Talouselämä: Vain 4 % jakaa vanhempainvapaat tasan - isät eivät vieläkään kanna vastuuta
Äitien työllisyys on kasvanut selvästi perhevapaauudistuksen jälkeen, erityisesti niissä perheissä joissa nuorin lapsi on alle 3-vuotias. Isien osallistuminen vanhempainvapaalle on lisääntynyt, mutta edelleen suurin osa perhevapaista käytetään äitien toimesta. Perhevapaauudistuksen tavoitteena oli myös kaventaa palkkaeroja, mutta toistaiseksi vaikutukset siihen ovat epäselviä. Koulutustaso ja tulotaso vaikuttavat siihen, kuinka paljon isät käyttävät perhevapaita.
Tämä uudistus vaikuttaa hyvältä, mutta se kertoo myös karua totuutta: isät kyllä voivat ottaa enemmän vastuuta, mutta suurin osa heistä ei tee niin, ellei ole pakko. Suomalainen perhemalli ei siis muutu, vaikka laki muuttuu. Meillä puhutaan tasa-arvosta, mutta käytännössä arjen taakka on edelleen lähes kokonaan äideillä. Ja jos isät käyttävät vapaita, kyseessä ovat lähinnä hyväosaiset miehet. Matalapalkka-aloilla mies "ei voi jäädä kotiin", mutta nainen voi. Mistä tämä oikein kertoo?
https://www.talouselama.fi/uutiset/suomi-teki-aiteja-koskevan-merkittav…
Kommentit (18)
Jännästi miehille ei vieläkään kasvanut nisiä ja biologista hoivavaistoa, vaikka ihan lakiinkin kirjattiin että miehet ovat nyt naisia.
Vierailija kirjoitti:
Parempi ottaa naisilta vanhempainvapaita ja etuja pois niin sitten miesten on pakko.
Entä jos isukki häipyy takaisin afrikkaan..
Meillä duunissa ( isossa firmassa ) nuoret miehet on kokoajan jollain vanhempainvapaalla, ketäköhän toi tutkimus oikein koskee.
Siis mistä vastuusta sinä höpiset? Ei kai tuo päivien jakaminen mihinkään vastuuseen liity. Ja moni perhe varmaan ihan tietoisesti ja mielellään jakaa päivät juuri näin (tai on jakamatta). Pitääkö valtion rientää siihen väliin? Entäpä maat, joissa ei ole mitään vanhempainvapaan käsitettä lainkaan? Eikö sinne pitäisi lähettää apujoukkoja heti?
Vieläkö joku tyhmä hankkii lapsia?
Jos äiti sattuu olemaan työtön, niin molempienko siellä kotona pitäisi olla? Isä vielä pienemmällä rahalla kuin palkka.
Monessa perheessä pärjätään vain isän palkalla, jos toinen vanhemmista jää pois töistä. Minun poikani jakaa vanhempainvapaan puoliksi. Se onnistuu, koska vauva syö pullomaitoa, mutta imettämään hän ei pystyisi. On törkeää, että imettämisen eteen on ponnisteltu vuosikausia, koska se on vauvalle hyväksi, mutta tässä lainsuunnittelussa sitä ei ole otettu millään tavalla huomioon.
Palkkaero oli sen verran suuri, että selvää oli että paremmin tienaava mies on töissä ja itse jäin kotiin.
Liittyneekö siihen, että lisääntymiskelpoisten miesten palkat ovat edelleen keskimäärin korkeammat ja perhe arvottaa tulot tärkeämmäksi kuin työnjaon?
Itseäni ärsyttää näissä tilastoissa se, että unohdetaan tyystin hoitovapaa. Meillä on tilanne se, että tienaan useita satoja euroja enemmän kuin mieheni (minä yli 4000 e). Meillä on useampi lapsi ja usein kaava on ollut se, että olen ollut kotona siihen asti, että vauva on n. 8-11 kk. Sitten mies on ollut siitä eteenpäin vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla vaihtelevasti, mutta usein saman verran. Joskus pidempäänkin. Sitten on vielä pidetty kumpikin lyhyempi hoitovapaapätkä. Olen imettänyt kaikkia lapsia pitkään, joten olen mennyt töihin sitten, kun olen imettänyt enää pari kertaa päivässä (aamulla ennen töitä ja iltapäivällä/illalla). Jos lapset olleet kipeinä, kumpikin on heitä hoitanut vuorotellen.
Näin ollen meidänkin perhe näyttäisi tilastoissa "huonolta", vaikka mies on ollut pitkän kotona hänkin. Ja nimenomaan halunnut itsekin. En olisi hankkinut perhettä hänen kanssaan, jos asenne olisi eri. Vanhimmat lapset jo koululaisia ja ihan yhtä paljon hänkin hoitaa lasten asioita, vie koululääkärille ja hammashoitolaan, osallistuu vanhempainiltoihin jne. Kotitöitä tekee melkein enemmän kuin minä. Lähinnä hän hoitaa enemmän pihaan ja taloon liittyviä asioita, minä hoidan mielelläni esim. kaikki lasten vaatteisiin liittyvät hankinnat, samoin harrastusvälineiden hankkimisen ym.
Tällä palstalla oli todella pitkä ketju siitä, kuinka naiset selittelivät vuosien kotona olemistaan imetyksellä.
Onhan se rankkaa somettaa, maata sohvalla ja laittaa vastasyntyneelle tabletti kouraan että äippyli saa levätä.
Ja mies raataa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä duunissa ( isossa firmassa ) nuoret miehet on kokoajan jollain vanhempainvapaalla, ketäköhän toi tutkimus oikein koskee.
Meillä samoin ja kyseessä sangen miesvaltainen ala. Pidetään jopa outona, jos joku mies ei jää lapsen kanssa kotiin.
Ainakin veljen perheessä äiti ilmoitti, ettei voi mennä töihin, kun lapsi on 6 kk ikäinen, vaikka hänen vanhenpainvapaansa loppui silloin. Enemmän meillä on naisia, jotka eivät suostu antamaan lapsen isälle koko tälle kuuluvaa vapaata kuin miehiä, joille ei 6 kk loma töistä maittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi miehille ei vieläkään kasvanut nisiä ja biologista hoivavaistoa, vaikka ihan lakiinkin kirjattiin että miehet ovat nyt naisia.
Biologista hoivavaistoa? Täytyy sanoa, että mieheni on ainut laatuaan! Hänellä on ollut hoivavietti heti lapsien syntymästä saakka. Lypsin maitoa, jotta sain yöllä nukkua, mieheni ruokkiessa lasta. On leikkinyt, paijannut, vaihtanut vaippoja, tehnyt kaiken muun paitsi raskaus ja imetys. Toki emme ole olleet nuoria vanhempia, elämänkokemusta karttunut. Liki 6 kymppisiä nyt ollaan ja jo isovanhempia.
Meillä vauva on 2 kk, minä olen ollut nyt viikon verran töissä ja mies hoitaa lasta 6 kk ajan. Jostain syystä yhteiskunta ei tunnu olevan valmis siihen, että äiti ei imetä, joten saan kuulla ihmettelyä siitä, miksi en itse ole kotona.
Palkka se on mikä ohjaa vapaan käyttoä. minulla palkka 6000e/kk, vaimolla 2500e/kk. Lisälsi olen merellä/ kk poissa. kk paikalla
M32
Meillä mies on yksityisyrittäjä. Joko piti olla töissä tai antaa yrityksen mennä nurin. Oli aika selvää, kumpi on vanhempainvapaalla.
Parempi ottaa naisilta vanhempainvapaita ja etuja pois niin sitten miesten on pakko.