Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan poika toimi hänen sijaisenaan, kanttorin tytär palkattiin srk:n kesätyöntekijäksi. Rakennusliikkeen työntekijät ovat kaikki sukula

Vierailija
21.06.2025 |

Listaa voi jatkaa loputtomiin. Hakijoita voi olla montaa sataa, tehtävään valitaan sukulainen tai tuttu. Kautta aikojen. 80% työpaikoista ei tule edes julkiseen hakuun. Luokaa verkostoja ihmiset. Älkää kitiskö.

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksellä on oikeus palkata kenet haluaa. Julkisorganisaatioissa pitäisi päteä eri säännöt. Toteutuu kovin vaihtelevasti. Vaatimuksista valita pätevin on tietysti helpoin joustaa paikoissa, missä työn laadulla ei ole käytännön merkitystä.

Vierailija
102/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusliikkeet voivat palkata töihin vaikka vauvaikäisen lapsensa tai anopin, sillä yksityiset firmat saavat tehdä mitä haluavat. Ei niitä palkkoja verovaroista makseta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain onneksi töitä ihan vieraalta. En yhtään keksi miten olisin lähtenyt luomaan verkostoja miesvaltaisella alalla. Onan suvun miehet on ihan eri alalls. Minua itseäni ärsyttäisi jos nyt seuraani tungettaisiin vsin siksi että koetetaan luoda työelämän verkostoja. Harrastukset valitsen mielenkiinnon mukaan, en työelämää varten. Tuntuisi tyhmältä liittyä johonkin puulaakijoukkueseen peleihin mitä ei osaa ja mistä ei tykkää sen takia että ehkä siinä olisi joku alan ihminen. Oma pomoni ei harrasta muuta kuin mökkeilyä ja mieskuoroa. En olisi voinut häneen noissa tutustua. Nykyään liiton koulutuksetkin on kaikki verkossa. Mulla on nyt jonkin verran kontakteja mutta 100% työelämässä luotuja. 

Vierailija
104/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain onneksi töitä ihan vieraalta. En yhtään keksi miten olisin lähtenyt luomaan verkostoja miesvaltaisella alalla. Onan suvun miehet on ihan eri alalls. Minua itseäni ärsyttäisi jos nyt seuraani tungettaisiin vsin siksi että koetetaan luoda työelämän verkostoja. Harrastukset valitsen mielenkiinnon mukaan, en työelämää varten. Tuntuisi tyhmältä liittyä johonkin puulaakijoukkueseen peleihin mitä ei osaa ja mistä ei tykkää sen takia että ehkä siinä olisi joku alan ihminen. Oma pomoni ei harrasta muuta kuin mökkeilyä ja mieskuoroa. En olisi voinut häneen noissa tutustua. Nykyään liiton koulutuksetkin on kaikki verkossa. Mulla on nyt jonkin verran kontakteja mutta 100% työelämässä luotuja. 

Ei sinun siihen pomoon olisi pitänyt törmätä, vaan ihan vaikka hänen puolisoon. Totta kai harrastukset valitaan kiinnostuksen mukaan, mutta oleellista on ylipäätään valita jotain. Olla aktiivinen ylipäätään elämässä. 

Vierailija
105/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnhaku taidot on selkeästi aika hukassa monella pitkään työttömänä olleena. Kyllähän verkostoituminen ja ylipäätään persoona on todella tärkeintä, kun työntekijää valitaan. 

Niin, on noloa, kun samassa valtion työpaikassa on töissä isä ja tytär. 

Tytär ei päässyt siis muualle töihin. 

Tytär ei kelvannut mihinkään muualle töihin niin isin piti hommata työpaikka ettei vauvalle tule itku. 

Oletteko te oikeasti aikuisia?😂

Vierailija
106/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka katkeroituneita ihmisiä palstalla on. Nouskaa ylös ja menkää tutustumaan ihmisiin. Huomaatte kuinka paljon helpompaa elämä on, kun tuntee ihmisiä.

Vierailija
107/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tuttavani isä oli Tekun vararehtori ja tuttavani sijaisti häntä tuon isän opettamassa oppiaineessa matematiikassa. 

Tuttavani ei edes opiskellut sitä alaa, vaan ihan muuta. Opiskeluaikoina sai tuosta mukavasti lisärahaa. Lukiopohjalta opetti muita lukion käyneitä. 

Vierailija
108/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naantalista hakemani (kaupungin) työpaikka meni kaupunginhallituksen puheenjohtajan lapselle. Kas kummaa. 

Vierailija
109/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle työpaikalle on tullut näitä nuoria yhden työntekijän kautta ja olen itse opastanut monta työhön. Opastuksen jälkeen keksitään vaikka mitä, hävitään esim. vessaan selaamaan puhelinta puoleksi tunniksi ja tehdään täysin minimimäärä töitä. Joku aikuisempi työntekijä voisi olla huomattavasti motivoituneempi vaikka olisikin tuntematon.

