Kapselivaatekaapin luottomerkit? Keski-ikä lähestyy ja tyyli tarvitsee uudistusta.
Hei! Täällä on ollut ketjuja kapselivaatekaapista ja sopivasta pukeutumisesta asiantuntijatyöhön/ ns smart casual. Nyt toivon että jaatte tietonne parhaista merkeistä!
Oma tyylini kaipaa päivittämistä. Olen 34 ja näytän alle kolmikymppiselle, ja välillä huomaan että minut koetaan sen verran nuoreksi, että en välttämättä ole niin osaava työssäni kuin oikeasti olen. Asia selviää kyllä kun avaan suuni, mutta myös ensivaikutelma merkitsee. Esimerkiksi koulutuksissa ei välttämättä tule puhuttua kovin monen kanssa, joten haluan näyttää tietyllä tavalla uskottavammalta. En ainakaan pukeutumisella halua korostaa sitä, että näytän nuoremmalta. En meikkaa ollenkaan, en tiedä antaisiko meikki lisää ikää vai näyttäisikö nuoremmalta... panostan ihoon ja hiustenhoitoon. Korkeintaan kevyt huulikiilto tai sävyttävä huulivoide. En osaa meikata enkä välitä käyttää aikaa ja rahaa meikkaamiseen.
- Miltä merkiltä parhaat sukkahousut?
Toisessa ketjussa oli mainittu pari S:llä alkavaa merkkiä. Ovatko Kunert ja Waldorf hyviä? Snag taisi olla tämä toinen s:llä alkava.
- Entä parhaat farkut, suorat housut, puvunhousut, pellavahousut, jotkut rennommat mutta silti asialliset housut, esim haaremihousujen tyyppiset?
- Parhaat topit ja T-paidat? Tähän en osaa sanoa ylärajaa, se monikäyttöinen laatutoppi saa olla kalliskin.
- Neuleet ja neulemekot? Oltava ainakin puolet villaa.
- Paidat, puserot, kauluspaidat, tunikat, paitapuserot? Kaikki hihalliset yläosat neuleita lukuunottamatta.
- Hameet ja mekot? Shortsit? Shortseja en tosin juurikaan käytä, ei sovi omaan tyyliin.
- Huivit? (Silkkihuivit hiuksiin, asusteeksi laukkuun...)
- Vyöt, ranne- ja korvakorut? Hiusasusteet?
- Sukat ja kengät?
- Bleiserit ja jakut?
Hyviä merkkejä joita luin toisista ketjuista: Ninepine ja Voglia. Olen ostanut myös: Tiger of sweden, samsøe & samsøe, selected femme, vila, vero moda, fransa, gant, Ralf Lauren, hillfiger, pepe jeans, calvin klein joitakin mainitakseni.
Toivon merkiltä:
- käytännöllisyys (yhdistettävyys moniin asuihin) ja helppohoitoisuus (ei esim nyppyynny heti), ei valtavia logoja (ne on valitettavasti jo hankittu eikä miellytä enää)
- paljon neutraaleja sävyjä. Musta ja valkoinen sopivat myös. Luonnonläheinen värimaailma, johon asusteilla ja koruilla piristystä.
- mukava päällä! Tätä ei voi liikaa korostaa. Olen hieman keskivertoa pidempi, 174, lantiota en halua korostaa pukeutumisessa.
- asiallinen, tyylikäs, saa olla hiven urheilullisuutta tai seksikkyyttä. Tai rentoutta/huolettomuutta.
- ekologisuus ja kotimaisuus. Kestävät kankaat. Luonnonmateriaalit tai muuntokuidut. Kierrätetty puuvilla jne.
- second hand, kirppikset ja vintage kaupat netissä sopivat myös jos niiltä löytyy mielessäsi olevia merkkejä
Kiitos jos jaksoit lukea läpi! Jaa ihmeessä luottomerkkisi ja ostopaikkasi.
Kommentit (15)
En ymmärrä, miksi et meikkaa, jos käytät noin paljon aikaa vaatteiden miettimiseen.
Meikkaus on osa ulkonäköä.
En tarvitse meikkiä, koska kulmakarvat ja ripset on värjätty ja iho on hyvässä kunnossa. Toki meikki voisi näyttää hyvältä, jos sen osaisi kunnolla tehdä. En ole koskaan opetellut. Säästän myös rahaa kun en osta merkkejä. Toki poskipäille olisi kiva joskus laittaa väriä tai korostaa jollain silmiä.
Blusbarilla on kivoja neulemekkoja. 100% villaa.
Neuleet ja neulemekot: Alpa
Pellavavaatteet: Niinmun Design
Listasi oli vaativa. En osaa neuvoa muuten kuin sukkahousujen osalta, sillä teen käännöstöitä kotitoimistossa, en tapaa toimeksiantajia eikä minun tarvitse näyttää uskottavalta. En käytä koruja enkä asusteita. Oma kapselivaatekaappini koostuu pelkästään Tam Silkin viidestä mustasta S-koon Marika-tunikasta. Paras sukkahousumerkki on Falke.
Unohdit työlaukun. Laadukkaaseen mustaan nahkalaukkuun, esim. Furlaan, kannattaa satsata. Minulle Furla on liian bisnesmäinen, joten kokeilen nyt tanskalaista Núnoota.
Haaremihousut ei sovi toimistoon vaikka olisivat miltä merkiltä.
Olen kanssasi saman ikäinen ja 4 cm lyhyempi. Persevä ja rintava, pienellä vyötäröllä.
Mulla on hyvin pieni vaatekaappi, teen asiantuntijatyötä vakuutusalalla ja tapaan asiakkaita kaksi päivää viikossa kasvoikkain, loput ajat istun koneella ja olen etäpalavereissä asiakkaiden kanssa. Olen autistinen joten vaatteiden on oltava mukavat, mutta vihaan joustavia kankaita ja vähänkään muovisen tuntuisia eli jotain ohutta trikoota tai huonolaatuista polyesteriä. Leikkaan kaikki merkkilaput, pesulaput, kaikki pois. Ompeleet eivät saa olla liian kovia tai saumavaraa ei saa olla liikaa. Lisäksi vihaan, siis vihaan yli kaiken irtolankoja tai huonosti pääteltyjä lankoja.
Valitettavasti en osaa antaa sinulle suomalaisia merkkejä. Tiedän tyyliini sopivana vain Andiatan, mutta koen heidät vielä vähän ehkä tätimäiseksi ikäiselleni. Heillä on kyllä kauniita vaatteita ja laadukkaan oloisia, mitä olen käynyt hypistelemässä. Katson kuitenkin sitten kun olen keski-iässä.
Tykkään brittien tyylistä toimistopukeutumisessa: jonkun verran värejä, selkeät leikkaukset, naisellisia muotoja. Tämä siis sillä silmällä, että tiedät vähän makuani ja osaat suhteuttaa siihen. Minulla on vaatteita jonkin verran Reiss (mekkoja, jakkuja ja villatakkeja), MaxMara (suorat housut), Hobbs (paitoja, bleiserit ja trenssit) ja Ted Baker (mekkoja ja villakangastakit), joitain hameita on ihan H&M:ltä ostettu käytettynä. Ihan hyviä perus t-paitoja on Tommy Hilfiger -merkillä, ärsyttää vain se logon ratkominen, mutta ajattelen sen vievän hetken ja sitten on hyvä paita käyttöön. Työskentelen siis aika paljon kameran välityksellä niin siksi koitan yläosissa aina katsoa, että olisi jotain kivaa esimerkiksi pääntie kivalla leikkauksella, joku rusettihomma, kangas on kaunista ja näyttää hyvältä kasvoille.
Jos on tylsä perus paita päällä niin sitten sidon silkkihuivin kauniisti joko kaulalle tai pannaksi hiuksiin. Silkkihuiveissa vannon Hermés ja Marja Kurki -merkkien nimeen, kankaiden laatu on aivan käsittämättömän ihana ja kestävä. Lisäksi ompeleet eivät ärsytä ihoa. Tämän lisäksi pidän lähes aina vyötä, joko ohut nahkavyö tai leveämpi ns tissivyö, jolla luon vyötärön. Mulla on tasan kolme isompaa laukkua: ruskea-valkoinen Furla, musta joltain Italialaiselta nahkapajalta ja keltainen Ratia -merkiltä. Minulla on lisäksi vain yksi pikkulaukku, joka kulkee aina mukana, siellä on avaimet, kännykkä, kukkaro ja passit. Merkkinä on Mulberry ja värinä valkoinen. Kengissä on vain nahkakenkiä eri materiaaleilla tai kangaskenkiä. En voi sietää muovisia kenkiä. Bianco, Tommy Hilfiger, Novita taitaa olla niitä yleisimpiä.
Sukkahousuissa vannon Change Lingerien nimeen. Mustat varsinkin on sellaisia, että vanhimmat taitaa olla parin vuoden takaa ja pesen sukkikset aina pesukoneessa pesupussissa normaalissa 30-asteen ohjelmassa. Käytän vain 20 tai 40 Den. Sopivan mittainen sääriosuus, hyvät varvas- ja nivusvahvikkeet, keskivartaloon löytyy tukea jos haluaa. Olen kokeillut Wolford ja Vogue merkkejä ja heiltä eri malleja, mutta niissä ei ole sääri tarpeeksi pitkä tai jotenkin muutenkin istuvuus on sopimaton omalle kropalle. Alusmekkoja ja alushameita ostan vain Intimissimistä niitä silkkisiä ilman mitään pitsiä. Alushousuissa luotan Lululemon ja Calvin Klein alushousuihin. Nämä ovat kestäneet sen perus 60-asteen pesun. Rintaliiveissä on käytössä vain Mark&Spencer, koska kokemukseni mukaan joudun niin kalliimpia ja halvempia kuitenkin ostamaan uusina puolen vuoden välein niin valitsen halvemmat.
1/2
2/2
Olen ostanut viimeksi helmikuussa Calvin Kleiniltä mustan perus mekon kokeillakseni jos sietäisin vähän huonolaatuisempaa polyesteriä. Voin sanoa, että heikompaa laatua saa hakea. Alasauma aukesi ensimmäisellä kerralla, sivusauma aukesi kolmannella kerralla ja vetoketju meni rikki kuudennella kerralla. Kangas nyppääntyy joka käyttökerralla ja ärsyttää suunnattomasti vaatehuoltopäivänä aloittaa siitä mekosta. Maksoin mekosta lisäksi 250 dollaria, joten kyllä kiukuttaa.
Suosittelen ostamaan ompelukoneen. Itse olen sillä saanut vaatteille käyttöikää kun pystyn ottamaan saumoja sisälle tai takaisin, ratkomaan koko vaatteen ja ompelemaan laadukkaammalla langalla kokoon, vaihtamaan vetoketjun, ottamaan pois valmiiksi laitetun alusmekkon tai hameen, jne. Vaihtamalla, poistamalla tai muokkaamalla valmiiksi laitetun alusmekon voit luoda vaatteeseen täysin eri ryhdin ja saat tehtyä vaatteesta mukavamman ja kestävämmän. Kalliiden ja halpojen mekkojen halvimmasta materiaalista tehdyt alusmekot ovat jotain käsittämättömän ällöttävää.
Lisäksi trenssit ja villakangastakit aina pesulaan. Trenssitakeille aina tärkkäys niin pysyy kuosissaan sen muutaman kuukauden pesujen välillä. Villakangastakit voi huuhdella kotikoneessa, mutta käytän nekin pääasiassa pesulassa. Silloin pysyvät paremmin kuosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Listasi oli vaativa. En osaa neuvoa muuten kuin sukkahousujen osalta, sillä teen käännöstöitä kotitoimistossa, en tapaa toimeksiantajia eikä minun tarvitse näyttää uskottavalta. En käytä koruja enkä asusteita. Oma kapselivaatekaappini koostuu pelkästään Tam Silkin viidestä mustasta S-koon Marika-tunikasta. Paras sukkahousumerkki on Falke.
Unohdit työlaukun. Laadukkaaseen mustaan nahkalaukkuun, esim. Furlaan, kannattaa satsata. Minulle Furla on liian bisnesmäinen, joten kokeilen nyt tanskalaista Núnoota.
Työlaukkuja minulta löytyy jo. Mistä ostatte hyviä kenkiä? Kengistä ei tullut paljoakaan kommentteja.
Kellään kokemuksia Kunert sukkahousuista? Tai tuosta Snag? Myös Sockning by Swedish tms oli mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työlaukkuja minulta löytyy jo. Mistä ostatte hyviä kenkiä? Kengistä ei tullut paljoakaan kommentteja.
Parhaat kengät olen ostanut oman kehyskaupunkini keskustan kenkäkaupasta, sovittamalla ja ammattimyyjän kanssa valitsemalla. Myös Helsingin keskustan tavaratalojen kenkäosastoilta on löytynyt hyviä kenkiä. Unohda marketit ja nettikaupat, niistä tulee usein huteja.
Neutraali väripaletti on hyvä. Luonnonläheiseen värimaailmaan voisi sopia mustan tilalle jokin hiukan jännittävämpi tumma väri, esimerkiksi laivastonsininen, joka yhdistyy kauniisti kermanvalkoiseen. Kova musta tai puhtaan valkoinen näyttävät harvoin hyvältä ihoa vasten.
Minulla on vähän vaikka mitä merkkejä, mm. Donna Karania, Gantia, Kalvin Kleinia, Tommy Hilfigeriä, Marimekkoa, Nansoa ja myös pienten butiikkien ja ketjuliikkeittenkin löytöjä, mm. HM, Stradivarius, Forever 21 ja Uniqlo. Osa vaatteista on räätälin tekemiä. Matkustelen työn vuoksi maailmalla silmät avoinna ja ostan kun sopiva sattuu kohdalle, aika paljon myös ulkomailta ja lentokentiltä, merkistä välittämättä.
Vaikka et meikkaamisesta välitä niin iho näyttää viimeistellymmältä kun päivävoiteessa on vähän tasoittavaa sävyä, ja päivävoiteen suojakerroin suojaa myös auringonvalosta johtuvien ryppyjen aiheutumiselta. Esimerkiksi Lumenen CC-voiteessa on suomalaiselle iholle sopivia vaaleita sävyjä, ja on kotimainen ja melko edullinenkin.
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerän näköisiä laukkuja.
Filippa K, House of Dagmar, Andiata, Marella . Nuo merkit tuli heti mieleen kun luettelit vaatteiden toivottuja ominaisuuksia.
sukkikset: Falke, Wolford, halvemmat mutta hyvät Mark & Spencer
Parhaat topit ja T-paidat: Filippa K, Toteme, Skims, halvemmista: Arket, Cos
Nettikauppoja: premium: Net a Porter, My Theresa etenkin ale-aikoina löytyy kivoja koruja, huiveja kauluspaitoja etc. , keskihintainen: Boozt, Zalando (löytyy myös kalliimpia merkkejä) edullinen: Arket, Cos
second hand: Sellpy