Voiko Kelasta saada tukea ilmastointilaitteeseen?
Minun asunnossa on kesällä yli 30 astetta enkä pysty hoitamaan mitään asioita niin kuumassa.
Voiko Kela myöntää toimeentulotukea ilmastointilaitteseen?
Katsoin netistä että 500€ saisi ihan hyvän, maksaako Kela?
Kommentit (55)
Totta kai Kela maksaa sun ilmastointilaitteet. Pitäähän sun saada öisin nukuttua kunnolla, miten muuten jaksaisit päivät töissäsi.
Yhden Tuttavan kissa melkein kuoli, kun asunnossa oli 30-astetta lämmintä. Miksi Suomessa vähätellään tätä asuntojen kuumuus ongelmaa?.
Minä jouduin helteen takia kolme kertaa sairaalaan, koska asunto oli liian kuuma ja helteet alkoi jo toukokuussa ja jatkui vielä syyskuun alussa. Eli kesä kesti viisi kuukautta. Kesät pidentyy ja kuumenee ja helteiden pituus pitenee.
Nyt tosin onneksi ollut normaali kesä minkä lapsuudestani muistan eli hitaasti alkava lämpö. Viime vuonna huhtikuussa oli lunta ja toukokuussa kun eka helle alkoi oli vielä lunta maassa. Eli ei ollut kevät välissä ollenkaan ja se helle kesti pari viikkoa.
Ihan hirveetä ei minun suomalaisilla geeneillä täällä kohta pysty enään asumaan. Luontokin kärsii jos koko ajan on helle. Tämä on Suomi eikä mikään espanja tai Afrikka . Ne helteen palvojat muuttakaa Afrikkaan tai Australiaan . Siellä voitte olla alasti vaikka ulkona jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta tuuletin. Sitä saa siirreltyä tarpeen mukaan. 30e saa jo ihan hyvän.
Minulla on jo tuuletin eikä se viilennä, poista kosteaa ilmaa ja puhdista ilmaa
Ap
Jos sossu maksaa sun sähkölaskun, niin laita se tuuletin pakastimeen ja ovi auki. Kierrätyskeskuksesta haet joka huoneeseen pakastimen ja tuulettimen.
Et taida ymmärtää thermodynamiikan lakeja?!
Siksi hän sosialisti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minullakin on vain tuuletin. Maksoin sen itse. T: sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pyydä sitä itkuntuhruisin silmin kuumassa kärvistelevää lastasi leyhyttelemään sinua sanomalehdellä.
Tämä ohje sinulle annettiin jo viime kesänä, kun sopertelit samaa asiaa.
Osta motonetista tai biltemasta siirrettävä ilmastointilaite. Maksaa 300-400€ . Syöt vaikka kaurapuuroa yhden kuukauden sekin on parempi ja sitten voit sossusta pyytää harkinnanvaraista ruokaan ja näytät sen kuitin siitä laitteesta, että siihen meni rahat.
Tuuletin tai ilmanviilennin vaan pahentaa asiaa . Jos on terveyshaittoja niin suosittelen ostamaan sen laitteen . Kela sitä ei tule maksamaan, mutta harkinnanvaraista voi saada lisäksi jos vaan sulla on hyvät perusteet. Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, mielenterveys sairaus jne. Joka voi pahentua helteellä niin hanki se lääkärin todistus.
Vierailija kirjoitti:
Osta motonetista tai biltemasta siirrettävä ilmastointilaite. Maksaa 300-400€ . Syöt vaikka kaurapuuroa yhden kuukauden sekin on parempi ja sitten voit sossusta pyytää harkinnanvaraista ruokaan ja näytät sen kuitin siitä laitteesta, että siihen meni rahat.
Tuuletin tai ilmanviilennin vaan pahentaa asiaa . Jos on terveyshaittoja niin suosittelen ostamaan sen laitteen . Kela sitä ei tule maksamaan, mutta harkinnanvaraista voi saada lisäksi jos vaan sulla on hyvät perusteet. Jos on kilpirauhasen vajaatoiminta, mielenterveys sairaus jne. Joka voi pahentua helteellä niin hanki se lääkärin todistus.
Itse asiassa, mielenterveyden sairaus aloittajalla todennäköisesti onkin.
Vierailija kirjoitti:
Tuuletin on kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa, jos on oikeasti kuuma. Lisäämäällä jääpaloja eteen voi saada himpun verran viiileyttä kyllä, mutta vähän sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Kelan hyväksymät laskut:
ravintomenot
vaatemenot
Terveydenhuoltomenot
henkilökohtaiseen hygieniaan ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikenteen käyttö
sanomalehden tilaus
puhelimen ja internetin käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta
muut vastaavat sinun ja perheesi jokapäiväiset menot.
Kela ei maksa sanomalehtiä ym vaan kuuluvat perustoimeentulo tukeen niistä joutuu nuo itse maksamaan joka nyt saa toimeentulotukea. Tieto löytyy suoraan kelan sivuilta ja,vaaterahan maksaminenkin on lopetettu 10 vuotta sitten .edes harkinnanvaraista ei saa .
Kyllä näin on. Kannattaa vaikka sähköuunilla vähän lisää lämpöä jos tarkalle jää.
"Kun asunnossa on yli 32 astetta, vuokranantajan on alennettava asunnon lämpötilaa tai annettava vuokrasta alennusta asukkaalle. Vuokralaisella on oikeus saada asuntonsa vuokrasta alennusta, mikäli kesän helteet kuumentavat kodin. Lain mukaan alennusta voi saada päiviltä, kun asunnon lämpötila ylittää 32 astetta.15.6.2023
https://yle.fi
Tiesitkö? Säästät rahaa, jos asut vuokralla ja asunnossasi on tarpeeksi kuuma - Yle