IL : Sekava vanhempi mies repi teinitytön matkalaukkua junassa ja väitti, että siellä on pommi. VR pahoittelee tapahtunutta
perjantai 13. kesäkuuta, ja kaukojunamatka VR:n junassa Helsingistä Imatralle oli jo lähes taitettu.
Päästessään vaunuun Kristiina huomasi tilanteen olevan päällä. Aikuinen mies yritti repiä teini-ikäiseltä tytöltä matkalaukkua. Tytön kanssa samaan seurueeseen kuului kaksi alakouluikäistä, säikähtäneen näköistä tyttöä.
Kristiinalle tuli saman tien selväksi, että mies oli hyvin päihtynyt, todennäköisesti alkoholista. Arviolta lähes kuusikymppinen mies käyttäytyi Kristiinan mukaan uhkaavan oloisesti. Samalla selvisi, että mies oli ahdistellut tyttöjä.
Kysyin, miksi hän yrittää viedä tältä tytöltä tämän laukkua. Mies vastasi, että koska siellä on pommi, hän kertoo. Kristiina kertoo, että sairaanhoitajataustansa vuoksi hän oli tottunut kohtaamaan sekavan oloisesti käyttäytyviä ihmisiä. Kerroin miehelle rauhallisesti ja määrätietoisesti, että siellä ei ole mitään pommia, ja että nyt me lähdemme tästä pois. Kristiina kertoo, että hän lähti taluttamaan miestä pois vaunusta ja tyttöjen luota. Tämä oli tottelevainen, otti laukkunsa mukaansa ja seurasi naista. Sillä aikaa toinen, ennestään tuntematon naishenkilö meni Kristiinan mukaan rauhoittelemaan tyttöjä ja lähti saattamaan heitä pois junasta Imatran juna-asemalla. Kristiina sai ohjattua miehen ulos asemalaiturille. Ratapihalla Kristiina huomasi konduktöörin, jolle hän alkoi viittoilla ja kertoa tapahtuneesta. Tämän käytöstä Kristiina kuvailee epäasialliseksi. Kerroin, että tämä mies, joka kiirehti jo menemään, käyttäytyi uhkaavasti junassa. Konduktööri ei kuitenkaan edes pysähtynyt kohdallani vaan huusi vain minulle, että hän on vain tavallinen ihminen, eikä asia kuulu millään tavalla hänelle. Konduktöörin mukaan ratapiha kuuluu väylävirastolle, ja että minäkin voin yhtä lailla soittaa poliisille, Kristiina kertoo pöyristyneenä. Toinen tilanteessa auttanut nainen tuli myös paikalle. Yhdessä he yrittivät saada konduktööriin kontaktia, tuloksetta. Kerroimme, että junassa on ollut juuri vakava tilanne. Konduktööri vain jatkoi, että tämä ei kuulu hänelle. Hän myös kysyi minulta, miksen minä hälyttänyt junassa apua. Konduktöörin käytökseen pettyneet naiset sopivat lähettävänsä palautetta VR:lle tapahtuneesta. Sähköpostiviestissä VR pahoittelee tapahtunutta.VR:n operatiivinen johtaja Toni Rinne kertoo Iltalehdelle sähköpostin välityksellä, että yhtiössä ollaan tietoisia kuvatunlaisesta tapauksesta. Meillä olevien tietojen mukaan konduktööri ei ole saanut tietoa tapahtuneesta junan liikkuessa ja asemalle saavuttaessa tilanne oli ratkennut siten, että häiriötä aiheuttanut henkilö oli poistunut junasta, hän kirjoittaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b08b2ff-2591-4e2d-92c4-a2ac0fcf859e
Kommentit (78)
Suomessa on paljon vakavasti mt-ongelmaisia ihmisiä. Ennen he olivat laitoksissa, nykyään kaikki ovat avohoidossa tai suoranaisesti heitteillä
Vierailija kirjoitti:
Miten ne on aina naisia jotka puuttuu näihin. Miehet katselee vain seinille?
Naisilla on tasa-arvossa kiertävää, muutaman tuhatta vuotta
Itse kerran puutuin metrossa kun humalainen mies ahdisteli n. 12-vuotiasta tyttöä. Kukaan ympärillä olevista miehistä ei sanonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten huomannut saman. Miehet ovat pelkureita, eivät auta ketään. Jos näkisin lapsen tai nuoren pulassa, menisin auttamaan.
On mahtavaa, että vielä on tällaisia ihmisiä olemassa kuin Kristiina.
Siis pelkääkö miehet itse näitä miehiä vai mikä se juttu on, ettei edes voi sanoa että LOPETA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten huomannut saman. Miehet ovat pelkureita, eivät auta ketään. Jos näkisin lapsen tai nuoren pulassa, menisin auttamaan.
Et taida ymmärtää mitä tasa-arvo käytännössä tarkoittaa? Se tarkoittaa että miesten ei enää tarvitse, siksi.
Itsekin muistan lapsuudesta/nuoruudesta että naiset auttoivat tuollaisissa tilanteissa. Joku ohikulkeva mies sen sijaan saattoi jopa vain nauraa.
Kaverini pysähtyi auttamaan ahdistelijaa, sai pelastettua tytön, mutta ahdistelija kööntyi ja iski selkään jollain teräaseella...liki kuolemaa sano lääkäri. mies ei enää ikinä auta ketään. Käräjilläkin hyvä ettei sakkoja saanut!
Ihan kuin minä, suomalainen mies, joka on tuomittu menemään lain vaatimana kuolemaan itärajalle, ja jota yksikään suomalainen nainen ei katso päinkään, kokisin mitään velvollisuutta puuttua naisten asioihin.. herätkää nyt jo.
MIKSI TAAS AP KOPIOINUT suurimman osan tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin minä, suomalainen mies, joka on tuomittu menemään lain vaatimana kuolemaan itärajalle, ja jota yksikään suomalainen nainen ei katso päinkään, kokisin mitään velvollisuutta puuttua naisten asioihin.. herätkää nyt jo.
Nyt oli kyse lapsista. Tuskinpa autat pulassa olevaa poikaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sääliö 😂
Toivottavasti muistat sanoa tuon ääneen monta kertaa päivässä, niin naiset pysyykin kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kyse lapsista. Tuskinpa autat pulassa olevaa poikaakaan.
En auta ketään, mutta tilanteessa oleva nainen on tässä se punainen vaate.
Vierailija kirjoitti:
Eipä kauheasti huvita. Tavalla tai toisella joutuu maksumieheksi. Kaveri oli väkivaltatilanteessa todistajana ja sai isommat tuomion kuin väkivaltaa harjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sääliö 😂
Toivottavasti muistat sanoa tuon ääneen monta kertaa päivässä, niin naiset pysyykin kaukana.
Ei tarvitse, naisten sanaton viestintä kyllä muistuttaa asiasta joka päivä, että en ole heille mimkään arvoinen. Ja palautan mielelläni saman yhteisen tunteen heidän suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sääliö 😂
Ei tarvitse, naisten sanaton viestintä kyllä muistuttaa asiasta joka päivä, että en ole heille mimkään arvoinen. Ja palautan mielelläni saman yhteisen tunteen heidän suuntaan.
Onpa rakentavaa käytöstä. Tuhoat oman elämäsi jonkin kuvitellun sanattoman viestinnän takia. Sääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kauheasti huvita. Tavalla tai toisella joutuu maksumieheksi. Kaveri oli väkivaltatilanteessa todistajana ja sai isommat tuomion kuin väkivaltaa harjoittanut.
Ahaa. Mikä oli todistajan rikosnimike?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon vakavasti mt-ongelmaisia ihmisiä. Ennen he olivat laitoksissa, nykyään kaikki ovat avohoidossa tai suoranaisesti heitteillä
Turha leimata mielenterveysongelmista kärsiviä. Nytkin kysymyksessä oli tuiki tavallinen ja ehta juoppo.