Onko tavallista, että työppäri ei ota yhteyttä?
Minulla umpeutui työllistämissuunnitelma jo toissa viikolla ja työppäristä ei kuulu mitään. Tähän mennessä on tullut tekstari, jossa annetaan seuraava soittoaika ja sen soiton aikana on sovittu uudesta 3 kk jaksosta. Nyt radiohiljaisuus.
Ilmeisesti siis odottelen vain rauhassa vai mitä pitää tehdä? Töiden hakuuni tämä ei vaikuta mitään, haen tietysti koko ajan kuten olen tehnyt tähänkin saakka ja useampaa paikkaa kuin mitä on suunnitelmassa vaadittu.
Neuvokaapa, av-laiset!
Kommentit (66)
Perskokkarehuorat paskoivat tämänkin keskustelun. Menkää välillä vessaan, älkääkä aina ripuloiko palstalle.
Työppäri? Tai no, samahan se millä sitä kutsuu.
Juu ei mitään hätää, eikä kiirettä. Se on työkkärin homma olla sinuun yhteydessä, ja jos sinulla ei ole suunnitelmaa, ei sinulla ole tehtäviä. Työnhaku ei katkea itsestään, se vaatii joko tehtävien laiminlyömistä tai tarpeeksi monen työtunnin saamista.
Isommissa kaupungissa on liikaa ihmisiä ja liian vähän työntekijöitä työkkärissä, niin helposti venyvät kuukausilla nämä yhteydenotot. Kun muutin pienempään, niin täällähän on heti seuraavaksi päiväksi hakuajanjakson jälkeen aivan fyysinen tapaaminen järjestetty, vaikka sovimme, että nämä voi hoitaa puhelimen kautta. Ilmeisesti pitää noille virkailijoille keksiä päivälle jotain turhaa tekemistä. No, eipä ole täällä työpaikkojakaan, hallituksen mieliksi muutin halvempaan ja jätin osa-aikaisen työpaikan kalliimmassa kaupungissa.
Miksi minun tyäpaikka hakemuksia ei noteerata eikä oteta yhteyttä että pääsisin töhin tai haastattelyyn sinne.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on mennyt joskus viikon yli ajan. Mutta yhteydenotto kuuluu heille, jos uusi jakso on alkanut ja on aika kuitata suunnitelma, joten ei tarvi mitään tehdä. Ottavat sitten yhteyttä kun ehtivät.
Saisi kyllä olla systeemi, että ilmoittavat etukäteen, minä päivänä soittavat, ettei tarvi päivystää puhelimen vieressä. Puhelua odottaa suunnitelman päättymisen jälkeen, mutta kuten todettua, yli on pari kertaa mennyt jopa vikolla - eli koko viikko pilalla sellaisen takia.
Tähän helppo keino on poistaa puhelinnumero heidän tiedoista. Sen jälkeen tosin käytäntö voi joko olla sähköpostiviesti, jossa pyytävät sinua olemaan yhteydessä tai solmimaan ajankohdan, tai sitten myöhässä tuleva kirjeposti ja fyysinen haastattelu. Riippuu kunnasta ja kaupungista.
Itse sinne joutui soittamaan. Pelkäsin karenssia
Olen yli 50-vuotias. Noin 2,5 vuotta on kulunut siitä, kun työkkäri viimeksi otti yhteyttä. No, enpä heidän "asiakaspalveluaan" hirveästi kaipaa.
Ei tarvitse soitella. On työkkärin eli kuntien työllisyyspalveluiden asia soitella työttömille ja päivittää suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun tyäpaikka hakemuksia ei noteerata eikä oteta yhteyttä että pääsisin töhin tai haastattelyyn sinne.
Koska niitä samoja töitä hakee sadat muutkin.
Minä sain ekan yhteyden oton helmikuun lopussa työllisyyspalveluista ilman ennalta sovittua soittoaikaa. Toukokuussa lähetin virksilijan omaan sähköpostiin pyynnön, että hän lähettäisi etukäteen tiedon tekstarilla milloin aikoo soittaa minulle. Hän vastasi pyyntööni, että onnistuu mutta hän ei pysty soittamaan minulle toukokuussa vaan soitto siirtyy kesäkuulle. Olen joka tapauksessa hakenut jo nyt 4 työpaikkaa tässä kuussa. Uusi työnhaku suunnitelma olisi pitänyt tehdä ajalle kesäkuu-elokuu. En aio ottaa itse työllisyyspalveluihin yhteyttä vaan odotan että sieltä otetaan minuun yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Työppäri? Tai no, samahan se millä sitä kutsuu.
Ennen oli Työkkäri mutta nyt kun ollaan tunnettu jo toistakymmentä vuotta niin olemme sinut Työppärin kanssa
Minulle kävi niin, että olin onnettomuudessa ja tipahdin sitten jossain vaiheessa työkkärirahoille, kunnes työnantaja sai järjestettyä minulle soveltuvia töitä ja ilmoitin sitten tietysti myös työkkäriin, että olen työllistynyt uudestaan. Olin jo tehnyt töitä joitakin kuukausia, kun alkoivat työkkäristä pommittaa, että tarvitsevat selvityksiä, jotta voin pysyä työnhakijana? Kerroin puhelimessa varmaankin kolmeen kertaan, että olen töissä, enkä työtön, kun viimeinen virkailija sanoi, että minun pitää osoittaa, että olen työllistynyt? En siis ollut enää saanut edes työttömyyskorvausta, joten vähän jäi ihmetyttämään ja jätin asian sikseen. Mitään ei taas kuulunut kuukausiin, kunnes sain kotiin kirjeen ja kyseltiin, kuinka aion työllistyä...?
