Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kroonisesti ja vaikeasti uneton - Miten typeriä vinkkejä teille on annettu?

Vierailija
14.06.2025 |

Olen lapsesta asti kärsinyt nukahtamisvaikeuksista. Joskus en nuku koko yönä ja usein yöunet jäävät muutamaan tuntiin. Lääkärissä ja terapiassa olen käynyt niin yksityisesti kuin julkisella.

Vuosien saatossa olen kuullut niin typeriä kommenttea jopa sote-ammattilaisilta. Tyypillisin kysymys on, olenko jo kokeillut melatoniinia. Monet sairaanhoitajat kysyvät ihan tosissaan tällaista ihmiseltä, joka kertoo että vaikeaan unettomuuteen ei ole löytynyt keinoja. Tulee niin typerä olo tuollaisesta kysymyksestä, kun lääkearsenaali täyttää kokonaisen vessan peilikaapin.

Muita typeriä vinkkejä, joita olen kuullut:

- Juo lämmintä maitoa illalla

- Kokeile kamomillateetä

- Kokeile käydä kävelyllä (harrastan liikuntaa runsaasti)

Mutta silti, jostain syystä erityisesti sote-alan ihmiseltä, joka lääkelistani näkee potilastietojärjestelmässä, melatoniinin kokeilusta kysyminen kiehauttaa erityisen paljon. 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa ja murehdi niin paljon.

Vierailija
2/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko edes kokeillut noita neuvoja vai olet vain se vastaan vänkääjä. Johtuisiko unettomuutesi asenteestasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä stressiä sinulla on kotioloissa taustalla?

Vierailija
4/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kymmenet vuodet toistunut, ihan lyömätön ohje: tuuleta illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavalta lääkäriltä tai hoitajalta tuuletan rivakalla otteella kaulasta ravistamalla korvien väliä, kun tämän ohjeen jälleen kuulen.

Vierailija
5/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei annettu yhtään typerää vinkkiä. Kokeilin ne kaikki ja vasta vuosia kokeiltuani löysin niistä sen yhdistelmän itselleni mikä toimi. Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
6/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko edes kokeillut noita neuvoja vai olet vain se vastaan vänkääjä. Johtuisiko unettomuutesi asenteestasi?

Kokeilepa itse kärsiä tällaisesta 30 vuotta, kaikki keinot kokeiltuna. Luuletko ihan tosissasi, että kukaan syö nukahtamislääkkeitä kokeilematta ensin muita keinoja?

Vierailija
7/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nukkuisit enemmän."

Vierailija
8/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nää makuuhuoneen tuuletukset ja MELATONIINI!!!! No, ei vttu auta. Vuosikymmenet kärsinyt unettomuudesta. Nykyään saan nukahtamislääkkeet ilman kitinää, 2 x viikossa otan. Olen eläkkeellä osin unettomuudesta johtuen. Zemppiä, kyllä niitä lääkkeitä saa, mutta taistelun takana se on.

Vierailija
9/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yöunet jäävät vähäisiksi niin koita nukkua päiväunia. Ei, tämä nimenomaan on huono ohje unipaineen kannalta.

Ei liity suoraan asiaan, mutta ärsyttää kun joku kommentoi unettomuudesta, että nukkuu itse kuin tukki ja nukahtaa aina muutamassa minuutissa. No sepä hienoa. Mitäpä jos joku kertoo vaikkapa diabeteksestaan, ja mä kommentoin, ettei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa sietää sokeria ja aina pysyy verensokeri hyvänä :D

Vierailija
10/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilepa itse kärsiä tällaisesta 30 vuotta, kaikki keinot kokeiltuna. Luuletko ihan tosissasi, että kukaan syö nukahtamislääkkeitä kokeilematta ensin muita keinoja?

Olen ymmärtänyt että viinan kanssa niillä saa pöntön kivasti sekaisin. Siksihän niitä lääkäriltä yleensä haetaan

Vierailija
11/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just nää makuuhuoneen tuuletukset ja MELATONIINI!!!! No, ei vttu auta. Vuosikymmenet kärsinyt unettomuudesta. Nykyään saan nukahtamislääkkeet ilman kitinää, 2 x viikossa otan. Olen eläkkeellä osin unettomuudesta johtuen. Zemppiä, kyllä niitä lääkkeitä saa, mutta taistelun takana se on.

Minulla on jo alle kymmenkunta erilaisia lääkkeitä. Ja kyllä, se helkutin melatoniini 5mg mukaanlukien. Oikeat nukahtamislääkkeet auttavat, mutta niitä pitää säännöstellä todella tarkkaan ja aina saa olla pelko persuuksissa, määrätäänkö sitä enää vaan tuputetaanko taas pelkkää melatoniinia ja ketipinoria. Pahimmillaan ketipinor ei nukuta kunnolla, mutta seuraava päivä menee ekstrapöhnässä unettomuuden lisäksi.

Vierailija
12/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että viinan kanssa niillä saa pöntön kivasti sekaisin. Siksihän niitä lääkäriltä yleensä haetaan

Tiivistit hienosti suomalaisen terveydenhuollon tason: Potilas on aina väärinkäyttäjä, ja häntä tulee sellaisena kohdella.

Vierailija
13/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla melatoniinista on ollut iso hyöty. Pääsin irti Stilnoctista ja Mirtazapinista. Käytän Yliopiston apteekin 1mg -melatoniinia. Jos ei ole kokeillut, suosittelen koska lääkärikään ei pistänyt hanttiin kuten nukahtamislääkkeiden käytössä.

Tsemppiä ap sinulle, unettomuus on veemäinen oire.

Vierailija
14/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kymmenet vuodet toistunut, ihan lyömätön ohje: tuuleta illalla ennen nukkumaanmenoa. Seuraavalta lääkäriltä tai hoitajalta tuuletan rivakalla otteella kaulasta ravistamalla korvien väliä, kun tämän ohjeen jälleen kuulen.

Nettivinkattu

Vierailija
15/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla melatoniinista on ollut iso hyöty. Pääsin irti Stilnoctista ja Mirtazapinista. Käytän Yliopiston apteekin 1mg -melatoniinia. Jos ei ole kokeillut, suosittelen koska lääkärikään ei pistänyt hanttiin kuten nukahtamislääkkeiden käytössä.

Tsemppiä ap sinulle, unettomuus on veemäinen oire.

Olet onnekas, jos se toimii. Minulle se toimii ainoastaan jet lagin korjaamiseen.

Vierailija
16/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini uskoo sitkeästi siihen että kyllä se uni tulee kunhan vain menee sänkyyn makaamaan ja laittaa silmät kiinni:D Pakko tulla, kyllähän häneltäkin tulee. Ja sitä jaksaa myös hokea ettei muka saisi syödä iltakuuden jälkeen mitään. 

Joskus hermostuin niin pahasti että pidin luennon siitä liian pitkään valvominen voi aiheuttaa itse asiassa ylivireisyyttä eikä väsymystä jonka takia on vielä vaikeampi nukahtaa. Ja valvominen voi johtaa psykoosiin. 

Äitini on itse sitä mallia joka menee yhdeksältä sänkyyn ja on aina hetken kuluttua unessa, ja herää aamulla kukonlaulun aikaan. Elää vähän sellaisten vanhentuneiden käsitysten mukaan, pelkää mm. kananmunien syömistä ettei vain kolesteroli nouse. Vaikka tuokin väitehän on kumottu jo aikoja sitten ja olen siitä hänelle lukenut. Muuten mukava ihminen mutta raskasta kun hänellä on noita omia uskomuksiaan, juuri tuo uni- ja kananmunajutut ja mm. se että joka aterialla pitää juoda lasillinen rasvatonta maitoa ettei tule osteoporoosia. 

Vierailija
17/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat lääkkeet mitä voi suomessa saada on burana ja panadol.  Menin leikkaukseen joka tehtiin nukutuksessa, sain ennen leikkausta 1lmg panadolin ja itse kävelin leikkaussalin vuoteelle .  Kauan sitten kun nukutettiin, sain jotain rauhoittavaa ja leikkausaliinkin vietiin sängyllä.  Nyt hoitajat taitaa napsia potilaille tarkoitetut lääkkeet!

Vierailija
18/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinin hehkutus ottaa päähän minuakin koska siitä ei ole mitään hyötyä, ei edes 5mg. Pitkän unettomuuden vaikutuksia ei ymmärrä jos ei ole itse kokenut, siksi sitä varmaan vähätellään eikä oikeaa apua saa.

Vierailija
19/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melatoniinin hehkutus ottaa päähän minuakin koska siitä ei ole mitään hyötyä, ei edes 5mg. Pitkän unettomuuden vaikutuksia ei ymmärrä jos ei ole itse kokenut, siksi sitä varmaan vähätellään eikä oikeaa apua saa.

Jep. Osalle toimii hyvin. Miksi ihmeessä kukaan ravaisi lääkärillä, nettiterapiassa ja ties missä, jos reseptivapaasta melatoniinista olisi apua? Jos ihminen on kärsinyt vuosia unettomuudesta, miten kukaan voi kuvitella ettei melatoniinista olisi kuullut?

Vierailija
20/32 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Älä stressaa." Koska tahallanihan mä niitä huoliani mietin ja pyörittelen. Unettomuutta podin nuoresta saakka siihen asti, että vaihdevuosien mentyä ohi hormonitoiminta tasaantui.