Miks viihdeteollisuus meni pilalle?
Minusta vedenjakajana viihde-peli-teollisuuden vesittymisessä toimii 2013 ja siitä hyvänä esimerkkinä Aliens Colonial Marines yleisön reaktio. Omasta mielestäni peli on noin 9.6/10 eli melkein täydellinen mutta kriitikoiden ja "fanien" eli ihmisten jotka tekeytyvät faneiksi mutta ovat normoja mielestä peli oli kammottava 5/10. Tämä yhteiskunnan pelintekijöille antama virheellinen palaute on järjestelmällisesti ohjannut koko teollisuuden alan pisteeseen jossa innovaatioita on pyöreä nolla ja peliteollisuus koittaa kopioida menneisyyden hittejä kuitenkin tuoden niihin aina sitä omaa juttua joka onnistuu jostain syystä vesittämään sen kokemuksen. Olipa kyse sensuurista tai mielipide-eroista tai sitten vaikkapa pelin aseiden tai yksiköiden tasapainotuksesta.
Tilanne on omasta näkökulmasta katsottuna aneeminen ja masentava: joudun katsomaan ostettavien pelien katalogia menneisyydestä, joka 20 vuoden takaisista tuotteista ja parhaimmillaan niitä saa ostettua yksityis myyjiltä nuhjuisessa mutta välttävästi toimivassa kunnossa. Esimerkiksi pari kuukautta sitten ostamani Soul Calibur 2 antoi välillä "levyä ei voi lukea" virheilmoitusta. Ja tuo rikkoo immersiota siitä että pelaisi maailman parhainta tappelupeliä vuodelta 2004.
Sama juttu myös esimerkiksi etsimissäni yksityispainos kirjasarjoissa. Tarkoitan esimerkiksi videopeleistä tehtyjä kirjoja jotka kirjoitettiin vuosikymmeniä sitten ja julkaistiin yksityisissä fanikaupoissa ja jotka olisi silloin ollut helppo ostaa menemällä kivi-jalka-liikkeeseen ja tuotteen olisi saanut UUTENA.
Viimeinen ongelma on myös hinta. Fanit kun tietävät että joku menneisyyden viihdetuote on haluttu niin sen hinta voi pompata satoihin tai tuhansiin euroihin vaikka kyseessä olisi pelkkä parin kympin kirja tai peli. Minulla ei ole rahaa ostaa niitä mutta masentaa jos en saa niitä koska KAIKKI nykyajan kirjasarjat ja pelit ovat merkityksetöntä kuraa vailla mitään sanomaa tai illuusiota tarinasta.
Eipä mulla muuta.
Rick