Vierailija
110/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että Suomi kansoitetaan 20 miljoonalla kiinalaisella/vietnamilaisella. Se pelastaisi tämän Urpolandian isl amisaatiolta ja patalaiskoilta lähi-idän ja Somalian laiskamahoilta, Suomi voisi nousta jaloilleen ja sitä paitsi 20 miljoonaan kiinalaista sotilasta olisi hyvä uhka Venäjää vastaan- Aasialaiset eivät tee rikoksia eivätkä raizkaa naisia kuten nämä allahit. Muut suomalaiset voisivat vaikka laiskotella ja aasialaiset tekevät raskaat ja huonot työt vähän kuin meksikolaiset USAssa.

Vierailija
111/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisiin työpaikkoihin ei juuri pysty sanelemaan rekrysääntöjä mutta julkisella puolella voisi noudattaa tiukkaa ohjeistusta että sukulaisia ei voi palkata ellei hän olisi hakijoista ehdottomasti paras. Tällä hetkellä yleinen tapa on että kesätyöpaikat täyttyvät pomon jälkeläisistä. 

Vierailija
112/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja verkostoja luodaan miten? 

Etkö oikeasti tiedä miten verkostoja luodaan?? 

No en minäkään tiedä, vaikka olen ollut työelämässä yli 30 vuotta. Iso työnantaja ja iso paikkakunta. Ei kukaan tunne ketään.

Vierailija
113/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka katkeroituneita ihmisiä palstalla on. Nouskaa ylös ja menkää tutustumaan ihmisiin. Huomaatte kuinka paljon helpompaa elämä on, kun tuntee ihmisiä.

Entä jos väsyy ihmisistä? Ei se ole helppoa.

Vierailija
114/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet luotettava ja hyvä työntekijä, niin sukulaiseesi suhtaudutaan myötämielisemmin. Hänet voidaan palkata samalle työnantajalle, koska ajatellaan, että sinä ikään kuin "takaat" tulijan laadun eikä hän luultavasti halua saattaa sinua noloon asemaan tekemällä työnsä huonosti. Ymmärtääkseni tämä on se logiikka sukulaisten palkkaamisessa.

Työntekijän lapsen näkökulmasta tilanne voi kuitenkin tuntua nololta. On ehkä ollut "pakko" hakea samaan firmaan, jossa vanhempi on töissä, koska äiti tai isän on patistanut siihen.

Vierailija
115/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai jokainen haluaa saada työpaikan omilla ansioillaan ja kyvyillään ja kokee kiusalliseksi, jos saa sen vain sukulaisuuden tai tuttavuuden perusteella?

Tuo on siis se idealistinen näkemys, johon monet on lapsesta asti aiemmin opetettu. Tee työsi hyvin ja pärjää oman osaamisesi ja kykyjesi ansiosta.

Todellisuus voi olla toisenlainen.

Vierailija
116/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten perhetaustan avulla. Minä kuulun niihin, jonka vanhemmat olivat köyhiä duunareita. Kesätöiden saaminen oli vaikeampaa, ja kun sitten opintojen jälkeen aloittelin työuraa, näin, miten työpaikalla suosittiin parempien perheiden lapsia. Heidän oli helpompi edetä uralla ja muutenkin työn tekemisen ehdot olivat heille käytännössä helpompia. Minua ahkeraa köyhää hyppyytettiin, ja minulle teetettiin kaikenlaista ylimääräistä. Varakkaista perheistä tulleet myös viettivät vapaa-aikaa keskenään ja valikoivat toisiaan lastensa kummeiksi yms. 

Vierailija
117/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitten saisi päästä minnekään, vaikka on koulutettu ja pätevä, jos sattuu olemaan sukulainen merkittävässä asemassa.  Tämä kateellinen kansa ei soisi kenenkään menestyvän. Antakaa nyt lahjakkaille ihmisille mahdollisuus, ei kai se ole pojan vika, jos isä on presidentti. 

Vierailija
118/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oikeasti tiedä miten verkostoja luodaan?? 

Kaikkihan tämän tietää, muttei kaikilla ole työvälineitä rakentaa mitään pysyvää. Monet ovat niin ujoja ja arkoja, etteivät vaan yksinkertaisesti pysty lähestymään toista ihmistä.

Vierailija
119/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö leipuri toimistotyöhön ilman suhteita?

Vierailija
120/123 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on prsulassa töissä ja kyllä hänen muksut, mun muksut ja muitakin on sielläollit kesätöissä.

Jos oma lapsi perseilee, voi ystäväni sanoa suoraan ei näin ja minä pidän vielä kotona jöötiä.

Yhtenä vuotena ei sinne hakenut ketään, jonka tunsi, nää nykyajan tenavathan ovat niin laiskoja. 

Kännykkä liimattuna käteen ja tullaan töihin miten tullaan. Joskus on jollekin pitänyt sanoa eiköhän tämä ollut tässä. Seuraavana päivänä äiti soittaa ja sanoo ei meidän matti oo mitään tehnyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän