Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia remppoja olette tehneet taloihinne ilman rakennuslupaa?

Vierailija
08.06.2025 |

Taloon pitäisi lisätä yksi pieni vessa ja kylmää kuistia pitäisi vähän laajentaa. Helppoja hommia, mutta pitääkö näihin teettää suunnitelmat ja hakea rakennuslupa? Tulee melkein yhtä kalliiksi kuin remontti...

Mitä olette tehneet ilman lupaa? Mitä jos nämä tekee ilman lukaa, mitä seuraamuksia voi olla?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää teettää, kun kajotaan kosteisiin tiloihin tai rakenteita muutetaan.

Vierailija
2/20 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai avokuisti vai seinien siirtäminen? Joskus tarkastajat kiertelee, ja naapuri voi olla pirullinen.

En tosin ymmärrä tänäkään päivänä miten minun naapuri teki kahden metrin päähän rajasta lisävaraston. Silloin olin ulkomailla töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tein kaiteet ja koristukset isolle terassille. Rakennuspiirustuksessa oli vain provisoorinen esitys asiasta.

Miten teillä on, onko rakennuspiirustuksessa tarkkaan määrätty julkisivu ja kuisti?

Vierailija
4/20 |
08.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, vaihdoin ulkovärin, jotain on tullut myös rakenneltua lisää.

Vierailija
5/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, jos tekee remonttia ilman rakennusvalvonnan lupaa, ja myöhemmin ilmenee (mistä??), että olisikin pitänyt olla lupa. Joutuuko purkamaa, saako sakot vai viedäänkö suoraan vankilaan?

Vierailija
6/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna ja veranta

Vierailija
7/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää teettää, kun kajotaan kosteisiin tiloihin tai rakenteita muutetaan.

Mistä joku tietää, minkälainen rakenne on aiemmin ollut, kun kyseessä on vanha talo, jossa ties kuka on vuosien varrella nikkaroinut, eikä varmasti ole yhtään lupaa haettu? Että jos joku (kuka?) tulee todentamaan, että täällä on nyt uusi paskahuussi, niin mistä kukaan voi tietää, koska se huussi on sinne ilmestynyt ja kenen toimesta?

Vierailija
8/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan mitään ilman rakennuslupaa. Kyllä luvat pitää olla kunnossa jo vakuutuksenkin vuoksi.

Vierailija
9/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, jos tekee remonttia ilman rakennusvalvonnan lupaa, ja myöhemmin ilmenee (mistä??), että olisikin pitänyt olla lupa. Joutuuko purkamaa, saako sakot vai viedäänkö suoraan vankilaan?

Tuttavani muutti autotallin yksiöksi. Sai pienen sakon, mutta jäi rahallisesti voitolle koska lupaa käsitellessä ja odotellessa rakennustarvikkeet olisi kerenneet kallistua enemmän kuin tuo sakko oli.

Vierailija
10/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teknisessä virastossa tehdään säännöllisesti tarkastuksia erialueiden tontteihin ja rakennuksiin. Verrataan vastaavatko ne rakennuspiirustuksia ja haettuja lupia. Luulisin, että pitää hakea lupa tehdyille lisärakennuksille ja muille poikkeamille. Sitä en tiedä myönnetäänkö se aina. 

Vierailija
11/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä odotellessa. Autotalli on rakennettu ilman rakennuslupaa. Kyllä, se tiedettiin jo silloin kun tehtiin, mutta ei haettu.. On se jo 30 vuotta tuossa ollut, eikä kukaan ole tullut hakemaan pois. Varmaan sakot tulee, jos joku sen hoksaa. Ja lupamaksut moninoertaisena.

Vierailija
12/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan mitään ilman rakennuslupaa. Kyllä luvat pitää olla kunnossa jo vakuutuksenkin vuoksi.

Miten rakennusluvat vaikuttaa vakuutuksiin? Vanha talo, remontoitu milloin mistäkin, muuteltu seiniä ja pesutilojen paikkoja yms. Niin onko ne vakuutukset nyt jotenkin huonossa jamassa, kun aiemmat remppaajat eivät ole lupia hakeneet?

13/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aikaison saunarempan ilman lupia. Eikä kukaan saa koskaan tietää... Mut joo, yleensä joutuu hakemaan rakennusluvat jälkikäteen jos jää kiinni. Siloin pitää piirrättää kuvat ja tehdä lupahakemus ja sanomista tulee varmasti. Jos on oikein mulkku rakennustarkastaja, niin voi purattaa uhkasakon uhalla, mut on kyllä tosi harvinaista...

Vierailija
14/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rempat ja sähkötyöt itse ilman minkäänlaisia lupia. Toiset tekee mitä osaa, minä mitä haluan.

Vierailija
15/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin tein kaiteet ja koristukset isolle terassille. Rakennuspiirustuksessa oli vain provisoorinen esitys asiasta.

Miten teillä on, onko rakennuspiirustuksessa tarkkaan määrätty julkisivu ja kuisti?

Jos siihen terassin rakentamiseen on haettu lupa, niin siihen lupaan sisältyy myös lopputarkastus. Siellä viimeistään huomataan jos se ei ole luvan mukainen.

Jos ei ole tarvinnut hakea lupaa, silloin ei ole niinkään väliä niillä kaiteilla ja korituksilla.

Vierailija
16/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienkerrostalossa yksi naapuri rakensi pihalle autotallin ja se sai olla siinä pitkään kun kukaan ei uskaltanut valittaa, uusi naapuri halusi autonsa pihalle ja sille selvisi että rakennukselle ei ollut lupaa ja se purettiin. En tiedä saiko sen rakentanut naapuri sakkoja, ei se ainakaan vankilaan joutunut.

Vierailija
17/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedettiin vesijohto sisälle tupaan. Tosin, on se ollut ennenkin kymmeniä vuosia, vain viimeiset 10v katkaistuna, eli ei välttämättä ole edes luvaton. Lisäksi on vaihdettu ikkunoita erilaisiksi ja kokoisiksi, vaihdettu talon ulkoväri (sellaiseksi kuin se oli 100v sitten) ja laitettu ilmalämpöpumppu. Lisäksi talon ulkomitat saattoi vähän muuttua remontissa.

Tästä vaan ei ole mitään piirustuksia alunperinkään olemassa, niin ei kukaan tiedä onko jotain muuttunut vai ei. Maalla asutaan.

Vierailija
18/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein uima-altaan biljardihuoneeseen, alakerran naapuri vähän valitti kun on varmaan joku kommunisti joka luulee omistavansa asuntoni. Sen lisäksi jatkoin parveketta trukkilavoilla, mutta isännöitsijä pikkumaisuuttaan puuttui siihenkin.

Vierailija
19/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai avokuisti vai seinien siirtäminen? Joskus tarkastajat kiertelee, ja naapuri voi olla pirullinen.

En tosin ymmärrä tänäkään päivänä miten minun naapuri teki kahden metrin päähän rajasta lisävaraston. Silloin olin ulkomailla töissä.

Se purkaa sen omalla kustannuksellaan jos sinussa on vähääkään miestä.

Vierailija
20/20 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu valvojasta ja vakuutusyhtiöltä et saa senttiäkään. Vankilaan et toki joudu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan