Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe, joka ei pääse mökille

Vierailija
08.06.2025 |

Onko Suomessa olemassa perheitä, jotka eivät ikinä pääse mökille? Eli jos ei ole omaa niin eivät pääse edes ystävien tai sukulaisten luokse edes 1 päiväksi viettämään kesäpäivää? Jos tällaisia löytyy, niin miten näin voi olla? Ja eikö muka ole rahaa vuokrata sellaista edes yhdeksi päiväksi?

Järkytyin kun ystäväni kertoi, että heidän mökillä kävi viime viikonloppuna syömässä ja uimassa perhe, jossa 2 teini-ikäistä lasta ja olivat ensimmäistä kertaa mökillä. Eivät kuulemma olleet aiemmin ollut rantasaunassa tai hypännyt laiturilta veteen löylyttelyn välissä.

Kommentit (234)

Vierailija
121/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomatulot ei vaikuta ansiosidonnaiseen, mutta työmarkkinatukeen ja uuteen yleistukeen vaikuttaa. 

Eli työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa, mutta jos on pääomatuloja niin saa vielä vähemmän. 

Vierailija
122/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitää päästä kitumaan mökille? Kurjinta, mitä voi olla! Kuvottavaa.

Missä mökillä oot kitunut? Ite just rakennutin mieheni kanssa unelmien mökin ja nyt se on valmis! Vuosi meni odotellessa! Täydellinen on ja kaikki 5 tähden tasoa, mutta toki hinta sen mukainen hihi. Paljon hienompi ja kalliimpi kuin meidän Espoossa oleva 700 000€ arvoinen omakotitalo. Meidän mielipiteet ei tosiaan kohtaa, jos sun kielestä on kurjinta mitä voi olla ja kuvottavaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/234 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ilmeisesti osa porukkaa kuvittelee, että mökki on muutaman miljoonan hintainen talvilämmin talo kaikilla mukavuuksilla.

Todellisuudessa suuri osa mökeistä on sellaisia, ettei niissä ole juoksevaa vettä, viemäriä, sähköä, vessaa tai lämmitysjärjestelmää.

Huussissa käydään kirjaimellisesti pihan perällä, myös pimeinä elokuun iltoina ja öinä, koska huussi vähän haiskahtaa, eikä kukaan halua sitä oleskelualueelle.

Ruokavesi kannetaan kaupungista, ja tiski- sekä saunavesi otetaan järvestä tai merestä. Likavedet kannetaan laskiämpärissä pihalle. Usein myös tiskit hoidetaan pihalla satoi tai paistoi.

Ruokaa laitetaan joko puuhellalla tai sitten mökkiin on investoitu kaasupullo ja pari keittolevyä. Lämmitys hoituu joko puuhellalla tai sitten mökissä on takka tai kakluuni. Kylmemmillä ilmoilla mökki on hyvin kylmä ja kostea, ja kestää tunnin pari, että sen saa lämpimäksi.

Ruoan säilytys on haastavaa, ellei ole rengaskaivoa tai kellaria. Niissä ilma on vähän viileämpää. Lihat ym. pilaantuvat kovin nopeasti helteessä, vaikka mukana olisi kylmälaukku patruunoilla.

Peseytyminen on oma juttunsa. Vesi lämmitetään saunan padassa ja peseytyminen tapahtuu pesuvadissa löylyhuoneessa, koska erillistä pesuhuonetta tai juoksevaa vettä ei ole.

Iltaisin ja sadekelillä koko perhe pakkautuu yhteen pieneen huoneeseen ja istuu kynttilän tai öljylampun valossa ilman telkkaria, matkapuhelinyhteyttä tai muutakaan huvitusta. 

Olisi kiva tietää, kuinka moni mamma todellisuudessa haluaisi pyörittää lapsiperhetaloutta näissä olosuhteissa?

Vierailija
124/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole ikinä käynyt mökillä, jossa ei olisi sähköjä tai juoksevaa vettä. Saatika sisävessaa ja suihkua. Ja tosiaan olen ollut varmasti yli 10 eri kaverin/sululaisen mökillä. Aika köyhissä piireissä on joku joutunut kasvamaan jos pitää retkeilymajoja vapaa-ajan perhemökkeinä, puhutaan tosiaan 2020-luvusta, ei mistään sotavuosista 1940.

Vierailija
125/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi päästä mökille? Elämässä on muutakin koettavaa. 

Vierailija
126/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en välitä mökkeilystä yhtään, en ole koskaan välittänyt. Vihaan huusseja ja itikoita enkä ole suoraan sanottuna ikinä ymmärtänyt, miksi ihmiset haluavat lähteä mukavista oloista kurjempiin oloihin lomailemaan. 

Meidän perheellä on 2 yhteistä mökkiä yhteiskäytössä sisarusten kanssa ja siellä kyllä uudemmat pesutilat, vessat, saunat, keittiöt 6 helloineen yms. Kun omassa talossa. Siellä myös 2 jääkaappia, 2 pyykinpesukonetta yms. Ei ole mitenkään huonommat oltavat kuin kotona. Lapsille on rantapallokenttä ja futiskenttä ja jättitrampoliinit. Huusseja ei ole, vaikka olen sellaisissakin ollut ja bajamajoissa festareilla myös. Itikoitakaan ei ole, toisaalta enpä niistä välitäkkään. Itellä hevonen ja kärpäset on tuttuja.

No toi ei ole mikään yleisen käsityksen mukainen mökki. Tuohon on huvila ja siten aivan eri asia.

Vierailija
127/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ilmeisesti osa porukkaa kuvittelee, että mökki on muutaman miljoonan hintainen talvilämmin talo kaikilla mukavuuksilla.

Todellisuudessa suuri osa mökeistä on sellaisia, ettei niissä ole juoksevaa vettä, viemäriä, sähköä, vessaa tai lämmitysjärjestelmää.

Huussissa käydään kirjaimellisesti pihan perällä, myös pimeinä elokuun iltoina ja öinä, koska huussi vähän haiskahtaa, eikä kukaan halua sitä oleskelualueelle.

Ruokavesi kannetaan kaupungista, ja tiski- sekä saunavesi otetaan järvestä tai merestä. Likavedet kannetaan laskiämpärissä pihalle. Usein myös tiskit hoidetaan pihalla satoi tai paistoi.

Ruokaa laitetaan joko puuhellalla tai sitten mökkiin on investoitu kaasupullo ja pari keittolevyä. Lämmitys hoituu joko puuhellalla tai sitten mökissä on takka tai kakluuni. Kylmemmillä ilmoilla mökki on hyvin kylmä ja kostea, ja kestää tunnin pari, että sen saa lämpimäksi.

Ruoan säil

Osasit sitten löytää ne alkeellisimmat jutut vaihtoehtona miljoonahuvilalle. Sähköttömälläkin mökillä voi olla jääkaappi ja pakkaslokero sekä liesi. Huussi ei ollut kaukana pihanperällä. Ei ollut kesällä kylmä tahi kostea mökki. Oikein mukava perheloma järvenrannalla. Ainiin, sisällä sai tiskata ja saunassa helppo pestä ämpärillä. On nähty myös vesihana tontin nurkassa josta vedet kaikkeen käyttöön  lamppuakaan ei kaivattu heinäkuussa eikä mökki ollut yhtä kuin yksi pikkuhuone. Mulle mökki on mökki ja kaikki mukavuudet kuuluvat kotiin. 

Vierailija
128/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tottunut sekä 5 tähden vuokra luksusmökkeihin ja alkeellisempiin olosuhteisiin myös, jossa rantasaunan vesi esimerkiksi otetaan järvestä ja lämmin vesi joudutaan lämmittämään puilla ihan sellaisessa ihme isossa tynnyrissä. Rantasaunan on yhteydessä on pieni mökki, jossa yöpymismahdolliauudet 4 hengelle. Sähköt oli mutta juoksevaa vettä siis ei ollut. Sähköt, vessa, suihku, juokseva vesi ja sähkösauna oli toki päämökissä, jossa 3 erillistä makuuhuonetta, mutta koitettiin säästää vettä vähän kaikessa eikä esimerkiksi lutattu sitä pesemällä käsin yksittäisiä astioita. Tämä siis ihan köyhän suvun kaverini mökki, joka on vanhempansa ja hänen sisarustensa perheiden käytössä. Vaatimattomasti elelevät siellä jos siellä käyvät. Itse olen siis myös käynyt pari kertaa mukana, ja ihan hauska mäkkeilyfiilis siitä silti tulee. Joka kertaa ollaan soudeltu yöllä ja uisteltu ja paljon on isoja kaloja saatu grilliin kuten ahvenia, haukia, kuhaa ja siikaa. Kaveri osasi fileeroida myös täydellisiä fileitä eli ruokapuoli oli sentään aina kunnossa.

Vierailija
129/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin varmasti mielikuva, että joku perhe pakkaa autonsa lapsilla ja koirilla ja menee 20 neliön sähköttömään ja vedettömään mummonmökkiin keskelle sisämetsää koko viikonlopuksi.

Ihan jo partio- ja retkeilyharrastukseni takia olen toki yöpynyt ihan sähköttömissä teltoissa ja laavuissakin ulkona ja toki alkeellisissa retkeilymajoissa, joissa lähinnä kamiina ja sängyt. Mutta en retkeilyä kutsuisi mökkeilyksi.

Mökillä on aina kivaa touhuamista kuten sulkapallon peliuta, tramppa, onkiminen, soutelu, uinti, saunominen, grillailu, loimulohen valmistusta, jos on tylsää niin kaipa sitä voi tiskit laittaa pyörimään tai haravoida, jos sellaisesta tykkää. Voi keräillä kukkia tai sieniä tai marjoja tai lähötä vaan riippukeinussa ja lukea kirjaa. On asioita, joita tehdään automaattisesti myös kotona, mutta esimerkiksi meidän omakotitalosta Uudellamaalla ei pääse kävellen/pyörällä mihinkään rantaan uimaan tai soutamaan ja onkimaan, vaan pitää aina erikseen pakata auto ja ajaa 10-25km lähimpiin paikkoihin. Mökillä laittaa vaan saappaat jalkaan ja hyppää soutuveneeseen. Tai riisuu vain vaatteet ja hyppää laiturilta veteen aamu-uinnille.

Vierailija
130/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kertoi että mökillä pitää syödä likaisista lautasista :D Miksi? Syötkö kotonakin likaisista lautasista vai kuka ne pesee ellet itse käsin tai laita tiskikoneeseen? Toki voihan sitä kertakäyttölautasia myös käyttää jos ei jaksa kotonakaan tiskata. Ja itse käytän samaa vesilasiani ihan useamman päivänkin putkeen pesemättä välissä. Samoin juomapulloani. Kaljat juon suoraan tölkistä. Ja leipälautaselta saatan vain pyyhkäistä talouspaperilla murut roskiin ja käyttää samaa lautasta uudelleen. Ihmeellisiä ongelmia jollain :D

Vierailija
131/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole ikinä käynyt mökillä, jossa ei olisi sähköjä tai juoksevaa vettä. Saatika sisävessaa ja suihkua. Ja tosiaan olen ollut varmasti yli 10 eri kaverin/sululaisen mökillä. Aika köyhissä piireissä on joku joutunut kasvamaan jos pitää retkeilymajoja vapaa-ajan perhemökkeinä, puhutaan tosiaan 2020-luvusta, ei mistään sotavuosista 1940.

Minä olen monellakin, mutta koskaan en ole nähnyt mökkiä, jossa on sisävessa ja kaikki kaupungin mukavuudet. Kaikissa vanhemmissa omakotitaloissakaan haja-asutusalueella ei ole juuri mukavuuksia sähköä ja viemäriä lukuunottamatta.

Apella oli ihan luksusmokki. Siellä oli sähkö ja viemäri, mutta ei muita mukavuuksia. Itse vuokrasin vuosikausia, jälkikasvun ollessa pieniä erämaamökkiä järven rannalta. Siellä oli kaasuhella, takka, sauna, vene ja kellari, eikä muita mukavuuksia. Luovuin mökistä vasta, kun ostin omakotitalon.

Vierailija
132/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan täysijärkinen mene mökille???? 

Vierailija
133/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä mullan alta kirjoittele, vaan olen hyvinkin elossa ja käyn edelleen kylässä kaverien mökeillä, vaikka omaa en enää tarvitse. Minulle riittää uima-allas ja oma piha.

Retkeilymajoissa en ole koskaan ollut, mutta Lapin luksusvilloissa kylläkin, sillä harrastimme koko perhe laskettelua. 

Vierailija
134/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on vaan savista peltoo.

Ei järviä, joku soramonttu löytyy jossa pääsee uimaan.

Vierailija
135/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä harmitti olla siellä rantamökillä yksin vanhempien kanssa kun kaverit nauttivat ohjatusta ohjelmasta kaupungin kesäsiirtolassa.

Vierailija
136/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just käytiin mökillä kääntymässä. Piti jäädä yöksi, mutta totesin että liian kylmä keli. Yhtä hyvin voin istua kotona, paitsi ettei täällä ole hyttysiä missään.

Mökkeily jakaa mielipiteitä ja jokaisella on oikeus olla tykkäämättä mökkeilystä, en näe siinä sen kummempaa. 

Itse nautin mökillä olosta vain jos on hellepäiviä. Muulloin en pahemmin välitä istua ötököiden syötävänä palelemassa. 

Vierailija
137/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perintömökki on tuollainen kuvailemasi köyhällistön "retkeilymaja".

Ei ole juoksevaa vettä eikä sähköjä. Aurinkopaneelit ollaan laitettu. Mökki on rantatontilla ja rakennettu aikaan jolloin sai vielä rakentaa veden rajaan. 

Terassilta menee portaat suoraan järveen. Tätä ei nykypäivän loma-asunnoissa yleensä pääse kokemaan.   

Hyvin viihdytään. Tuo mukavaa vaihtelua elämään olla välillä ilman kaikkia mukavuuksia .

Vierailija
138/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin ihmisiä, joille mökkeily on mukavaa ja rentouttavaa puuhaa, monille siellä on myös ainutlaatuinen luontoyhteys.

Itse en ui luonnonvesissä, en tykkää kylmästä ja mutapohjista tai muutenkaan. Minulla on iso omakotitalo, jossa paljon pihapuuhaa, puutarhajuttuja, rentoutumispaikkoja, grillailua ja niin, mukavuuksia. Tämä riittää minulle. Takapihaltakin lähtee luontopolku metsikköön. En siis itse kaipaa mitään, mitä mökiltä saisin.

Kerrostaloasujien mökit ymmärrän kuitenkin erityisen hyvin! Tästä asiasta on hölmöä kiistellä.

Vierailija
139/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..on onnellinen lapsiperhe. Lasten kanssa mökillä on h elvettiä. Ilman lapsia mökillä on kivaa.

Vierailija
140/234 |
10.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rannassa on kiva hillua kun

Vesi hivelee ,,, polvia

Äiti ei anna kahlata syvemmälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi