Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe, joka ei pääse mökille

Vierailija
08.06.2025 |

Onko Suomessa olemassa perheitä, jotka eivät ikinä pääse mökille? Eli jos ei ole omaa niin eivät pääse edes ystävien tai sukulaisten luokse edes 1 päiväksi viettämään kesäpäivää? Jos tällaisia löytyy, niin miten näin voi olla? Ja eikö muka ole rahaa vuokrata sellaista edes yhdeksi päiväksi?

Järkytyin kun ystäväni kertoi, että heidän mökillä kävi viime viikonloppuna syömässä ja uimassa perhe, jossa 2 teini-ikäistä lasta ja olivat ensimmäistä kertaa mökillä. Eivät kuulemma olleet aiemmin ollut rantasaunassa tai hypännyt laiturilta veteen löylyttelyn välissä.

Kommentit (234)

Vierailija
161/234 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta yleensä ulkomaille perheen kanssa. Juuri tällä hetkellä ollaan Monacossa. 

Mökillä lapset eivät ole olleet koskaan, itsekkin viimeksi noin 35 vuotta sitten. 

Vierailija
162/234 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääsin" mökille ensimmäistä kertaa aikuisena ja kiitän onneani, etteivät vanhempani olleet mökki-ihmisiä. 

Arvostan suihkua, vesivessaa, sähköjä yms. nyt paljon enemmän, enkä ymmärrä kenen mielestä itsekidutus, jota mökkeilyksi kutsutaan on nautinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/234 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuo potkulakihullu tunkea vaikka kokonaisen lauantaimakkaran perseeseensä??

Vierailija
164/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pääsin" mökille ensimmäistä kertaa aikuisena ja kiitän onneani, etteivät vanhempani olleet mökki-ihmisiä. 

Arvostan suihkua, vesivessaa, sähköjä yms. nyt paljon enemmän, enkä ymmärrä kenen mielestä itsekidutus, jota mökkeilyksi kutsutaan on nautinto.

Miksi olet aikuisena päättänyt mennä jonnekin keskitysleirille? Itse ainakin vuokraan aina 5 tähden mökkejä ja suvussa myös sellaisia, joita on mahdollisuus perheen kanssa käyttää. Kaveriporukan kanssa siis vuokrataan noita luksusmökkejä. Ei haluta todellakaan mennä kököttämään metsän keskelle vaan harrastamaan vesiurheilujuttuja kuten jet skitä ja vesihiihtoa ja purjehdusta ja kalastusta yms. Sen kesäviikon aikana. Keittiön pitää olla myös iso ja uusi ja jääkaappeja pitää olla useampia yms. Useampi sisävessa. Ihan oma valinta jos menee johonkin ihme ulkohuussi-hökkeliin aikaa viettämään ja sitten valitetaan :D

Vierailija
165/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä. Itse olen 63-vuotias, enkä koskaan ole käynyt kenenkään kesämökillä. Omaa en ole halunnut.

Vierailija
166/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on parasta. Ei mikään moottoriveneily tai Monacon hotelli ja alumiiniputkessa sinne suhaaminen korvaa aitoa luontoelämystä rantamökillä.

Vierailija
167/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet aikuisena päättänyt mennä jonnekin keskitysleirille? Itse ainakin vuokraan aina 5 tähden mökkejä ja suvussa myös sellaisia, joita on mahdollisuus perheen kanssa käyttää. Kaveriporukan kanssa siis vuokrataan noita luksusmökkejä. Ei haluta todellakaan mennä kököttämään metsän keskelle vaan harrastamaan vesiurheilujuttuja kuten jet skitä ja vesihiihtoa ja purjehdusta ja kalastusta yms. Sen kesäviikon aikana. Keittiön pitää olla myös iso ja uusi ja jääkaappeja pitää olla useampia yms. Useampi sisävessa. Ihan oma valinta jos menee johonkin ihme ulkohuussi-hökkeliin aikaa viettämään ja si

Nuo harrastuksesi vasta kidutusta ovatkin, ei kiitos ja hyi hel vetti sentään.

Vierailija
168/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon viettänyt koko lapsuuden kesät mökillä. Välillä myös hiihtolomat yms. Siinä 18v täytettyä tuli otettua vähän vapautta mökkeilystä mutta kyllä sitten taas nyt perheellisenä on ihan parasta rashautua lasten kanssa mökille edes kesäisin, muutamaksi viikoksi. Meillä suvun yhteinen mökki niin ei kenellekään liiaksi työtä. 

Vierailija
169/234 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole ikinä käynyt mökillä, jossa ei olisi sähköjä tai juoksevaa vettä. Saatika sisävessaa ja suihkua. Ja tosiaan olen ollut varmasti yli 10 eri kaverin/sululaisen mökillä. Aika köyhissä piireissä on joku joutunut kasvamaan jos pitää retkeilymajoja vapaa-ajan perhemökkeinä, puhutaan tosiaan 2020-luvusta, ei mistään sotavuosista 1940.

Minä taas olen ollut varmaan 25 eri mökillä, eikä missään niistä ole ollut sisävessaa tai suihkua. Aika harvassa on ollut juoksevaa vettä.

Vierailija
170/234 |
13.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä pikkasen rantaviivaa upean, ison,kalaisan ja puhtaan järven rannalla mutta ei ajatustakaan, että rakennettaisi sinne mökki! 

Mökin saisi vielä sellaiseen paikkaan, josta näkymät olalaa!

Suomessa on niin upeita yleisiä uimapaikkoja ilman lisätyötä, joten menkää niihin kuten mekin! On omasta laiskuudesta kiinni jos ei kykene!!

Vierailija
171/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole ikinä käynyt mökillä, jossa ei olisi sähköjä tai juoksevaa vettä. Saatika sisävessaa ja suihkua. Ja tosiaan olen ollut varmasti yli 10 eri kaverin/sululaisen mökillä. Aika köyhissä piireissä on joku joutunut kasvamaan jos pitää retkeilymajoja vapaa-ajan perhemökkeinä, puhutaan tosiaan 2020-luvusta, ei mistään sotavuosista 1940.

Minä taas olen ollut varmaan 25 eri mökillä, eikä missään niistä ole ollut sisävessaa tai suihkua. Aika harvassa on ollut juoksevaa vettä.

Miksi käyt alkeellisiasa paikoissa? Onko sinulla vielä Nokian 3310 puhelinkin? Tosi outoa jos ei halua elämäänsä mitään kivaa vaan haluaa elää jossain spurgu-olosuhteissa

Vierailija
172/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä. Itse olen 63-vuotias, enkä koskaan ole käynyt kenenkään kesämökillä. Omaa en ole halunnut.

Harmillista jos jollain on aukko maailmankuvassa. Jos et ole kesämökillä ikinä käynyt eikä sinulla ole edes omaa. Meidän lapset on pienestä alkaen halunnut aina mökille. Meillä siis myös kakkosasunto Espanjassa mutta haluavat enemmän saaristoon. Ja on kyllä sähköt, vedet ja vessat myös mökillä :D Telttailu on eri asia.

Vierailija
173/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en puolestaan ymmärrä että miksi kukaan edes rakentaa vessattoman mökin? Kai sitä voi sit puistossakin tai takapihalla nukkua ilmaiseksikin. Lapsena uiminen ja saunominen oli parasta ja kiireetön elämänrytmi. Aikuisena olen rakastunut sienestykseen ja kalastukseen. Toki käyn myös lähipaikan lavatansseissa. Lähes joka viikonloppu joku läheinen tulee meille mökille saunomaan ja yökyläilemään. En voisi kuvitella elämää ilman mökkiä.

Vierailija
174/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkusta yleensä ulkomaille perheen kanssa. Juuri tällä hetkellä ollaan Monacossa. 

Mökillä lapset eivät ole olleet koskaan, itsekkin viimeksi noin 35 vuotta sitten. 

Mekin oltiin perheen kanssa just 1kk Monacossa. Mutta kyllä meillä on ihan hieno perintömökki myös, jossa lapset tykkäävät olla. Molemmat vanhemmat tekevät etätöitä niin onnistuu matkustelu ja mökillä olo myös. Nuoriso ei halua edes mopoja, että kotoota pääsisi uimarannalle mutta mökillä saa sitten uida. Mökillä sama varustetaso kuin kotona, mutta paljon isompi piha jossa myös jättitramppa ja grillauskota yms. Paljon syödään kalaa, ihan itsepyydettyjä siikoja, kuhia, ahvenfileitä ja haukilihapyöryköitä. Lohi ostetaan kaupasta ja itsetehdään loimulohta. Makkaraa ei meillä oikein kukaan syö, mutta aina sitä mökillä myös varalla jos vieraita tulee. Paljon tehdään pastasalaatteja kans kesällä. Lapset käy polkupyörillä kylän jätskikiskalla 3 km päässä. En halua viettää koko kesää kaupungissa.

Vierailija
175/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ihan kivaa kun saatiin olla aina 1 viikko omalla porukalla isovanhempien mökillä. Mutta se viikko riitti kun oli niin paljon muutakin kesähommaa ja reissua. Nyt kun lapset ovat jo aikuisia ja omillaan niin mökki vuokrataan jos on mökkifiilis tai asuntoauto ettei tarvitse jumittaa yhdessä paikassa. Tai etelän takuuvarmaan aurinkoon. Ihanaa kun on valinnanvaraa eikä työleiriä missään. Kotikin on keskustaneliö omalla terassilla.

Vierailija
176/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet aikuisena päättänyt mennä jonnekin keskitysleirille? Itse ainakin vuokraan aina 5 tähden mökkejä ja suvussa myös sellaisia, joita on mahdollisuus perheen kanssa käyttää. Kaveriporukan kanssa siis vuokrataan noita luksusmökkejä. Ei haluta todellakaan mennä kököttämään metsän keskelle vaan harrastamaan vesiurheilujuttuja kuten jet skitä ja vesihiihtoa ja purjehdusta ja kalastusta yms. Sen kesäviikon aikana. Keittiön pitää olla myös iso ja uusi ja jääkaappeja pitää olla useampia yms. Useampi sisävessa. Ihan oma valinta jos menee johonkin

Mökkinaapureiden painajainen on tämä porukka. 

Vierailija
177/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa jos 10-vuotiaana ei ole vielä päässyt mökille. Jotain on vanhemmat tehnyt väärin. Ehkä ovat liian köyhiä tai itsekkäitä, kun ei kiinnosta tarkota elämyksiä lapsilleen. Meilläkin matkustellaan ulkomailla mutta lapset haluavat enemmän olla mökillä. Siellä kans vietettiin meidän ihanat kesähäät 100 läheisen ihmisen kesken. Lapset 3v, 6v. Ja 12v. Pari sijoituskämppää löytyy myös eikä ole velkaa.

Vierailija
178/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tää mökki on suomalaisille niin tärkeä ja pyhä asia? Sijaitsee usein jossain huitsin kuusessa ja on työleiri. Etenkin perheen naispuolinen stressaa jo puoli vuotta ennen kesää sitä, mitä kaikkea mökillä on tehtävä ja sinne nimenomaan PITÄÄ mennä.

Meillä on iso mökki ja oma ranta yms. Ja sinne mennään melkein joka viikonloppu nimenomaan rentoutumaan. On 90km kotoota. Siellä lähtöään riippukeinussa ja saunotaan ja ongitaan. Mäkille otetaan valmista ruokaa jääkaapista tai pakastejuttuja ja leipää. Kalat grillataan grillikatoksessa. Pyykit otetaan kotiin ni ne peseytyy samalla arkipyhinä kanssa viikolla. Viikonloput on nimenomaan rentoutumista mökillä. Ei kotona voi samalla lailla rentoutua kun koko ajan on siivottavaa. Toki mökillä voi tehdä pihatöitä jos haluaa samalla kun sauna lämpiää, mutta ei ole mikään pakko. Mitä ihme tehtävää siellä on enemmän ku

Kirjoittiko tämän joku mies? 

Vierailija
179/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä ei varmasti ole mökkiä eikä hyväpalkkaista työtä tai omaa yritystä. Tuskinpa edes lukuisia läheisiä ystäviä. Kyllä ne tietyt ihmistyypit erottuvat massasta kun kaikki on ikävää eikä mitään pysty tekemään elämässään. Surullisen elämän viettävät jossain vuokrakolmiossaan varmaan olut kädessä. Mutta sitten ei kannata lapsia tehdä. Niitäkin pitäisi pystyä kasvattamaan ja onhan se kovin vaikeaa.

Vierailija
180/234 |
14.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin oltiin perheen kanssa just 1kk Monacossa. Mutta kyllä meillä on ihan hieno perintömökki myös, jossa lapset tykkäävät olla. Molemmat vanhemmat tekevät etätöitä niin onnistuu matkustelu ja mökillä olo myös. Nuoriso ei halua edes mopoja, että kotoota pääsisi uimarannalle mutta mökillä saa sitten uida. Mökillä sama varustetaso kuin kotona, mutta paljon isompi piha jossa myös jättitramppa ja grillauskota yms. Paljon syödään kalaa, ihan itsepyydettyjä siikoja, kuhia, ahvenfileitä ja haukilihapyöryköitä. Lohi ostetaan kaupasta ja itsetehdään loimulohta. Makkaraa ei meillä oikein kukaan syö, mutta aina sitä mökillä myös varalla jos vieraita tulee. Paljon tehdään pastasalaatteja

Kiitos kaikista näistä tiedoista! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme