Yle: Opiskelijat suuttuivat Kelan vihjailusta: 30 000 euroa velkaa eikä töitä tarjolla mutta vika on kuitenkin opiskelijassa?
Kela maksoi viime vuonna yli 112 miljoonaa euroa takaisin opintolainoja, joita valmistuneet eivät kyenneet maksamaan. Kelan virkamies vihjasi, että opiskelijat eivät ehkä ymmärrä lainan takaisinmaksua. Tämä herätti opiskelijajärjestöissä raivoa. Ammattiin opiskelevat kokevat, ettei heillä ole muuta vaihtoehtoa kuin velka. Yliopisto-opiskelijat sanovat, ettei nykyinen järjestelmä toimi: velkaa kertyy kymmeniä tuhansia, mutta valmistumisen jälkeen ei ole töitä eikä edes oikeutta toimeentulotukeen, jos opintolainaa on vielä nostettavissa.
"Siis anteeksi nyt vaan, mutta millä planeetalla nämä Kelan sedät ja tädit oikein elää? Luuletteko oikeasti, että kukaan ottaa 30 tonnia lainaa sen takia, että ei tajua että se pitää maksaa takaisin? Ei me otetaan se, koska muuten ei ole varaa edes maksaa vuokraa tai ostaa ruokaa. Tää ei ole valinta, tää on pakko."
"Tämä koko järjestelmä on rakennettu siihen, että opiskelijat velkaantuu heti nuorina ja sitten heitä syyllistetään siitä, etteivät pysty maksamaan takaisin, kun kukaan ei palkkaa heitä. Ja samaan aikaan toisaalla Kelan kone pyörii kuin tehtaan piippu: maksat ensin opintolainat, sitten maksat verot ja lopuksi saat kuulla, että oot itse syypää kaikkeen."
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä kimppakämpät/soluasuminen, opintojen ohessa työssäkäyminen, kesällä töiden tekeminen ja säästäminen talvea varten no oppivathan nyt ainakin taloudesta jotain, kun kaikki oke vain pyytämällä.
Soluja ei ole ja töitä/kesätöitä ei saa läheskään kaiket.
Taaskin vapautuu soluja tuhansia, kuten joka kesä ei muuta kuin hakemus sisään! Ei niitä enää syksyllä ole kuin jonottanalla 2-3kk
Jännä juttu, että tämäkin kommentti on saanut näin monta alapeukkua. Keillä on varaa asua opiskelijana yksiössä?
Missä on tuhansia soluasuntoja? Eletäänkö täällä vielä jossain 90-luvulla kun soluasuntoja opiskelijayhtiöissä oli tarjolla eikä niitä oltu purettu tai muutettu perheasunnoiksi ym?
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin töissä ja asuin kimppakämpässä elin pihisti, en bilettänyt, syönyt ulkona jne lainaa oli joku 17t euroa, kun valmistuin yliopistosta. Osa-aikaisen työn ja kesätöiden ansiosta työllistyin myös valmistuttuani. Opiskelukaverini ei tehnyt pätkäänkää töitä opiskelujen aikana, eleli isukin ostamassa asunnossa ja lopputulos oli työttömyys ja edelleen (työllistämis)kouluttautumista
Jos saat palkka esim. 300€/kk, opintotukea 270€/kk sekä asumistukea 210€/kk ja vuokrasi on 300€ niin sinulle jäisi 480€ kuussa käytettäväksi. En nyt ihan ymmärrä mihin olet sitä lainaa nostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mikään ei riitä kimppakämpät/soluasuminen, opintojen ohessa työssäkäyminen, kesällä töiden tekeminen ja säästäminen talvea varten no oppivathan nyt ainakin taloudesta jotain, kun kaikki oke vain pyytämällä.
Esim siivousalalla on koko ajan osa-aikatyötä tarjolla.
Olen hakenut varmaan 20 siivouspaikkaa enkä ole ikinä kuullut niistä takaisin edes sitä "valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun". -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim siivousalalla on koko ajan osa-aikatyötä tarjolla.
Vaatimuksena hyvä fyysinen kunto, auto ja ajokortti, ei läheskään kaikilla ole noita.
Minulla on nuo, mutta en silti pääse. Ei mitään hajua mikä homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä niitä työpaikkoja, joita pystyy tekemään opintojen ohessa, ollut tarpeeksi edes 15 vuotta sitten kun itse opiskelin. Nykyään varmaan vielä vähemmän, kun burgeripaikkojen myyjätkin on vaihtunut älylaitteisiin.
Esim. siivoustöitä iltaisin ja viikonloppuisin. Mainostenjakoa.. keikkaa kaupassa hyllyttäen.. arkena tarhassa ja koulussa sijaistamiset, kun ei ole koulussa läsnäolopakkoa aika paljon vaihtoehtoja on.. se on eri asia jos haluaa asiantuntijatyön konttorissa heti alkuunsa
Aivan, eli jättäytyy vaan pois koulusta
Toi ei ole varmaan ikinä ollut korkeakoulussa. Niihin opintoihin on pakko panostaa, että etenee. Työtä on lukioon verrattuna 10x enemmän. Periaatteessa koko lukion oppimäärä yhdessä aineessa vastaa yhtä korkeakoulun kurssia.
