Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos jaksan vielä 10 vuotta töissä, eläkkeeni tulee olemaan

Vierailija
08.06.2025 |

889€. Näin sanoo KeVan eläkelaskuri. Ei olisi kannattanut edes katsoa. :C

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan vain pari sataa. Pahalta kuulostaa mutta en jaksa murehtia kovin paljoa kun ei sitä tiiä ees onko sit eläkeläisenä miten hengissä. Hukkaan menis murehtimiset.

Vierailija
42/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen sama tilanne on minun vaimollani hänen työeläkkeensä tulee olemaan noin tonni, ja kansaneläke nostaa sen 1200€ tienoille. Hänkin on ollut 15 vuotta kotona lapsia hoitamassa.

Kotiin jääminen on sovittu yhdessä ja hoidettu hänen eläkepäiviänsä taloudellinen turva sen varalle että minä kuolen ensin. Olemme sen ikäisiä, että leskeneläke jatkuu loppuiän. Hän saa vajaan puolikkaan minun hieman alle 6000€ eläkkeestä. Tuon varaan ei aikanaan uskallettu laskea, koska oli nähtävissä että leskeneläke on leikkauslistalla, mutta ollaan jo yli 60-vuotiaita eikä tuo keston rajaaminen enää meitä koske. Muilla konsteilla on varauduttu siihen, jos leskeneläke kuitenkin poistuu.

Minulla on vielä iso henkivakuutus, mutta iän karttuessa se alkaa käymään niin kalliiksi että sen on kohta aika lähteä. Keskinäisellä testamentilla on varmistettu toimeentulo. Velaton omakotitalo ja 150k€ säästöt tuo sen verran rahaa, että niillä pärjää useamman kymmenen vuotta. Vaimo tuskin jää leskenä asumaan isossa omakotitalossa vaan muutta pienempään ja rahaa jää yli.

Testamentti on nyt tehty niin, että lapset perii vasta sitten kun meistä molemmista aika jättää. Perintöverojen optimoimiseksi testamentti päivitetään hallintaoikeustestamentiksi ehkä 10 vuoden päästä, jos molemmat edelleen elämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunnilleen sama tilanne on minun vaimollani hänen työeläkkeensä tulee olemaan noin tonni, ja kansaneläke nostaa sen 1200€ tienoille. Hänkin on ollut 15 vuotta kotona lapsia hoitamassa.

Kotiin jääminen on sovittu yhdessä ja hoidettu hänen eläkepäiviänsä taloudellinen turva sen varalle että minä kuolen ensin. Olemme sen ikäisiä, että leskeneläke jatkuu loppuiän. Hän saa vajaan puolikkaan minun hieman alle 6000€ eläkkeestä. Tuon varaan ei aikanaan uskallettu laskea, koska oli nähtävissä että leskeneläke on leikkauslistalla, mutta ollaan jo yli 60-vuotiaita eikä tuo keston rajaaminen enää meitä koske. Muilla konsteilla on varauduttu siihen, jos leskeneläke kuitenkin poistuu.

Minulla on vielä iso henkivakuutus, mutta iän karttuessa se alkaa käymään niin kalliiksi että sen on kohta aika lähteä. Keskinäisellä testamentilla on varmistettu toimeentulo. Velaton omakotitalo ja 150k€ säästöt tuo sen verran rahaa, että ni

Näin sen kuuluu mennä. Ei niin, että jäädään kotiin vuosikymmeneksi ja sitten itketään yhteiskunnalta lisää rahaa. Jokainen saa ihan vapaasti olla vaikka 50 vuotta kotona sohvalla makaamassa - kunhan hoitaa itse sen elämänvalinnan rahoittamisen. Ei voi lähteä siitä liikkeelle, että se on jokaisen oikeus jäädä 15 vuodeksi kotiin lapsia hoitamaan.

Vierailija
44/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä iso henkivakuutus, mutta iän karttuessa se alkaa käymään niin kalliiksi että sen on kohta aika lähteä. Keskinäisellä testamentilla on varmistettu toimeentulo. Velaton omakotitalo

Jotkut laittaa ihmiset eli lapset etusijalle. Toiset laittaa omat rahat.

Vierailija
45/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä työeläkeotteissanne lukee. Kukaan nyt alle 60-vuotiaista ei tule saamaan senttiäkään eläkettä aikanaan. Systeemi romahtaa.

Näin minäkin pelkään. Toivottavasti 5 lasta muodostaa vanhuuden turvani.

- ap

Ja mitenhän sun lasten rahat sulle kuuluu?? 

Joskus lapset rakastaa omaa äitiään. tietenkin on niitä jotka on laitoksissa hyvin nuorena jos oma äiti on esim. Nisti. Kuulostiko tutulle?

Onko sinulla varaa antaa omille vanhemmillesi kymmeniä tuhansia euroja joka vuosi elatusapua? Miksi kuvittelet, että sinun lapsillasi tulee olemaan ylimääräistä rahaa sinulle annettavaksi?

1. Olen omaishoitajana 

2. lapseni käy korkea koulua. 

Miksi hyökkäät? Etkö rakasta äitiäsi?

Vierailija
46/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä työeläkeotteissanne lukee. Kukaan nyt alle 60-vuotiaista ei tule saamaan senttiäkään eläkettä aikanaan. Systeemi romahtaa.

Persut tyhjentää eläkerahaston. Pikavippinä rikkaille.

Vierailija
47/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannataisiko tehdä töitä kotona makoilun sijaan. Mulla taisi olla eläkettä tulossa jotain 5000 euroa kuukaudessa mutta voi toki olla että en selviä elävänä niin pitkälle kun teen töitä niin paljon.

No kannattiko sitten se työnteko? En makoile, vaan teen töitä todella paljon aina silloin kun sitä saan. Mutta olin 15 vuotta kotiäitinä. Eikä sekään ollut makoilua. Mutta kyllä kannatti, muussa kuin rahassa. Harmittaa vaan, että yhteiskunta ei ollenkaan arvosta.

- ap

Yhteiskunta on antanut sinulle rahallista tukea, lapsilisät, neuvolan, alaikäisten maksuttoman terveydenhuollon ja hammashuollon sekä maksuttoman koulutuksen.

Tuohan annetaan kaikille, niin köyhille kuin rikkaille. Persut ei vaan ymmärrä.

Vierailija
48/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Joskus lapset rakastaa omaa äitiään. tietenkin on niitä jotka on laitoksissa hyvin nuorena jos oma äiti on esim. Nisti. Kuulostiko tutulle?

Onko sinulla varaa antaa omille vanhemmillesi kymmeniä tuhansia euroja joka vuosi elatusapua? Miksi kuvittelet, että sinun lapsillasi tulee olemaan ylimääräistä rahaa sinulle annet

1. Olen omaishoitajana 

2. lapseni käy korkea koulua. 

Miksi hyökkäät? Etkö rakasta äitiäsi?

Vastauksesi on siis ei. Pelkkä rakastaminen ei maksa kenenkään vuokraa tai tuo ruokaa pöytään. On sulaa hulluutta luottaa siihen, että kyllä ne lapset sitten eläkepäivinä minusta huolehtivat. Ei ole mitään takuita siitä, että heille tulee olemaan edes teoriassa mahdollisuutta tehdä sitä valintaa. Jossei ole rahaa annettavaksi niin sitten ei ole, vaikka miten rakastaisi.

Vierailija
49/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannataisiko tehdä töitä kotona makoilun sijaan. Mulla taisi olla eläkettä tulossa jotain 5000 euroa kuukaudessa mutta voi toki olla että en selviä elävänä niin pitkälle kun teen töitä niin paljon.

No kannattiko sitten se työnteko? En makoile, vaan teen töitä todella paljon aina silloin kun sitä saan. Mutta olin 15 vuotta kotiäitinä. Eikä sekään ollut makoilua. Mutta kyllä kannatti, muussa kuin rahassa. Harmittaa vaan, että yhteiskunta ei ollenkaan arvosta.

- ap

Kotiäitiyttä arvostetaan yhtä paljon kuin olisit rikollinen. Yhteiskuntamme arvot on pielessä.

Vangeilla on kuitenkin ilmainen majoitus ja ruoka.

Suljetussa vankilassa asuva vanki maksaa yhteiskunnalle vuorokaudessa 225 euroa. Summa on noussut 25 eurolla kymmenen viime vuoden aikana. Vertailun vuoksi: vankilapäivän hinnalla voisi yöpyä tasokkaassa huoneessa Helsingin keskustan hotellissa. Vuosi suljetussa vankilassa maksaa yhtä vankia kohden 82 500 euroa.

