Opettajan poika toimi hänen sijaisenaan, kanttorin tytär palkattiin srk:n kesätyöntekijäksi. Rakennusliikkeen työntekijät ovat kaikki sukula
Listaa voi jatkaa loputtomiin. Hakijoita voi olla montaa sataa, tehtävään valitaan sukulainen tai tuttu. Kautta aikojen. 80% työpaikoista ei tule edes julkiseen hakuun. Luokaa verkostoja ihmiset. Älkää kitiskö.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta oletat?
Palkkaatko henkilön, jonka työmoraalin ja käytöksen tiedot vai ainasairastavan, röökaavan tai alkoholistin?
Ei tietenkään millään pahalla.
Ainakaan pieneen yritykseen ei voida palkata huonoa työntekijää sillä perusteella, että hän on jonkun tuttu tai sukulainen.
Palkkaamalla tutun tai sukulaisen, tietää edes jollain tasolla, että minkälaisen työntekijän saa.
Rekrytointi on etenkin pienessä yrityksessä aina riski.
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi vahingossakin päästä suhteilla. Oma poika haki vuosia sitten suosittuun kesätyöpaikkaan. Oli sitä aikaa että hyväksymiskirje tuli vielä postissa. Allekirjoittanut oli parhaan kaverin äiti. Poika tiesi että kaverin äiti on siellä kyllä töissä mutta ei tiennyt että on pomona.
Nykyään ei pääsisi kun pitää olla firmasta sen verran kiinnostunut että tietää pomon lisäksi jotain spesiaalimpaakin tietoa.
Minä tiedän myös tapauksen kun kanttorin tytär tuurasi. Soitti meidän omaisen hautajaisissa. Oli loistava. Sitten taas yhdessä työpaikassa oli yhden toisen osaston päällikön tytär yksi mieleen jääneitä. Enimmäkseen kulutti aikaansa ja häiritsi meidän tekevien kesötyöläisten työtä. Mun tehtäviin kuului kirjoittaa työtodistus puhtaaksi. Sai loistavan arvostelun tyhjästä. Oli kaupungin paikka ja suurin osa oli päälliköiden lapsia. Niistä muista ei valittamista, tekivät työnsä. Minä pääsin ulkopuolisena kun abina aloitin jo ennen kesää ja tarvittiin sijainen.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomen alue on kuuluisa siitä, että täällä ei palkata ns. muualta tulleita töihin. Pitää olla joko sukua tai tutun tuttu. (Kaipola, Äänekoski, Jyväskylän L&T ja ISS)
Ottaisitko sinä töihin peruspätevän tuttusi, jonka tunnet ja jonka tiedät hoitavan hommansa vai koulutetumman ja pidemmän työuran tehneen jota et tunne lainkaan?
Johonkin muutaman viikon mittaiseen kesätyöhön ei tulisi mieleenkään palkata jotain uppooutoa nuorta, jos saatavilla on tuttu nuori, joka tunnetaan. Rekrytointi muutenkin on aina riski, joten totta kai tuttu ja hyväksi työntekijäksi tiedetty on etusijalla.
Itselläni ei ole ketään sukulaista samalla alalla ja olen edennyt johtotehtäviin ilman mitään nepotismia. Meidän työpaikalla ei ole ketään joka olisi tehtävässään jonkun sukulaisen suosituksen vuoksi, kaikki on palkattu avointen ja julkisten hakujen kautta. Tietysti ymmärrän että nepotismia esiintyy työelämässä mutta tuo ap:n 80% työpaikoista ei muka tulisi edes hakuun on täysin tuulesta temmattu väite. Kyllä meitä ihan omilla ansioilla edenneitäkin on paljon.
Näin se vaan menee. Jokainen voi itse päättää, mitä reittiä käyttää. Valitseeko oman moraalin, vaikeamman tien ja yrittää osoittaa teoillaan oman hyvyytensä vai kulkeako virran mukana ja käyttää tuttujen apua tässä asiassa. Itse kuljin vastavirtaan ekat 15 vuotta urasta, en ole edennyt ja teen pienipalkkaista työtä koulutukseeni nähden. Kun samalla minua huonommat ovat itseään korostamalla ja "röyhkeydellä" päässeet eteenpäin. Miksi minun tarvitsisi tehdä isompi työ ja pidempi matka, kun suhteillakin onnistuisi. Ja koen nyt ansaitsevani hieman ulkopuolista apua urallani, sen verran kova tekijä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta oletat?
Palkkaatko henkilön, jonka työmoraalin ja käytöksen tiedot vai ainasairastavan, röökaavan tai alkoholistin?
Ainakaan pieneen yritykseen ei voida palkata huonoa työntekijää sillä perusteella, että hän on jonkun tuttu tai sukulainen.
Palkkaamalla tutun tai sukulaisen, tietää edes jollain tasolla, että minkälaisen työntekijän saa.
Meillä on pienessä firmassa pomon lapsi eikä hän suuria tuota. On kyllä ahkera ja tunnollinen mutta osaamista ei juurikaan ja on hidas. Vähän erikoinen tapaus eikä luultavasti pärjää muualla. En tiedä onko pomo ajatellut loppuun asti mitä tuo tyyppi tekee kun pomo alkaa jo nyt olla eläkeiän kynnyksellä.
Siksipä menin eri alalle kuin omat vanhempani. Voin nauttia OMASTA menestyksestäni.
Mieluummin ottaisin töihin sellaisen jonka tunnen ja joka on tarpeeksi pätevä työhönsä kuin tuntemattoman joka vaikuttaa paperiensa perusteella pätevämmältä.
Syy. En voi tietää millainen työntekijä tuntematon on. Tutun tiedän ja jos hänen kokemuksensa on tarpeeksi hyvä vaikkei täydellinen, niin hän on silti parempi vaihtoehto. Tekemällä oppii jos jotain pieniä puutteita on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voi vahingossakin päästä suhteilla. Oma poika haki vuosia sitten suosittuun kesätyöpaikkaan. Oli sitä aikaa että hyväksymiskirje tuli vielä postissa. Allekirjoittanut oli parhaan kaverin äiti. Poika tiesi että kaverin äiti on siellä kyllä töissä mutta ei tiennyt että on pomona.
Nykyään ei pääsisi kun pitää olla firmasta sen verran kiinnostunut että tietää pomon lisäksi jotain spesiaalimpaakin tietoa.
Tuo nyt oli sellainen paikka että sen tietää kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja verkostoja luodaan miten?
Etkö oikeasti tiedä miten verkostoja luodaan??
Ei niitä voi syrjäytynyt luoda
Syrjäytyneestä tiedetään jo samantien ettei hänestä voi saada itselleen tulevaisuudessa välttämättä mitään hyötyä...no ehkä voisi jos kova työntekijä muuten niin, talkoisiin ilmaistyövoimaksi.. toki silloin on pidettävä riittävästi etäisyyttä ettei tarvitse toisin päin olla antopuolella. Syrjäytynyt tekee kyllä palveluksia pelkästään siitä syystä että kelpaa menestyvämmälle edes kaveriksi.
No hei ihan oikeasti. Nuoret tietävät kyllä miten ja ketkä pääsevät töihin tai menestyvät. Opinnoilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Jos ette usko minua niin menkää kysymään suoraan heiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta oletat?
Meillä on pienessä firmassa pomon lapsi eikä hän suuria tuota. On kyllä ahkera ja tunnollinen mutta osaamista ei juurikaan ja on hidas. Vähän erikoinen tapaus eikä luultavasti pärjää muualla. En tiedä onko pomo ajatellut loppuun asti mitä tuo tyyppi tekee kun pomo alkaa jo nyt olla eläkeiän kynnyksellä.
Hän saa kokemusta jota kautta voi saada paremman elämän tulevaisuudessa. Itsekin auttaisin lastani jos hänellä olisi vaikeuksia löytää paikkaansa maailmassa. Etkö sinä tekisi niin?
Vierailija kirjoitti:
Yksityiseen rakennusliikkeeseen omistaja saa palkata sukunsa.Verovaroin kustannetuilla organisaatioilla asia on toinen.
Soitin eräästä pikkukunnan työpaikasta ko.päälikölle ja minulle sanottiin että ei kannata hakea koska ollaan jo saatu paljon hakijoita joilla hyvä koulutus ja kokemus Ilman että olin kertonut itsestäni yhtään mitään.Tervetuloa Päijät-Hämeeseen.
Asut Savon ja savolaisuuden etuvartioasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja verkostoja luodaan miten?
Ei ainakaan veetuilemalla ja ärsyttämällä. Jotkut antavat itsestään niin hyvän mielikuvan kaikkialle minne menevät, että heidät on sitten helppo muistaa kun jotain henkilöä tarvitaan jonnekin.
Voi luoja mitä nuolemista ja pokkurointia.
Arvaapa miksi olet syrjäytynyt luuseri? Arvaapa toinen kerta!
Vierailija kirjoitti:
Keski-Suomen alue on kuuluisa siitä, että täällä ei palkata ns. muualta tulleita töihin. Pitää olla joko sukua tai tutun tuttu. (Kaipola, Äänekoski, Jyväskylän L&T ja ISS)
Ilmankos mua ihmeteltiin aikoinaan Jyväskylässä, kun tulin duuniini ihan vaan omilla papereillani ja Helsingistä! :)))
Juurikin näin. Pienellä paikkakunnalla tämä vielä korostuu: kesätöihin pääsevät vain sukulaiset tai oikein hyvät kaverit. Nuoria huijataan myös sillain että muka "arvotaan" lappusysteemillä hatusta vetäen kuka pääsee kesätöihin...ja yllättäen se onkin se serkku/täti tms sukulainen joka "arvonnan voittaa"!! Tälläin eräällä paikkakunnalla hautausmaan kukkien kastelijana/apulaisen paikkaa hakiessa. Kauppaan pääsee töihin tutut, sukulaiset yms.
Mua on joskus epäilty reittä pitkin edenneeksi. Otin sen kohteliaisuutena. En ole omasta mielestäni niin kaunis.
Ja ihan olin vain silloinkin omalla osaamisellani, tutkinnollani ja laajalla työkokemuksellani (=ahkeruudella) päässyt.
Rehellistä toimintaa. Heillä on jo työntekijä valittu. Säästävät itsensä ja muiden aikaa. Arvostan tällaista. Mitä sinä olisit hyötynyt jos olisit laittanut hakemuksen? Et olisi saanut sitä työtä kuitenkaan.