Käsittämätöntä käyttäytymistä junassa!
Näköjään osa ihmisistä ei yhtään ajattele muita.
Tulin tänään junalla Helsingistä pohjoiseen. Tampereella kaksi (puheiden mukaan opettajaa tulossa koulutus tms. päiville tännepäin) ottivat paikkansa ja suureen ääneen puhuivat lähtevänsä läppäreiden kanssa ravintolavaunuun.
Lähdin itse ehkä tunnin päästä tästä ravintolavaunuun ajatuksenani syödä jotain, tai ainakin käydä kahvilla. Eipä ollut tilaa mihin istua. Nämä opettajat istuivat viinilasiensa kanssa edelleen siellä. Päätin ottaa kahvin mukaan.
Vähän ennen määränpäätä nämä naiset ilmestyivät omille paikoilleen. Eli olivat viettäneet ainakin 3t siellä ravintolavaunussa, eväten joiltakin kanssamatkustajilta paikan syödä rauhassa.
Olenko ainut kenen mielestä tuo ei ole oikein?
Kommentit (54)
Tähän aikaan vuodesta opettajat mitään kouluttaudu.
Toisekseen ei olisi tullut mieleenkään, ettei ravintolavaunussa saa istua vaikka koko matkaa.
Kuka hitto niitä einespullia edes söisi?
Ravintolavaunu on aina ollut paikka, jossa urpot vetävät kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista en itsekään tajua, etenkin, kun junassa saa juoda alkoholia myös omalta paikalta ja usein läppärillekin on tilaa, kun avaa sen edessä olevan istuimen selkänojassa olevan tarjottimen. On myös latauspistoke läppäriä varten. Ja sitten on erillisiä läppäripaikkoja.
(ja jos junassa on vapaita paikkoja ja joku jolla ei istumapaikkaa, niin sille vapaalle paikalle voi ihan hyvin istua. Kun istumapaikan haltija tulee takaisin, hän varmasti pyytää sitten siirtymään)
Ei saa juoda,ainoastaan ravintolavaunun yläkerrassa
useaan kertaan olen matkustanut junassa, jossa on erikseen kuulutettu, että voi nauttia oluesta vaikka omalta paikalta käsin, kohta tulee ravintolaärry, jossa myydään myös olutta.
Toki kyetään ja usein tehdäänkin, mutta joskus on mukava juoda viiniä ja kehitellä pieni hiprakka. Ja sen olen tehnyt muidenkin maiden junissa kuin Suomessa, ei meillä mitenkään poikkeuksellisia olla sen suhteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että täytyy kyllä olla melkoisesti ylimääräistä rahaa, jos on mahdollista joitain viinilasillisia tilata junassa.
Ei se nyt niin hirveän kallista ole, kun ei ole mitään rahaa vinkuvia alaikäisiä elättejä kotona tilaa viemässä.
Täysi-ikäiset elätit tulisivat halvemmaksi?
Lopeta jo se opettajatrollaus, olet säälittävä hullu.
Vierailija kirjoitti:
Junassa ei saa juoda alkoholia muualla kuin ravintolavaunussa ja intercityissä ravintolavaunun yläkerrassa omalla paikalla. Ravintolavaunu on ravintola, siellä saa istua ja nauttia ruuista ja juomista vaikka koko matkan.
Itse olen joskus varannut lisämaksullisen paikan ravintolavaunun yläkerrasta. Silloin, kun juhlafiiliksellä kaverin kanssa matkalla. Jos taas olen varannut tavallisen paikan ja yritän ravintolavaunuun, enkä sinne mahdu, niin ei kyllä ole tullut mieleenkään muita matkustajia siitä käydä syyttämään.
Viimeksi makustin junalla viime vuoden lopulla. Kuulutettiin ystävällisesti muistutus matkustajille, että tässä junassa saa nauttia myös alkoholipitoisia juomia omalla paikallaan.
Sen verran täytyy kertoa, että olen muutaman kerran joutunut opettajaporukan ympäröimäksi junassa ihan omalla paikallani. Ja kyllä siinä on juttua riittänyt ja niin, että varmaan on muutkin kuulleet. Ei sillä, ihan mielenkiintoista se oli perehtyä opetusalan ihmeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta opettajat mitään kouluttaudu.
Toisekseen ei olisi tullut mieleenkään, ettei ravintolavaunussa saa istua vaikka koko matkaa.
Kuka hitto niitä einespullia edes söisi?
Ravintolavaunu on aina ollut paikka, jossa urpot vetävät kaljaa.
niillä on koulutustapahtumia koko kesäkauden ajan. kuka menee minnekin, pakko käydä jossain
Miksi ei saisi istua ravintolavaunussa juomansa kanssa?
Tämä on vaan osoitus nykyihmisen täydellisestä itsekkyydestä. Minäminäminä ja minun tarpeeni.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kai pitkän matkan juna. Paikat on varattu ja maksettu
Tavallisen vaunun paikka kuuluu lipun hintaan, siitä ei siis erikseen makseta. Hytit ja ekstravaunujen paikat ovat maksullisia.
Ihan samalla lailla ravintolavaunussa saa istua viiniä litkimässä useamman tunnin kuin käydä syömässä. Kolmeen tuntiin juo ainakin kolme lasia viiniä, mitähän ne siellä maksaa, olisko jotain 10€/kpl. Nykyään ei juuri tuu missään alkoholia juotua, mutta kultaisella 80-luvulla saattoi mennä opiskelupaikkakunnalta kotiin koko junamatka (6h) kaljaa litkien. Hädin tuskin pääsi ulos junasta. Voi nuoruus.
En voi ymmärtää miten kenenkään päähän pälkähtää juoda tuntikausia junassa. Käykö mielessä että joku muukin ehkä haluaisi ottaa lasillisen tai kaksi? Tai syödä ihan oikean pöydän ääressä?
Matkustan junassa säännöllisesti puolta Suomea edestakaisin. Ravintolavaunu on maksaville asiakkaille, ihan sama tilataanko sieltä ruokaa, kaljaa tai viiniä, maksavat asiakkaat saa siellä istua nauttimassa maksamistaan antimista. Ja kuten täällä on todettukin, alkoholit vain siellä anniskelualueella joka ainakin minun käyttämälläni reitillä on vain se ravintolavaunu eli ei niillä ole muuta vaihtoehtoa kuin juoda siellä ravintolassa. Ja se on tosiaan ravintola, ihan niin kuin missä tahansa muuallakin. Ei siellä mitata minkä verran kukakin saa juoda tai syödä, se on bisnestä VR:lle siinä missä lipunmyyntikin.
Se mitä mä en ymmärrä enkä hyväksy, on ne matkustajat jotka tulee kimpsuineen ja kampsuineen sinne ravintolavaunuun, levittäytyy mukavasti vieden jopa useamman ihmisen paikan eivätkä osta sieltä mitään. Joskus henkilökunta sanoo asiasta, viimeisimmällä reissullani ei sanonut, mitä kovasti ihmettelin. Muutamakin luultavasti potentiaalinen maksava asiakas kävi kääntymässä pois kun ei ollut tilaa. Kolme ihmistä istui tällä tavalla leveästi kamoineen. Itse sain tilaa istua haarukoineni ja veitsineni kun ystävällinen kanssamatkustaja siirtyi tuoppinsa kanssa seisomapaikalle. Nämä ravintolavaunupummit ei liikauttaneet persaustaan mihinkään suuntaan, katsoivat vain ilmeettömästi.
sanos muuta