Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki rahani hupenevat muihin ihmisiin

Vierailija
14.06.2025 |

Käyn töissä mutta olen aina pa. Opiskelevat nuoret tarvitsevat apua ja minä autan, autan liikaakin, ettei tarvitsisi ottaa velkaa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä aloituksen pointti on ???

Vierailija
42/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kun lapset muuttavat pois täysi-ikäisinä, rahatilanne helpottaa. No, ei helpottanut. Nuorilla on paljon kuluja enkä ole tyyppiä joka potkii lapset pois kotoa omilleen ja sanoo että koeta pärjätä.

ap

Asuuko ne samassa omakotitalossa sinun kanssasi? Yleensä jos opiskellaan asutaan opiskelija-asunnoissa

Eivät asu.toinen sai asunnon yksityiseltä, toinen opikelija-asuntolasta. Autan molempia lapsia 300-400€ kuussa, ja autan isommissa hankinnoissa.

ap

Mä olen laittanut lapselle 40/kk rahastoon ja nyt sillä on opintojen kynnyksellä itselleen se 350€/kk 5 vuoden opintojen ajan käyettävissä. Eikä mun tarvi olla per

No ap:lla näyttää nyt pyörivän 800 lapsilleen annettavaksi, mulla ei mennyt kuin kymmenesosa per lapsi, vaikkakin vähän pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä aloituksen pointti on ???

Ap:n sädekehän kiillotus.

Vierailija
44/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan oikeasti ongelma. Kun minä lähdin opiskelemaan 200-öuvun alussa, oli itsestäänselvyys, että pidän itse huolen pärjäämisestä taloudellisesti. Vanhemmilta sai 70-luvun muovivartisia lusikoita ja 40 vuotta vanhan sängyn ja 30€ patjan. Mutta silloin opintotuella eli ihan mukavasti! En tarvinnut apua.

Opintolainan otin vain, että oli rahaa mennä 500 km päähän tyttöystävän, nykyisin vaimoni, luo kylään.

Valtava huoli, miten pystyn tulemaan esikoistamne, kun lähtee parin vuoden päästä opiskelemaan. Ei taida rahat riittää.

Vierailija
45/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama vika vai onko se vika, että asetan rahojeni käytön suhteen muiden tarpeet omieni edelle. Joskus olen kieltäytynyt antamasta, kun on pyydetty ja minulle on tullut siitä hirveän paha mieli. Annan nykyäänkin vielä joidenkin mielestä turhan runsaskätisesti rahaa mm. suvun nuorisolle, mutta ajattelen tässä vaiheessa elämää, että on omakin ilo jos voin antaa enkä sitten jätä kuitenkaan jälkeeni mitään mainittavaa perintöä eikä siellä hautausmaalla sitä rahaa enää tarvita. 

Vierailija
46/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole rahaa avustaa lapsiani yhtään. Itse saavat pärjätä. Lukion aikana oli pirun tiukkaa, kun vanhempi joutui vielä itse maksamaan kirjansa, mutta lapsilisä loppui ja isä oli kyvytön maksamaan mitään. Sama toisen lapsen kanssa, mutta opiskelutarvikkeet olivat jo ilmaisia. 

Oikeuden kautta koulutusavustusta olisi ptänyt lasten hakea isältään. Ihan oma syynne, jos niin ette tehneet. 

Vierailija
47/57 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole rahaa avustaa lapsiani yhtään. Itse saavat pärjätä. Lukion aikana oli pirun tiukkaa, kun vanhempi joutui vielä itse maksamaan kirjansa, mutta lapsilisä loppui ja isä oli kyvytön maksamaan mitään. Sama toisen lapsen kanssa, mutta opiskelutarvikkeet olivat jo ilmaisia. 

Oikeuden kautta koulutusavustusta olisi ptänyt lasten hakea isältään. Ihan oma syynne, jos niin ette tehneet. 

Niin, siis isä asuu tuetusti saatuaan aivoinfarktin, eikä pystynyt maksamaan edes elareita. Eipä siinä olisi oikeuskaan auttanut. 

Vierailija
48/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis isä asuu tuetusti saatuaan aivoinfarktin, eikä pystynyt maksamaan edes elareita. Eipä siinä olisi oikeuskaan auttanut. 

No just tämä. Mun kaveri väitti, että totta kai lapsi saa koulutusavustusta, jos hakee, kun se on kerran lakiin kirjattu. Mut ei auta oikeuskaan siihen, jos etävanhemmalla ei yksinkertaisesti ole rahaa, tyhjästä on paha nyhjästä. Ja Kela ei tällaista etuutta tunne. 

Mun lapsi sai sitten kuitenkin toimeentulotukea sosiaalisin perustein lukion ajalta, mutta se vaati kovat perustelut. Lapsi on neurokirjolla ja meillä molemmilla vanhemmilla on sairauksia ja elatuskyky heikentynyt. 

Vierailija
49/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toinen saa työn lähivuosina. Mummo avuksi ja suku?

Vierailija
50/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että autat, minä tuen myös opiskelevaa nuortani jotta hänen ei tarvitse valmistua kymppitonnien velat niskassaan tähän massatyöttömyyteen. Sukunimemme ei ole "Stubb" eli kesätöitä ei saanut tänä kesänä. No onneksi minulla on vakityö hyvällä palkalla. Voisin kuluttaa enemmän, mutta ne rahat menevät nuorelle nyt kun tukia on leikattu. Sori siitä, yritykset.

Vierailija
51/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin että kun lapset muuttavat pois täysi-ikäisinä, rahatilanne helpottaa. No, ei helpottanut. Nuorilla on paljon kuluja enkä ole tyyppiä joka potkii lapset pois kotoa omilleen ja sanoo että koeta pärjätä.

ap

Oma on valintasi olla pa.

Siinä mielessä kyllä,että en hylkää lapsiani vaan haluan heille paremman elämän. Omista tarpeistani voin kyllä tinkiä ja tulenkin itse melko vähällä toimeen.

Miksi sitten tulet palstalle valittamaan, että sun kaikki rahat menee muihin, jos et ole valmis muuttamaan mitään sillä sektorilla? Jos siis haluat jakaa kaiken muille ja tulla itse toimeen vähällä?

Vierailija
52/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mäkin teen. Voisin ostaa enemmän itselleni, käydä hieronnoissa ja muissa hoidoissa, syödä ulkona ja muuta, mutta sen sijaan avustan opiskelevia lapsiani. Mihinkään ylimääräiseen ei ole meistä kenelläkään varaa. 

Vierailija
53/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös jakelen rahani opiskeleville lapsilleni. Itse olen lapset tehnyt, kannan heistä vastuuta vielä 18 synttärien jälkeenkin.  Monikaan ei edes uskoisi kuinka vähällä tulen itse toimeen.  Haen toisinaan ruokaa ruokajakelusta itselleni ja kauppaan törsään vain pari hassua kymppiä. Mutta mitä tällainen lähes 50 vuotias pieni naisihminen edes tarvitsee? 

Kuluttaminen on niin yliarvostettua.

Vierailija
54/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Oma on valintasi olla pa.

Siinä mielessä kyllä,että en hylkää lapsiani vaan haluan heille paremman elämän. Omista tarpeistani voin kyllä tinkiä ja tulenkin itse melko vähällä toimeen.

Miksi sitten tulet palstalle valittamaan, että sun kaikki rahat menee muihin, jos et ole valmis muuttamaan mitään sillä sektorilla? Jos siis haluat jakaa kaiken muille ja tulla itse toimeen vähällä?

Kuka on mitä valittanut? Kai täällä saa tosiasiat todeta ilman että se on valittamista. Etkö osaa keskustella aiheesta muuten kuin neuvomalla aapeeta?

Vierailija
55/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ollaan vissiin tehty oikein kun me vanhemmat duunareina ollaan laitettu kahden lapsen lahjarahat ja lapsilisät alusta asti rahastoihin. Nyt tytär yliopistossa ja elämiseen riittää raha. Täksi kesäksi ei saanut kesätöitä kuin kuukaudeksi. Me vanhemmat tuemme vuokranmaksua 100e/kk, koska tyttären asunnon vuokra on reilu 700e/kk. Opintolainaa tytär ottaa ensi syksynä n. 18k, koska jos/kun valmistuu määrajassa  niin opintolainaa saa anteeksi n.6k edestä. Opintolainan kertamaksuun on jo rahat  koska rahastot ovat poikineet yli 20k. 

Toinen lapsista lähtenee opiskelemaan parin vuoden päästä ja hänellä todennäköisesti tulee samat kuviot.

Vierailija
56/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten suku liittyy mitenkään asiaan?

Vierailija
57/57 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten suku liittyy mitenkään asiaan?

En kyllä osaa arvioida minäkään. Mun opiskelevilla lapsilla on elossa yksi köyhä isoisä, jolta ei liikene apuja ja pikkuisen vaikea kuvitella, että muut sukulaiset haluaisivat tai edes pystyisivät mitenkään auttamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän