Miksi Marimekko pukee mallinsa ylisuuriin vaatteisiin?
Marimekon sivuilla mallit esittelevät vaatteet järkyttävän ylisuurissa vaatteissa. Kuvista on mahdoton saada käsitystä vaatteiden todellisesta istuvuudesta.
Kommentit (14)
Tilasin netistä Marimekon unisex t-paidan ja se oli todella iso, siis tilasin L kokoisen paidan ja yleensä käytän XXL vaatteita ja silti paita oli liian iso, mallit on niin laihoja niin ehkä ainakin nuo unisex vaatteiden pieninkin koko näyttää suurelta heidän päällä?
Olen L/XL -kokoinen ja edes minun päälläni vaatteet eivät näytä ylisuurilta lakanoilta. En tiedä, mitä tuossa tavoitellaan.
Nyt vaan on muodissa ylisuuret vaatteet, vastavetona sille aiemmalle leggings-skintop-kulttuurille. Olen tilannut useana vuonna kesäksi Kazanen paitoja, ja tänä vuonna ne ihan järjestään oli ylisuuria, ainakin kaksi numeroa suurempia mitä sama kokonumero antaisi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan on muodissa ylisuuret vaatteet, vastavetona sille aiemmalle leggings-skintop-kulttuurille. Olen tilannut useana vuonna kesäksi Kazanen paitoja, ja tänä vuonna ne ihan järjestään oli ylisuuria, ainakin kaksi numeroa suurempia mitä sama kokonumero antaisi ymmärtää.
Siitä ei nyt ole kyse. Marimekkko on jo vuosia laittanut mallit poseeraamaan vaatteisiin, jotka eivät yksinkertaisesti istu. Lisäksi mallit vain pönöttävät ja vaatteet roikkuvat heidän yllään. Ihan sama, vaikka vaatteet olisivat kuvissa henkareissa.
Mallit ovat vaatteisiin nähden liian pineiä.
Eikös noiden vaatteet ole jo pitkään olleet pääasiassa sellaista ylisuurta ja vähintään muodotonta kolttua ja puseroa. Ylihintaan ja laatukin nykyään huonoa.
Vierailija kirjoitti:
H&M tekee samaa. Liian isot housut asetellaan malleilla alas lantiolle, ja lahkeet laahaavat maata. Sama juttu takeissa ja bleisereissä. Ymmärrän, että oversize on muotia, mutta jos vaate ei ole suunniteltu oversize-kokoon, niin on tyhmää laittaa mallille xl-kokoinen vaate. Toivon, että vaatebrändit luopuisivat tästä.
Yritin jokin aika sitten etsiä pellavahousuja ja luovutin kun oli vain cropped-mallisia tai sitten sellaisia jotka yli 170cm malleillakin olivat ylipitkiä. Ei uskalla ostaa, kun ei yhtään tiedä miltä vaate näyttää. Marimekolta en ole koskaan ostanut kuin laukkuja, ne onneksi sopii aina :)
Jos ihminen on iso, niin laihdutus auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti lukenut ketjua, tai et jostain syystä ymmärrä lukemaasi
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ja jos marimekot ei miellytä niin on tuhansia muita naisten vaateliikkeitä. Sataako teillä vettä ????
Marimekon kuvissa on yleensä malleilla ihan liian pitkät housut. Miksiköhän? Hassun näköistä. Ja miksi esim. mekkojen kanssa isot kävelykengät ja mustat nilkkasukat, sekin näyttää pahalta.
Tuotekuvausteksteissä tavallisinta Marimekolla on kertoa, että malli on 177 cm pitkä ja käyttää kokoa S. Vaatteiden istuvuustyypit ovat niukka, suora, väljä ja unisex. Jonkin aikaa eli monta tuijotteluna, vertailua ja tilausta vaati minulta oppia, minkäkokoisia vaatteet oikeasti ovat. Erittäin hoikat mallit on ehkä valittu, koska verkkokaupan kuvasto on kansainvälinen. Joskus joissain tuotteissa on myös isoa kokoa käyttävä naismalli tai unisex-malleissa hyvin hoikka miesmalli. Olisi kiva, jos myös Marimekon verkkokaupassa olisi koot senttimetreinä. Muuten samanlaista oppimista ymmärtää näkemäänsä on kyllä muidenkin merkkien kanssa.
Joo vaikeaa on. Tilasin mekon koossa 34 ja mallilla näytti ihan istuvalta, mutta oli silti valtava. Pienensin ompelijalla, koska oli muuten niin kiva. Silti vähän ärsyttää että 300 euron mekko ei sovi päälle ilman muokkausta. Muutoin käytän kokoa S ja olen 172cm pitkä eli nuo on vaan valtavia. En tiedä mitä ne minua pienemmät sitten käyttää, koska vaikka olen hoikka, en ole lyhyt tai langanlaiha.
H&M tekee samaa. Liian isot housut asetellaan malleilla alas lantiolle, ja lahkeet laahaavat maata. Sama juttu takeissa ja bleisereissä. Ymmärrän, että oversize on muotia, mutta jos vaate ei ole suunniteltu oversize-kokoon, niin on tyhmää laittaa mallille xl-kokoinen vaate. Toivon, että vaatebrändit luopuisivat tästä.