy puolustamaan absolutismia sen oman kokemuksen perusteella.
Mutta mistäs sitä tietää muuten kuin kysymällä absolutistilta, ja heilläkin on varmasti erilaisia henkilökohtaisiakin perusteita ideologialleen.
En käytä muitakaan päihteitä, joten miksi käyttäisin alkoholiakaan... En pidä mausta, haluan suosia aivosolujani ja maksaani, en halua käyttää rahaa alkoholiin. Siinä syitä. Ei kiinnosta yhtään juoko joku muu, mutta perskännääjien seurassa en viihdy, koska keskustelut yleensä typeriä.
Miksi jonkun mielestä ei yhtään liuotinta on parempi kuin vähän? jaa-a vaikea kysymys. Miksi jonkun mielestä ei yhtään heroiinia tai peukkua on hyvä vaikka voisi ottaa vähän silloin tällöin?
Olen aina ollut absolutisti. Ei minulla mitään ideologiaa siihen ole. En vain ole koskaan keksinyt, miksi alkoholia pitäisi juoda ja mihin ihmeeseen sitä oikein tarvitaan.
Miksi -ei ollenkaan huumeita- on parempi vaihtoehto, kuin -vähän huumeita silloin tällöin - ?
Inhoan sitä hallitsemattomuuden tunnetta, joka mulle tulee jo yhdestä lasillisesta.
Miksi ei? Mitä se sinulle kuuluu mitä toiset kurkustaan kaatavat.