Käsittämätöntä käyttäytymistä junassa!
Näköjään osa ihmisistä ei yhtään ajattele muita.
Tulin tänään junalla Helsingistä pohjoiseen. Tampereella kaksi (puheiden mukaan opettajaa tulossa koulutus tms. päiville tännepäin) ottivat paikkansa ja suureen ääneen puhuivat lähtevänsä läppäreiden kanssa ravintolavaunuun.
Lähdin itse ehkä tunnin päästä tästä ravintolavaunuun ajatuksenani syödä jotain, tai ainakin käydä kahvilla. Eipä ollut tilaa mihin istua. Nämä opettajat istuivat viinilasiensa kanssa edelleen siellä. Päätin ottaa kahvin mukaan.
Vähän ennen määränpäätä nämä naiset ilmestyivät omille paikoilleen. Eli olivat viettäneet ainakin 3t siellä ravintolavaunussa, eväten joiltakin kanssamatkustajilta paikan syödä rauhassa.
Olenko ainut kenen mielestä tuo ei ole oikein?
Kommentit (54)
No missä niiden olisi pitänyt ne viinit lipittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista en itsekään tajua, etenkin, kun junassa saa juoda alkoholia myös omalta paikalta ja usein läppärillekin on tilaa, kun avaa sen edessä olevan istuimen selkänojassa olevan tarjottimen. On myös latauspistoke läppäriä varten. Ja sitten on erillisiä läppäripaikkoja.
(ja jos junassa on vapaita paikkoja ja joku jolla ei istumapaikkaa, niin sille vapaalle paikalle voi ihan hyvin istua. Kun istumapaikan haltija tulee takaisin, hän varmasti pyytää sitten siirtymään)
Ei saa juoda,ainoastaan ravintolavaunun yläkerrassa
useaan kertaan olen matkustanut junassa, jossa on erikseen kuulutettu, että voi nauttia oluesta vaikka omalta paikalta käsin, kohta tulee ravintolaärry, jossa myydään myös olutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ravintolaa ole rajattu vain ruokailijoille, viinin lipittäminen on ihan relevantti syy istua siellä
Får man ens avlägsna sig med sitt vin från utskänkningsområdet i Finland?
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan matkustan pitkiä matkoja junassa. Ei tulisi mieleenikään varata ravintolavaunun pöytää tunneiksi.
Yleensä junassa on myös muita ihmisiä (joskus jopa satoja) jotka ehkä haluavat tulla syömään.
Sen ruuan voi syödä myös siellä omalla paikalla.
Matkustan ehkä kerran vuodessa junassa, mutta viimeksi VR-sovelluksen kautta pystyi tilaamaan (ja maksamaan) juotavaa/ruokaa (alkoholista en ole varma) niin että ne toimitettiin suoraan omalle paikalle.
Äärimmäisen itsekästä. Olen muutaman kerran joutunut mainitsemaan ravintolavaunussa kaljotteleville, että siirtyisivät omille paikoilleen. Mutta röyhkeyden huippuna ei evääkäön liikuteta ja kaljottelu jatkuu
Miten nämä kaksi viininlipittäjää on tässä keskiössä? Muut paikat sitten ilmeisesti vapautui, kun kukaan muu ei muuta kuin nopsaan tyydytti nälkänsä ja janonsa. Miksi sun olisi just näiden viininlipittäjien paikalle päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista en itsekään tajua, etenkin, kun junassa saa juoda alkoholia myös omalta paikalta ja usein läppärillekin on tilaa, kun avaa sen edessä olevan istuimen selkänojassa olevan tarjottimen. On myös latauspistoke läppäriä varten. Ja sitten on erillisiä läppäripaikkoja.
(ja jos junassa on vapaita paikkoja ja joku jolla ei istumapaikkaa, niin sille vapaalle paikalle voi ihan hyvin istua. Kun istumapaikan haltija tulee takaisin, hän varmasti pyytää sitten siirtymään)
useaan kertaan olen matkustanut junassa, jossa on erikseen kuulutettu, että voi nauttia oluesta vaikka omalta paikalta käsin, kohta tulee ravintolaärry, jossa myydään myös olutta.
Taitaa olla niitä junia joissa ei ole varsinaista ravintolavaunua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junaan voi ottaa kahvia omaa termariin.
Tässä yksi junan viinilipittäjä paikalla 😆
Mä otan junaan oman viinipullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vastaan itselleni, kun jäin googlaamaan: Jos junassa on myyntikärry niin silloin koko juna on aniskelualue ja saa sitten juoda vaikka vessassa, jos siitä tykkää. Jos on ravintolavaunu, niin sitten vain se on annisekelualue, tai ravintolavaunun yläpuolinen vaunu.
jäin nyt miettimään, että toisinaan junassa on molemmat: sekä kärry kulkee, että on myös ravintolavaunu, joten silloinkin taitaa koko juna olla anniskelualue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Kuopijosta piäkaupunkiin matkatessa on ravintolavaunu ja voip tilata myös omalle paikalle naatintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämäkin kansa. Yhtä junamatkaa ei kyetä tekemään ilman viinaa.
Tulee hyviä muistoja ravintolavaunuista kun oli vielä tupakkihuoneet junissa. Tuli juteltua ihmisten kanssa ja matka sujui nopeammin. Nykyään vaan pitää jurottaa hiljaa paikoillansa koko tylsä matka.
Mietin, että täytyy kyllä olla melkoisesti ylimääräistä rahaa, jos on mahdollista joitain viinilasillisia tilata junassa.
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä perseilyä. Ja jos vielä olivat olevinaan opettajia🧐
Nehän juuri onkin valtansa sokaisemia.
Mikä ihmeen ketju tämä on. Ai saakeli olisin kironnut kun ne olisivat koko matkan kälättäneet paikoillaan perusvaunussa koko tuon ajan :D
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että täytyy kyllä olla melkoisesti ylimääräistä rahaa, jos on mahdollista joitain viinilasillisia tilata junassa.
Ei se nyt niin hirveän kallista ole, kun ei ole mitään rahaa vinkuvia alaikäisiä elättejä kotona tilaa viemässä.
Oman kokemukseni perusteella koulutusmatkalla olevat opetusalan ihmiset ovat varsin puheliasta porukkaa, toisinaan äänekästäkin. Sattunut kohdalle lukuisia kertoja. Ehkäpä he ajattelivat, että ovat kohteliaita, kun menevät juttelemaan toisaalle.
Kuten moni on jo todennutkin, ruokaa voi tilata omalle paikalle.
Junassa ei saa juoda alkoholia muualla kuin ravintolavaunussa ja intercityissä ravintolavaunun yläkerrassa omalla paikalla. Ravintolavaunu on ravintola, siellä saa istua ja nauttia ruuista ja juomista vaikka koko matkan.
Itse olen joskus varannut lisämaksullisen paikan ravintolavaunun yläkerrasta. Silloin, kun juhlafiiliksellä kaverin kanssa matkalla. Jos taas olen varannut tavallisen paikan ja yritän ravintolavaunuun, enkä sinne mahdu, niin ei kyllä ole tullut mieleenkään muita matkustajia siitä käydä syyttämään.