Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsille ja nuorille ei kelpaa ruuat, oletko luovuttanut?

Vierailija
07.06.2025 |

Mitä teet jos lapset ei syö mitään? Eli nuorimmainen ei vaan syö kuin makaronilaatikkoa jos ei kuorta tai mitään outoa. Teinillä taas oma superdieettiruokavalio eli kaikessa liikaa kaloreita joten korkeintaan millin palan syö. Jaksatko silti valmistaa ruuat? Nykyään helposti lipsunut siihen et vaan pilkon itselle kasviksia ja lisään tonnikalaa ja vaikka kananmunan. Nuorimmalle teen kasvislautasen mut ruuanlaitto jäänyt. Itselle saa niin helposti kyhättyä siitä mitä on niin miksi tehdä virallista lämmintä ruokaa jos kukaan ei vaivaudu edes pöytään istumaan. Millaisia ajatuksia/tapoja muilla?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään sitä mitä kokataan tai sitten ei saa ruokaa koko päivänä. Lopulta se nälkä lapsellekkin tulee ja syö kuin viimeistä päivää. Lapset haluaa aina jotain samaa lempiruokaa mutta olen sanonut että pitää syödä monipuolisessti jotta pysyy terveenä.

No meillä oikeesti lapset ei syö. Teinikin saattaa pari päivää paastota ihan kokonaan. Sitten taas syö jotain hippusia tai omia juttujaan. Nuorimmaisella ei vaan ole nälkä eikä sit vaan syö.

Jonkunnäköset syömishäiriöt kyllä. Ei ole normaalia. Normaali ihminen kyllä syö päivittäin ja useamman kerran päivässä. Mun teinitkin syö kun hevoset. Kasvaa ja urheilee. Silti langanlaihoja. Mut ne syö mun lompakon tyhjäksi. Muistan kyllä itsekkin tuossa iässä syöneeni pellillisen pitsaa ja kun kuvia katon,niin laiha tikku olin silti. Suosittelisin kysymään joltain terveydenhoitajalta neuvoa.

Vierailija
22/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan saa edes kunnolla kysymyksestä kiinni. Meillä sekä 11- että 17-vuotiaat syö kaikki mitä eteen kannetaan. Kylässä pyytävät saada aikuisten ruokia, jos jossain junttilassa on lapsille erikseen jotain nugetteja. Ja tiedättekö mitä: en ole vaatinut mitään muuta kuin alusta asti täysin luontevan asenteen, että meillå syödään näin.

Follow me for more advise.

Okei no kerro ohjeet mitä teen? Toinen tietää joka ainesosan kalorit eikä syö jos vähänkään kaloreita. Toinen syö kyllä kylmiä kasviksia mutta ei muuta paitsi sitä makaronilaatikkoa jos ei kuorta.

No ethän sinä sitten voi mitään tehdä. Valitse nätit arkut heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaan aikaan lautanen syötiin tyhjäksi tai itkettiin ja syötiin tyhjäksi. Samoten kyläkoulussa. Ei ollut ruokahäiriöitä, pientä harmitusta vaan;)

Vierailija
24/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään sitä mitä kokataan tai sitten ei saa ruokaa koko päivänä. Lopulta se nälkä lapsellekkin tulee ja syö kuin viimeistä päivää. Lapset haluaa aina jotain samaa lempiruokaa mutta olen sanonut että pitää syödä monipuolisessti jotta pysyy terveenä.

No meillä oikeesti lapset ei syö. Teinikin saattaa pari päivää paastota ihan kokonaan. Sitten taas syö jotain hippusia tai omia juttujaan. Nuorimmaisella ei vaan ole nälkä eikä sit vaan syö.

Nyt on jotain pahasti pielessä, kun ruoka ei maistu. Säännöllinen ruokailu on terveen ihmisen merkki. Meitä oli 3 tyttöä ja poika, lapsuuden kodissa ja ruoka maistui. Meillä kolme poikaa ja kaikille on ruoka maistunut 5x/pv. Hoikkia ovat, eivät urheile. Kasvava lapsi ja nuori tarvitsee ravintoa säännöllisesti. 

Vierailija
25/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on helppo tulla pätemään ja arvostelemaan. 

Esikoiseni söi taaperosta asti kaikkea, jopa oliiveita söi innoissaan. Olin jopa salaa ylpeä kun olin kasvattanut noin monipuolisesti ruokailevan lapsen! 

No vähänpä tiesin.. kuopus tuli ja se ei sitten syönytkään juuri mitään! Kaikkeni yritin ja silti ainoa, mikä maistui oli mustikat hunajalla ja kanan palaset. Ei se esikoisen monipuolinen syöminen ollutkaan mitenkään minun huikaisevan kasvatuksensa ansiota.

Lapset ovat nyt 8 ja 10. Ovat nykyään aika samanlaisia syöjiä. Syövät monia asioita, mutta moni asioita eivät syö. Kumpikin on aika pieniruokaisia. 

Vierailija
26/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ravintoterapeutit ollaan käyty moneen kertaan ja heillä ei mitään annettavaa kun tietoa löytyy niin halusivat lopettaa tapaamiset.

Terapeuteilla ei ole mitään sanottavaa siihen, että teinilläsi on syömishäiriö ja sinä et jaksa tehdä muuta kuin kasvislautasia?

Halusi että lopetetaan käynnit koska meillä oli ehkä vähän liiankin paljon tietoa ravitsemuksesta. Leipää pitäisi syödä joka aterialla oli ehkä itselle uus juttu mut siihen ei kyllä kukaan lähtenyt. 6 leipää päivässä on minimi kuulemma. Meillä tarjotaan enemmän kasvisvoittoisesti niin että onnproteiinia ja hiilareitakin vähän.

Vierailija
27/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset syö vain ranskalaisia, nakkeja, kananugetteja ja kalapuikkoja.

No moskaa meillä ei ole tarjolla ja jo makaronilaatikon luen sellaiseksi mutta joskus sitä teen nuorimmaisen iloksi. Kasvislautanen sit vaan jos ei terveellinen ruoka kelpaa on mun periaate.

ap

En alkaisi kyllä syömishäiriöisen lapsen kanssa kasvislautasien varassa elämään.

Mitä tekisit sitten? Ainakaan ravintoterapeuteista ei ole mitään hyötyä ollut.

Miten tähän tilanteeseen on päästy? Miksi ravitsemusterapeutti on kuvioissa? 

Vierailija
28/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoiseni söi taaperosta asti kaikkea, jopa oliiveita söi innoissaan. Olin jopa salaa ylpeä kun olin kasvattanut noin monipuolisesti ruokailevan lapsen! 

No vähänpä tiesin.. kuopus tuli ja se ei sitten syönytkään juuri mitään! Kaikkeni yritin ja silti ainoa, mikä maistui oli mustikat hunajalla ja kanan palaset. Ei se esikoisen monipuolinen syöminen ollutkaan mitenkään minun huikaisevan kasvatuksensa ansiota.

Lapset ovat nyt 8 ja 10. Ovat nykyään aika samanlaisia syöjiä. Syövät monia asioita, mutta moni asioita eivät syö. Kumpikin on aika pieniruokaisia. 

No just näin. Helppo päteä jos sattuu olemaan hyväruokaiset lapset. Itsellä kyllä kokemusta hyväruokaisistakin lapsista. Ei ollut ikinä ongelmaa syömisen suhteen. Nämä lapset jo kotoa poismuuttaneita aikuisia. En ottanut heitä puheeksi alunalkaen kun ei ollut ongelmia ikinä. Ap

Vierailija
29/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No moskaa meillä ei ole tarjolla ja jo makaronilaatikon luen sellaiseksi mutta joskus sitä teen nuorimmaisen iloksi. Kasvislautanen sit vaan jos ei terveellinen ruoka kelpaa on mun periaate.

ap

En alkaisi kyllä syömishäiriöisen lapsen kanssa kasvislautasien varassa elämään.

Luulin että ravitsemusterapeutti osaisi auttaa mutta ei vaikka varmistin että on yliopiston käynyt. Sanoi vaan että meillä vähintään kaikki tietämys eikä hänellä ole mitään annettavaa.

Vierailija
30/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me laitettiin aina ruokiin sipulia ja varmasti yli 10 vuotta kuunneltiin itkua. Nyt menee sipulitkin ilman sanomisia.

Miksi pakotetaan syömään? 10 vuoden itkut takana! Meidän nuorimmainen nirsoili lapsena esim. tomaattia, emme pakottaneet syömään. Nyt on useamman vuoden syönyt, täyttää 18. Sipulia meillä ei voi ruokaan laittaa, koska yhden vatsa ei kestä, mausta pitää kaikki. En ymmärtä pakkoruokailua, oppivat kyllä ajan kanssa eri makuihin. Ja en, en ole yhden tai kahden ruokalajin keittäjä sen enempää ku suosisin eineksiä. 

Vierailija
31/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikeastaan saa edes kunnolla kysymyksestä kiinni. Meillä sekä 11- että 17-vuotiaat syö kaikki mitä eteen kannetaan. Kylässä pyytävät saada aikuisten ruokia, jos jossain junttilassa on lapsille erikseen jotain nugetteja. Ja tiedättekö mitä: en ole vaatinut mitään muuta kuin alusta asti täysin luontevan asenteen, että meillå syödään näin.

Okei no kerro ohjeet mitä teen? Toinen tietää joka ainesosan kalorit eikä syö jos vähänkään kaloreita. Toinen syö kyllä kylmiä kasviksia mutta ei muuta paitsi sitä makaronilaatikkoa jos ei kuorta.

Vakavassa tilanteessa olet! Kohta on lastensuojelu ovella. Tuo kcal laskija on uppoamassa syvään suohon ja toinen perässä ja sinä kyselet vauva palstalta neuvoja. Olisiko syytä herätä läsnäoloon lastesi elämässä?! 

Vierailija
32/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioita sitä lastesi luonnollista ruokahalua. Kyllä he syövät sitten kun on nälkä.

No tähän päivään mennessä ei ole kukaan ruokaa kaivannut. Siksi en enää teekään varsinaista ruokaa.

Tää on törkeä provo. 

Vierailija
33/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en opettanut lapsiani makealle! Söivät, esikoinen auko suuta ku linnunpoika, kuopus oli valikovampi, mutta söi joka ruualla. 

Vierailija
34/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa kovasti terveisiä porvoosta trollilta.

Jos kumpikin nuorempi painos on syömishäiriöinen, teinillä siis selkeä ei saa lihota aivopieru iskostunut syvälle, niin olisiko mitenkään mahdollista ravintoterapeutin sijaan etsiä isommalle ihan terapiaa ja nuorempaa käyttää testaamassa autismin kirjoa?

Ns normilapsi ei tapa itseään nälkään vaikka ruoka ei olisi juuri sitä mitä haluaa. 

Meillä ruokailut menneet aina niin että pakko ei ole syödä, nälässä saa olla. Maistaa täytyy jonka jälkeen voi poistua. Jos tarjottua ruokaa ei syö, sitä EI korvata yhtään millään. Seuraava ruoka on tarjolla sille kuuluvana aikana. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä toki. 

Ja jos tosiaan menee päiviä ettei mitään syö niin lääkäri olisi se seuraava paikka missä seövitetään miksi nälän tunnetta ei tule. 

Vierailija
35/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavassa tilanteessa olet! Kohta on lastensuojelu ovella. Tuo kcal laskija on uppoamassa syvään suohon ja toinen perässä ja sinä kyselet vauva palstalta neuvoja. Olisiko syytä herätä läsnäoloon lastesi elämässä?!&n

Läsnä ollaan kyllä ja apua haettu. Mutta ei voi ymmärtää jos ei itsellä kokemusta. 

Vierailija
36/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ravintoterapeutit ollaan käyty moneen kertaan ja heillä ei mitään annettavaa kun tietoa löytyy niin halusivat lopettaa tapaamiset.

Terapeuteilla ei ole mitään sanottavaa siihen, että teinilläsi on syömishäiriö ja sinä et jaksa tehdä muuta kuin kasvislautasia?

Halusi että lopetetaan käynnit koska meillä oli ehkä vähän liiankin paljon tietoa ravitsemuksesta. Leipää pitäisi syödä joka aterialla oli ehkä itselle uus juttu mut siihen ei kyllä kukaan lähtenyt. 6 leipää päivässä on minimi kuulemma. Meillä tarjotaan enemmän kasvisvoittoisesti niin että onnproteiinia ja hiilareitakin vähän.

Aliravittuja!!! Proteiini on äärimmäisen tärkeää! Kai sinä jo provoilet ja naurat hihaan?! Ei kuutta leipää välttämättä tarvi, mikäli kuituja tulee muutoin tarpeeksi. Lapsen ja nuoren kuidun saanti on vähemmän kuin aikuisen. 

Vierailija
37/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Luulin että ravitsemusterapeutti osaisi auttaa mutta ei vaikka varm

Mutta mikä johti siihen terapeuttiin?!

Vierailija
38/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa kovasti terveisiä porvoosta trollilta.

Jos kumpikin nuorempi painos on syömishäiriöinen, teinillä siis selkeä ei saa lihota aivopieru iskostunut syvälle, niin olisiko mitenkään mahdollista ravintoterapeutin sijaan etsiä isommalle ihan terapiaa ja nuorempaa käyttää testaamassa autismin kirjoa?

Ns normilapsi ei tapa itseään nälkään vaikka ruoka ei olisi juuri sitä mitä haluaa. 

Meillä ruokailut menneet aina niin että pakko ei ole syödä, nälässä saa olla. Maistaa täytyy jonka jälkeen voi poistua. Jos tarjottua ruokaa ei syö, sitä EI korvata yhtään millään. Seuraava ruoka on tarjolla sille kuuluvana aikana. Vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä toki. 

Ja jos tosiaan menee päiviä ettei mitään syö niin lääkäri olisi se seuraava paikka missä seövitetään miksi nälän tunnetta ei tule. 

Kaikki ehdottamasi tehty. Olen hakenut apua mahdollisiin autismin kirjoihin. Kouluterveydenhoitajaan ollut yhteydessä hätähuutona. Sanoi että kyllä nuori pärjää usemaankin päivän syömättä kunhan juo vettä. Tapaamisia on psykiatrialla vanhemmalla mutta ei ole tuottanut tulosta. Pyysin että ottaisivat sisään psykiatrialle mutta ei käy. En tiedä mitä enää tehdä. Ostan terveellsiä aineksia joista saa valmistaa mitä haluaa. Nuoremmalle teen valmiiksi kasvislautaset jotka toistaiseksi maistuneet. Pelkään milloin ei enää syö niitäkään.

Vierailija
39/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas sulla vaikea tilanne Ap. 

Miten olisi semmoiset muodissa (onko vielä) olevat kulhoruuat? Sinnehän voi kasata melkein mitä vaan, meillä syötiin jotain kulhoa, missä oli vähän riisiä/nuudeleita parsaa ja kanaa, minimaisseja, sokeriherneitä/papuja jne..

Ei se mitään herkkua musta kyllä ollut, mutta kaksi lapsista halusivat tuota yhteen aikaan (itse lorautin sinne aina jotain kastiketta)

Voisiko sun vanhempi lapsi kertoa ja ainakin välillä päättää, mitä syödään, jos sanot, että sen pitää olla ihan oikea ruoka

Vierailija
40/57 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas sulla vaikea tilanne Ap. 

Miten olisi semmoiset muodissa (onko vielä) olevat kulhoruuat? Sinnehän voi kasata melkein mitä vaan, meillä syötiin jotain kulhoa, missä oli vähän riisiä/nuudeleita parsaa ja kanaa, minimaisseja, sokeriherneitä/papuja jne..

Ei se mitään herkkua musta kyllä ollut, mutta kaksi lapsista halusivat tuota yhteen aikaan (itse lorautin sinne aina jotain kastiketta)

Voisiko sun vanhempi lapsi kertoa ja ainakin välillä päättää, mitä syödään, jos sanot, että sen pitää olla ihan oikea ruoka

Tottakai, sitä tehdään mitä ikinä kukaan ehdottaa mutta en lähde sille nugetti/ranu linjalle. Parempi sitten kasvislautasetkin kuin pelkkää moskaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi