Sanotko lapsistasi puhuessa MEIDÄN Tuukka MEIDÄN sejase
Ystäväni sanoo usein lapsistaan puhuessaan että meidän Anni tykkää mansikkarahkasta, vaikka toki tiedän muutenkin kenestä Annista on kyse. Mitä tämä meidän sanan lisääminen tuohon tarkoittaa ja haluaa sanoa? Minulle tulee siitä vähän olo, että haluaa ylpeillä ei tosin millään ikävällä tavalla.
Kommentit (8)
Meilläpäin (Itä-Suomessa) puhutaan yleisesti noin. Minusta se on mukavampi tapa kuin puhua vain Annista - jotenkin tuo " meidän" tarkentaa asiaa, vaikka tietysti tuttu ihminen tietäisi ilman sitäkin, kenestä on kyse. Itsekin jos vähän vieraammalle puhun, käytän tuota meidän-muotoa.
Monesti törmää ihmisiin, jotka alkavat vain puhua Maijasta tai Villestä tarkentamatta sen kummemmin, kenestä on kyse. Siinä tulee kuulijalle jotenkin hölmistynyt olo, jos ei yhtään tiedä, kuka tuo Maija tai Ville oikein on. Tämä siis sellaisessa tilanteessa, kun kyseessä on joku kaverin kaveri tms., eli ei lapsi, jonka nimi olisi jo tiedossa.
ellei se ole välttämätöntä kuulijan kannalta että tämä ymmärtäisi kenestä on kyse. Tai oikeastaan silloinkin sanon esim. tyttäreni X. Kuulostaisi korvaani oudolta.
toisen Villen ja saattaisi erehtyä kummasta puhun. Vaikka on siis todella yleinen nimi tuo Ville.
Terv. Meidän Villen äiti
Hämäsi tosi pahasti kun tuttu alkoi puhua jostain velipojastaan, kyllähän mä tajuan että jos kyse on veljestä että se on poika, ei sitä tarvitse 2x sanoa samassa sanassa.
Vierailija:
Minä ainakin sanon meijän... kun puhun lapsista ja myös omista vanhemmistani
Hämeestä olen kotoisin
Omat lapset, sisarukset, vanhemmat, jopa tädit ja mummot joskus on meijän.
Meijän Pekka on jotenkin informatiivisempi kuin vaan veljeni tai sitten pelkkä Pekka, ja veljeni Pekka ei oo oikein luonteva.
Toisaalta, voihan se olla aika sekavaakin, kun tarkemmin ajattelee... Useinhan asianyhteydestä voi päätellä, mutta silti, onko meijän Pekka poikani nykyisestä perheestäni, veljeni lapsuudenperheestäni, enoni vai peräti puolisoni... Itse ehkä käytän sitä siten, että tuolla ' meijän' liitän kyseisen henkilön perhepiiriini.
JA samoin käyttävät kaikki tuttavani
Tuukka on ihana nimi!! Masuvaaville ehdolla meilläkin...:)
Enkä käytä itsestäni kolmatta persoonaa " ÄITI SITÄ ÄITI TÄTÄ" myöskään.