Vatsa sietää enää huonosti lihaa: muuttuuko suoliston bakteerikanta?
Lihansyöntini on vähentynyt radikaalisti, max 150 g viikossa, yleensä ei sitäkään. Siitä vähästäkin tulee useimmiten vatsa kipeäksi. Eli muuttuuko bakteerikanta? Vuosia sitten lopetin lähes kokonaan kaiken makean syönnin -> kolmannesta suklaapalasta maha on kuralla.
Lihansyönnin vähenemisen taustalla ei ole ollut mitään syvästi aatteellista, vaan kyse oli ihan vain rahasta. Nyt lihaa ei oikein tee edes mieli. Ehkä joskus m- pihvi... ja jouluna poropaisti. Tai hirvipaisti.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Muuttuu! Ne lihan hajottajabakteerit, entsyymit, ja mädättäjät kuolevat muutamassa viikossa jos jätät lihatuotteet syömättä. Lihan proteiinien hajottaminen eli mädättäminen suolessa vaatii erilaiset bakteerit ja entsyymit kuin vaikka maitotuotteiden, kananmunien, hedelmien, ja kasvisten. Siksi kasvissyöjien jotka aloittavat taas lihan syönnin pitkän tauon jälkeen, on tehtävä se varoen, hyvin pienissä erissä, jotta suolen bakteerikannat palautuvat. Mistäkö tiedän? Olen itse laktovegetaristi, ollut kauankauan, ja kokeilin syödä lihatuotetta. Tiesin, että vain hyvin vähän, mutta siltikin söin liikaa. Tulin tosi sairaaksi, siis sairaaksi pienestä lihamäärästä. Pitäisi aloittaa ihan pikkulusikallisen verran vuorokaudessa, kuulemma. En aloita, jatkan laktovegenä, mutta tulipa sekin koettua, ja nyt tiedän enemmän.
Tämä on aivan totta. Kokemusta on.
-eri
Kun jättää pitemmäksi ajaksi jotain ruoka-aineita pois tai ihan minimiin, niin elimistö herkistyy näille "vieraille" aineille. Koskee kaikenlaisia ruoka-aineita, eikä kyse ole mistään kauhistuttavista "mädättämisbakteereista".
Itsekin olen kokenut saman asian sokerin kanssa. Nopeasti tulee esim karkeista todella paha oksettava olo ja maha kipeäksi. Rukiin kanssa sama homma, kun sitä en kuukausiin syönyt. Yksi riisipiirakka, niin pistävä kipu mahassa, turpoilua ym.
Moni ketoilija on huomannut saman ilmiön hiilareiden kanssa. Ne eivät sovi enää, jos vaikka juhlissa vähän herkuttelee. Jos välttelee gluteenia (kuten yllättävä moni tekee ns varmuuden vuoksi, kun maha reistailee), niin sitä sietää aina vaan entistä huonommin, jos joskus jotain sellaista syö.
Vierailija kirjoitti:
Minkä värinen on vegaanin uloste?
Itsellä on tällainen aika punainen.
Vierailija kirjoitti:
Kun jättää pitemmäksi ajaksi jotain ruoka-aineita pois tai ihan minimiin, niin elimistö herkistyy näille "vieraille" aineille. Koskee kaikenlaisia ruoka-aineita, eikä kyse ole mistään kauhistuttavista "mädättämisbakteereista".
Itsekin olen kokenut saman asian sokerin kanssa. Nopeasti tulee esim karkeista todella paha oksettava olo ja maha kipeäksi. Rukiin kanssa sama homma, kun sitä en kuukausiin syönyt. Yksi riisipiirakka, niin pistävä kipu mahassa, turpoilua ym.
Moni ketoilija on huomannut saman ilmiön hiilareiden kanssa. Ne eivät sovi enää, jos vaikka juhlissa vähän herkuttelee. Jos välttelee gluteenia (kuten yllättävä moni tekee ns varmuuden vuoksi, kun maha reistailee), niin sitä sietää aina vaan entistä huonommin, jos joskus jotain sellaista syö.
Jos on varaa ja osaamista syödä lihattomasti ja gluteenittomasti niin kannattaahan se. Raakaruoka on parasta
Olen syönyt koko ikäni pieniä määriä lihaa noin pari kertaa viikossa. Nykyisin tulen siitä aina sen verran huonovointiseksi, että olen päättänyt lopettaa lihan syönnin kokonaan. Kalaa aion syödä vielä jatkossakin silloin tällöin ja katson miltä tuntuu.
Jos syöt vähän lihaa / maksaa, voi tulla raudanpuute. Se aiheuttaa mm. vajausta ruuansulatusentsyymeissä, niin ruoka sulaa huonommin.
T. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ei ole kuvaa ulosteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Ei ole kuvaa ulosteesta.
Ei ole pakko uskoa. Luulen että se on tuon värinen kyllä punajuuren vuoksi. Ei ole aina noin punaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuidut rikkoneet suolen seinämää niin että verta pääsee ulosteeseen.
Syön punaista lihaa todella harvoin ja aina se "jämähtää" vatsaan. Ei nyt ihan kipeäksi asti, mutta tietää lihaa syöneensä eli se ei tunnu enää sulavan kunnolla. Syön jkv kalaa ja harvoin kanaa, muuten kasvisruokaa (ei kermaa tms. tippa maitoa menee kahviin) ja hapanmaitotuotteita n. 2 dl/vrk.
Suolistobakteeristo riippuu täysin ruokavaliosta.
Mä en pysty enää syömään mitään ns. oikeaa lihaa, ainoastaan kana menee. Joku jauheliha joo, mut siitäkin mielummin härkis tms versio. Mua on alkanut ällöttää liha jo pidemmän aikaa sitten, rakenne inhottaa ja varsinkin pihvin tms maku. En ole vegaani tai mikään aatteellinen ruokailija
m50
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö silloin ole kyse samasta asiasta: suoliston bakteerikanta on muuttunut? Tuo mädättäminen lihan suhteen on kyllä varmaan turhan teatraalisesti sanottu ja vailla mitään tieteellistä faktaa.
Ja onhan siellä suolistossa myös entsyymejä.
Omalla kohdalla kyse on siitä, että haluan pitää itselläni sen sekasyöjävalmiuden, mutta olen huomannut, että lihansyönti aiheuttaa vatsavaivoja.
Taas porukkaa, joka on opettamalla opettanut elimistönsä pillastumaan ihan tavallisista asioista kuten lihasta, sokerista (ette kai sitten syö hedelmiäkään) ja leivästä. Surku teitä. No, jyrsikää sitä raakaravintoa, tiedossa on aika ankea loppuelämä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttuu! Ne lihan hajottajabakteerit, entsyymit, ja mädättäjät kuolevat muutamassa viikossa jos jätät lihatuotteet syömättä. Lihan proteiinien hajottaminen eli mädättäminen suolessa vaatii erilaiset bakteerit ja entsyymit kuin vaikka maitotuotteiden, kananmunien, hedelmien, ja kasvisten. Siksi kasvissyöjien jotka aloittavat taas lihan syönnin pitkän tauon jälkeen, on tehtävä se varoen, hyvin pienissä erissä, jotta suolen bakteerikannat palautuvat. Mistäkö tiedän? Olen itse laktovegetaristi, ollut kauankauan, ja kokeilin syödä lihatuotetta. Tiesin, että vain hyvin vähän, mutta siltikin söin liikaa. Tulin tosi sairaaksi, siis sairaaksi pienestä lihamäärästä. Pitäisi aloittaa ihan pikkulusikallisen verran vuorokaudessa, kuulemma. En aloita, jatkan laktovegenä, mutta tulipa sekin koettua, ja nyt tiedän enemmän.
Tämä on aivan totta. Kokemusta on.
-eri
En ole koskaan kuullutkaan, hyvä kun kerroitte. Voisin kuvitella että muidenkin ruoka-aineiden kohdalla käy samoin. Tosin itsellä meni pakki jumiin kun lopetin viljat ja sokerin korvaten ne vihanneksilla. Nyt 5-6 vk myöhemmin, toimii taas.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Kaiketi ruoassakin se jatkuva siedätys olisi hyväksi. Minulla todettiin vehnä/maito/kananmuna lievästi herkistymistä mutta syön niitä pieniä määriä kuitenkin ettei mene pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinistä
Vierailija kirjoitti:
Taas porukkaa, joka on opettamalla opettanut elimistönsä pillastumaan ihan tavallisista asioista kuten lihasta, sokerista (ette kai sitten syö hedelmiäkään) ja leivästä. Surku teitä. No, jyrsikää sitä raakaravintoa, tiedossa on aika ankea loppuelämä :D
Liha ei ole ihmisen ravintoa!