Mikä siinä on että vanhoille ihmisille tulee se, että edes vanhaksi mennyttä ruokaa ei saisi heittää pois
Ainakin mun suvussa, ensin mummo, nyt mutsi. Mm pari viikkoa vanha lihakastikkeen jämä "kyllä minä vielä syön sitä", kaksi vuotta vanhat kolhuiset tölkkiananakset "ei niissä ole mitään vikaa", raaka jauheliha päiväys yli viikon takainen "ei se mene miksikään". Ihan mahdotonta.
Kommentit (12)
Ajan taju muuttuu. Aika kulkee nopeammin kuin vanha tajuaakaan ja silloin kuvittelee että ruoka jääkaapissa on tuoreempaa mitä oikeasti on. Itselleni on vanhemmiten käynyt näin. Joudun ihan oikeasti muistelemaan, hetkinen koskas teinkin tämän ruuan ja onko jo liian vanhaa.
Äidin kuoleman jälkeen hänen jääkaapistaan löytyi ainakin kymmenen annosta jotain riisistä tehtyä jälkiruokaa, josta äiti ei pitänyt mutta oli kuitenkin jemmannut. Hänelle tuli jostain ateriapalvelusta ruoka ja ilmeisesti hän oli syönyt varsinaisen annoksen, mutta tämä riisijuttu oli jäänyt yli. En tiedä kuinka vanhoja vanhimmat olivat, en uskaltanut ruveta tutkimaan olisiko joku ollut vielä syömäkelpoinen.
Harvinaista nykyään, ellei sitten ole alkava tai jopa jo pahaksi päässyt muistisairaus. Joskus kauan sitten, toisen maailmansodan jälkeen, oli yleistäkin - ja sen kyllä ymmärtää.
Kuinka vanha pitää olla toimiakseen kuvatulla tavalla? Dementikko ? Olen 70+ ja aika neuroottinen mm.pvm suhteen. En koskaan osta mm.osta punalaputettuja tuotteita pl.juusto.
Äitillä oli dementia. Tuo hällä väliä-asenne ruokien suhteen alkoi noin kolme vuotta ennen kuolemaa. Makuaisti muuttui niin hän mussutti vaikka homeistakin ruokaa. Yllättävän vähän hän silti kärsi mistään vatsavaivoista.
Mä ite oon tää ja se huolestuttaa mua
Oon syönyt 5 vuotta vanhaa ketsuppia ja maha pysyi hyvänä😄
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt 5 vuotta vanhaa ketsuppia ja maha pysyi hyvänä😄
Mä pissaisin kakkaa tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha pitää olla toimiakseen kuvatulla tavalla? Dementikko ? Olen 70+ ja aika neuroottinen mm.pvm suhteen. En koskaan osta mm.osta punalaputettuja tuotteita pl.juusto.
Uskon että on yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Äitillä oli dementia. Tuo hällä väliä-asenne ruokien suhteen alkoi noin kolme vuotta ennen kuolemaa. Makuaisti muuttui niin hän mussutti vaikka homeistakin ruokaa. Yllättävän vähän hän silti kärsi mistään vatsavaivoista.
"Äidillä"
DNAssamme on nälkävuosien kauhut. Kaikki syödään mitä suinkin voidaan.