Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallista, että työppäri ei ota yhteyttä?

Vierailija
10.06.2025 |

Minulla umpeutui työllistämissuunnitelma jo toissa viikolla ja työppäristä ei kuulu mitään. Tähän mennessä on tullut tekstari, jossa annetaan seuraava soittoaika ja sen soiton aikana on sovittu uudesta 3 kk jaksosta. Nyt radiohiljaisuus.

Ilmeisesti siis odottelen vain rauhassa vai mitä pitää tehdä? Töiden hakuuni tämä ei vaikuta mitään, haen tietysti koko ajan kuten olen tehnyt tähänkin saakka ja useampaa paikkaa kuin mitä on suunnitelmassa vaadittu.

Neuvokaapa, av-laiset!

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on mennyt joskus viikon yli ajan. Mutta yhteydenotto kuuluu heille, jos uusi jakso on alkanut ja on aika kuitata suunnitelma, joten ei tarvi mitään tehdä. Ottavat sitten yhteyttä kun ehtivät.

Saisi kyllä olla systeemi, että ilmoittavat etukäteen, minä päivänä soittavat, ettei tarvi päivystää puhelimen vieressä. Puhelua odottaa suunnitelman päättymisen jälkeen, mutta kuten todettua, yli on pari kertaa mennyt jopa vikolla - eli koko viikko pilalla sellaisen takia.

Paljonko olet valmis maksamaan muistutustekstarista? Ei ne ilmaisia ole kunnille, joten jokainen työttömälle lähetetty tekstari tarkoittaa vähemmän rahaa työllisyydenhoitoon.

Vierailija
42/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin ne soittelee. Minulle ei soitettu kolmeen vuoteen edes eikä pyytänyt käymään ja kun pyysivät sinne työnhakukeskusteluun niin se sanoi siellä ettei heillä ollut minun yhteystietoja vaikka ihan varmasti ne on siellä näkyvissä.

Niillä ei ole yhteystietojasi ja silti pyysivät työnhakukeskusteluun? Miten tuo on edes mahdollista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totean nyt kyllä, että töiden hakuun ei tosiaankaan suunnitelma vaikuta, tietysti haen koko ajan aktiivisesti töitä koska niitä haluan. On vain aika haastavaa tällä hetkellä, kaikkiin paikkoihin on ollut satoja hakijoita. Joskus vähän masentaa, joten olisi kyllä ihan kivakin jonkun kanssa jutella, vaikka sitten työppärinkin kanssa. Vaikka eivät auttamaan tietty pystykään.

Siinä luulossa itsekin olen, että työnhaku on pysynyt voimassa, koska ansiosidonnainen tuli ihan tavallisesti tästä riippumatta.

-ap

Miten voit olla luulossa asiassa, joka selkeästi näkyy tiedoissasi Työmarkkinatorilla? Näet sieltä todella helposti, onko työnhakusi voimassa vai ei.

Vierailija
44/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totean nyt kyllä, että töiden hakuun ei tosiaankaan suunnitelma vaikuta, tietysti haen koko ajan aktiivisesti töitä koska niitä haluan. On vain aika haastavaa tällä hetkellä, kaikkiin paikkoihin on ollut satoja hakijoita. Joskus vähän masentaa, joten olisi kyllä ihan kivakin jonkun kanssa jutella, vaikka sitten työppärinkin kanssa. Vaikka eivät auttamaan tietty pystykään.

Siinä luulossa itsekin olen, että työnhaku on pysynyt voimassa, koska ansiosidonnainen tuli ihan tavallisesti tästä riippumatta.

-ap

Sieltä TE-toimiston sivuilta voi tarkistaa onko työnhaku voimassa. Itsellä oli edellinen suunnitelma tehty viime vuoden puolella. Tämän vuoden aikana kun tehtävät vaihtui kunnille, ei ole tullut mitään yhteydenottoa.

Tosin teen koko ajan keikkahommia niin ehkä ajattelevat että en ole se kiireellisin. Toki haen kuitenkin töitä ja säästän hakemukset ja vastaukset jos niitä työkkäri kyselee.