Vierailija kirjoitti:
Lippalakkijonne tai kauneuteen hurahtanut jennajannica aloittaa amiksen, muuttaa omilleen ja viikko koulun alusta tilille tosahtaa 8000 euroa. Jonne ostaa käytetyn bemmin oli korttia tai ei ja lopuilla rahoilla kaljaa, ja jennajanica lähtee Turkkiin ottamaan perseimplantit. Vähän biletystä siihen päälle. Kaks kuukautta eikä kummallakaan oo senttiäkään rahaa. Lisää ei tipu koska opinnot ei oo edenny. Koulu pakko keskeyttää jotta pääsee toimeentulotuelle. Ei pysty maksamaan lainaa takaisin, ei.
Noin tyhmiä on ihan murto-osa nuorista. Oma Lotta-Liinasi kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin töissä ja asuin kimppakämpässä elin pihisti, en bilettänyt, syönyt ulkona jne lainaa oli joku 17t euroa, kun valmistuin yliopistosta. Osa-aikaisen työn ja kesätöiden ansiosta työllistyin myös valmistuttuani. Opiskelukaverini ei tehnyt pätkäänkää töitä opiskelujen aikana, eleli isukin ostamassa asunnossa ja lopputulos oli työttömyys ja edelleen (työllistämis)kouluttautumista
Tämä on omistavan luokan malli keskiluokasta miljardööreihin. Ei mitään uutta tai ihmeellistä auringon alla. Köyhät voisivat lopettaa tuon kadehtimisen ja ottaa mallia siitä: esimerkiksi duunareille on tyypillistä jopa laittaa lapsensa töihin ja kärsimään heidän puolestaan, joka on yksi syy heidän huonoon asemaansa yhteiskunnassa. Jumala vihaa sellaista ja rankaisee siitä sukupolvea toisensa jälkeen.
Ei täällä mitään lapsityövoimaongelmaa ole, oletko vähän kuutamolla?
Mun asuntolaina erääntyy taas eikä mulla oo varaa maksaa sitä. Pankki vihjailee et olisin itse syyllinen tilanteeseen ?!? On se törkeetä.
Miksi lapsia hankitaan jos ei ole varaa avustaa heitä?
Opintolainan valtiontakaus on laiton. Mikä takaaja on semmoinen joka ei ole viime kädessä vastuussa lainasta? Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Typerää mennä opiskelemaan alaa, jolla ei voi työllistää itseään. Opiskelin matematiikkaa ja en saanut töitä heti, joten perustin yrityksen ja pääsin puolessa vuodessa 9. desiiliin.
Eli ne ovat tyhmiä, jotka tekevät saman valinnan kuin sinä?
Mihin sitä opintolainaa tarvitaan?
Mä opiskelin ylempään korkeakoulututkintoon asti ilman, iltaisin, viikonloppuisin, lomien aikaan oltiin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsia hankitaan jos ei ole varaa avustaa heitä?
Tilanteet voi muuttua, nopeastikin. Oman lapsen isä häippäisi tuosta noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Mä opiskelin ylempään korkeakoulututkintoon asti ilman, iltaisin, viikonloppuisin, lomien aikaan oltiin töissä.
Tänä vuonna ennätysmäärä kesätyöpaikoista meni aikuisille työttömille. Ei nuorille ja opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaskin vapautuu soluja tuhansia, kuten joka kesä ei muuta kuin hakemus sisään! Ei niitä enää syksyllä ole kuin jonottanalla 2-3kk
Jännä juttu, että tämäkin kommentti on saanut näin monta alapeukkua. Keillä on varaa asua opiskelijana yksiössä?
Missä on tuhansia soluasuntoja? Eletäänkö täällä vielä jossain 90-luvulla kun soluasuntoja opiskelijayhtiöissä oli tarjolla e
Soluja on tarjolla ja aina kesällä niitä vapautuu valtava määrä.. syksyllä tilanne toinen, kun ulkopaikkakunnilta muuttaa opiskelijoita lisää.. silloin niitä joutuu odottamaan muutaman kuukauden. Se vaan pitkälti kiinni siitä, että moni ei halua soluun. Niissä on kiertoa kyllä koko ajan ja kun laitat hakemuksen sisään et rajoita sitä vain kamppi tai keskusta, niin kyllä saat muutamassa kuukaudessa solun.
Opintolaina ulosottoon.Muutto ulkomaille. Kansalaisuuden vaihto heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ennätysmäärä kesätyöpaikoista meni aikuisille työttömille. Ei nuorille ja opiskelijoille.
Ns. kesätöiden lisäksi on myös paljon muutakin työtä tarjolla. Jos vain etsit oman alasi kesätöitä, niin todennäköisyys ilman suhteita aika onneton.. ja aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ulosottoon.Muutto ulkomaille. Kansalaisuuden vaihto heti kun mahdollista.
Ei se auta.. ulosotto seuraa myös ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Minä nostin opintolainaa, koska asuin kimppakämpässä opiskeluaikana.. opintosisaaliset edut eivät riittäneet, joten lainan nosto, työskentely opiskelujen ohessa kattoi menoni. En tosin nostanut kuin alle 20000 euroa lainaa, koska tein vähän osa-aikatöitä ja kesäisin olin töissä, niin sain kesäsin säästöön rahaa talvikuukausiksikin siten, että nostamani laina ja opintoraha riitti. Elämä on valintoja olisin myös voinut köydä joka päivä töissä, ettei lainaa olisi tarttenut nostaa, mutta kävi liian raskaaksi jossain vaiheessa ja lopetin sen 8-22 rytmin ihan minimiin mikä tarkoitti sitä, että lainaa piti nostaa
.