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi niin, että olin onnettomuudessa ja tipahdin sitten jossain vaiheessa työkkärirahoille, kunnes työnantaja sai järjestettyä minulle soveltuvia töitä ja ilmoitin sitten tietysti myös työkkäriin, että olen työllistynyt uudestaan. Olin jo tehnyt töitä joitakin kuukausia, kun alkoivat työkkäristä pommittaa, että tarvitsevat selvityksiä, jotta voin pysyä työnhakijana? Kerroin puhelimessa varmaankin kolmeen kertaan, että olen töissä, enkä työtön, kun viimeinen virkailija sanoi, että minun pitää osoittaa, että olen työllistynyt? En siis ollut enää saanut edes työttömyyskorvausta, joten vähän jäi ihmetyttämään ja jätin asian sikseen. Mitään ei taas kuulunut kuukausiin, kunnes sain kotiin kirjeen ja kyseltiin, kuinka aion työllistyä...?
Oletkohan työkkärin listoilla päätynyt johonkin karenssiin tai vastaavaan, mikä vaatisi työssäoloehdon täyttämistä ja siksi vaativat sen osoittamista? Työkkärin sekoiluista ei aina tiedä. En sitten tiedä, onko siitä mitään ongelmaa muuten, kuin jos työttömäksi joutuisit. Ehkä sitä varalta voisi heille lähettää mustaa valkoisella selvityksen, että olet ollut töissä päivästä x.x. alkaen ja olet sen maininnut useasti työkkärille, mutta mitään hyötyä siitä ei ole näyttänyt olevan, eikä se koskaan näytä tietoihisi päivittyvän. Pyyhkisi ainakin mahdolliset karenssit pois toivottavasti.
Mulla loppui edellinen työkkärin tekemä suunnitelma maaliskuussa eikä sen jälkeen oo kuulunut mitään. Mutta eipä se haittaa, töitä osaan hakea ihan itse ja tuet tulee edelleen normaalisti.
Kiitos kaikille vastauksista, näin tuumailinkin asian olevan! Jotenkin vaan taas niin ristiriidassa sen kanssa, että kovasti korostetaan, että on aktivointisuunnitelmat ja niin ja niin paljon työpaikkoja pitää hakea jne. niin aika outoa, että sitä ei sitten seurata sen verran, että voisi itse avata suunnitelman ja kirjailla niitä hakuja sinne:-)
Luulisi, että työppärille /niin, semmoisena se mun nuoruudessa tunnettiin, olen nyt työttömänä eka kertaa 55+ ikäisenä) tulisi ongelmia siitä, että he eivät noita suunnitelmia tee ja valvo. Mutta se taitaa olla naiivia ajattelua...
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista, näin tuumailinkin asian olevan! Jotenkin vaan taas niin ristiriidassa sen kanssa, että kovasti korostetaan, että on aktivointisuunnitelmat ja niin ja niin paljon työpaikkoja pitää hakea jne. niin aika outoa, että sitä ei sitten seurata sen verran, että voisi itse avata suunnitelman ja kirjailla niitä hakuja sinne:-)
Luulisi, että työppärille /niin, semmoisena se mun nuoruudessa tunnettiin, olen nyt työttömänä eka kertaa 55+ ikäisenä) tulisi ongelmia siitä, että he eivät noita suunnitelmia tee ja valvo. Mutta se taitaa olla naiivia ajattelua...
Ei tule työkkärille ongelmia, koska työttömät on yhteiskunnassa pohjasakkaa joka ei kiinnosta ketään, päättäjiäkään, näin se vaan on.
Onko Työppäri mies vai nainen vai mikä?
Vierailija kirjoitti:
Onko Työppäri mies vai nainen vai mikä?
Ehdottomasti mikä. Se on se ikävä tunne, joka valtaa sinut, kun alat tarkemmin ajattelemaan, minkälainen ihminen olet ja mitä toiset näkevät, kun sinua kuuntelevat.
En ole ap, mutta samassa tilanteessa. Olen tulkinnut tämän siten, että se 4 paikan hakeminen on edelleen voimassa, vaikka TE ei sitä valvokaan? Tietääkö kukaan?
Totean nyt kyllä, että töiden hakuun ei tosiaankaan suunnitelma vaikuta, tietysti haen koko ajan aktiivisesti töitä koska niitä haluan. On vain aika haastavaa tällä hetkellä, kaikkiin paikkoihin on ollut satoja hakijoita. Joskus vähän masentaa, joten olisi kyllä ihan kivakin jonkun kanssa jutella, vaikka sitten työppärinkin kanssa. Vaikka eivät auttamaan tietty pystykään.
Siinä luulossa itsekin olen, että työnhaku on pysynyt voimassa, koska ansiosidonnainen tuli ihan tavallisesti tästä riippumatta.
-ap