Lapsiperhe, joka ei pääse mökille
Onko Suomessa olemassa perheitä, jotka eivät ikinä pääse mökille? Eli jos ei ole omaa niin eivät pääse edes ystävien tai sukulaisten luokse edes 1 päiväksi viettämään kesäpäivää? Jos tällaisia löytyy, niin miten näin voi olla? Ja eikö muka ole rahaa vuokrata sellaista edes yhdeksi päiväksi?
Järkytyin kun ystäväni kertoi, että heidän mökillä kävi viime viikonloppuna syömässä ja uimassa perhe, jossa 2 teini-ikäistä lasta ja olivat ensimmäistä kertaa mökillä. Eivät kuulemma olleet aiemmin ollut rantasaunassa tai hypännyt laiturilta veteen löylyttelyn välissä.
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan mökkiä kiitos. Meillä on moottorivene. Kesän reitti on Helsingistä Turun saariston kautta Ahvenanmaalle, sieltä Tukolman saaristoon, Visby, Kalmar, Kööpenhamina ja Göteborg. En malta odottaa. Merellä on ihanaa, ei hyttysiä tai tukalaa hellettä.
Moottoriveneellä matkustat Ahvenanmaalle ja Ruotsiin? Onko hotellit jo varattu? Kun mikään mökki ei kelpaa saaristossa, niin ajattelin vaan.
Tarpeeksi iso vene niin mahtuu elämään siellä. Luuletko että esimerkiksi Atlantin yli purjehtivat johonkin hotelliin menee yöksi?
Vierailija kirjoitti:
Olihan se ihan kivaa kun saatiin olla aina 1 viikko omalla porukalla isovanhempien mökillä. Mutta se viikko riitti kun oli niin paljon muutakin kesähommaa ja reissua. Nyt kun lapset ovat jo aikuisia ja omillaan niin mökki vuokrataan jos on mökkifiilis tai asuntoauto ettei tarvitse jumittaa yhdessä paikassa. Tai etelän takuuvarmaan aurinkoon. Ihanaa kun on valinnanvaraa eikä työleiriä missään. Kotikin on keskustaneliö omalla terassilla.
Meillä taas on sijoitusmökki, jota vuokrataan. Toki ollaan itse koko elokuu mökillä mutta muuten niin tuottaa meille rahaa, jolla turvataan hyvä elintaso. En pidä meidän mökkiä minään työleirinä, miksi siellä pitäisi koko ajan jotain rempata? On palkattu tuttu hoitamaan loppusiivoukset ja antamaan avaimet. Asuntoauto+telttaelämä ei sovi meille ollenkaan, kokeiltu on ulkomailla. Italiassa ja Espanjassa on myös puolison vanhempien kakkoskodit niin siellä tulee myös käytyä joka vuosi lasten kanssa. Talvella käytiin Thaimaassa 3 viikkoa.
"Pääse mökille" olisi meidän perheen tapauksessa ennemminkin "joudu mökille".
Ei meillä kukaan tuommoisesta nauti.
Mökkielämä tekee lapsille todella hyvää ja säälin kyllä lapsia, jotka eivät ole saaneet lapsuudessaan mökkeillä. Se näkyy ihmisestä kyllä. Mökillä ei nykyään olla itikoiden syötävänä ulkohuussissa, aika kaukaa haettua, vaan mökit ovat paljolti asiallisesti varusteltuja.
Enpä ole ikinä kyllä yöpynyt missään suuressa moottoriveneessä. Olisko kyseessä kuitenkin jahti tai laiva? Purjeveneessä olen kyllä yöpynyt.
No just se, että kaikki eivät "edes vuokraa" tarkoittaa, ettei kaikkia mökkeily kiinnosta. Ja itse mökin omistavana pakko sanoa, että EN todellakaan kaipaa mökille mitään ystäväperheitä tulemaan pariksi päiväksi "nauttimaan mökkeilystä". Mulle mökillä olon pointti on just se, että saa olla siellä itsekseen, ja olisi todella ärsyttävää toimia muille hotellina.
Kyllä ainakin meidän suvussa ja kaikkien kavereiden perheessä tai suvussa on mökkejä. Hyvin harva suomalainen on oikeasti toimeentulotukea hakeva erakko, jolla ei ole säästöjä eikä sukua tai ystäviä. Kerran kesässä mökkireissu on ihan must ja vuoden kohokohta. Ihan eri kun Lapin afterski -mökkeilyt, jotka ei enää edes kauheasti jaksa innostaa. Kotonakin voi hiihtää ja juoda kaljaa. Mutta aurinkoisena päivä rantasauna ja laiturilta veteen hyppääminen on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mökki on suomalaisille niin tärkeä ja pyhä asia? Sijaitsee usein jossain huitsin kuusessa ja on työleiri. Etenkin perheen naispuolinen stressaa jo puoli vuotta ennen kesää sitä, mitä kaikkea mökillä on tehtävä ja sinne nimenomaan PITÄÄ mennä.
Mökkeily on niin mennyttä maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
No just se, että kaikki eivät "edes vuokraa" tarkoittaa, ettei kaikkia mökkeily kiinnosta. Ja itse mökin omistavana pakko sanoa, että EN todellakaan kaipaa mökille mitään ystäväperheitä tulemaan pariksi päiväksi "nauttimaan mökkeilystä". Mulle mökillä olon pointti on just se, että saa olla siellä itsekseen, ja olisi todella ärsyttävää toimia muille hotellina.
Minä otan mielelläni lapsen kaverit ja ystäväperheet yökylään mökille. Vinkkaan vain etukäteen, että ottaa omat lakanat ja ruokaa ja juomaa mukaan. Mikä tässä on ongelma? Kyllä mielummin saunon, syön ja uin porukassa kuin yksin tai lapset riitelisivät keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Alisuoriutuminen kelpaa kohta irtisanomisperusteeksi.
Lapsiperhe ei saa toimeentulotukea ruokaan, jos omistaa kesämökin.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Ei kukaan ole niin hölmö että kutsuu itsensä toisen mökille vieraaksi ja luulee olevansa ilmaiseksi hotellissa. Tietenkin omat lakanat ja pyyhkeet mukaan ruokien ja juomien kanssa. En ole kuullut koskaan, että joku tuli viikon mökkilomalle pelkät shortsit jalassa ja autonavaimet kädessä. Itse ainakin tykkään pakata auton aina täyteen ja ostaa monta muovipussillista grilliherkkuja ja valmissalaatteja ja toki monta pulloa kuohuvaa Alkosta sekä tuliaisviinipullo emännälle ja lapsille karkkia ja joku uusi kesälelu esim. Vesipyssyllä, tikkataulu, uimavälineitä ja vihdat saunaan ja muuta pientä kivaa. Ja tietenkin monta rasiaa tuoreita mansikoita ja monta pussia herneitä.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää mökki on suomalaisille niin tärkeä ja pyhä asia? Sijaitsee usein jossain huitsin kuusessa ja on työleiri. Etenkin perheen naispuolinen stressaa jo puoli vuotta ennen kesää sitä, mitä kaikkea mökillä on tehtävä ja sinne nimenomaan PITÄÄ mennä.
Mökkeily on niin mennyttä maailmaa.
Juuri päin vastoin. Mökki on omaa tilaa ja luonnonrauhaa, mikä on maailmalla harvojen luksusta. Kaikki haluaa oman kesäasunnon, mieluiten kauniilla maisemilla ja puhtaalla ympäristöllä.
Emme ole kesämökki-ihmisiä, kun omakotitalomme on lähellä merta (ei ihan sentään merenrannalla) ja viihdymme kesällä ihan omassa, kauniissa pihapiirissämme.
Saamme toistuvasti kutsuja kesämökeille, mutta aina on pakko keksiä joitain syitä, miksi emme pääse tulemaan. Käymme mielellämme sukulaisilla ja ystävillä kylässä, mutta emme heidän kesämökeillään.
Mitenköhän tämän uskaltaisi kertoa heille suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan mielelläni lapsen kaverit ja ystäväperheet yökylään mökille. Vinkkaan vain etukäteen, että ottaa omat lakanat ja ruokaa ja juomaa mukaan. Mikä tässä on ongelma? Kyllä mielummin saunon, syön ja uin porukassa kuin yksin tai lapset riitelisivät keskenään.
Minä taas nautin molemmista. On kiva kun joku käy ja on kivaa olla myös yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alisuoriutuminen kelpaa kohta irtisanomisperusteeksi.
Lapsiperhe ei saa toimeentulotukea ruokaan, jos omistaa kesämökin.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
itse antaisin alisuorittajalle saman tien potkut yrityksestäni. Jos yritys ei tuota tarpeeksi ka syynä työntekijän epäpätevyys tai laiskuus tai sairaus niin todellakin annan potkut ja hankin samalla palkalla paremman työntekijän. Hön voi sitten ihan yksinään perustaa sen oman hyväntekeväisyys-yrityksen, jonne itse palkkaa huonoja ja laiskoja työntekijöitä. Kyllä huonosti on asiat ellei ole säästöön saanut rahaa ja joutuu koko elämänsä kituuttamaan 595€:lla ja asua jossain pikkupaikkakunnalla soluasunnossa tai teltassa järven rannalla. Melkein muuttaisin jo jonnekin Aasiaan missä tolla eläis ihan hyvin. Turha jäädä Suomeen kitumaan jos töitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mökkielämä tekee lapsille todella hyvää ja säälin kyllä lapsia, jotka eivät ole saaneet lapsuudessaan mökkeillä. Se näkyy ihmisestä kyllä. Mökillä ei nykyään olla itikoiden syötävänä ulkohuussissa, aika kaukaa haettua, vaan mökit ovat paljolti asiallisesti varusteltuja.
Miten se näkyy ihmisestä jos ei mökkeile?
Vanhempani eivät olleet mökki-ihmisiä ja kävin mökillä ekaa kertaa vasta 12-vuotiaana kummien kanssa. En ollut tottunut mökkeilyyn, joten minua häiritsi sääskien ja paarmojen paljous, puucee, television puute sekä se, ettei ollut juoksevaa vettä. Oli mökillä pari päivää ihan kiva uida, mutta sen jälkeen tuli tylsää enkä olisi viikkoa viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Emme ole kesämökki-ihmisiä, kun omakotitalomme on lähellä merta (ei ihan sentään merenrannalla) ja viihdymme kesällä ihan omassa, kauniissa pihapiirissämme.
Saamme toistuvasti kutsuja kesämökeille, mutta aina on pakko keksiä joitain syitä, miksi emme pääse tulemaan. Käymme mielellämme sukulaisilla ja ystävillä kylässä, mutta emme heidän kesämökeillään.
Mitenköhän tämän uskaltaisi kertoa heille suoraan?
Kyllä itse nautin ainakin enemmän järvimaiseman katselusta kahvipöydässä puutarhassa kuin jonkun kämäsen keittiön tapetteja katsellessa kaupunkikolmiossa. Tädillä onneksi 2 vuokramökkiä oman omakotitalonsa ja mökkinsä lisäksi, niin siellä saadaan viettää paljon aikaa. Joko heidän kanssaan heidän mökillä tai omassa seurueessa vuokramökissä. Toki silloinkin tulevat seurustelemaan ja uimaan kanssamme. En edes muista minä vuonna olisin käynyt heidän omakotitalossa. Ei se kiinnosta ollenkaan vaikka onkin mökeistä parin kilometrin päässä. Ja tottakai otetaan omat lakanat ja ruoat mukaan. Miksi oletettaisiin, että joku on täyttänyt jääkaapin just meidän ruoilla? Tietenkin ostetaan sellaista ruokaa ja julmaa mistä itse tykätään. Ei esimerkiksi syödä ollenkaan punaista lihaa, hedelmiä tai juoda mehuja. Mutta maustamatonta jogurttia pitää olla aina jääkaapissa ja leipäjuustoa.