Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokeeko kukaan täällä kuuluvansa työväenluokkaan?

Vierailija
20.06.2025 |

Kerro vähän itsestäsi. Tuntuu, että lähes kaikki näkevät itsensä keskiluokkaisina.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen 40v insinööri, 80k€+ vuosipalkka. Perheellinen, palkkatöissä yksityisellä konepajalla.

Tekeekö sinusta työväenluokkaisen ammattisi, akateemisen koulutuksen puute, vai kenties työväenluokkainen makusi (ei korkeakulttuuria, ei laajempaa sivistystä jne)?

Milloin sivistys ja kulttuuri on muka kielletty duunareilta? 

Ilmaisin näköjään itseäni huonosti. Tarkoitukseni oli kysyä tältä insinööriltä, mikä saa hänen ajattelemaan, että hän on työväenluokkaa. Ehdotin mahdollisiksi vastauksiksi noita kolmea asiaa, koska halusin auttaa häntä vastaamaan. Siinä taisi tulla oma ennakkoluuloisuuteni esiin: en kai uskonut, että insinööri pystyy oma-aloitteisesti analysoimaan omaa tilannettaan ilman apua. Hän ei tosin ole vastannut kysymykseen, joten ehkäpä ennakkoluuloni olikin oikeutettu.

Tietenkään ei ole kielletty duunareilta, ei kukaan sellaista kuvittele.

sama

Vierailija
22/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan kuulu työväenluokkaan, olen tilallisen kanssa naimisissa. 

Siinä on vakka kantensa valinnut ja kaksoisliekit löytäneet toisensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Olen 40v insinööri, 80k€+ vuosipalkka. Perheellinen, palkkatöissä yksityisellä konepajalla.

Tekeekö sinusta työväenluokkaisen ammattisi, akateemisen koulutuksen puute, vai kenties työväenluokkainen makusi (ei korkeakulttuuria, ei laajempaa sivistystä jne)?

En tiedä, joskus ne vain katosivat. Ei ole enää moneen vuosikymmeneen puhuttu esim. työläiskirjailijoista.

Vierailija
24/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun työväenluokkaan. Mihin muuhun kuuluisin, kun olen pienipalkkainen  hoitaja, yksineläjä. Oman yksiöni olen saanut maksettua, muuta omaisuutta ei ole. Tulen saamaan huonon eläkkeen, todennäköisesti joudun myymään asuntoni ja muuttamaan vuokralle, kun jään eläkkeelle. Ei ole varaa maksaa remontteja, joita on tulossa. 

Tämä kuvaus on ehta esimerkki Suomessa tyypillisestä keskiluokkaisesta ihmisestä, joka uskoo olevansa työväenluokkaa. Omistuasuminen on nimenomaan merkki keskiluokkaisuudesta. 

Vierailija
25/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin, olen varma siitä että olen rikas lapsi, mutta syntynyt köyhään perheeseen.

Laitoksella on sattunut joku erehdys. Tunnen vahvasti olevani jonkun merkittävän ja vauraan saksalaisen aatelisperheen jäsen, ja näen usein itseni linnamme pihalla tai ratsastelemassa tarkastamassa alamaisiani ja viinitiluksiani. Siksi Riesling maistuukin kovin hyvälle. 

Se on geneettistä. 

Tässä voi hyvinkin olla salaliitto taustalla. Tiluksillani Elsass-Lothringenissa tai Baden-Württembergissä käyskentelee nyt joku täysin vieras savolainen juntti, ja lipittelee viinejäni ja sekstailee piikojeni kanssa. 

Vierailija
26/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuloja pitää jonkinlaisena rajana, keskituloinen on Suomessa virallisesti jo 2400 euron bruttotuloilla. Tuolla palkalla ei kuitenkaan omistusasuntoa saa ja se jos mikä on keskiluokkaisuuden määritelmä.

Alempi keskiluokka on Suomessa tyypillisesti niitä heterolapsiperheitä, jotka mökkeilee ja harrastaa ehkä jalkapalloa. Ylempi keskiluokka niitä, jotka sijoittaa lapsilisät, käy ulkomailla ja toivoo lapsistaan jotain kiekkomiljonäärejä. Sivistystä tai kulttuuria ei ole kukaan edellä mainituista nähnyt edes unissaan.

Vierailija
27/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Pienipalkkainen työ kasvatusalalla. Amk-koulutus. Työssä ei mitään joustoja, ei voi tehdä etää jne. Ihan perinteinen työmuurahainen olen. 

t. Varhaiskasvatuksen sosionomi

Vierailija
28/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuloja pitää jonkinlaisena rajana, keskituloinen on Suomessa virallisesti jo 2400 euron bruttotuloilla. Tuolla palkalla ei kuitenkaan omistusasuntoa saa ja se jos mikä on keskiluokkaisuuden määritelmä.

Alempi keskiluokka on Suomessa tyypillisesti niitä heterolapsiperheitä, jotka mökkeilee ja harrastaa ehkä jalkapalloa. Ylempi keskiluokka niitä, jotka sijoittaa lapsilisät, käy ulkomailla ja toivoo lapsistaan jotain kiekkomiljonäärejä. Sivistystä tai kulttuuria ei ole kukaan edellä mainituista nähnyt edes unissaan.

No tuo nyt on täysin naurettavaa. 2400 euron bruttotulot ei todellakaan riitä keskiluokkaan pääsemiseksi tänä päivänä, inflaatio on syönyt ostovoimaa niin paljon. 

Vierailija
29/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun työväenluokkaan. Mihin muuhun kuuluisin, kun olen pienipalkkainen  hoitaja, yksineläjä. Oman yksiöni olen saanut maksettua, muuta omaisuutta ei ole. Tulen saamaan huonon eläkkeen, todennäköisesti joudun myymään asuntoni ja muuttamaan vuokralle, kun jään eläkkeelle. Ei ole varaa maksaa remontteja, joita on tulossa. 

Tämä kuvaus on ehta esimerkki Suomessa tyypillisestä keskiluokkaisesta ihmisestä, joka uskoo olevansa työväenluokkaa. Omistuasuminen on nimenomaan merkki keskiluokkaisuudesta. 

Kyllä duunareilla omat talot on olleet jo vuosikymmeniä. Ja miksei olisi, onhan ennen vanhaan tehtaissa tienattu todella hyvin. Rintamalta tultuaan ne työväenluokkaiset miehet jopa rakensivat itse omat talonsa. 

Vierailija
30/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa? Minäkin olen. Saappaat jalassa rehasin koko eilisen päivän niin, että tänään en tahdo päästä liikkumaan, juilii ja vippaa päästä eikä juhannuksen takia. Onhan tässä tiettyjä puolia, jotka erottavat työväenluokasta, mutta asia on aika monipuolinen. 

Vierailija
31/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä sitten on niitä, jotka käyvät oopperassa, baletissa ja taidenäyttelyissä?

Vierailija
32/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, joskus ne vain katosivat. Ei ole enää moneen vuosikymmeneen puhuttu esim. työläiskirjailijoista.

Viimeksi sellaiseen on taidettu viitata Kajn keikalla. Axel Åhman oli kai saanut työläiskirjailijan viittaa harteilleen. Tuskinpa hänkään kokee sellainen olevansa. Mutta oli silmiä avaavaa kettuilua heiltä. Ankkalammessa taitaa tosiaan olla kaksi eri lätäkköä. 

Vierailija
33/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan se on kuvaus työväenluokan hartaasta yrityksestä päästä turvatummalle oksalle. Ja mitä sitten käy, vaikka saavuttaisikin tavoitteensa. Pahimmassa tapauksessa elämänmittaiset säästöt hupenevat oman asunnon takia, ja jää pelkkiä kuluja kun myyminenkään ei onnistu. 

Vierailija
34/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa kuka kuuluu yläluokkaan?

Terveisin RKP

Vierailija
35/38 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku miljonäärikiekkoilija ei todellakaan kuulu yläluokkaan rahoistaan huolimatta.

Vierailija
36/38 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa? Minäkin olen. Saappaat jalassa rehasin koko eilisen päivän niin, että tänään en tahdo päästä liikkumaan, juilii ja vippaa päästä eikä juhannuksen takia. Onhan tässä tiettyjä puolia, jotka erottavat työväenluokasta, mutta asia on aika monipuolinen. 

Ennen oli meilläkin tuollaista. Nykyään elämä on tosi helppoa. Rahaa tulee pelloista tukina ja metsän myynnistä. Lisäksi olemme molemmat eläkkeellä.

Vierailija
37/38 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nämä luokka-asiat ole Suomessa ollenkaan niin yksinkertaisia. Olen sairaanhoitaja-lakimiesperheestä, mulla on yliopistotutkinto, mutta työskentelen enimmäkseen duunarialalla, enkä halua enää ikinä tietokonetta naputtelemaan. 

Vierailija
38/38 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi siis minulla oli omistusasunto tuollaisella palkalla? Ja vieläpä yksin ostettu.

Mennyt aikamuoto siksi, että jos olisin töissä saanut jatkaa asuisin siinä edelleen.

Olen aina mieltänyt itseni työväenluokkaan kuuluvaksi, vaikka vanhempani omistivat jo lapsuuden kotini, ja seuraavankin asunnon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi