Mitä muistat vuodesta 1975?
Mitä muistat vuodesta 1975?Minkälaista oli elämä 50 vuotta sitten?
Kommentit (88)
Suljin huoneeni oven ja lähdin Ruotsiin kertomatta kenellekään. Taskussa vain kesätyön palkka. Sitten kaikki meni ihan pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko silloin energiakriisi?
Oli kyllä, polttoaineen hinta kohosi hissinä, en muista säännöstelyä Suomessa, mutta Amerikoissa kyllä! Uutiset kertoi autojonoista bensapisteille, jotka kuitenkin olivat myyneet kiintiönsä sille päivälle!
Itä- ja Länsi-Saksan johtajat oli ensimmäistä kertaa samassa huoneessa kun Eric Honecker ja Helmut Schmidt osallistuivat Etyk kokoukseen Finlandia talossa.
Ruusuja hopeamaljassa Erkki Junkkarisen levyä myytiin yli 100000.
Ensimmäinen kerta kun suomalainen levy ylittää tämän rajan.
Marionin El bimbo oli suuri hitti.
Vierailija kirjoitti:
100000 ylittyi 1976.
Olin 10-vuotias. Muistan maailmanlopun odotuksen, sen piti tapahtua ko vuoden syksyllä. Olin ahdistunut koska minäkin sen kai uskoin. Vanhemmat olivat tiukkoja Jehovan todistajia, ovat vieläkin ja odottavat edelleen maailmanloppua minä päivänä tahansa tulevaksi.
Kaljupäinen mies Urpo Kepponen oli Suomen presidentti.
Oli hirveä meno päällä - liftailtiin ympäriinsä lavoille tai muuten vaan eri kaupunkeihin päiväksi tai pariksi. Omppu-pomppua juotiin todella paljon. Hauskaa oli puolihippinä kiertää, tuolloin ei ollut vielä huolia eikä murheita. Musiikki oli loistavaa, paljon hyvää, uutta tuotantoa. Reissattiin paljon myös Tukholmassa, tapaamassa kavereita ja ostamassa kivempia vaatteita.
Taisin oppia lukemaan tuona vuonna, juuri ennen kouluunmenoa. Kerrostalossa oli paljon kavereita ja pihalla vauhdikasta menoa. Kovin paljoa en muista
Täytin sinä vuonna 7, joulukuussa. Menin siis ekalle luokalle syksyllä -75. En kyllä muista muuta ihmeellistä siltä vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Menin silloin viidennelle luokalle kouluun.
Minä menin keskikoulun eli oppikoulun viidennelle silloin.
Sen ETYK-hössötyksen muistan ja sen kuinka tärkeäksi suomalaiset saivat itsensä tuntea, koska olivat nyt maailman keskipisteenä.
Köyhää oli Suomessa vielä monin paikoin. Ei ollut joka paikkaan kunnon maanteitä, ei ollut joka torpassa sähköjä, eikä puhelinta. Maaseudun ja kaupunkien henkinen raja oli suurempi kuin nykyään. Maalla saatoimme luulla kaikkia helsinkiläisiä hirveän hienoiksi ja varakkaiksi ihmisiksi. Hehän puhuivatkin hienomman kuuloisesti, kuin me itse. Tosi asiassa suurin osa heistä oli aivan tavallisia ihmisiä.
Kunniaa Suomelle toi myös Miss Universum Anne Pohtamo. Muutamat muutkin Suomen missit menestyivät hyvin sinä vuonna.
Aloitin seitsemännen luokan. Opettaja kertoi Anne Pohtamosta ilahtuneena, koska hän oli opettanut koulussa, jota Pohtamo oli käynyt.
Noiden lähivuosien muistot sekoittuvat niin, etten muista tarkkaan, mitä minäkin vuonna tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Se laulu vähän ärsytti äitiäni. Hänellä oli tapana laulaa siitä: "Ruu-susipunaiset mä laitoin" ja "pistin rintahan". Äidin mielestä se oli vanhanaikaista musiikkia silloin. Mutta nyt se on vain musiikkia, joka liittyy lapsuusvuosiini.
Vierailija kirjoitti:
Oli 2 televisiokanavaa.Radiokanavia oli myös 2 Ylen kanavaa.
Jaa. No ainakin osassa maata kuului myös ruotsinkielinen Ylen kanava eli yhteensä kolme radiokanavaa.
Vanhempien rakentama omakotitalo valmistui ja muutimme sinne. Vaihdoin koulua.