Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhän juhannus, mitä te tekisitte??

Vierailija
18.06.2025 |

Mun perhe on kutsuttu sukulaisten kanssa mökille. Kaikki ovat läheisiä ja rakkaita. Mutta.

Olemme pienituloinen perhe ja rahaa laittaa juhannukseen sen verran, että itse tulisimme toimeen kotona normiviikonloppuna  Perusruokaa tms. Sukulaisille on kuitenkin tärkeää, että yhteisenä päivänä syödään hyvin ja ehkä kalliimmin. 

Normituloinen sukulainen kuitenkin toivoo, että kaikki osallistuisivat kuluihin samalla tavalla. Hän ei myöskään halua, että toiset söisivät vähemmän kuin toiset.

Sukulaiselle on kuitenkin tärkeää ostaa ruoaksi esim. kallista lihaa, parsaa, sieniä tms. Makkaraa ei kuulemma syödä tällaisissa tapauksissa. Ymmärrän tämän mutta minulla ei ole rahaa ostaa mitään kallista. Pääsemme paikalle, raha riittää polttoaineisiin. Olisi varaa ostaa perheen makkarat ja lapselle tarvittavat ruoat. Yksi sukulainen kuulemma lainaa rahaa ihan niin paljon kun tarvitsen.

Menenkö siis paikalle? Minua ahdistaa ihan suunnattomasti olla toisten siivellä, vaikkei kukaan sitä suoraan sanoisikaan. En kuitenkaan halua ottaa "lainaa" johonkin kalliisiin asioihin, joita meidän perhe ei ostaisi muutenkaan. Esim. vaikka silli, katkaravut, broilerifileet tms.

Vai jäänkö kotiin kun vaan ahdistaa liikaa?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te luettelette tänne mitä mikäkin maksaa? Kyllä ap sen tietää, ei se ole ongelman ydin. Vaan se että he joiden luokse voisivat mennä juhannuksena, eivät halua mitään edullista vaan kalliimpaa syötävää.

Apn tilanteessa ilmoittaisin että valitettavasti meidän perheen juhannusbudjetti ei taivu muiden suunnitelmiin ja vietätte juhannuksen kotosalla. Enkä todellakaan lainaisi rahaa juhannusruokia varten, ihan älytön ajatuskin.

Vierailija
62/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ikään mennessä en ole ikinä ostanut ruokaa velaksi, en edes luottokortilla. En kyllä ostaisi yhden juhannuksenkaan takia.

N50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
64/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ruma ajatus, että ei toivo toisten syövän vähemmän kuin toiset. Tämä on se syy, miksi minä en lähtisi noihin Porvoon bileisiin, vaikka en minä kovin suuresti siitä kärsi, että muuta kyttäävät syömisiäni. Minulla on hyvä syy syödä todella vähän kerralla, myös juhlissa.

Muuten ilmoittaisin, että tällä kertaa meillä ei ole varaa osallistua rahalla emmekä edes lainaa vaan tuomme sellaista ruokaa, joka maistuu lapsillekin.

65/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi ja kertoisin rehellisen syyn. Ei riittävästi rahaa sellaisiin tarjoiluihin joita haluavat, ja velaksi ette myöskään syö. 

Vietätte oman juhannuksen ja syötte mitä itse haluatte. 

Vähän kummallisia sukulaisia teillä. Kun me _kutsutaan_ vieraita meille syömään, niin ei niiltä maksua oteta. 

Vierailija
66/82 |
18.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät juo kaljaa

Vierailija
67/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät juo kaljaa

Se on kyllä kummallista miten ihan persaukisilla riittää kyllä siihen aina rahaa.

Vierailija
68/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos niistä asiallisista vinkeistä. Teimme päätöksen, että jäämme kotiin. Vietämme juhannusta omalla tavallamme, eli on aikalailla tavallinen päivä muiden joukossa. Syömme ns. arkiruokaa, johon meillä on varaa. Ja mitä jääkaapissa siis jo on. Lapselle voidaan tietysti ostaa jotain spesiaalia.

Eniten ehkä v*tuttaa, että yksi sukulaiseni tosiaan puhuu yhtä ja heti perään toista. Hän haluaisi, että ruokakulut jaetaan edes jotenkin tasan (ymmärrän toisaalta tämän).

Mutta hän ei sitten ymmärrä ajatusta, että minä en halua/ei ole rahaa osallistua sellaisiin ruokatarvikkeisiin, joita en syö. En syö siis siksi, että koen ne turhan kalliina ja muutenkin turhina. En maksa esim. sisäfilepihveistä tai skumpasta, koska ovat liian kalliita meille. Tiedän, että joillekin minun sukulaisille tietynlainen "kilpavarustelu" on tärkeää. En tiedä mihin tällä pyrkivät, kun kuitenkin ollaan vaan meidän kesken eikä tarvitse "esittää" mitään.

AP

Vierailija
69/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mennyt vaikeaksi joku juhannuksen vietto syömisten takia. Minä kutsun kerran kesässä myös sukulaisia ja sanon, ettei tarvitse tuoda mitään mutta jos välttämättä haluaa niin tietty saa tuoda mitä tykkää. Kaikki laitetaan pöytään josta saa jokainen syödä. Miksi mökillä pitäisi olla filetpiffiä ja parsaa? Shaathana sentään. Meillä on ollut uusia pottuja, itse leivottua leipää, pullaa, kakkua ja isompi kasa marinoituja lihoja ja lisäksi makkaroita kun lapsenlapset kumminkin tykkäävät enempi makkarasta, muutamia erilaisia salaatteja ja pari jälkiruokaa ja jätskiä ken tykkää. Kaikilla on ollut aina mukavaa ja mielellään tulevat. Emme ole rikkaita vaan taviksia kaikki. 

Vierailija
70/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin ^ #70.

Meillä on kymmeniä vuosia ollut aina tärkeää yhdessäolo. Nähdään kuitenkin nykyään kaikki vaan noin kerran vuodessa.

En ymmärrä miksi ruoasta ja maksamisista on tullut joku kynnyskysymys.

Kaikki tässä lähti menemään pieleen siinä, että joku alkoi "arvottamaan" ihmisiä sen mukaan mitä ostavat, tuovat, syövät, ja miten kukin osallistuu. Ihan kun se ruokailu olisi tärkeintä!! :(

Sen lisäksi, että meillä ei ole rahaa osallistua (bensat kohteeseenkin ja takaisin maksavat väh.40€), jään kyllä pois ihan oman ylpeydenkin vuoksi.

Sukulaiseni tietävät perheeni tilanteesta, että varaa ei aina ole ns. ylimääräisiin. Ja vaikka ihana sukulainen lainaisikin, ei meillä ole varaa ottaa lainaa. Eikä toisaalta ylpeyttä olla se "köyhä, jolle maksetaan". 

Kaikki olisi mennyt hyvin, kun etusijalla olisi ollut yhdessäolo ja näkeminen ja sitten vasta paikanpäällä mietitty mitä syödään ja milloin. Mutta näitä kalliita ruokia (pihvit, parsat, skumpat, lohet, sillit tms) alettiin miettimään ja "maksattamaan" muilla, koska ovat sitten "yhteisiä". Ja sitten se, että grillimakkara ei ole oikeaa syötävää kun on halpaa ja epäterveellistä.

AP

Vierailija
71/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös, AP! Mekin olemme pienituloisia, olemme kotona. Syömme varhaisperunoita ja silliä (Liiterin tarjoukset), lapsille jäätelöä ja meille aikuisille jäätelökahvia. Leivon vielä jotakin illalla tai huomenna. Emme sen kummemmin vietä mitään - käymme ulkona kävelemässä ja puistossa, jos on kiva ilma.

Vierailija
72/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä päätös, AP! Mekin olemme pienituloisia, olemme kotona. Syömme varhaisperunoita ja silliä (Liiterin tarjoukset), lapsille jäätelöä ja meille aikuisille jäätelökahvia. Leivon vielä jotakin illalla tai huomenna. Emme sen kummemmin vietä mitään - käymme ulkona kävelemässä ja puistossa, jos on kiva ilma.

Kiitos vastauksesta! Vaikutat vilpittömältä <3 

Tein mielestänikin oikean päätöksen.

Kaikkea hyvää teillekin ja hyvää Juhannusta koko perheelle!

AP

Vierailija
73/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap.

Olen iloinen, mitä viimeksi kirjoitit tänne.

Luin kaikkien vastaukset sinulle, ja suurin osa oli fantastisia, puolustavia ja myötätunnossa eläviä vastauksia.

Kävin juuri itse hakemassa koivun oksia maljakkoon, ja koen olevani tavan hemmoteltu perunoiden, makkaran ja salaatin kanssa.

Älä enään välitä juhlista, johon perheesi olisi kutsuttu.

Koen suunnatonta vitutusta annetuista ohjeista osallistua juhlintaan.

Velaksi ei todellakaan mennä lähimmäisten juhlaan.

Nyyttärit olisi ollut kiva idea.

Bensat juhlapaikalle...jopa nyyttäritkin olisi jääneet meiltä menemättä.

Lähimmäisen rakkaus, tilanne taju ja myötätunto..niitä ei nyt näkynyt aloittajan juhlien järjestäjältä.

Toivon sinulle ap, valtavan upeaa ja ihanaa keskikesän juhlaa!

Muille myös!

Vierailija
74/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei siis ole tilillä rahaa kun noin noin 50 euroa. Vaikka haluaisin maksaa ja osallistua.

AP

Onko tässä taas joku trolli? Uskon, että teillä on noin vähän rahaa käytössä. Monilla on sama tilanne. Mutta täytyyhän teidän voida kertoa kutsujille, että te ette voi osallistua niin kalliisiin tarjoiluihin. Rahan lainaaminen sukulaisilta, jotta toiset saavat ostella kallista ruokaa, jota te ette kaipaa, kuulostaa järjettömältä. Köyhän ei kannata lainata rahaa, koska takaisinmaksun koittaessa oma tilanne huononee tuntuvasti. 

Vierailija
75/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap.

Olen iloinen, mitä viimeksi kirjoitit tänne.

Luin kaikkien vastaukset sinulle, ja suurin osa oli fantastisia, puolustavia ja myötätunnossa eläviä vastauksia.

Kävin juuri itse hakemassa koivun oksia maljakkoon, ja koen olevani tavan hemmoteltu perunoiden, makkaran ja salaatin kanssa.

Älä enään välitä juhlista, johon perheesi olisi kutsuttu.

Koen suunnatonta vitutusta annetuista ohjeista osallistua juhlintaan.

Velaksi ei todellakaan mennä lähimmäisten juhlaan.

Nyyttärit olisi ollut kiva idea.

Bensat juhlapaikalle...jopa nyyttäritkin olisi jääneet meiltä menemättä.

Lähimmäisen rakkaus, tilanne taju ja myötätunto..niitä ei nyt näkynyt aloittajan juhlien järjestäjältä.

Toivon sinulle ap, valtavan upeaa ja ihanaa keskikesän juhlaa!

Muille myös!

Kiitos!

Ja vilpittömästi kaikkea hyvää sinulle! Pidä sinäkin omannäköisesi juhannus!

AP

Vierailija
76/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se kiva tarjota lapsille mökkijuhannus. Jos lainantarjoaja on joku tosi läheinen, esim vanhemmat, niin lainaisin. Jos joku muu sukulainen tai kaveri, en lainaisi vaan jäisin kotiin.

Ihmetyttää, kun ne varakkaammat eivät tarjoa köyhemmille.

Vierailija
77/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei siis ole tilillä rahaa kun noin noin 50 euroa. Vaikka haluaisin maksaa ja osallistua.

AP

Onko tässä taas joku trolli? Uskon, että teillä on noin vähän rahaa käytössä. Monilla on sama tilanne. Mutta täytyyhän teidän voida kertoa kutsujille, että te ette voi osallistua niin kalliisiin tarjoiluihin. Rahan lainaaminen sukulaisilta, jotta toiset saavat ostella kallista ruokaa, jota te ette kaipaa, kuulostaa järjettömältä. Köyhän ei kannata lainata rahaa, koska takaisinmaksun koittaessa oma tilanne huononee tuntuvasti. 

Pahoittelen, jos pidät minua trollina.

Tilillä on oikeasti nyt n. 20 euroa.

Kerroin siis kutsujen järjestäjille jo aiemmin, että meillä on tiukkaa. Siksi eräs oli valmis lainaamaan rahaa ja maksamaan ruokia meidän puolesta. Joita siis emme olisi tarvinneet. Tästä se sotku alkoi.

Päätimme jo ettemme osallistu. Kävimme tänään kaupassa ostamassa ihan tavallista ruokaa huomiselle ja viikonlopulle.

AP

Vierailija
78/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoohan sen jo järkikin, että velaksi ei kannata juhlia. 

Tämä. Opintotuella + asumislisällä, yht. 400€/kk, ei paljon juhlita.

Vierailija
79/82 |
19.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuisin vieraita h*lvetisti niin että jokaisen on tuotava jotain tarjottavaa.

Vierailija
80/82 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ikävä tilanne 🥺 Työttömänä ymmärrän hyvin ajatuksesi. 

Onko tämä tuttava sellainen, jonka kanssa voisi keskustella tyyliin "tulisimme todella mielellämme, mutta meillä on nyt tällainen tilanne... . Voisimme kuitenkin tuoda.... keksejä/sipsejä/limua/jäätelöä/mansikoita?" Jotain, josta olisi iloa kaikille ja yleensä jos osallistuu lapsia, isäntöäväki on vain iloinen jos joku huomioi erityisesti lapset. Tai onko vain aikuisten juhlat kyseessä? Leivo pellillinen raparperpiirakkaa tai joku ihana juustokakku, vaikkapa tyrni-valkosuklaa, joka sopii aikuiseen makuun hyvin. 

Tyrni-valkosuklaa???? 😅😅  ehkä kallein kakku.

Jos on kerrostalossa ei oo raparperia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme