Iltalehti: Finnair hylkäsi 65-vuotiaan kentälle - Oliko Finnairin lentäjällä kiire juhannuksenviettoon?
Ari Koskisen, 65, kotimatka Italiasta muuttui kaaokseksi, kun Ilmailualan lakko sotki lentojärjestelyt. Alun perin Finnair yritti uudelleenreititystä Roomasta Venetsian kautta Helsinkiin, mutta lennot myöhästyivät, jatkoyhteys menetettiin ja asiakaspalvelu petti täysin. Koskinen ja kymmenet muut suomalaiset jäivät kentälle oman onnensa nojaan. Osa matkustajista joutui ostamaan uudet liput täysin omalla kustannuksella, osa jatkoi reitityksiä laivojen kautta. Finnairin mukaan operoiva lentoyhtiö on vastuussa, eikä yhtiö lupaa hyvityksiä automaattisesti.
Tämä juttu kertoo yhdestä asiasta: suomalaisesta keski-ikäisestä, joka saa maksaa toisten mokat omasta pussistaan. Ihan oikeasti, miten on mahdollista, että lentoyhtiö voi myöhästyä itse, mutta silti väittää matkustajien olevan myöhässä? Ja tietenkin, asiakaspalvelu kiinni, ei puhelinyhteyttä, ei chattia - täysin oma vika jos et satu olemaan lentokapteeni itse.
Yhä uudelleen tämä sama kaava toistuu: iso firma ryssii, mutta yksittäinen ihminen jää maksumieheksi. Ja jos ei satu olemaan nettiyhteyttä tai luottokorttia, voi jäädä vaikka kadulle Venetsiassa. Olisiko jo korkea aika säätää laki, joka pakottaisi lentoyhtiöt maksamaan oikeita korvauksia, jos homma menee näin pahasti reisille? Kuinka moni meistä on kokenut vastaavaa ja vaan niellyt tappiot?
Miten monta tällaista tarinaa pitää vielä tulla ennen kuin joku puuttuu asiaan kunnolla?
Kommentit (9)
Toimittajat eivät ole sieltä terävimmästä päästä. Turha uutinen.
3-vuotiaan hylkääminen kentälle on huono juttu, mutta kai 65-vuotiaana useimmiten vielä ollaan syyntakeellisia ja kykeneviä huolehtimaan itsestä.
Finnair taistelee ilmastonmuutosta vastaan kerrankin konkreettisesti, kiitos.
Siis taas yksi kokematon matkailija, joka luulee, että koneen kapteeni päättää lähtöajan. Lähtölupa saadaan ja silloin on lähdettävä, seuraava mahdollisuus voi olla vasta tuntien päästä.
Italiasta lennetään Suomeen aika monen valtion ilmatilan halki ja tietyssä aikataulussa täytyy pysyä.
Vastaava kuin taksikuski ja joku jätkä hylkäsivät 18-vuotiaan juopuneen naisen jonnekin oudolle seudulle Espoossa ilman kunnon ulkovaatteita.
Jos ihminen ei osaa ostaa uutta lippua kotiin joltain toiselta lentoyhtiöltä, niin on parempi pysyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei osaa ostaa uutta lippua kotiin joltain toiselta lentoyhtiöltä, niin on parempi pysyä kotona.
Matkustan vain noin 7 vuoden välein lentokoneella. En todellakaan osaisi ostaa uutta lippua kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Toimittajat eivät ole sieltä terävimmästä päästä. Turha uutinen.
Ei se ollut toimittajan uutinen, vaan valittajan itsensä. Kaikkien koneessa ajoissa olleiden olisi pitänyt hänen takiaan myöhästyä jatkolennoiltaan. Oli vasta tullut kentälle, kun kone jo lähti aikataulussa, eikä odottanut hänen korkeuttaan.
Luin tuon jutun ja taas yksi turha valittaja. Matkustaessa saattaa tapahtua kaikkea ja viivästyksiin tulee varautua. Koneet eivät voi odottaa loputtomiin, koska reitti on aikataulutettu tietyn aikaikkunan mukaan. Jos aikaikkuna menee umpeen, voi kone joutua odottamaan tunteja uutta lähtölupaa.