Vierailija
50/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan ole kieltämässä ketään jäämästä kotiäidiksi. Ihan niin moneksi saa jokainen jäädä kuin vain haluaa.

Ainoa mutta on siinä, että ei ole yhteiskunnan tehtävä rahoittaa tätä valintaa. Jos joku jää 15 vuodeksi kotiin lasten kanssa niin sitten pitää varautua siihen, että se oma eläminen pitää pystyä rahoittamaan jollain keinolla.

Vierailija
51/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Onko sinulla varaa antaa omille vanhemmillesi kymmeniä tuhansia euroja joka vuosi elatusapua? Miksi kuvittelet, että sinun lapsillas

Herran jumala mitä sun vanhemmat tai lapset on sinulle tehnyt? Käytkö jossain hoidossa?

Vierailija
52/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Kotiäitiyttä arvostetaan yhtä paljon kuin olisit rikollinen. Yhteiskuntamme arvot on pielessä.

Suljetussa vankilassa asuva vanki maksaa yhteiskunnalle vuorokaudessa 225 euroa. Summa on noussut 25 euro

Vanki on siis kulu erä kun taas kotiäiti tekee kaikista arvokkainta yhteiskunnallista työtä eli kasvattaa tuottavia yksilöitä.

Vierailija
53/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herran jumala mitä sun vanhemmat tai lapset on sinulle tehnyt? Käytkö jossain hoidossa?

Mitä tarkoitat? Esität aika epäselviä kysymyksiä jotka ei tunnu edes liittyvän tähän keskusteluun millään tavalla. Minun lapseni tai vanhempani eivät liity tähän keskusteluun millään tavalla.

Vierailija
54/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Suljetussa vankilassa asuva vanki maksaa yhteiskunnal

Vanki on siis kulu erä kun taas kotiäiti tekee kaikista arvokkainta yhteiskunnallista työtä eli kasvattaa tuottavia yksilöitä.

Se, että sinä makaat perse homeessa kotona vuosikymmenestä toiseen ei ole "kaikista arvokkainta yhteiskunnallista työtä".

Vierailija
55/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun meillä presidentistä ja pääministeristä lähtien on onnistuttu yhdistämään pienten lasten vanhemmuus ja työelämä, mutta av-mamman pitää saada olla kotona vuosikymmenestä toiseen.

Juuri tämän takia tämän maan asiat menee päin persettä! Tämä ei ole mikään oleskeluyhteiskunta jossa vain ollaan kotona ja piereskellään sohvalla!!

Vierailija
56/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä iso henkivakuutus, mutta iän karttuessa se alkaa käymään niin kalliiksi että sen on kohta aika lähteä. Keskinäisellä testamenti

Olen tuo jolle kommentoit. En nyt ihan saanut kiinni ajatuksestasi. Meillähän nimenomaan vaimo on ollut 15 vuotta kotona lasten kanssa ja sinä aikana hän ei ole paljoa tienannut. Eikö tuo nimenomaan ole lasten laittamista etusijalle rahojen sijaan?

Vai viittasitko tuohon keskinäiseen testamenttiin? Tämä on lasten kanssa puhuttu ja sovittu asia. Heillä on molemmilla omat asuntonsa ja asuntolainat. He eivät halua tuohon tilanteeseen perittyä osuutta vanhempiensa omakotitalosta, tai sen tilalle hankittua muusta asunnosta. Joutuisivat maksamaan perintöverot omaisuudesta, jota eivät saa hallintaansa ja se on erittäin ikävä tilanne. Jos meistä jompikumpi sattuisi kuolemaan ihan pian, leski saattaisi elää vielä kymmeniä vuosia ja tuo riesa olisi vielä pitkään päällä.

Ja nyt jos meistä kumpikaan ei ihan heti kuole, lesken oletettu jäljellä oleva elinikä lyhenee vuosi vuodelta ja lasten kanssa yhteisomistuksen riesa pienenee. Sen takia jossain vaiheessa tuolla 70+ iässä muutamme testamentin hallintaoikeustestamentiksi, sitten kun on ihan varmaa, että lapset pystyvät perintöverot maksamaan, vaikka eivät välttämättä saa perimäänsä omaisuutta kokonaan hallintaansa.

Tuo testamenttikuvio on siis tarkkaan mietitty ja siinä on ajateltu sekä lasten että lesken etua. Jos näitä ei tarkkaan mieti, on iso riski lapset joutuvat taloudellisiin vaikeuksiin perintöverojen kanssa.

Vierailija
57/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma kun meillä presidentistä ja pääministeristä lähtien on onnistuttu yhdistämään pienten lasten vanhemmuus ja työelämä, mutta av-mamman pitää saada olla kotona vuosikymmenestä toiseen.

Juuri tämän takia tämän maan asiat menee päin persettä! Tämä ei ole mikään oleskeluyhteiskunta jossa vain ollaan kotona ja piereskellään sohvalla!!

Monikohan useamman lapsen kotiäiti ihan vaan "on kotona ja piereskelee sohvalla"?

Itse olin kahdeksan vuotta kotona kolmen lapseni kanssa, kun olivat pieniä. Varsin aktiivista elämää vietettiin, ei oleiltu ja piereskelty, paitsi silloin, kun pieretti. Lapsista on kasvanut fiksuja, järkeviä, nuoria aikuisia, joista ensimmäinen opiskelee nyt lääkiksessä. En ole isotuloinen, mutta oman äitini aion ottaa tähän meille asumaan, kun sen aika koittaa. En halua häntä mihinkään hoivakotiin työntää, kun itsekin olen hoivaa saanut silloin, kun olen sitä tarvinnut.

Oletan (ja näen), että läheisistä välittäminen on arvo, joka siirtyy perintönä eteenpäin. Että ihmiset ovat tärkeämpiä kuin raha, ja vähemmälläkin tulee toimeen, kun rakkautta riittää. Niinpä olenkin varma, että omani pitävät minusta huolta aikanaan, kun eläkkeeni tuskin on mikään pilviä hipova, vaikka töitä olenkin tehnyt. Se ei ole velvollisuus, ei tietenkään, mutta arvelen heidän toimivan niin ihan sydämestään.

Vierailija
58/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikohan useamman lapsen kotiäiti ihan vaan "on kotona ja piereskelee sohvalla"?

Itse olin kahdeksan vuotta kotona kolmen lapseni kanssa, kun olivat pieniä. Varsin aktiivista elämää vietettiin, ei oleiltu ja piereskelty, paitsi silloin, kun pieretti. Lapsista on kasvanut fiksuja, järkeviä, nuoria aikuisia, joista ensimmäinen opiskelee nyt lääkiksessä. En ole isotuloinen, mutta oman äitini aion ottaa tähän meille asumaan, kun sen aika koittaa. En halua häntä mihinkään hoivakotiin työntää, kun itsekin olen

Esimerkkihenkilö oli kaksinkertaisesti tuon ajan vuosia kotona. Kyllä se on vaikea nähdä miksi jonkun "täytyy" olla kotona 15 vuotta. Jossei sitten ole ihan erityisen paljon lapsia.

Suurimman osan ajasta kun lapset näistäkin vuosista on päiväkodissa ja koulussa. Ei teini-ikäinen lapsi tarvitse koulupäivänä yhtään mihinkään sitä kotona päivystävää äitiä.

Vierailija
59/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kahdeksan vuotta kotona kolmen lapseni kanssa, kun olivat pieniä. Varsin aktiivista elämää vietettiin, ei oleiltu ja piereskelty, paitsi silloin, kun pieretti. Lapsista on kasvanut fiksuja, järkeviä, nuoria aikuisia, joista ensimmäinen opiskelee nyt lääkiksessä. En ole isotuloinen, mutta oman äitini aion ottaa tähän meille asumaan, kun sen aika koittaa. En halua häntä

Päiväkodin idea on se että jos ei ole ketään pitämässä huolta niin hädän hetkellä lapsen voi viedä sinne mutta hedonistisessa kulttuurissa missä halutaan päästä mahdollisimman helpolla työnnetään tietenkin lapsi päiväkotiin jotta voi kotona juoda viiniä.

Vierailija
60/90 |
09.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudut hakee kelan tukia :o

Onko tuo joku uutinen? Missä ihmeen utopialandiassa te oikein elätte, kun kuvittelette, että sitä eläkettä kertyy surkeista palkoista tuhansia kuussa. =D 

Jos nytkin saat toimeentulotukea ja/tai asumistukea palkan lisäksi, niin kuvitteletteko te, että se eläke on suurempi kuin se surkea palkka terveytenne olette vaan menettäneet ja auttaneet syöttöporsasta rikastumaan.