Vierailija
45/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on mennyt joskus viikon yli ajan. Mutta yhteydenotto kuuluu heille, jos uusi jakso on alkanut ja on aika kuitata suunnitelma, joten ei tarvi mitään tehdä. Ottavat sitten yhteyttä kun ehtivät.

Saisi kyllä olla systeemi, että ilmoittavat etukäteen, minä päivänä soittavat, ettei tarvi päivystää puhelimen vieressä. Puhelua odottaa suunnitelman päättymisen jälkeen, mutta kuten todettua, yli on pari kertaa mennyt jopa vikolla - eli koko viikko pilalla sellaisen takia.

Tähän helppo keino on poistaa puhelinnumero heidän tiedoista. Sen jälkeen tosin käytäntö voi joko olla sähköpostiviesti, jossa pyytävät sinua olemaan yhteydessä tai solmimaan ajankohdan, tai sitten myöhässä tuleva kirjeposti ja fyysinen haastattelu. Riippuu kunnasta ja kaupungista.

Ohje on, että asiakas kutsutaan haastatteluun perinteisellä kirjeellä, koska sähköposti ei ole virallinen asiointikanava. Kun ei ole puhelinnumeroa tiedoissa, saa hyvinkin helposti käynti-ilmoituksen joka toinen viikko ja jos ei tule paikalle, se on kieltäytyminen palvelusta. Jos pyrkii puhelimitse vaihtamaan aikaa, ilmoitetaan aika napakasti, että tiedoissasi ei ole puhelinnumeroa, joten merkitäänkö tämä numero. Jos sanoo, että soittelen kaverin puhelimesta, niin pyytävät paikan päälle vaihtamaan aikaa. Ei pidä kuvitella, että puhelin olisi asioinnissa mahdollinen, jos sinulla ei ole puhelinta.

Vierailija
46/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työppäri töppäri, piti kai sanomasi työkkäri, ei ihme, ettei sulle työura aukea.

Vierailija
47/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työppäri töppäri, piti kai sanomasi työkkäri, ei ihme, ettei sulle työura aukea.

Mene sinä hoidattamaan traumaasi, ei ole normaali trikkeröityä tuolla tavalla sen vuoksi, että jollain muulla alueella on murteessa eri sanoja. Meilläkin päin sanotaan työppäri, joten työkkäri töykkäri ole hiljaa. Sinä olet seuraavana potkulistalla.

Vierailija
48/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miten voit olla luulossa asiassa, joka selkeästi näkyy tiedoissasi Työmarkkinatorilla? Näet sieltä todella helposti, onko työnhakusi voimassa vai ei.

No jos on 55+ eka kertaa työttömänä niin varmasti on käytännöt hieman epäselvät. En voi tajuta tätä ilkeilyn tarvetta, kun joku vain kysäisee asiaa, josta ei ole selkeästi perillä.

Itse olen samassa tilanteessa ja kyllä minua hirvittää myös, kun en tiedä, miten helposti karenssit voi napsahtaa ja niistä pelotellaan koko ajan. Itselleni olisi tässä tilanteessa katastrofi, jos maksatus pysähtyisi, joten todellakin huolestuttaa, voinko nyt tehdä jonkun mokan tietämättömyyttäni. Eli esimerkiksi voidaanko alkaa periä jo saatuja rahoja takaisin, kun ei ole tehnyt jotain temppua, minkä ilmeisesti täällä kaikki muut tietävät, mutta ei viitsi vain kertoa, ilkeilee mieluummin.

Vierailija
49/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko olet valmis maksamaan muistutustekstarista? Ei ne ilmaisia ole kunnille, joten jokainen työttömälle lähetetty tekstari tarkoittaa vähemmän rahaa työllisyydenhoitoon.

Kysehän ei ole mistään muistutustekstarista, vaan tekstarista, jossa TE-virkailija ilmoittaa, että sinulle on varattu soittoaika pvämäärä kellonaika, eli virkailija soittaa tuohon aikaan. Mielestäni ihan kohtuullista, jotta henkilö tietää olla paikalla, eikä esim. hammaslääkärissä tms. missä ei voi vastata, kun randomisti vain soitetaan. Vaikka ihminen on työtön, hänellä voi olla sitoumuksia ja on yhteiskunnan tärkeää, että hän noudattaa niitäkin.

Vierailija
50/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin näin, että toiminnan siirryttyä kuntien vastuulle, touhusta tuli monikirjavaa. Tammikuussa 2025 itseltäni hävisi mahdollisuus ilmoittaa haetut paikat. Näin ainoastaan vanhat haut, mitkä loppuivat joulukuulle. Helmikuussa huomasin myös työnhakusuunnitelman kadonneen. Kukaan ei ollut yhteydessä puhelimitse, kirjeellä tai muullakaan tavalla. Aloitin toukokuussa työt, niin asia ei enää kosketa itseäni. Ilmoitin tietty, että työttömyyteni on päättynyt. Meni yli viikko, että kotiin oli tullut kirje. Kirje näytti ulkoisesti nimelläni tulleelta mainospostilta, mutta ei ollut. Tämä oli päätös siitä, että en ole enää työtön. Jippii. Kirjekuoressa ei ollut kotikaupunkini vaakunaa/kirje ei näyttänyt todellakaan viralliselta. 

Vierailija
51/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän tuota ei voi siellä muuta kuin päivittää ne työpaikat ja tosiaan kyllä on te-toimiston asia ottaa yhteyttä jos työnhakijasta ovat kiinnostuneita. Mutta ei ainakaan kai pk-seudulla olla.

Minnes päivität kun työllistymissuunnitelma on umpeutunut? Ei siellä omilla sivuilla ole minne päivittää .

Vierailija
52/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla loppui edellinen työkkärin tekemä suunnitelma maaliskuussa eikä sen jälkeen oo kuulunut mitään. Mutta eipä se haittaa, töitä osaan hakea ihan itse ja tuet tulee edelleen normaalisti.

Sama juttu, mulla loppui myös hakujakso maaliskuussa. Olen yli 50 ja osa-aikatyössä. Soitelkoot nuoremmille, joilla ei ole työtä ollenkaan.

Vierailija
53/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin melkein hämmästynyt, kuin jäin työttömäksi nyt toissa viikolla, niin tälle viikolle on jo joku kartoituspuhelu.

Ja asun Jyväskylässä mistä lauletaankin, että täällä saa työkkäriltä rauhassa olla.

No neljä paikkaahan ne laittavat haettavaksi, vaikka työt minulla jatkumassa ovatkin.

Näin eli työkkäri, ei työppäri.

Vierailija
54/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sinne joutui soittamaan. Pelkäsin karenssia 

Minä soitin toisesta asiasta ja sanottiin että yhteydenotto tulee yleensä noin viikko suunnitelman umpeutumisesta. Näin kuukautta myöhemmin, ei ole puhelin pirissyt. työnhaku näkyy olevan voimassa. Lähes kuuskymppisenä en varmaan ole kiireisimpuen keissien jonossa😂 

Vierailija
55/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OBS!!

.

.

.TALLENTAKAA AINA PUHELUT VIRANOMAISTEN KANSSA. KS, KKO ENNAKKOPÄÄTÖS.

.

.

.

OBS!!

Vierailija
56/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista, näin tuumailinkin asian olevan! Jotenkin vaan taas niin ristiriidassa sen kanssa, että kovasti korostetaan, että on aktivointisuunnitelmat ja niin ja niin paljon työpaikkoja pitää hakea jne. niin aika outoa, että sitä ei sitten seurata sen verran, että voisi itse avata suunnitelman ja kirjailla niitä hakuja sinne:-) 

Luulisi, että työppärille /niin, semmoisena se mun nuoruudessa tunnettiin, olen nyt työttömänä eka kertaa 55+ ikäisenä) tulisi ongelmia siitä, että he eivät noita suunnitelmia tee ja valvo. Mutta se taitaa olla naiivia ajattelua...

Nyt kiinnostaa missäpäin maata on puhuttu työppäristä 😅🤣 Täällä etelässä se on aina ollut työkkäri. Terkuin 60v.

Vierailija
57/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaanko nyt vielä kerran ja selvästi ssnottuna: vaikka työvoimaviranomaisesta ei kuulu mitään, teidän työnhakunne on voimassa, ei tule karenssia ja rahat haetaan maksajalta ihan normaalisti. Työpaikkoja saa hakea ihan omatoimisesti, mutta velvollisuutta tietyn määrän tai laadun osalta ei ole. Kun työllistymissuunnitelma sitten joskus päivitetään, ei aiemmin hakemillasi paikoilla ole siinä mitään tekemistä, vaan sinulle määritellään uudet määrät paikkoja, joita haet suunnitelman laatimisen jälkeen.

Odottakaa ihan rauhassa sitä soittoa, teidän velvollisuutenne on päättynyt viimeisimmän suunnitelman tehtävistä ilmoittamisen jälkeen. Viranomaisen tehtävä on olla yhteydessä teihin ja ovatkin kunhan ehtivät. Nyt on ruuhkaa ja lisäksi kesälomia virastoissa. Jatkatte ihan rauhassa työnhakua omatoimisesti (jos haluatte ja löytyy sopivia paikkoja) ja nautitte kesästä! Ja lopettakaa se turha soittelu sinne virastoon, niillä on muutenkin kiire!

Vierailija
58/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista, näin tuumailinkin asian olevan! Jotenkin vaan taas niin ristiriidassa sen kanssa, että kovasti korostetaan, että on aktivointisuunnitelmat ja niin ja niin paljon työpaikkoja pitää hakea jne. niin aika outoa, että sitä ei sitten seurata sen verran, että voisi itse avata suunnitelman ja kirjailla niitä hakuja sinne:-) 

Luulisi, että työppärille /niin, semmoisena se mun nuoruudessa tunnettiin, olen nyt työttömänä eka kertaa 55+ ikäisenä) tulisi ongelmia siitä, että he eivät noita suunnitelmia tee ja valvo. Mutta se taitaa olla naiivia ajattelua...

Nyt kiinnostaa missäpäin maata on puhuttu työppäristä 😅🤣 Täällä etelässä se on aina ollut työkkäri. Terkuin 60v.

Mikä helvetin pakkomielle joillekin tulee yksittäisestä sanasta, kun viestin sisällöt ja niissä olevat kysymykset ovat ne pointti, joihin toivotaan vastauksia??? Meilläpäin on sanottu työppäri, Keski-Suomi ja ikää 58 v.

Vierailija
59/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanko nyt vielä kerran ja selvästi ssnottuna: vaikka työvoimaviranomaisesta ei kuulu mitään, teidän työnhakunne on voimassa, ei tule karenssia ja rahat haetaan maksajalta ihan normaalisti. Työpaikkoja saa hakea ihan omatoimisesti, mutta velvollisuutta tietyn määrän tai laadun osalta ei ole. Kun työllistymissuunnitelma sitten joskus päivitetään, ei aiemmin hakemillasi paikoilla ole siinä mitään tekemistä, vaan sinulle määritellään uudet määrät paikkoja, joita haet suunnitelman laatimisen jälkeen.

Odottakaa ihan rauhassa sitä soittoa, teidän velvollisuutenne on päättynyt viimeisimmän suunnitelman tehtävistä ilmoittamisen jälkeen. Viranomaisen tehtävä on olla yhteydessä teihin ja ovatkin kunhan ehtivät. Nyt on ruuhkaa ja lisäksi kesälomia virastoissa. Jatkatte ihan rauhassa työnhakua omatoimisesti (jos haluatte ja löytyy sopivia paikkoja) ja nautitte kesästä! Ja lopettakaa se turha soittelu sinne virastoon, niillä on muutenkin

Kiitos! Voi kun kaikki olisivat kuten sinä tällä foorumilla, valmiita jakamaan tietämiään asioita ilman ilkeilyä ja johonkin yksittäiseen murresanaan tarttumatta!!

Ja hyvä pointti tuo, että soittelu lisää vain työkuormaa siellä ja varmaan tarpeeksi kiire muutenkin. Oma työnhakunikaan tuskin nyt siitä kummenee tai paranee, vaikka se suunnitelma miten olisi taas kirjattuna tai vartin puhelu puhuttuna.

Vierailija
60/66 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaudut sinne nettisovellukset omille sivuille ja pyydät yhteydenottoa itse, ei sitten ainakaan pääse työnhaku voimassa olo katkeamaan ja rahantulo loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi