Tek & Tal: Syöksylasku Suomessa vain syvenee ja kiihtyy - Mitään käännettä parempaan ei näy, näin rajuja lukuja konkursseissa ei olla nähty
Syöksylasku Suomessa vain syvenee ja kiihtyy - Mitään käännettä parempaan ei näy, näin rajuja lukuja konkursseissa ei ole nähty ainakaan 25 vuoteen
Konkurssien määrä on nyt kovin koko 2000-luvulla - eikä suunta ole paranemassa. Erityisesti pienet firmat kaatuvat, rahat loppuu, hanskat on tiputettu. Kukaan ei enää jaksa uskoa, että homma kääntyisi parempaan. Yrityksiä kaatuu, työpaikat katoavat, mutta julkisessa keskustelussa aihe ei juurikaan nouse - paitsi kun joku julkkis menettää firman.
Mammat, missä vaiheessa tästä tuli normaalia? Koska me alettiin hyväksymään se, että pienyrittäjät uhrataan hiljaa, kunhan ihmiset saa tilata pitsaa kännykällä ja kaikki näyttää siistiltä Instagramissa?
Monella teistäkin on miehiä tai sukulaisia, jotka pyörittää firmoja. Kuinka moni jaksaa vielä, kun tukia leikataan ja asiakkaita ei enää riitä? Ja silti joka käänteessä media hehkuttaa uusia kahviloita ja kestotilauspalveluja, vaikka jokainen tajuaa ettei se raha enää kierrä.
Onko teidän tuttavapiirissä firmoja kaatunut? Miten tähän pitäisi reagoida? Pitäisikö valtion pelastaa pienyrittäjät vai onko tämä vaan "luonnollista karsintaa"?
Kommentit (20)
En väitä etteikö hallitus olisi osaltaan myös kurjistanut pienyrittäjien asemaa, mutta pienyrittäjät itse myös saahavast omaa oksaansa hinnoittelemalla tavarat ja palvelut tappiin ja sitten ihmettelevät miksei asiakkaat käy tai miksei suomalainen halua kannattaa suomalaisia.
moni haluaisi, mutta ei vaan ole varaa kuluttajallakaan. Jos hinnat laskisi, asiakkaillakin olisi mahdollisuus.
yhdellä tutullani on yritys enkä voi millään ymmärtää miksi hänen on pakko uusia yrityksen toimistokalusteet tyyliin kolmen vuoden välein. Ihan käyttökelpoisia tuotteita, mutta kun "pitää pysyä ajan pinnalla". Sitten toki sen vuoksi hintoja nostetaan, koska yrityksen kulutkin on nousseet...
Vierailija kirjoitti:
Kittäkäämme herra Orpon hallitusohjelmaa!
Se on hieno ohjelma. Häkämies ja kumppanit teki sen ihan itse. Upee ja mahtava ohjelma. Trumppimaisesti sanottuna kaunein hallitusohjelma ikinä.
No ei ihme jos ei saa olla kuin vain töissä Valtioneuvoston kansliassa tai Elyssä tai sitten olet loppuelämän työttömänä.
Ei ihmekään jos tulee työttömiä kun muita ammatteja ei saa olla!
Eipä enää kiinnosta. Yrittäjät ensin ilakoi kun leikkaukset tuli. Nyt tajuavat pikkuhiljaa että kosahti omaan nilkkaan 😀.
Kirjanpitäjän olen huomannut että suomalaiset yrittäjät AINA nostaa hintoja kun asiakkaat vähenee! Toinen käsittämättömyys on että ostetaan kalustoa turhaan että "saadaan verovähennyksiä" ja taas pitääkin nostaa hintaa!
Vierailija kirjoitti:
En väitä etteikö hallitus olisi osaltaan myös kurjistanut pienyrittäjien asemaa, mutta pienyrittäjät itse myös saahavast omaa oksaansa hinnoittelemalla tavarat ja palvelut tappiin ja sitten ihmettelevät miksei asiakkaat käy tai miksei suomalainen halua kannattaa suomalaisia.
moni haluaisi, mutta ei vaan ole varaa kuluttajallakaan. Jos hinnat laskisi, asiakkaillakin olisi mahdollisuus.
yhdellä tutullani on yritys enkä voi millään ymmärtää miksi hänen on pakko uusia yrityksen toimistokalusteet tyyliin kolmen vuoden välein. Ihan käyttökelpoisia tuotteita, mutta kun "pitää pysyä ajan pinnalla". Sitten toki sen vuoksi hintoja nostetaan, koska yrityksen kulutkin on nousseet...
Valehtelet. Häpeäisit.
Kukaan tavallinen pienyrittäjä ei uusi mitään tarpeettomia kalusteita kolmen vuoden välein. Jos uusii niin firmalla menee niin hyvin, että on varaa turhuuksiin, ja silloin se on vain hyvä asia koska joku yritys nekin kalusteet myy ja valmistaa. Konkurssiin ei kukaan itseään aja joidenkin kalusteiden takia.
Itse olen pienyrittäjä enkä saa hintoja millään niin alas että voisin kilpailla kiinalaistuotteiden kanssa. Suomessa kun yrittäjiltä peritään eläkemaksut ja kaikki maksaa paljon: työntekijän palkkaaminen, materiaalit, kuljetukset, varastointi... kaikki. Nuo kulut täytyy laskea tuotteiden hintaan, muuten yritys ei pyöri. Ihmettelen miten voi vielä olla ihmisiä jotka eivät tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Onko Petteri hyvä johtaja jonkun mielestä?
Herra Orpon mielstä on.
Vierailija kirjoitti:
Eipä enää kiinnosta. Yrittäjät ensin ilakoi kun leikkaukset tuli. Nyt tajuavat pikkuhiljaa että kosahti omaan nilkkaan 😀.
Kirjanpitäjän olen huomannut että suomalaiset yrittäjät AINA nostaa hintoja kun asiakkaat vähenee! Toinen käsittämättömyys on että ostetaan kalustoa turhaan että "saadaan verovähennyksiä" ja taas pitääkin nostaa hintaa!
Täällä on ennekin kirjoitellut "kirjanpitäjä", jonka tekstistä kuitenkin näkee että kirjanpidosta ei ole hajuakaan. Maksaako Putte-possu sinulle näistä kirjoitelmista vai mikä vaivaa?
Suomi on ilmeisesti jo ulkomaisten pääomasijoittajien taskussa. Ja he määrää pelin suunnan. Ja se suunta on että Suomeen otetaan lisää halpatyövoimaa kehitysmaista.
Mielenkiintoista on, että mitä lopulta käy suomalaiselle työntekijäluokalle ja keskiluokalle?
Yrittäjäthän tuon Kokoomuksen tuonne äänesti ja edelleen kannattavat. Nauttikoot kyydistä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ilmeisesti jo ulkomaisten pääomasijoittajien taskussa. Ja he määrää pelin suunnan. Ja se suunta on että Suomeen otetaan lisää halpatyövoimaa kehitysmaista.
Mielenkiintoista on, että mitä lopulta käy suomalaiselle työntekijäluokalle ja keskiluokalle?
Minä olen ollut työtön jo 5 v ja voisin mennä töihin huonomallakin palkalla. Toivottavasti suomalaiset köyhätkin saavat mahdollisuuden töihin jos hyväpalkkaiset irtisanotaan.
Mikä kommentti tuo on että monella on miehiä ja sukulaisia jotka pyörittää firmoja? 😂 Aika moni nainen ja tällä palstalla pyörivä on itse yrittäjä.
Monet kampaajat äänestävät Kokoomusta ja ovat sitä miltä että tukia pitää leikata. Omin korvin kuultua.
No kato kun saatiin hallitus, mikä on täynnä talousneroja, jotka eivät tarvitse asiantuntijoiden neuvoja 😄
Orpon ja Purran oikeistokauhukabinetti nosti Suomen velanoton historian pahimmaksi, ja myös Euroopan pahimmaksi.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4214333e-eb34-4895-afc0-9f660ef5f…
Lähde
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/syoksylasku-suomessa-vain-syvene…