Kannattaako melkein 5-kymppisenä hakea ADD/ADHD-diagnoosi?
Olen 99% varma siitä, että mulla on ADD ja ehkä olen myös autismin kirjolla. Nuorempana ns. oireina oli tavaroiden lähes systemaattinen hukkaaminen, krooninen myöhästely ja prokrastinointi sun muut. Mulla oli myös koulukammo, en käynyt 10-11-vuotiaana koulussa lähes lainkaan. Nykyään saan suht hyvin pidettyä pakan kasassa, mutta töiden jälkeen ja viikonloppuisin puhti on niin poissa, etten jaksa oikeasti tehdä mitään muuta kuin nukkua tai olla netissä. Joskus katsoa leffoja ja lukea. Ei voi olla normaalia väsyä ihan tavallisista töistä näin paljon. Ihan joka ikinen päivä mun on nukuttava päiväunet.
Onko diagnoosista mitään hyötyä enää tässä vaiheessa?
Kommentit (23)
Ei taida tulla miyään hyötyä enää. Päinvastoin. Ei se tuo mitään hyvää mainetta ainakaan.
Jos kärsit oireista ja työkykysi paranisi oikealla diagnoosilla ja hoidolla, niin totta kai kannattaa selvittää oireiden syyt ja hakeutua hoitoon. Mulle tth psykologi suositteli tutkimuksia, koska taustalla toistuvia ongelmia pitkäaikaisista ja toistuvista hoidoista huolimatta. Eläkeikään on yli 20 vuotta, niin aika paljon ehditään vielä veroja maksaa. Mutta kannattaa mennä ns. oikeaa reittiä eli tehdä huolellisesti tutkimukset ja diagnostiikka, koska moni muukin sairaus ja oirekuva aiheuttaa samankaltaisia oireita.
Viimeistään vanhana se diagnoosi on tarpeen, että saa tarvitsemaansa tukea ja hoitoa kun ikä alkaa painaa ja lääkityksiä tarvitaan muutenkin.