Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Satakunnankansa: jatkossa myös työkyvyttömienkin on ilmottauduttava työnhakijoiksi ja haettava töitä

Vierailija
12.06.2025 |

Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittautumisen myös niiltä henkilöiltä, jotka lääkäri on todennut esteelliseksi vastaanottamaan työtä kuten todenneet työkyvyttömiksi. Ilmoittautumatta jättäminen voi johtaa 50 prosentin leikkaukseen toimeentulotuen perusosasta. Uudistuksen tavoitteena on ohjata väliinputoajat palveluntarpeen arviointiin ja työllistymään. Kokonaisuudistuksen tavoite on myös säästää 74 miljoonaa euroa vuosittain vähennttämällä myönnettyjen tukien määrää ja tarvetta. Muutokset ovat osa laajempaa toimeentulotuen uudistusta, jonka on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2026.

https://www.satakunnankansa.fi/kotimaa/art-2000011286872.html

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrittävät kääntää katseet pois järisyttävän kammottavista työttömyysluvuista, jotka tämän kotikysynnän murhanneen hallituksen aika on levinneet käsiin. Vielä työkyvyttömäksi todetut hakijoiksi, kun ennestään on mitä vain kökköduunia kohden tuhat tavoittelijaa?!

Näyttää se 4 työpaikan hakeminen olevan vaikeaa,voi-voi,koettakaa jaksaa.

Mulla on vakiduuni itsellä, vielä, onneksi. 

Vierailija
102/104 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnut pskafirma ISS käydä lahjomassa näitä poliitikkoja kun katsoo mitä työpaikkoja netissä on kesäksi niin eihän siellä muuta ole kuin Issin työpaikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että työkyvyttömätkin tulevat viimein nähdyksi työttöminä, eivätkä epämääräisenä massana, jolla saavutetaan alhaisemmat työttömyysluvut.

Työkkärin kanssa voivat sopia sitten, miten monta työpaikkaa on haettava, jos yhtäkään, mutta ovatpahan työttömiä.

Seuraava demarihallitus laittaisi muuten työttömyyden ennätysalhaiseksi lätkimällä porukkaa kuntouttavaan työvoimatoimintaan ja työkyvyttömäksi, mutta samalla työllisyys laskisi vain sen, mikä 20 avustajaa per vasemmistolainen kansanedustaja+edellä mainittujen segmentien byrokratia/ohjaajat vaatisivat.

Vierailija
104/104 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tätä. Jo vuonna 2004, kun sairastuin ja jouduin pitkälle sairaslomalle, työssäni en voinut enää jatkaa, niin Kela-päivien jälkeen jouduin hakeutumaan työkkäriin työnhakijaksi. Velvoitetta hakea töitä ei silloin ollut, mutta työhön saatavilla piti olla. Tosin kun kerroin että olen edelleen työkyvytön, ei minua töihin otettu. Puolentoista vuoden päästä työkokeilun myötä työllistyin ja opiskelin oppisopimuskoulutuksella uuteen ammattiin. Töitä olen tehnyt sen jälkeen kiitettävästi.