Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä haluan mökin, mies ei

Vierailija
17.06.2025 |

Minulla lähes pakkomielle saada edullinen mökki, siiryolapuutarha, asuntovaunu kausipaikalla tms. Teen töitä kotona ja lomalla haluan olla muualla kuin kotona ainakin välillä. 

Olen säästänyt rahaa ja miehen ei tarvis edes osallistua kustannuksiin. Olisin vasn kiitollinen, jos hän huomaisi miten paljon oma piilopaikka toisi minulle iloa ja onnea. 

miten toimisitte? Ostaisitteko vaikka mies ei ole innostunut? Vai tyytyisitte lykkäämään oman unelmanne? Onko kukaan muu ollut/on  samassa tilanteessa?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kirjoittamaan. Sen kun osaat, saatatkin jo ymmärtää, että et tarvitse miehen lupaa mihinkään. 🥱 Minäkin teen ihan itse omat elåmänvalintani, ja jos tuleva mies ei pidä niistä niin moikka sitten vaan. Esimerkiksi talon aion ostaa lähitulevaisuudessa, eikä yksikään mies saa minua ikinä ylipuhuttua jättämään sen sikseen.

Vierailija
42/61 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua kiinnostaa työleiri, jossa itse teet kaikki lomat työtä, niin osta. Miehesi ei ole kiinnostunut, joten hän ei tule sinua yhtään asiassa auttamaan. Mieti tätä.

Ei mökki ole välttämättä työleiri. Katsoo, ettei ole nurmikenttää ja kukkapenkkejä vaan kalliota ja kunttaa. Ja teettää työläämmät remontit. Polttopuut voi ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinua kiinnostaa työleiri, jossa itse teet kaikki lomat työtä, niin osta. Miehesi ei ole kiinnostunut, joten hän ei tule sinua yhtään asiassa auttamaan. Mieti tätä.

Ei mökki ole välttämättä työleiri. Katsoo, ettei ole nurmikenttää ja kukkapenkkejä vaan kalliota ja kunttaa. Ja teettää työläämmät remontit. Polttopuut voi ostaa.

No ei se ruohonleikkuu niin kamalaa ole. Minä leikkaan sekä mökillä että kotona, ja on kyllä helpoin tapa pitää tontti siistinä. Se osa mökillä, mikä on kunttaa, on paljon ärsyttävämpi, kun sieltä pitää vuosittain poistaa risukoita ja puiden taimia. 

Vierailija
44/61 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirtolapuutarhamökki olisi minusta helpoin tuossa tilanteessa. Ei olisi pitkiä mökkimatkoja, ja tontti yhden hengen ylläpidettävissä. Samoin pienen mökin maalaus ym ei ole vaikeaa tai kallista, jos teettää rahalla. 

No jos tykkää niin vilkkaasta paikasta. Itseäni ahdistaa ne naapurit liian lähellä ja liika yhteisöllisyys. Veljelläni on siirtolapuutarhamökki ja joskus olen tietty kylässä käynyt, toisella puolen kapeaa pitkää tonttia meuhkaa naapuritontin lapset ja koirat, toisella puolella Järviradio pauhasi kajareista ja humaltuva isäntäkin yhtyi lauluun. Mä kyllä totesin että ei ole nämä siirtolapuutarhat mun juttu, mä haluan oikeasti luonnonrauhaan. Nykyään mulla on sinkkuna ihan kunnon mökki. Ihan hyvin on tontti yhden hengen ylläpidettävissä, itse asiassa rakastan juuri niitä pihatöitä.

Vierailija
45/61 |
17.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan. Sen kun osaat, saatatkin jo ymmärtää, että et tarvitse miehen lupaa mihinkään. 🥱 Minäkin teen ihan itse omat elåmänvalintani, ja jos tuleva mies ei pidä niistä niin moikka sitten vaan. Esimerkiksi talon aion ostaa lähitulevaisuudessa, eikä yksikään mies saa minua ikinä ylipuhuttua jättämään sen sikseen.

Vähän eri asia tehdä isoja elämänvalintoja sinkkuna kuin parisuhteessa, toim. huom.

Vierailija
46/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alota vuokraamalla lähistöltä. Jos ukko ei lähde mökille mukaan niin mietit sitten että heivaatko ukon vai mökkiunelmat?

Vierailija
47/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtolapuutarhamökki olisi minusta helpoin tuossa tilanteessa. Ei olisi pitkiä mökkimatkoja, ja tontti yhden hengen ylläpidettävissä. Samoin pienen mökin maalaus ym ei ole vaikeaa tai kallista, jos teettää rahalla. 

No jos tykkää niin vilkkaasta paikasta. Itseäni ahdistaa ne naapurit liian lähellä ja liika yhteisöllisyys. Veljelläni on siirtolapuutarhamökki ja joskus olen tietty kylässä käynyt, toisella puolen kapeaa pitkää tonttia meuhkaa naapuritontin lapset ja koirat, toisella puolella Järviradio pauhasi kajareista ja humaltuva isäntäkin yhtyi lauluun. Mä kyllä totesin että ei ole nämä siirtolapuutarhat mun juttu, mä haluan oikeasti luonnonrauhaan. Nykyään mulla on sinkkuna ihan kunnon mökki. Ihan hyvin on tontti yhden hengen ylläpidettävissä, itse asiassa rakastan juuri niitä pihatöitä.

Yksinäisen naisihmisen on hyvä hommata mökki ihmisten parista.

Vierailija
48/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavassa osassa: SIKAMIES ei korjaa mökkiäni, eikusiis mökkiämme

Vierailija
49/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska että näistä naisten pakkomielteistä tulee yleensä lopulta miehelle rahareikä ja työleiri. Ostaa osataan ehkä jopa itsekin kun ollaan niin voimaantuneitq, mutta kun karu arki ja sen realiteetit paljastuvat niin mies tarvitaan tekemään töitä ja maksamaan kustannuksia. Jos mies ei halua, niin se painostetaan ja manipuloidaan taipumaan naisen tahtoon, keinot on monet.

Vierailija
50/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alota vuokraamalla lähistöltä. Jos ukko ei lähde mökille mukaan niin mietit sitten että heivaatko ukon vai mökkiunelmat?

Miksi ihmeessä naaraat ripustautuvat miehiin 24/7 ? Ettekö selviä yksin mökillä? Siellä voi tulla ihailemanne karhu vastaan

Vierailija
51/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska että näistä naisten pakkomielteistä tulee yleensä lopulta miehelle rahareikä ja työleiri. Ostaa osataan ehkä jopa itsekin kun ollaan niin voimaantuneitq, mutta kun karu arki ja sen realiteetit paljastuvat niin mies tarvitaan tekemään töitä ja maksamaan kustannuksia. Jos mies ei halua, niin se painostetaan ja manipuloidaan taipumaan naisen tahtoon, keinot on monet.

Jep. Ne haaveethan lähtevät yleensä siitä että on katseltu sloggit kosteina huvilaa & huussia ja somen kiillotettuja mökkiunelmia ja kadehdittu muiden naisten somejulkaisuja, ja sitten on pakko saada se oma mökki vailla mitään käsitystä siitä mitä se arki sen kanssa oikeasti on.

Vierailija
52/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun hommaat. Ja ylläpidät ja hoidat sit myös ihan itse. Jos mies tulee paikalle hän on vieras siinä kuin muutkin tutut, jotka siellä käy, eikä ilmainen ränninpuhdistaja. Meillä tämä sama tilanne on toisinpäin, mies ehdottomasti haluaa mökin. Tai halusi siihen saakka kunnes kerroin, että saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa, mutta minä en tule sinne laittamaan tikkua (tai euroa) ristiin.  Saman verran voin osallistua jos siellä käyn kuin mitä osallistun kavereidenkin mökeillä: teen ruokaa ja siivoan sen jälkiä tiskaan jne. Ja tuun käymään max 2x vuodessa. Minua ei vaan mökkeily kiinosta, ei yhtään. Käytän sen rahan mieluummin muuhun.

Vierailija
53/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta mökki ja mene.naapurin Kaken kanssa sinne naimaan.

Vierailija
54/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vanhempieni peruja oleva mökki omissa nimissäni ja siitä myös lainaa. Vaikka mökki on "vain" reilun tunnin ajomatkan päässä kotoa, on mökin ylläpito yllänyt. 

- Ensin kustansin perusremontin, jotta koko perhe viihtyisi mökillä, sitten hajosi kaivon pumppu ja nyt vuotaa katto

- sähkönsiirtolaskut juoksevat vaikka mökkiä ei talvella käytetä. 

- ympäröivää metsää on harvennettava, on osattava tehdä metsätöitä  

- nurmialue on niin laaja, että tarvitaan päältäajettava ruohonleikkuri. Sitä on osattava huoltaa 

- ruohonleikkuria ja työkaluja on säilytettävä jossain 

Onneksi mieheni on ollut jopa innostunut mökkitöistä, osallistunut joihinkin kustannuksiin ja hankkinut työkaluja. Ilman miestä mökin ylläpito vaikeutuisi entisestään. Samaan aikaan lapset kyselevät kesän lomamatkoja ja oma tili hupenee mökin juokseviin kustannuksiin ja aina uusiin korjauksiin. Mies taas kertoo kuinka hänen eläkesäästötilinsä kasvaa. Samaan aikaan mökin arvo on tainnut laskea vaikka pakollisia korjauksia on tehty. 

Mökistä en ole valmis luopumaan, mutta hinta pitämisellä on myös kova. Olen harkitsemassa mökin ajoittaista vuokrausta tulevaisuudessa. 

Vierailija
55/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatkan vielä, että polttopuita kuluu paljon grillauksessa, mökin lämmityksessä, saunomisessa ja paljussa, ja polttopuita tehtävä itse tai sitten voisi ostaa ulkoa. 

Vierailija
56/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta tai vaimolta ei kysytty. Sukumökki tuli perinnöksi kun olimme nelikymppisiä. Se on kulkenut suvussa yli sata vuotta; ei sitä voi myydä.

Aluksi se oli taakka, jota kirosimme.  Muutamassa vuodessa se muuttui molemmille rakkaaksi, ja nyt laskemme keväisin aamuja, että voimme ottaa saaremme taas käyttöön. Lastenkin perheet rakastavat vaarin saarta.

Totta kai vastuu painaa, ja kunnossapito vie rahaa. Suhtaudun saareen kuitenkin niin, että se on nyt vain minun vahtivuorollani, ja se siirtyy lapsilleni mieluummin paremmassa kunnossa kuin sen itse vastaanotin.

Tekeminen ja kunnossapito on myös opettanut todella paljon. 

Ehkä minä ostaisin AP:nä sen mökin, ja katsoisin miten asiat lähtevät etenemään. Ehkä sen miehenkin mieli muuttuu. Ja pääseehän niistä eroon (paitsi tietysti meidän tapauksessa...). 

Vierailija
57/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
58/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta, jos pystyt sen myös itse huolehtimaan ettei ukon tarvii siellä korjailla sitä ja tätä ja tehdä pihahommia jne.

Vierailija
59/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ostat, jos haluat. Miksi sinun pitäisi saada muilta pönkitystä omiin valintoihisi? Pitää elää sellaista elämää kuin itse haluaa. 

Avioliitossa se nyt ei vaan käy, että on ITSE, se saattaa tuoda liikaa jännitteitä arkielämään!

Kaverilla on asuntovaunu, jolla on vierailtu ympäri Euroopan vuosikaudet, kovasti ovat tykänneet ja kahdestaan se onkin helppoa. Mökinkin voisivat rakentaa omalle rannalleen mutteivat halua sitä riesaa, ihmettele sitä:)

Vierailija
60/61 |
10.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni asuntoauto olisi unelma. Mökki renkailla niin ei tarvitse samassa paikassa nököttää jos ei halua. Toki voisi olla myös vakipaikka jossain leirintä-alueella lähellä kotia. Mutta koska en halua vanhaa romua niin haaveeksi jää. Liian kallis.