Tytär muuttaa syksyllä toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Huolettaa, että kuinkahan pärjää siellä.
Kun täällä on ollut noita ketjuja, joissa puhutaan "kuinka juhannuksen jälkeen mennään kohti syksyä", niin itselle tuli tulevasta syksystä se huoli mieleen, kun tytär muuttaa silloin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Kyllä minua huolettaa, että kuinka hän siellä tulee pärjäämään. 19-vuotias kun on vielä kovin nuori. Onko nykyään mitään mahdollisuutta sille, että opintoja voisi suorittaa kotoa käsin? Kyllähän ainakin koronavuosina tuntui olevan etäopetusta paljonkin. Jos se on lopetettu niin miksi ihmeessä?
Kommentit (50)
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä tytöstä hyvä huoli pidetään. Erityisesti jos on hyvät perseet.
- panoukko-pro-
Pauli oli klubin vanhin veli ja itseoikeutettu isähahmo. Melvin jones- jäsenyys hänelle myönnettiin vuonna 2016.
Itse muutin 18 v. Ruotsiin, hommasin itse asunnon ja työpaikan. Kyllä tuon ikäinen pärjää hyvin, jos on kotona opetettu perusasiat. Ja kyllähän se elämä myös opettaa, kun tulee nälkä niin oppii tekemään ruokaa aika äkkiä.
Mistä näitä mielikuvitustyttäriä sinulle taas sikiää ihan jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on esikoinen ja kakkonen muuttanut toiselle paikkakunnalle opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen. Ja nekin on pärjännyt ihan riittävän hyvin. Eiköhän se sinunkin tyttösi pärjää jos olet kasvattanut sen hyvin. Jos et niin sitten voi tapahtua mitä vaan.
Ja tässä äiti, joka ei ymmärrä ihmisen kehityksestä mitään...kyllä suomalaisessa yhteiskunnassa nuoret joutuvat itsenäistymään liian aikaisin muihin euroopan maihin verrattuna.
Ei se 16-vuotiaana kotoa pois muuttaminen vielä täyttä itsenäistymistä tee. Mun mielestä Suomessa on ihan sopiva ikä muuttaa pois kotoa. Yli 20-vuotiaaksi vanhempien luona asuminen on vaan monessa suhteessa huono juttu.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat siirretään asumislisän piiriin elokuussa 2025 ja siinä maksimi on 296 myös Helsingissä eikä sitä saa kuin opiskelukuukausilta.
Jos ei opiskele, voi käydä töissä. Jos ei ole töitä, voi mennä sinne vanhempien luokse ja laittaa opiskelija-asunnon vuokralle.
Vaikka tuo systeemi on paluu vanhaan, onhan se selkeä huononnus.
Vierailija kirjoitti:
Minulla muutti vanhin 400 kilometrin päähän 19 vuotiaana, on siellä nyt asustellut 13 vuotta
Mulla teki ainokainen saman mittaisen muuttomatkan kesken lukion, juuri 18 täyttäneenä. Opiskelee nyt samalla paikkakunnalla ja pärjää hienosti.
Juu hyvin pärjää. Myy tinderissä kuvia, videoita ja ehkä jopa tapaamisia. Tienaa enemmän kuin äitensä koskaan.
Mun poika muutti ammattikoulun asuntolaan opiskelemaan peruskoulun jälkeen Helsinkiin . Ihan hyvin meni, valmistuttuaan muutti Vantaalle, nyt asuu Nurmijärvelle kun sai puolta halvemman asunnon. Ajokortin ajoi amiksessa., on töissä, nyt 26v.
"Opiskelijan asumistuki elokuussa 0 euroa."
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011248018.html