Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille ja nuorille ei kelpaa ruuat, oletko luovuttanut?

Vierailija
07.06.2025 |

Mitä teet jos lapset ei syö mitään? Eli nuorimmainen ei vaan syö kuin makaronilaatikkoa jos ei kuorta tai mitään outoa. Teinillä taas oma superdieettiruokavalio eli kaikessa liikaa kaloreita joten korkeintaan millin palan syö. Jaksatko silti valmistaa ruuat? Nykyään helposti lipsunut siihen et vaan pilkon itselle kasviksia ja lisään tonnikalaa ja vaikka kananmunan. Nuorimmalle teen kasvislautasen mut ruuanlaitto jäänyt. Itselle saa niin helposti kyhättyä siitä mitä on niin miksi tehdä virallista lämmintä ruokaa jos kukaan ei vaivaudu edes pöytään istumaan. Millaisia ajatuksia/tapoja muilla?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ruuan normaalisti ja sitä samaa on tarjolla niin kauan, että loppuu ja sitten vasta uusi ruoka. Toki lapset nyt jo itse myös kokkaavat ruokia ja tekevät itselleen mieluista aineista, joita kaapista löytyy.

-neljän äiti 

Vierailija
42/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas sulla vaikea tilanne Ap. 

Miten olisi semmoiset muodissa (onko vielä) olevat kulhoruuat? Sinnehän voi kasata melkein mitä vaan, meillä syötiin jotain kulhoa, missä oli vähän riisiä/nuudeleita parsaa ja kanaa, minimaisseja, sokeriherneitä/papuja jne..

Ei se mitään herkkua musta kyllä ollut, mutta kaksi lapsista halusivat tuota yhteen aikaan (itse lorautin sinne aina jotain kastiketta)

Voisiko sun vanhempi lapsi kertoa ja ainakin välillä päättää, mitä syödään, jos sanot, että sen pitää olla ihan oikea ruoka

Kyllä, teen kyllä herkkuja, tosin terveellisiä eri juttuja joista saisi valita oman kulhollisensa. Mutta ei niin ei. Tänään ollut tarjoa kasviksia raakana mutta myös paahdettuna eri mausteilla (tai ilman), lisäksi lohta, nyhtökanaa, bulguria ja uusia perunoita. Ei kelpaa ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki kertomasi tehty, eikä mikään taho ota asiasta koppia, jää vaihtoehdoksi vain tehdä lastensuojelu ilmoitus omista lapsista. Joka ei sekään tosin takaa hoitoon pääsyä valitettavasti.

Siinä hoitaja on kyllä oikeassa ettei nuori kuole vaikkei syö, kunhan keho saa vettä. Nuorelle voisi mainita ettei itsensä näännyttäminen auta kuin hetkittäin pään sisäisiin demoneihin vaikka tuntuisikin että se on ainoa asia mitä hän pystyy kontrolloimaan.

Ystäväni sai lapselleen apua vasta kun lapsi oli vakavasti alipainoinen ja käytöshäiriöt alkoivat olemaan vaarallisia muillekin kuin lapselle itselleen. Ja lasuja joutuivat tekemään itse, vaikka ns viralliset tahot tekivät niitä lapsesta myös.

Vierailija
44/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset syö vain ranskalaisia, nakkeja, kananugetteja ja kalapuikkoja.

No moskaa meillä ei ole tarjolla ja jo makaronilaatikon luen sellaiseksi mutta joskus sitä teen nuorimmaisen iloksi. Kasvislautanen sit vaan jos ei terveellinen ruoka kelpaa on mun periaate.

ap

En alkaisi kyllä syömishäiriöisen lapsen kanssa kasvislautasien varassa elämään.

Mitä tekisit sitten? Ainakaan ravintoterapeuteista ei ole mitään hyötyä ollut.

Mitä jos hän alkaisi itse opetella kokkaamaan? Tekisi sellaisia ruokia mistä pitää, mutta ehtona olisi, että on lämmin ruoka ja siitä saa tarvittavat ravintoaineet. Toiselle makaronilaatikkoa kerran viikossa, muina päivinä syödään muuta. Eikä jatkuvia välipaloja tai herkkuja.

Vierailija
45/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki kertomasi tehty, eikä mikään taho ota asiasta koppia, jää vaihtoehdoksi vain tehdä lastensuojelu ilmoitus omista lapsista. Joka ei sekään tosin takaa hoitoon pääsyä valitettavasti.

Siinä hoitaja on kyllä oikeassa ettei nuori kuole vaikkei syö, kunhan keho saa vettä. Nuorelle voisi mainita ettei itsensä näännyttäminen auta kuin hetkittäin pään sisäisiin demoneihin vaikka tuntuisikin että se on ainoa asia mitä hän pystyy kontrolloimaan.

Ystäväni sai lapselleen apua vasta kun lapsi oli vakavasti alipainoinen ja käytöshäiriöt alkoivat olemaan vaarallisia muillekin kuin lapselle itselleen. Ja lasuja joutuivat tekemään itse, vaikka ns viralliset tahot tekivät niitä lapsesta myös.

Mitä lastensuojelu voi tehdä jos vanhemmat tehneet kaiken mahdollisen, ravintoterapiassa käyty ja yhteydet psykiatriaan on ja adhd/asperger selvittelyjä pyydetty (moneen kertaan)?

Vierailija
46/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoittoi:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset syö vain ranskalaisia, nakkeja, kananugetteja ja kalapuikkoja.

No moskaa meillä ei ole tarjolla ja jo makaronilaatikon luen sellaiseksi mutta joskus sitä teen nuorimmaisen iloksi. Kasvislautanen sit vaan jos ei terveellinen ruoka kelpaa on mun periaate.

ap

En alkaisi kyllä syömishäiriöisen lapsen kanssa kasvislautasien varassa elämään.

Mitä tekisit sitten? Ainakaan ravintoterapeuteista ei ole mitään hyötyä ollut.

Mitä jos hän alkaisi itse opetella kokkaamaan? Tekisi sellaisia ruokia mistä pitää, mutta ehtona olisi, että on lämmin ruoka ja siitä saa tarvittavat ravintoaineet. Toiselle makaronilaatikkoa kerran viikossa, muina päivinä

Kyllä, syömishäiriöinen kokkaileekin itse (tai siis kokkaili ennen tätä pahinta tilannetta) ja saa rahat ruokiin ja toki ruokaa saatavilla ja aineksia. Mutta jos ei silti tee ruokaa eikä syö niin minkä teet? No närppinyt sitä ja tätä aina välillä niin hengissä on. Toki päivystykseen viedään jos menee enemmän syömättömiä päiviä kuin sairaanhoitaja ohjeisti.

Vierailija
47/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin ettei omat pyyntösi ole edenneet itse tutkimuksiin asti? Siihen lastensuojelun asiakkuus voisi auttaa. Jos siis oletat olevan oikeasti vakavaa häiriötä kehityksessä/psyykkeessä.

Jos tilanne tuntuu olevan "vain" nirsoilua, se menee ajan kanssa ohi. Kasvukäyrää voi seurata, jos omalla käyrällään tasaista, asiassa ei ole huolta. Eli jatkaa tarjoamista ja sallii vaikka kerran viikossa sen lemppari ruoan, niinkuin joku ehdottikin jo.

Vierailija
48/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan saa edes kunnolla kysymyksestä kiinni. Meillä sekä 11- että 17-vuotiaat syö kaikki mitä eteen kannetaan. Kylässä pyytävät saada aikuisten ruokia, jos jossain junttilassa on lapsille erikseen jotain nugetteja. Ja tiedättekö mitä: en ole vaatinut mitään muuta kuin alusta asti täysin luontevan asenteen, että meillå syödään näin.

Follow me for more advise.

Näin meilläkin kahden ensimmäisen lapsen kohdalla. Mutta kolmannen lapsen kohdalla vaikka samalla kasvatusperiaatteilla mentiinkin,  on ollut vauvasta asti vaikeuksia syödä tiettyjä ruoka-aineita. Hän kyllä maistaa kaikkea, mutta ei pysty syömään kaikkea, suussa tuntuu kuulemma pahalta. Joten ei se aina ole niin yksinkertaista. Onneksi hänen lempiruokia on esim kasvissosekeitto raejuustolla ja pinaattikeitto, itsetehtyjä tottakai,  joten vaikka söisikin usein lempiruokiaan niin ei ole ihan aliravittu. 

Vierailija
49/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi semmoiset muodissa (onko vielä) olevat kulhoruuat? Sinnehän voi kasata melkein mitä vaan, meillä syötiin jotain kulhoa, missä oli vähän riisiä/nuudeleita parsaa ja kanaa, minimaisseja, sokeriherneitä/papuja jne..

Ei se mitään herkkua musta kyllä ollut, mutta kaksi lapsista halusivat tuota yhteen aikaan (itse lorautin sinne aina jotain kastiketta)

Voisiko sun vanhempi lapsi kertoa ja ainakin välillä päättää, mitä syödään, jos sanot, että sen pitää olla ihan oikea ruoka

Tottakai, sitä tehdään mitä ikinä kukaan ehdottaa mutta en lähde sille nugetti/ranu linjalle. Parempi sitten kasvislautasetkin kuin pelkkää moskaa. 

Eli sulla itselläsi on ilmeisesti ortoreksia kun hoet tuota kasvislautasta. Jos tämä on totta eikä provo, niin sä olet itse aiheuttanut lapsillesi syömishäiriön! Jos lapset ei syö sun kasvislautasia, niin syötä niille niitä nugetteja vaikka joka päivä, kunhan syövät 

Vierailija
50/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, sitä tehdään mitä ikinä kukaan ehdottaa mutta en lähde sille nugetti/ranu linjalle. Parempi sitten kasvislautasetkin kuin pelkkää moskaa. 

Eli sulla itselläsi on ilmeisesti ortoreksia kun hoet tuota kasvislautasta. Jos tämä on totta eikä

Ennemmin kasvislautasia kuin nugetteja!

Vierailija
51/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huono juttu, jos alat muuttamaan ruoanlaittoa noin radikaalisti lasten mukaan. Eivät opi syömään kotiruokaa ja nirsoilu senkun jatkuu, kun sitä vielä kotona tuetaan. Teini myös menossa kohti epätervettä ruokasuhdetta ja mahdollista syömishäiriötä, jos hän kieltäytyy ruoasta vain koska kalorit. Joku kasvislautanen ei elätä kasvavaa nuorta. Nuorin saattaa nirsoilla iän puolesta, jotkut lapset on vaikeita ruokkia ja oppivat sietämään makuja vanhempana, mutta teinin kanssa otat kunnon keskustelun ja alat käymään läpi tuota syömisen ongelmaa. Normaalia ruokaa pöytään ja kaikki syövät jotain. Jos ei ala tilanne muuttua, niin viet lääkäriin syömishäiriön vuoksi vielä kun voit, täysi-ikäisenä siihen on vaikeampi saada apua kuin alaikäisenä. 

Vierailija
52/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin täällä vastata jotain, mutta kun sä laitoit Ap johonkin vastauksena, että sairaalaan viedään jos syömättömiä päiviä on liikaa, niin varmaan sun nuorella on joku syömishäiriö, eikä mikään palsta tuota korjaa

Nuoremman kanssa sanoisin, että anna hänen syödä sitä makaronilaatikkoa vaikka joka päivä. Siihen kylkeen kasviksia ja purkista vielä vitamiini, niin ei ole hätää.

Pastaa, lihaa ja kasviksia syöviä on kymmeniä miljoonia ja ihan hyvin he voivat.

Vierailija
53/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sulla itselläsi on ilmeisesti ortoreksia kun hoet tuota kasvislautasta. Jos tämä on totta eikä

Provohan tämä on. Oikeassa maailmassa aloituksen ongelma olisi, että mitä teen, kun kahdella lapselleni on syömishäiriöt, eikä lastensuojelusta tai psykiatrilta saa apua. Mutta hän kirjoittelee, että en jaksa kokata kuin kasvislautasia.

Vierailija
54/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää ap:n ilmaisutapaa, mutta luulen saaneeni langan päästä kiinni. Eli pääkysymys on, onko pakko valmistaa päivälliseksi lämmin ateria, jos itse ei sitä välttämättä kaipaa ja tietää että lapset eivät suostu syömään? Ja tähän vastaisin, että ei ole. Ruoan lämpötilalla ei ole väliä sen ravitsevuudelle, eikä ihminen elääkseen välttämättä tarvitse kahta lämmintä ateriaa päivässä.

Mutta jotain pitää syödä. Terveellisyys on hyvä asia, mutta niin on myös joustava ja nipottamaton suhtautuminen ruokaan. Normaaliin terveelliseen ruokavalioon mahtuu aivan hyvin, että silloin tällöin syö nugetteja ja ranuja. Ei koko ajan, mutta joskus.

Ensisijainen ongelma tässä tilanteessa on selvästi teinin syömishäiriö ja kalorikammo. Siihen pitää saada apua. En usko että vanhempi pystyisi yksinään syömishäiriötä parantamaan, tarjosi sitten sitä tai tätä. Nuoremman lapsen kohdalla mietin, tulisiko ruokavalio kuitenkin kokonaisuutena laajemmaksi ja sitä kautta myös terveellisemmäksi, jos siihen suostuisi sisällyttämään myös hieman "moskaa".

Vierailija
55/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35/53

ap, mikäli olisit läsnä, tähän tilanteeseen ette olisi joutuneet. Kun sanot, että teillä on vankka tietämys ravitsemuksesta, niin kertoo sinun suhtautumisesta ruokaan. Et ole itse sinun ruuan kans. Miksi ihmeessä tuputat lapsellesi kasvislautasia ilman tärkeää proteiinia ja energiaa. Kasviksilla syötät lapsesi hautaan. Joku mainitsikin jo kauniit arkut. Niin rumalta kun kuulostaakin, niin totta on. Herää ap! Lapsesi tarvitsevat sinua. 

Vierailija
56/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan ruuan normaalisti ja sitä samaa on tarjolla niin kauan, että loppuu ja sitten vasta uusi ruoka. Toki lapset nyt jo itse myös kokkaavat ruokia ja tekevät itselleen mieluista aineista, joita kaapista löytyy.

-neljän äiti 

Minä ylläpidän kolmen pojan ruokahalua yllä monipuolisella ruualla. Ei meistä kukaan jaksaisi useana päivänä syödä samaa ruokaa. 

Vierailija
57/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ravitsemusterapeutti pahensi tilannetta uhkailemalla letkuruokinnalla. Lapsi ahdistui lisää ja söi entistä vähemmän, että ei ne terapeutit mitään autuaaksi tekeviä ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän