Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarviiko sitä aurinkorasvaa jos ulkoilee n. 15-30min päivässä kesällä?

Vierailija
15.06.2025 |

Yleensä tuon oleskelen joskus 12.00-14.00 maissa niin mietin onko aurinkorasva hyödyllinen? En makaile tunteja auringossa. Joskus saatan viipyä kauenmpaan.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei panikoitu.

Nyt niillä samoilla ihmisillä on ihosyöpä. Omasta lähipiiristäni kahdella henkilöllä tällä hetkellä yhtäaikaa, lisäksi tiedän muita aiemmin sairastaneita.

Ihmettelen, eikö esim 60 luvulla syntyneitä valistettu enemmän asiasta? Minunkin äitini esim luuli, että rusketus on vain kiva asia. Ei hän tainnut vieläkään ymmärtää kun selitin.T ykkää grillata itseään parvekkeella istuen monta tuntia, sanoin sille että lopeta....!

Onko hänellä ihosyöpä? Onko hän nauttinut elämästään ruskettuneena? 

Vierailija
122/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei panikoitu.

Nyt niillä samoilla ihmisillä on ihosyöpä. Omasta lähipiiristäni kahdella henkilöllä tällä hetkellä yhtäaikaa, lisäksi tiedän muita aiemmin sairastaneita.

Ihmettelen, eikö esim 60 luvulla syntyneitä valistettu enemmän asiasta? Minunkin äitini esim luuli, että rusketus on vain kiva asia. Ei hän tainnut vieläkään ymmärtää kun selitin.T ykkää grillata itseään parvekkeella istuen monta tuntia, sanoin sille että lopeta....!

Onko hänellä ihosyöpä? Onko hän nauttinut elämästään ruskettuneena? 

Ei mutta sanoin ettei se monta tuntia auringosa istuminen kovin hyväksi ole

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aurinkovoiteet ehkäisevät ihon palamista ja vähentävät ihosyövän riskiä, joillakin ihmisillä ne voivat aiheuttaa ihoärsytystä, allergisia reaktioita tai  finnejä. Lisäksi on huomattava, että aurinkovoiteiden sisältämät kemikaalit voivat imeytyä ihosta verenkiertoon ja mahdollisesti aiheuttaa muita terveysongelmia, etenkin jos niitä käytetään runsaasti ja pitkäaikaisesti. 

Aurinkovoiteiden riskit:

Ihoärsytys ja allergiat:

Tietyt aurinkovoiteiden ainesosat, kuten hajusteet, säilöntäaineet, aurinkosuoja-aineet ja alkoholi, voivat aiheuttaa ihoärsytystä tai allergisia reaktioita, varsinkin herkälle iholle.

Finnejä ja tukkeutuneita ihohuokosia:

Rasvaiselle iholle tarkoitetut aurinkovoiteet voivat tukkia ihohuokosia ja aiheuttaa finnejä.

D-vitamiinin puute:

Liian tehokkaasti auringolta suojaavat aurinkovoiteet voivat estää D-vitamiinin muodostumista iholla. 

Kemikaalien imeytyminen:

Jotkut aurinkovoiteiden kemikaalit voivat imeytyä ihosta verenkiertoon, mikä saattaa aiheuttaa terveysriskejä. 

Väärinkäsitykset:

Korkean suojakertoimen käyttö ei välttämättä takaa täydellistä suojaa, ja liiallinen auringossa oleilu voi silti vahingoittaa ihoa, vaikka aurinkovoidetta käytettäisiin.

Vierailija
124/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei panikoitu.

90-luvullakin pidettiin vielä rusketusta positiivisena asiana. Kylpylöissä oli solariumit ja ihmiset käristi kesäisin ja ulkomailla itseään rannoilla ja ihaili rusketusta ja kauhisteli jos joku oli valkoinen. Että "ottaisit sinäkin nyt vähän aurinkoa" Rannalle mentiin pääasiassa siksi että siellä maattiiin bikineissä pyyhkeen päällä ottamassa aurinkoa. Eikä ulkomaan matka ollut kunnon reissu, jos et tullut ruskettuneena takaisin.

eri

Vierailija
125/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laita. Työpäivä työmatkoineen kestää 9,5 tuntia päivässä. Työmatkat kuljen autolla ja töissä olen sisätiloissa. Iltaisin ei edes ehdi ulkoilla. Ehkä omalla pihalla varjossa voi hetken istahtaa ja sitten onkin laitettava nukkumaan. 

Kesälomalla sitten voi käyttää sitä aurinkorasvaa. Ellei sitten sada vettä viikkotolkulla. Suomen kesä on yllätyksiä täynnä. 

Vierailija
126/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ei panikoitu.

Minun isoisäni, ulkoilmaihminen ja tuskin rasvoja käytti (hänen ollessaan nuori niitä ei edes ollut), sai melanooman kasvoihin. Isälläni on runsaasti aurinkokerastoosia, jota on hoidettu, ulkoilmaihminen hänkin.

Aurinko ei varsinkaan suurissa määrin ole iholle hyväksi. Moni on varmaan nähnyt sen jutun missä esiteltiin rekkaa koko ikänsä ajaneen kasvot. Toinen puoli näytti 20 vuotta vanhemmalta kuin toinen.

Itse vältän aurinkoa melkein pakon edessä koska palan erittäin helposti enkä rusketu lainkaan (punaiset hiukset, valkoinen iho) ja tätä useampi ihotautilääkäri on painokkaasti suositellut kohdallani. D-vitamiinia otan 40 mikrogrammaa päivässä vuoden ympäri, lääkärin kehotus sekin.

Vierailija
127/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä ajat muuttuneet. Parikymmentä vuotta sitten nuoret viihtyi kesäpäivisin bikineissä rannalla aamusta iltaan hankkimassa rusketusta. Nykyään ne istuu kesäpäivisin sisällä aurinkovoiteeseen vuorautuneena huppari päällä ja somettaa. 

Vierailija
128/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ajat muuttuneet. Parikymmentä vuotta sitten nuoret viihtyi kesäpäivisin bikineissä rannalla aamusta iltaan hankkimassa rusketusta. Nykyään ne istuu kesäpäivisin sisällä aurinkovoiteeseen vuorautuneena huppari päällä ja somettaa. 

Ennen sille hupparityypille naureskeltiin! T. Hupparityypppi

Vierailija
129/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse suojaan lenkillä ihoni pitkähihaisillä ja-lahkeisilla vaatteilla, lippiksellä ja isoilla arskoilla.

Vierailija
130/167 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseminen on suhteellista. Ruskettuminenkin on vaurio ja haitat kumuloituvat. Itse tosin en pelkää ihosyöpää, vaan olen jo niin ryppyinen etten halua enää yhtään kiihdyttää ihon vanhenemista. Pentuna otin aurinkoa ja nuorena makasin solariumissakin.

Vaikka olisin ulkona 5 min, päivällä aina kasvoille aurinkorasvaa ja päähän lippalakki, mieluummin keskipäivällä en ulkoile ollenkaan / valitsen metsäreitin. 

Vierailija
131/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työttömänä rahaa ostaa aurinkorasvaa. 

Hallitus leikkasi tuet ja töihin ei pääse. 

Ihmisiä tulee sairastumaan syöpään paljon hallituksen tekemien leikkausten vuoksi. 

Vierailija
132/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työttömänä rahaa ostaa aurinkorasvaa. 

Hallitus leikkasi tuet ja töihin ei pääse. 

Ihmisiä tulee sairastumaan syöpään paljon hallituksen tekemien leikkausten vuoksi. 

Kokoomuslaiset joilla on kesämökit ja matkustavat ulkomaille eivät välttämättä ymmärrä, että kaikilla Suomessa ei ole rahaa edes aurinkorasvaan. 

Vierailija
133/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂😂

Vierailija
134/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en tarvitse tuollaiseksi ajaksi aurinkorasvaa. Minun ihossa ei ehdi tapahtua kirjaimellisesti mitään tuossa ajassa. Mut tottakai jos kenellä on iho sellainen, että palaa herkästi, niin kannattaa laittaa. Itse en edes omista aurinkorasvaa. Ihot ovat erilaisia. 

Vierailija
135/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin maissa käytetään aurinkorasvaa ympäri vuoden ja myös pilvisenä tai sateisena päivänä ja hengissä ovat. Ihan turvallista käyttää lyhyesti Suomen kesässä. Iho kuitenkin saa koko eliniän annoksen verran aurinkoa ja sitä saa myös ikkunan kauttakin. Hoks! Nuoremmat kuin me milleniaalit, muistakaa käyttää sitä rasvaa. 

Vierailija
136/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä paljon kannata. Tuo on niin lyhyt aika. Ainakaan ei kannata jättää kemikaaleja iholle iltaan asti muhimaan yhden vartin ulkoilureissun takia.

Mikäs kemikaali pelkoinen täällä o? :D

Totta se on että aurinkovoiteet eivät  ole haitattomia

Itse en käytä. Laitan  illalla aloegeeliä

Vierailija
137/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa aurinkovoiteissa on niin rankat hajusteet, että niitä ei voi käyttää, varsinkaan kasvoilla.

Vierailija
138/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä en tarvitse tuollaiseksi ajaksi aurinkorasvaa. Minun ihossa ei ehdi tapahtua kirjaimellisesti mitään tuossa ajassa. Mut tottakai jos kenellä on iho sellainen, että palaa herkästi, niin kannattaa laittaa. Itse en edes omista aurinkorasvaa. Ihot ovat erilaisia. 

Jotku foliohattuilee ja sanoisi, että vaikket huomaa mitään, niin silti siellä sellaiset dna-muutokset tapahtuu että ne voi vaurioksi määritellä. Vähän sama kun tuossa tämän vuosikymmenen alussa liikku pöpö, jota ei huomannut oikeastaan mitenkään, mutta ei se estänyt panikoimasta sitä

Vierailija
139/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotku foliohattuilee ja sanoisi, että vaikket huomaa mitään, niin silti siellä sellaiset dna-muutokset tapahtuu että ne voi vaurioksi määritellä. Vähän sama kun tuossa tämän vuosikymmenen alussa liikku pöpö, jota ei huomannut oikeastaan mitenkään, mutta ei se estänyt panikoimasta sitä

Iholla on oma suoja-aika ja toisten ihotyyppi kestää UV-säteilyä paremmin kuin toisten. 

Vierailija
140/167 |
16.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on luomu aurinkorasva? Mulla on joku tavan Normalin Refuele kasvoihin. Ei ole varaa monen kympin voiteisiin.

Mut ihosyöpään ja sen hoitoihin, saati ryppyjen poistoon on varaa?